Forslagsstillerne viser til at da kontantstøtten
ble innført, mottok tre av fire 1- og 2-åringer slik støtte, men
antallet mottakere av kontantstøtten har gått kraftig ned i takt
med regjeringens nedprioritering av ordningen. En høy andel av dem som
i dag mottar kontantstøtte, er foreldre med minoritetsbakgrunn.
Forslagsstillerne vil understreke at kontantstøtten
er en viktig ordning for familiers valgfrihet, og at det er viktig
å fornye denne ordningen.
Forslagsstillerne viser også til at kontantstøtten
i seg selv kan virke integreringshemmende, og dermed undergraver
barnehagenes funksjon som integreringsarena for både barn og mødre.
Forslagsstillerne vil at samfunnet skal dra
en grense for den videre bruken av denne kontantytelsen, for å styrke
mulighetene for integrering og barnas muligheter til å fungere godt
i det norske samfunnet. Ettersom Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet
til å tildele denne ytelsen til borgere fra land i Det europeiske
økonomiske samarbeidsområde som for norske statsborgere, velger
forslagsstillerne derfor en slik avgrensning, som gjengitt i forslaget.
Forslagsstillerne peker på at innvandrere med bakgrunn
fra land utenfor Europa (EU/EØS), USA og Australia er overrepresentert
blant kontantstøttemottakerne (jf. NOU 2010:7 Mangfold og mestring,
s. 97). Når så kontantstøtten blir en del av innvandrerfamiliers
samlede inntekter, og inntektene baserer seg på kontantytelser,
fremstår tildelingen som integreringshemmende.
Forslagsstillerne mener dagens avgrensning av rett
til kontantstøtte i for liten grad ivaretar interessene til barn
og kvinner fra enkelte minoritetsmiljøer.
Forslagsstillerne mener videre at personer som har
fått opphold i Norge, gjennom dette forslaget motiveres til egeninnsats
når det gjelder sin egen integrering i samfunnet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å forbeholde rett til kontantstøtte til norske statsborgere
og borgere fra land i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til forslaget om å fremme nødvendige endringer om å forbeholde
retten til kontantstøtte til norske statsborgere og svar fra departementet
i samme sak (vedlegg).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til de vurderinger som statsråden gir og foreslår at
saken ikke bifalles.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til svar fra
departementet og at norsk trygd, også kontantstøtten, er bostedsbasert.
Det innebærer blant annet at alle som er bosatt i Norge er pliktige
medlemmer i folketrygden, uavhengig av statsborgerskap, og rett
til kontantstøtte avhenger av at barnet er bosatt i Norge. Dette
flertallet finner ikke grunn til å fravike norsk trygds
klare hovedregel om at alle som er bosatt i Norge har rett til stønad,
og viser til at det må fremmes andre typer forslag for å løse de
utfordringene forslagsstillerne trekker frem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er enig med forslagsstillerne
i at kontantstøtten er en viktig ordning som sikrer familienes valgfrihet
til å kunne velge omsorgsløsning for barn. Disse medlemmer mener
videre at forslagsstillerne tar opp relevante problemstillinger
når det gjelder barn og integrering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at kontantstøtten er en viktig
ordning for familiens valgfrihet, og at det er viktig å fornye ordningen. Disse
medlemmer mener det er et gode at foreldre som ønsker å
tilbringe tid med sine barn i de første leveårene gis muligheter
til dette. Samtidig ser en at resultatet av barnehageforliket har
ført til at antallet barn som går i barnehager har økt. Disse
medlemmer mener fokuset på barns lek, læring og sosialisering
kan ha vært en viktig forklaringsgrunn til at noen allerede i barnas
andre leveår velger å benytte seg av retten til barnhageplass, og
at for noen foreldre er barnehage det beste for deres barn og familie.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ordningen med kontantstøtte først og fremst er å likestille
alle småbarnsforeldre med hensyn til overføringer av offentlige midler
til barnepass.
Disse medlemmer registrerer likevel
at en høy andel av dem som i dag mottar kontantstøtte er foreldre
med minoritetsbakgrunn fra land utenfor Europa, og at begrunnelsen
for å velge kontantstøtte fremfor barnehageplass i noen minoritetsmiljøer
har vært å lære sin egen kultur først.
Disse medlemmer vil vise til
at tilpassing og deltagelse i det norske samfunnet er noe mange tilflyttede
personer finner utfordrende, og viser da til at spesielt kvinner
fra land med patriarkalske strukturer kan oppleve integreringsprosessen som
vanskelig. I et slikt perspektiv kan kontantstøtten fremstå som
et hinder for å fremme integrering, og således ha motsatt effekt.
Disse medlemmer mener det er
viktig at barna så tidlig som mulig gis mulighet til å ta del i aktiviteter
utenfor husets fire vegger og til å være i interaksjon med andre
barn. Disse medlemmer er også av den oppfatning at
barnehager for barn i denne gruppen fremstår som effektiv integrering
gjennom lek, læring, sosialisering, språktrening og samhandling
i motsetning til kontantstøtte, der mor som regel er hjemme med barna.
Disse medlemmer registrerer at
flertallet mener forslagstillerne tar opp relevante problemstillinger
i forhold til barn og integrering i forslaget uten å foreta seg
noe mer.
Disse medlemmer viser videre
til at dagens avgrensing av rett til kontantstøtte i for liten grad ivaretar
interessene til barn og kvinner fra enkelte minoritetsmiljøer. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn forbeholde retten til kontantstøtten
til norske statsborgere og borgere fra EØS-området. Dette for å
styrke mulighetene for best mulig integrering og barnas muligheter
til å fungere godt i det norske samfunnet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å forbeholde rett til kontantstøtte til norske statsborgere
og borgere fra land i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at bakgrunnen for representantforslaget
ifølge forslagsstillerne er at «En høy andel av dem som i dag mottar kontantstøtte,
er foreldre med minoritetsbakgrunn.» Disse medlemmer vil
understreke at det er en liten andel av kontantstøttemottakerne som
er dårlig integrert. Av de 32 400 barna som mottok kontantstøtte
i september 2009, hadde 6 000 foreldre som er innvandrere eller
barn av innvandrere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika, Oseania utenom
Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS. 1 500 barn hadde
foreldre som er første- eller andregenerasjons innvandrere fra EU/EØS,
USA, Canada, Australia og New Zealand. Det betyr at under en firedel
av kontantstøttemottakerne har innvandrerbakgrunn, og blant disse
igjen er det mange som er godt integrert. Disse medlemmer mener
det er viktig å minne om dette som utgangspunkt for debatten om
kontantstøtten og integrering. Det stemmer ikke at de fleste som
bruker kontantstøtten er familier med innvandrerbakgrunn eller familier
som er dårlig integrert i det norske samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne mener:
«dagens avgrensning av rett til kontantstøtte i for liten
grad ivaretar interessene til barn og kvinner fra enkelte minoritetsmiljøer.»
Disse medlemmer viser videre
til at forslagsstillerne:
«vil at samfunnet skal dra en grense for den videre
bruken av denne kontantytelsen, for å styrke mulighetene for integrering
og barnas muligheter til å fungere godt i det norske samfunnet.»
Disse medlemmer vil påpeke at
det er helt andre tiltak enn fjerning av kontantstøtten som er viktig
i integreringsarbeidet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti vil arbeide for
enda mer gratis kjernetid i barnehagen og språkopplæring både for
barn og voksne, samt arbeidsmarkedstiltak som senker terskelen og legger
til rette for deltakelse i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at integreringsutfordringene
må løses med helt andre tiltak enn fjerning av velferdsordninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2012 hvor språkopplæring, arbeidstrening
og redusert foreldrebetaling i barnehagen er blant de tiltak som støttes
for å styrke integreringsarbeidet. Disse medlemmer mener
at gratis barnehage for alle som deltar i introduksjonsprogrammet,
økt støtte til norskopplæring og lavere foreldrebetaling i barnehagen
for familier med lav inntekt, vil gi barn og foreldre fra minoritetsfamilier
bedre norskkunnskaper og dermed bedre muligheter til å mestre skolen
og delta i samfunnet. Disse medlemmer mener at målrettede
tiltak som får flere mennesker med minoritetsbakgrunn integrert
i samfunnet er en god integreringspolitikk.
Komiteens medlemmer fra
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at fjerning av kontantstøtten,
ifølge regjeringens egne beregninger, vil føre til at en liten andel
barn vil gå over fra kontantstøtte til barnehage, jf. statsbudsjettet
for 2012. Disse medlemmer viser til at svært mange
kontantstøttemottakere med etnisk minoritetsbakgrunn oppgir at de
uansett ikke ville valgt barnehage om en fjernet kontantstøtten
(NOU 2010:7). Det er dessuten lite sannsynlig at mødrene til disse
barna vil ta skrittet ut i arbeidslivet som en konsekvens av fjerning
av kontantstøtten. Barnehagedeltakelse for innvandrere er primært
motivert av foreldrenes ønske om at barna skal lære norsk og omgås
andre barn, og mindre knyttet til ønske om tilsyn på grunn av at
begge foreldre arbeider. Inntektstapet av kontantstøtte vil dermed
gjerne ikke veies opp av økte arbeidsinntekt (NOU 2010:7). Disse
medlemmer vil understreke at det ikke er noen automatikk
i at minoritetskvinner og familier med lavinntekt kommer ut i arbeidslivet når
kontantstøtten fjernes. Disse partier mener aktive tiltak er nødvendig
for å få til integrering og inntektsutjevning. Disse medlemmer mener
minoritetskvinner og -menn som er dårlig integrert må få mulighet
til å lære språket, få råd og veiledning om mulige yrker og hva
som trengs av utdanning. Det er viktig at myndighetene gir informasjon
om muligheter, og tilbyr veiledning som senker terskelen og skaper tillit.
Disse medlemmer vil videre understreke
at siden kontantstøtten betyr svært mye for økonomien til familier
med lav inntekt, påpeker inkluderingsutvalget at det er behov for overgangsordninger
som sikrer inntekten deres. Ett virkemiddel utvalget selv foreslår
er økt barnetrygd. Disse medlemmer registrerer med bekymring
at regjeringen i budsjettet for 2012 fjerner kontantstøtten for
toåringer uten å kompensere for inntektstapet for lavinntektsfamilier
og uten å bevilge midler til bygging av barnehageplasser til barna
som mister støtten.
Disse medlemmer vil understreke
at det er spesielt viktig at barn med minoritetsbakgrunn får et
godt språklig og pedagogisk tilbud før skolestart. Disse
medlemmer viser til at både skolen og barnehagen er viktige
inkluderingsarenaer, og at årene fram mot skolestart er viktige både
for språket og for det sosiale.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til innstillingen til Dokument 8:172 S (2010–2011)
hvor disse medlemmer ber regjeringen om å få på plass egnet
kartleggingsverktøy for språkkartlegging av barn og sikre at alle
barn blir kartlagt ved treårsalder, enten i barnehagen eller på
helsestasjonen. Disse medlemmer mener dette er et viktig
tiltak for å sikre at barn som ikke har god nok språkforståelse,
kan få oppfølging for å sikre en god språklig utvikling.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser videre til at forsøkene i Oslo med gratis
kjernetid for fire- og femåringer er svært vellykket. Flere barn
rekrutteres til barnehagene som følge av gratis kjernetid, og flere
velger heldagsplass. Tallene viser at i bydelene med gratis kjernetid
går de fleste barna i barnehagen etter kontantstøttealder. Dekningsgraden,
dvs. andel barn med barnehageplass i alderen 3–5 år, er i disse
bydelene på rundt 90 pst. Dette medlem vil understreke
at gratis kjernetid er et virkemiddel som er mye mer treffsikkert
– og ekstremt mye rimeligere og riktigere – enn fjerning av kontantstøtten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til statsrådens svarbrev (vedlegg)
der han advarer mot doble standarder i velferdsordninger. Disse
medlemmer er enig i dette. Disse medlemmer mener
det er urovekkende at etnisitet stadig oftere fremmes som grunn
til å fjerne velferdsordninger, som for eksempel kontantstøtten. Disse medlemmer viser
til at disse partier mener også familier med minoritetsbakgrunn
må respekteres når de velger kontantstøtte for å være sammen med
egne barn på lik linje med andre familier. Disse partier mener det
er viktig at alle familier kan velge den omsorgsformen som de mener
er best for egne barn. Det innebærer at det må finnes gode alternativer
å velge mellom.
Derfor mener komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti at kontantstøtten må videreføres
og økes, og at alle barn må få tilbud om barnehageplass og at alle
barnehagene må ha høy kvalitet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å forbeholde rett til kontantstøtte til norske statsborgere
og borgere fra land i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
dokumentet og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:171 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Solveig Horne,
Robert Eriksson, Gjermund Hagesæter og Åge Starheim om å avgrense
rett til kontantstøtte ut fra statsborgerskap – bifalles ikke.
Jeg viser til komiteens brev av 6.10.2011 vedrørende
ovennevnte representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy
Amundsen, Solveig Horne, Robert Eriksson, Gjermund Hagesæter og
Åge Starheim. Forslaget lyder: ”Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å forbeholde rett
til kontantstøtte til norske statsborgere og borgere fra land i
Det europeisk økonomiske samarbeidsområde”. Jeg har følgende
kommentarer til forslaget:
Kontantstøtten kan bidra til at barn holdes
utenfor barnehage og kvinner utenfor arbeidslivet. Dette gjelder
også for familier med innvandrerbakgrunn. At kvinner ikke kommer
i arbeid og barn ikke kommer i barnehage er uheldig av likestillings-
og integreringshensyn. Flere offentlige utvalg (blant annet NOU
2009: 10 Fordelingsutvalget, NOU 2011: 7 Velferd og migrasjon og
NOU 2011: 14 Bedre integrering) har anbefalt avvikling/utfasing
av kontantstøtten. Regjeringen har på denne bakgrunn foreslått avvikling
av kontantstøtten for toåringer fra august 2012, se Prop. 1 S (2011-2012)
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Norsk trygd er bostedsbasert. Det innebærer blant
annet at alle som er bosatt i Norge er pliktige medlemmer i folketrygden,
uavhengig av statsborgerskap. Også kontantstøtteloven bygger på
dette prinsippet: Det er et vilkår for rett til kontantstøtte at
barnet er bosatt i Norge. Et barn anses som bosatt i Norge når det
har oppholdt seg eller skal oppholde seg her i mer enn 12 måneder.
Det er også et vilkår at barnet har lovlig opphold, det vil si at
oppholdstillatelse må være innvilget. Jeg kan legge til at kontantstøtteloven
har en streng regel hva angår stans av stønaden under utenlandsopphold.
Kontantstøtten faller bort ved utenlandsopphold som varer mer enn
tre måneder. Jeg kan for ordens skyld legge til, som også forslagsstillerne
nevner, at kravet om bosetting i Norge ikke kan gjøres gjeldende
overfor barn av personer som etter EØS-avtalen er medlem av norsk
trygd.
Jeg finner ikke grunn til å fravike norsk trygds klare
hovedregel om at alle som er bosatt i Norge har rett til stønad.
Jeg er svært opptatt av at både kvinner og menn skal delta i yrkeslivet
og at barn skal gå i barnehage. Vi må imidlertid finne andre virkemidler
for å oppnå dette enn å forskjellsbehandle innbyggerne i Norge.
Jeg vil advare sterkt mot doble standarder i
velferdsordninger og minner i tillegg om at likestillingsargumentet
for å ta bort kontantstøtten for toåringer gjelder så vel etnisk
norske som innbyggere med innvandrerbakgrunn.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. november 2011
Gunn Karin Gjul |
Linda C. Hofstad Helleland |
leder |
ordfører |