Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov 15. juni 2001 nr. 79 om miljøvern på Svalbard.
Bevaring av Svalbards særegne villmarksnatur er
et av hovedmålene for norsk svalbardpolitikk – og miljøhensyn skal
veie tyngst ved konflikt med andre interesser. Om lag 65 prosent
av Svalbards landområder og om lag 87 prosent av territorialfarvannet
er i dag vernet som naturreservater og nasjonalparker.
Svalbardmiljøloven og annet miljøregelverk er det
viktigste virkemidlet for å sikre at tilstedeværelse og aktivitet
skjer innenfor de rammer hensynet til Svalbards særegne natur setter.
Departementet viser til at Svalbardmiljøloven i stor grad er en
rammelov som trekker opp hovedprinsipper for forvaltningen av miljøet,
og det er gitt en rekke forskrifter som utfyller den. Loven har som
formål å opprettholde et tilnærmet urørt miljø på Svalbard når det
gjelder sammenhengende villmark, landskapselementer, flora, fauna og
kulturminner. Innenfor denne rammen gir loven rom for miljøforsvarlig
bosetting, forskning og næringsdrift. Loven og forskriftene regulerer
de fleste områder innenfor miljøvernet på Svalbard, som områdevern,
naturinngrep og ferdsel, vern av kulturminner, arealplanlegging
i bosettingene, lokal for-urensning og avfall, samt jakt og fiske.
Svalbardmiljøloven har virket i ni år, og erfaringene
med loven er at den ivaretar behovet for en helhetlig og langsiktig
forvaltning av Svalbard på en god måte, hovedprinsippene i loven
ligger derfor fast. Miljøverndepartementet mener imidlertid det
nå er hensiktsmessig å foreta en del endringer og justeringer i
loven og deler av forskriftene.
Lovforslaget i denne proposisjonen inneholder en
rekke justeringer og enkelte endringer av lovteksten i svalbardmiljøloven
for å presisere gjeldende rett. Foreslåtte endringer gjelder bl.a.:
Å innføre en forskriftshjemmel
i svalbardmiljøloven til å fastsette forbud mot bruk og transport
av tungolje i territorialfarvannene rundt Svalbard.
Man må ha tillatelse etter svalbardmiljøloven
for kultiveringstiltak på akvatiske og terrestre arter.
Myndighet til å fastsette enkelte forskrifter
om motorferdsel foreslås lagt til Miljøverndepartementet.
Krav til sikkerhet i forbindelse med isbjørn lovfestes.
Det innføres overtredelsesgebyr for visse
brudd på svalbardmiljøloven.
Departementet viser til at denne proposisjonen kun
er en revisjon av svalbardmiljøloven, og at NOU 1999:21 lov om miljøvern
på Svalbard og Ot.prp. nr. 38 (2000–2001) fortsatt er relevante som
tolkningsgrunnlag til bestemmelsene i loven.
Svalbardmiljølovens formål er
å opprettholde et tilnærmet uberørt miljø på Svalbard, herunder Svalbards
«landskapselementer». Formuleringen har i noen tilfeller skapt tvil
for miljøforvaltningen ved praktiseringen av loven, og spørsmålet
har vært om man bare har ment å opprettholde de enkelte landskapselementene,
eller landskapet som helhet. Det foreslås derfor å endre ordlyden
i lovens formålsbestemmelse fra «landskapselementer» til «landskap».
Svalbardmiljøloven § 27 regulerer utsetting og flytting av flora og fauna,
samt kultiveringstiltak for røye, mens § 26 gjelder innførsel av
flora og fauna. Departementet foreslår at kravet om tillatelse for
kultiveringstiltak ikke kun begrenses til røye, men skal gjelde
all flora og fauna. Dersom det blir aktuelt med kultiveringstiltak,
vil det være et krav om tillatelse i medhold av svalbardmiljøloven.
Forskrift om leiropphold på Svalbard er hjemlet i
svalbardmiljøloven § 76, og gjelder for enhver som gjennomfører
telting eller leiropphold på Svalbard. Kravet
til isbjørnsikring omfatter å skaffe seg informasjon om nødvendige
tiltak for å kunne unngå å avverge angrep fra isbjørn som fører
til at dyret blir skadet eller må avlives, og iverksetting av nødvendige
tiltak for å unngå at avverging av angrep blir aktuelt.
Det vises til at det er viktig at alle som er
ute i felt har en plikt til å sikre seg mot isbjørnangrep. Det foreslås
derfor en bestemmelse om isbjørnsikring som ny § 30 a – i forlengelsen
av bestemmelsene om fredning og forstyrrelse av dyrelivet. For å
ha mulighet til å fastsette mer detaljerte regler om isbjørnsikring,
mener departementet at man i påbudsbestemmelsen bør gi Sysselmannen
hjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser i forskrift.
Fangstmannsvirksomheten er
hjemlet både i svalbardloven og svalbardmiljøloven. Departementet
mener det er viktig å ta vare på fangsttradisjonen, og ønsker å
videreføre grunntrekkene i dagens fangstmannsordning. Det understrekes
imidlertid at all høsting på Svalbard skal være i samsvar med målet
om en begrenset beskatning uten å påvirke bestandsstrukturen i enkeltpopulasjoner.
For å opprettholde fangstmannstradisjonen i
en målestokk som er forenlig med bevaringsmålet, ønsker departementet
ikke å utvide kretsen av personer som eventuelt kan få særrettigheter som
fangstfolk i forhold til det som følger av svalbardmiljøloven.
Fangstmenn må følge de alminnelige reglene om høsting.
Departementet mener det er behov for å presisere i en forskriftshjemmel
at man kan gjøre unntak knyttet til høstingens omfang, varighet og
karakter dersom det er nødvendig for å opprettholde fangstmannstradisjonen
og det er i tråd med målene for høsting på Svalbard. Av hensyn til
de sammensatte vurderinger som må gjøres i en forskrift om fangstmenn,
foreslås det i proposisjonen at forskriftskompetansen legges til
departementet. Imidlertid skal Sysselmannen fastsette de endelige
vedtak for fangstmenn, og som da må gjøres i samsvar med vilkårene
i forskrift.
Det er i høstingsforskrift fastsatt at alle
som driver høsting eller sanking av egg
på Svalbard plikter å rapportere resultatet til Sysselmannen innen 10
dager etter utløpet av jakt-, fangst- eller fiskekortets gyldighetstid.
Sysselmannen har imidlertid i lengre tid hatt problemer med å få
inn rapporter til rett tid. Av hensyn til brukerne foreslås det
at kravet om rapportering og mulige konsekvenser av en manglende
rapportering også fremgår klart av lovbestemmelsene som regulerer
høsting, og det foreslås at det skal fremgå i loven at Sysselmannen
kan gi sanksjoner når det ikke er rapportert etter fiske og jakt.
Motorferdsel i terrenget er
generelt forbudt etter svalbardmiljøloven § 79, og nærmere bestemmelser
om blant annet adgangen til å fastsette forskrifter om motorferdsel
på henholdsvis barmark og snødekt og frossen mark er gitt i §§ 80 og
81. § 82 regulerer motor-ferdsel i vassdrag og i sjø, mens det i
§ 83 er gitt bestemmelser om bruk av luftfartøy. Disse bestemmelsene
gir henholdsvis Sysselmannen og departementet adgang til å fastsette
forskrifter som regulerer motorferdselen nærmere. Det har vært reist spørsmål
om dette regelverket bør samordnes og forenkles, slik at myndigheten
til å fastsette forskrifter ligger hos ett organ.
Departementet mener det er hensiktsmessig at myndigheten
til å fastsette forskrifter i all hovedsak tillegges departementet.
Dette omfatter en endring av § 80 første ledd om myndigheten til
å fastsette forskrifter om motorferdsel i terrenget på bar eller
tint mark, § 81 første ledd om myndigheten til å fastsette forskrifter
om motorferdsel i terrenget på snødekt og frossen mark, § 82 fjerde
ledd om myndigheten til å fastsette forskrifter om motorferdsel
i vassdrag og sjø og § 83 fjerde ledd om myndigheten til å fastsette forskrifter
om minstehøyder for luftfartøy og om forbud mot bruk av luftfartøy
til turistmål. Endringsforslaget vil innebære at man vil oppnå et mer
oversiktlig regelverk som erstatter et system hvor Sysselmannen
har hatt adgang til å endre forskriftsbestemmelser som er fastsatt
av departementet. Sysselmannens myndighet etter den foreslåtte lovendringen
vil i hovedsak være knyttet til behandling av enkeltsaker.
Departementet foreslår imidlertid ikke å endre myndigheten
til å fastsette forskrifter om motorferdsel i sjø. Det vil fortsatt
være Sysselmannen som har kompetanse til å fastsette forskrifter
om motorferdsel til sjøs etter svalbardmiljølovens bestemmelser.
Bestemmelsen gjelder utrykning for brann-, politi-
eller redningstjeneste og oppsyn. Utrykning og oppsyn kan skje uten
hinder av reglene i svalbardmiljøloven.
Etter gjeldende praksis har Sysselmannen i dag en
utvidet rett til motorferdsel enn den som følger av ordlyden. De
stedlige forholdene på Svalbard taler for en slik utvidet rett,
slik at Sysselmannen effektivt kan utføre sine tilsynsoppgaver.
Departementet foreslår derfor at Sysselmannens rett til utvidet
motorferdsel uttrykkelig bør følge av ordlyden i svalbardmiljøloven.
Endringen vil bare ha betydning for Sysselmannsbestillingen.
I svalbardmiljøloven er kulturminner definert som
«spor etter menneskelig virksomhet i fortiden i eller over jorden,
i sjøen, i sjøbunnen og i vassdrag, herunder byggverk og anlegg
av enhver art». Departementet foreslår at definisjonen forenkles
og presiseres, men uten at meningsinnholdet endres. Opplistingen
av de ulike miljøer hvor det finnes spor etter menneskelig virksomhet,
herunder byggverk og anlegg av enhver art, foreslås erstattet med
«det fysiske miljø». Departementet foreslår at det presiseres at
også lokaliteter som det knytter seg historiske hendelser til, skal
omfattes av definisjonen av kulturminner, jf. kulturminneloven.
Departementet foreslår også at det innføres
en definisjon i svalbardmiljøloven av begrepet kulturmiljøområder som
en egen vernekategori, og som kan fredes dersom de har særskilt
kulturhistorisk verdi. Det foreslås videre at det presiseres at
«kulturminner» skal tilføyes i listen over elementer som skal vernes
i § 16 i svalbardmiljøloven.
I forslag til lovendringer er det gjort en del
presiseringer i kulturminnebestemmelsene, og det er foreslått en
samordning med begrepsbruken på fastlandet for å klargjøre gjeldende
rett i svalbardmiljøloven innenfor følgende:
fredningstidspunkt
for kulturminner og omfanget av automatisk fredning,
levninger etter mennesker og dyr,
sikringssone for kulturminner,
Sysselmannens og Riksantikvarens myndighet innenfor
sikringssonen for kulturminner,
vedtaksfredning av kulturminner fra tiden
etter 1945,
hjemmel til områdefredning,
innholdet av automatisk fredning,
oppmyking av forbud mot telting innenfor sikringssonen
for kulturminner;
klargjøring av hjemmelen for dispensasjon
for tiltak som innebærer inngrep i automatisk fredning av kulturminner,
undersøkelser, skjøtsel og vedlikehold
av fredede kulturminner.
Miljøverndepartementet viser til at under arbeid med
arealplanleggingsområdet i svalbardmiljøloven har det fremkommet
behov for klarere veiledning, fremfor å foreslå endringer i selve lovteksten.
Det har forekommet uklarheter knyttet til tolkningen av bestemmelsene
om arealplanlegging og kulturminner.
Følgende områder innenfor arealplanlegging i planområdene
er vurdert, men det er kun foreslått mindre endringer og tilpasninger
til dagens praksis:
utarbeiding av arealplan,
planprogram og utarbeidelse av delplaner,
innsigelse og hvem som skal ha innsigelsesrett,
arealplanens virkninger,
virksomhet med konsekvenser for miljøet,
krav om tillatelse utenfor planområder og i planområder med og uten
godkjent plan, og virksomheter i strid med utfyllende bestemmelser
til planen,
virksomhet med konsekvenser for miljøet,
særskilt konsekvensutredning.
Svalbardmiljøloven definerer forurensning som tilførsel
av fast stoff, væske eller gass til luft, vann eller i grunnen,
støy og rystelser, samt lys og annen stråling når det blir bestemt
av Sysselmannen, dersom dette kan være til skade eller ulempe for
miljøet.
Det vises til at myndigheten til
å bestemme hvilken «stråling» som anses som forurensning bør ha
samme utgangspunkt som i forurensningsloven, slik at myndigheten
til å fastsette dette er hos samme organ på Svalbard som på fastlandet. Departementet
foreslår derfor at «Sysselmannen» erstattes med «miljøvernmyndigheten».
Når det gjelder virksomhet
med konsekvenser for miljøet, akutt forurensning, beredskap
og varsling presiserer departementet at de som har beredskapsplikt
etter svalbardmiljøloven § 70 også har en aksjonsplikt, og den bør
presiseres i bestemmelsen om beredskapsplikt.
Departementet mener videre at forskriftshjemmelen
i svalbardmiljøloven § 70 utvides til også å kunne regulere nærmere
hvem som skal være beredskaps- og aksjonspliktig når
det gjelder akutt for-urensning på Svalbard, og det foreslås å ta
inn en bestemmelse om at Sysselmannen kan gi pålegg om at den som
er beredskaps- og aksjonspliktig skal bistå med utstyr og personell ved
en aksjon mot akutt forurensning.
Svalbardmiljøloven har forbud mot dumping av avfall
eller annet materiale fra skip eller annet fartøy. Det vises til
at situasjonen med tungoljeforbud i enkelte
verneområder kan medføre at skip som går på tungolje oppsøker områder
mellom verneområdene, der tungoljebruk fortsatt vil være tillatt.
Tungoljebruken kan flyttes til nye områder med vanskelig farvann
og dårlige sjøkart med mulig høyere risiko for grunnstøting og utslipp.
De aktuelle områdene har i stor grad karakter av «lommer» mellom
de verneområdene der tungoljeforbud er innført. Utslipp her vil
i mange tilfeller kunne ramme de verneområdene der tungoljeforbud
er innført.
Departementet foreslår en hjemmel i svalbardmiljøloven
til å gi et tungoljeforbud i forskrift. Dette vil sikre den ønskede
forankringen av et tungoljeforbud i svalbardmiljøloven, samtidig som
man får mulighet til å formulere detaljene i tungoljeforbudet i
en forskrift nærmere den varslede ikrafttredelsen. Når det gjelder
hvilke leder som eventuelt skal unntas fra tungoljeforbudet, vil
disse nedfelles i forskriften. Myndigheten til å fastsette forskriften
foreslås lagt til departementet.
Etter svalbardmiljøloven vil flora og fauna
som er innsamlet, fanget eller avlivet i strid med loven eller med
hjemmel i enkelte av lovens bestemmelser, samt fallvilt og dyr som
er avlivet av dyrevernhensyn, tilfalle Svalbards miljøvernfond.
Det er også Svalbard miljøvernfond som avgjør hvordan slik flora
og fauna skal disponeres.
Departementet foreslår at det er Sysselmannen som
har eiendomsretten og skal avgjøre hvordan dette materialet skal
disponeres. Dermed vil Sysselmannen ha mulighet til å bringe de
aktuelle forsk-ningsinstitusjonene inn på en hensiktsmessig måte.
Verdien av flora og fauna skal imidlertid fortsatt tilfalle miljøvernfondet.
Videre finner departementet det naturlig å lovfeste deler av den
praksis Sysselmannen har etablert ved at verdien av fauna felt i
samband med forskning tilfaller miljøvernfondet, selv om Sysselmannen ved
lovendringsforslaget også vil få eiendomsretten til denne type fauna.
Man sikrer med dette at midlene blir brukt på Svalbard – og kun til
miljøformål, og endringen vil bringe regelverket mer i samsvar med
dagens praksis.
Det foreslås videre at Sysselmannen kan kreve kompensasjon
for utgifter knyttet til innhenting av slik flora og fauna. Utgangspunktet
vil likevel være, så langt det er mulig, at beløpet skal tilfalle miljøvernfondet
i sin helhet.
Når det gjelder håndheving og sanksjoner, foreslås
en ny § 96 a om overtredelsesgebyr. Formålet
vil være å avkriminalisere mindre alvorlige overtredelser som etter
dagens lovgivning er belagt med straff, samt at en hjemmel til å reagere
med overtredelsesgebyr – fremfor anmeldelse til politiet – vil senke
terskelen for å anvende sanksjoner. Det foreslås at Sysselmannen gis
hjemmel til å pålegge overtredelsesgebyr, og som kan ilegges ved
overtredelse av enhver bestemmelse gitt i eller i medhold av bestemmelser
i svalbardmiljøloven. Overtredelsesgebyr kan ilegges både privatpersoner
og foretak, og gebyrene skal tilfalle Svalbards miljøvernfond.
Departementet skal i forskrift gis mulighet
til å gi utfyllende bestemmelser om hvilke overtredelser som kan
medføre overtredelsesgebyr, samt å gi nærmere bestemmelser om fastsettelsen
av overtredelsesgebyr. Ved tvist om størrelsen på overtredelsesgebyret
er det domstolene som endelig skal prøve dette.
Departementet foreslår i proposisjonen en utvidelse
av virkeområdet for Svalbard miljøvernfond, uavhengig av kulturminnenes bevaringsstatus.
Det foreslås at Svalbards miljøvernfonds midler bare
kan brukes til tiltak på Svalbard som har til formål å beskytte
miljøet. Det kan brukes til tilskudd til skjøtsel, vedlikehold og
granskning av kulturminner så langt dette ikke kan ventes dekket
av den ansvarlige. Dette betyr at kulturminner kan motta støtte
fra fondet, uavhengig av om de har en formell vernestatus etter
svalbardmiljøloven. Dette skal sikre at et større og bredere omfang
kulturminner vil kunne motta støtte fra fondet enn etter tidligere
lovtekst.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marian-ne Marthinsen, Torstein Rudi-hagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra
Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, støtter lovens
formål som er å opprettholde et tilnærmet uberørt miljø på Svalbard.
Komiteen viser til at bevaring
av Svalbards særegne villmarksnatur er et hovedmål for norsk svalbardpolitikk,
og det er norsk politikk at miljøhensyn skal veie tyngst ved konflikt
med andre interesser. Det er også viktig å unngå uklarheter samt
å få en lik begrepsbruk, som i lov om forvaltning av naturens mangfold
(naturmangfoldsloven) 19. juni 2009.
Komiteen mener at svalbardmiljøloven
og annet miljøregelverk er det viktigste virkemidlet for å sikre
at tilstedeværelse og aktivitet skjer innenfor de rammer hensynet
til Svalbards særegne natur setter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
en må forvente en økt aktivitet også opp mot de arktiske områder
mht. oppdrett, og viser til at departementets forslag til endringer
forutsetter at man må ha tillatelse etter svalbardmiljøloven for
kultiveringstiltak på akvatiske og terrestre arter.
Disse medlemmer viser til at
m.a. Svalbard næringsforening er negative til forslaget, og støtter
argumentasjonen om at denne restriksjonen begrenser et mer allsidig
næringsliv som kunne fått større bredde gjennom muligheten å åpne
for oppdrettsnæringen.
Komiteen ser behovet
for en større oppmerksomhet rundt farene ved isbjørn, og støtter
en ny § 30 a med presisering av viktigheten å sikre seg mot isbjørnangrep,
basert på de erfaringer en har hatt de senere år med omkomne grunnet
nettopp denne type angrep. Det forutsettes likevel at dette ikke
fratar eksempelvis fastboende adgang til egen vurdering og ansvar
for egen sikkerhet i forbindelse med fastboendes ferdsel til hytter
og jaktturer.
Komiteen støtter departementets
syn på at det er viktig å ta vare på fangsttradisjonen basert på en
bærekraftig høsting. Den tradisjonelle fangstmannsordningen har
gode og lange tradisjoner som er historisk viktig, og som la fundamentet for
bosetting og inntekt, lenge før mineralforekomstene tok over som
viktigste næringsaktivitet på Svalbard.
Komiteen støtter departementets
forslag om en oppmykning av forbudet mot telting innenfor sikringssonen
på frossen og snøtildekt mark, da denne fremstår som uhensiktsmessig
da telting ikke medfører fare for å forstyrre kulturlag i bakken
under de nevnte forhold.
Komiteen ser at det i forslaget
til lovendringer har blitt gjort en del presiseringer i kulturminnebestemmelsene,
og at det er foretatt en samordning med begrepsbruken på fastlandet
for å klargjøre gjeldende rett, og støtter dette. Når det gjelder
bestemmelsene om arealplanlegging, er det foreslått mindre endringer
og tilpasninger til dagens praksis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de foreslåtte lovendringer på arealplanområdet også støtter
at lokalforvaltningen tas på alvor, og at myndighet gis til Longyearbyen
lokalstyre om å fatte avgjørelse etter hele § 58 med unntak av § 58
tredje ledd bokstav c. Lokalstyret er gitt myndighet til å godkjenne arealplanen,
og de bør derfor gis anledning til å treffe enkeltvedtak i saker
innenfor planområdet, herunder avgjøre saker som er i strid med
utfyllende bestemmelser og i planen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Longyearbyen Lokalstyre
i sin høringsuttalelse peker på at de er gitt myndighet til å godkjenne
arealplanen, og har fremmet ønske om å få mulighet til ubegrenset
anledning til å treffe enkeltvedtak innenfor planområdet, herunder
å kunne avgjøre saker som er i strid med utfyllende bestemmelser
til planen, med unntak av § 58 tredje ledd, bokstav c. Dette har
ikke vært en del av høringsgrunnlaget i lovendringsforslaget.
Disse medlemmer er opptatt av
å styrke muligheten for lokal innflytelse og muligheten for å kunne
ha effektive plan- og beslutningsprosesser innenfor arealforvaltningen.
Det vises til at plansystemet på Svalbard er annerledes enn på fastlandet
ved at det bare er ett plannivå, men med mulighet for å utarbeide
delplaner. Dersom det foreligger utfyllende bestemmelser til planene, kan
det dispenseres fra disse. Disse medlemmer viser
til departementets holdning om at det ikke er ønskelig å åpne for
en generell dispensasjonsadgang fra selve planen, og at dersom en gjør
endringer på dette området, vil det kunne endre tanken bak hele
det tilpassede plansystemet som i dag finnes på Svalbard. Disse
medlemmer vil be regjeringen komme tilbake med en vurdering
av dette spørsmålet på egnet måte.
Komiteen registrerer
at flere av endringene i svalbardmiljøloven i hovedsak dreier seg
om redigering og presiseringer samt definisjoner i forhold til dagens
praksis, og at formålet er å gjøre loven mer tilgjengelig og oversiktlig,
og støtter dette.
Komiteen viser til
at myndighet til å fastsette enkelte forskrifter om motorferdsel
foreslås lagt til departementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at dagens ordning synes å ha fungert
på en god måte, og at betydningen av lokal kunnskap og faglig innsikt
forvaltes godt av Sysselmannen innenfor rammene av dagens lovverk.
Dette underbygges også i flere av høringsuttalelsene. Disse
medlemmer går derfor imot de foreslåtte endringene på dette
området.
Komiteen viser til at i Prop.
147 L (2010–2011) har det i lovteksten til § 39 første ledd bokstav
b, ved en inkurie kommet inn et semikolon i stedet for et punktum.
Dette innebærer at setningen i § 39 bokstav b) skal avsluttes med
et punktum.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i svalbardmiljøloven
I
I lov 15. juni 2001 nr. 79 om miljøvern på Svalbard
gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Denne lov har til formål å opprettholde et tilnærmet uberørt
miljø på Svalbard når det gjelder sammenhengende villmark, landskap,
flora, fauna og kulturminner.
§ 3 bokstav a skal lyde:
a) forurensning: tilførsel av fast stoff, væske
eller gass til luft, vann eller i grunnen, støy og rystelser, samt
lys og annen stråling når det blir bestemt av miljøvernmyndigheten,
dersom dette kan være til skade eller ulempe for miljøet;
§ 3 bokstav f skal lyde:
f) kulturminne: alle spor etter
menneskelig virksomhet i det fysiske miljø, herunder lokaliteter som
det knytter seg historiske hendelser til.Med kulturmiljøområder
menes områder hvor kulturminner inngår som del av en større helhet
eller sammenheng.
§ 16 annet ledd skal lyde:
I nasjonalparker skal ingen varig påvirkning av naturmiljø
eller kulturminner finne sted. Landskapet, og i tilfelle havbunnen,
med planter, dyreliv og geologiske forekomster skal vernes mot utbygging,
anlegg, forurensning og annen virksomhet, herunder ferdsel, som
kan påvirke eller forstyrre naturmiljøet eller kulturminner.
§ 23 nytt annet ledd skal lyde:
Unntaket i første ledd omfatter ikke bestemmelsene
i §§ 26 og 27.
§ 26 annet ledd skal lyde:
For å gjennomføre konvensjonen av 3. mars 1973
om internasjonal handel med truede arter av vill flora og fauna
(CITES) eller andre internasjonale forpliktelser, eller for øvrig
for å bevare naturlig viltlevende arter, kan Kongen gi forskriftom
inn- og utførsel, transport, omsetning og oppbevaring eller besittelse
av levende eller døde eksemplarer eller deler av slike.
§ 27 skal lyde:
§ 27 (utsetting og flytting
av organismer mv.)
Uten tillatelse fra miljøvernmyndigheten må ingen
a) sette ut flora eller fauna som ikke finnes
naturlig på Svalbard fra før,
b) flytte stedegne arter av flora eller fauna, eller
c) sette i verk kultiveringstiltak for flora eller
fauna, herunder sette ut flora eller fauna på land eller i vassdrag,
fjorder og sjøområder.
Ny § 30 a skal lyde:
§ 30 a (sikring mot isbjørnangrep)
Enhver som ferdes utenfor bosettinger, med unntak
for tilreisende og fastboende som er med i organisert turopplegg,
plikter å ha kunnskap om sikring mot isbjørnangrep. Det skal iverksettes
nødvendige tiltak for å unngå fare for angrep fra isbjørn og for
å kunne avverge et slikt angrep uten å skade eller avlive dyret.
Enhver som ferdes utenfor bosettinger, med unntak
av tilreisende og fastboende som er med i organisert turopplegg,
skal ha egnede midler for skremming og jaging av isbjørn.
Sysselmannen kan gi nærmere regler om isbjørnsikring
i forskrift.
§ 32 skal lyde:
§ 32 (retten til høsting)
Enhver har rett til å høste fauna og til å sanke egg og
dun i samsvar med reglene i og i medhold av § 31, om ikke annet
følger av paragrafen her eller lov om Svalbard § 26.
Høsting kan bare foretas av den som har løst kort (jaktkort,
fiskekort). Ingen kan ha jaktkort før fylte 16 år. Departementet
kan gi nærmere forskrift om kort og avgift for
kort og felling, om opplæring og prøve som vilkår for jaktkort,
om adgang til å delta i jakt og fangst i opplæringsøyemed, og om
andre vilkår for høsting.
Departementet kan for bestemte arter gi forskrift om at
bare fastboende skal ha rett til høsting, eller at høsting bare
kan skje med Sysselmannens tillatelse. Innenfor rammen av forskrifter
etter §§ 31 og 32 kan Sysselmannen gi nærmere lokale reguleringer
ved forskrift. I en tillatelse kan det settes vilkår, herunder om
hvilke områder eller tidsrom tillatelsen skal gjelde for, hvilken
mengde som kan høstes, og hva slags høstingsmåter eller redskaper
som kan brukes.
Sysselmannen kan gi overvintrende fangstfolk med tilhold
i fangsthytte enerett til høsting innenfor et avgrenset område og
tidsrom. Før slik enerett blir gitt, skal Sysselmannen kunngjøre
adgangen til å søke om enerett innen en angitt frist. I vedtak om
enerett angis hvilke arter eneretten omfatter. Det kan settes vilkår,
herunder om utføring av oppgaver med tilsyn, jf. kapittel VIII,
og opplæring. Departementet kan gi forskrift
om tildeling av fangstområder med enerett til høsting ogfastsette
særregler for høsting for fangstmenn som nevnt i paragrafen her
om hvilke tidsrom høstingen kan foregå, hvilken mengde som kan høstes
og høstingsmåter.
Sysselmannen kan pålegge rapportering og innsamling
i forbindelse med tillatelser til høsting. Ved manglende oppfølging
av slike pålegg kan Sysselmannen nekte tilsvarende tillatelse kommende
sesong.
§ 39 skal lyde:
§ 39 (fredete kulturminner)
Automatisk fredet er:
a) faste kulturminner fra
tiden før 1946;
b) løse kulturminner fra tiden
før 1946, når de kommer for dagen tilfeldig, ved undersøkelse,
utgraving eller på annen måte.
Spor etter menneskegraver av alle slag, herunder kors
og andre gravmarkeringer, samt bein og beinrester i og på markoverflaten
er faste kulturminner som er automatisk fredet uavhengig av alder.
Det samme gjelder skjelettrester på slakteplasser for hvalross og
hval, og i forbindelse med selvskudd for isbjørn.
Med til et fast automatisk fredet kulturminne
hører en sikringssone rundt den synlige eller kjente ytterkant,
i utstrekning 100 meter i alle retninger om ikke Sysselmannen fastsetter
en annen avgrensning. Løse kulturminner regnes som faste når de
er knyttet til en bestemt lokalitet, jf. § 3 bokstav g.
Direktoratet kan ved vedtak frede kulturminner fra
tiden etter 1945 med særskilt kulturhistorisk verdi. Fredningsvedtaket
omfatter fast inventar (skap, ovner, mv.). Når særlige grunner tilsier
det, kan også løst inventar og gjenstander medtas. I slike tilfeller må
gjenstandene spesifiseres.
Direktoratet kan ved vedtak frede området rundt et
vedtaksfredet kulturminne så langt det er nødvendig for å bevare
virkningen av kulturminnet i miljøet eller for å beskytte vitenskapelige
interesser som knytter seg til det.
Direktoratet avgjør i tvilstilfelle hva som er
automatisk fredet fast eller løst kulturminne og kan oppheve fredning
av bestemte kulturminner.
§ 40 skal lyde:
§ 40 (midlertidig fredningsvedtak)
Når særlige grunner foreligger, kan Sysselmannen treffe
vedtak om midlertidig fredning av faste eller løse kulturminner og
områder som nevnt i § 39 fjerde og femte ledd,
inntil spørsmålet om fredning er endelig avgjort.
§ 42 skal lyde:
§ 42 (innholdet av automatisk
fredning)
Med mindre annet er fastsatt i medhold av denne loven må
ingen skade, grave ut, flytte, fjerne, forandre, tildekke, skjule
eller skjemme et automatisk fredet kulturminne
med sikringssone, eller sette i gang tiltak som kan medføre fare
for at slikt skjer.
Uten etter tillatelse fra Sysselmannen må ingen sette
opp telt eller brenne bål i sikringssonen. Telting på frossen
og snødekket mark er likevel tillatt i sikringssonen.
Sysselmannen kan regulere, herunder forby, ferdsel innenfor
sikringssonen, som alene eller over tid kan motvirke formålet med
vernet.
§ 44 skal lyde:
§ 44 (dispensasjon og tiltakshaverens
særlige
plikter for å beskytte kulturminner)
Når en virksomhet planlegges, skal tiltakshaveren på egen
kostnad undersøke om virksomheten vil virke inn på automatisk
fredete kulturminner på en måte som nevnt i § 42. Direktoratet
avgjør snarest mulig om og i tilfelle på hvilken måte tiltaket kan iverksettes.
Viser det seg først mens arbeidet er i gang at det kan
virke inn på automatisk fredete kulturminner
i strid med § 42, skal Sysselmannen varsles i henhold til § 62 annet
ledd og arbeidet stanses. Direktoratet avgjør snarest mulig om arbeidet
kan fortsette og vilkårene for det.
Funn som kommer frem ved undersøkelser og utgraving eller
under virksomheten, skal dokumenteres og konserveres på tiltakshaverens
regning, om ikke annet blir bestemt etter § 98.
Funn skal avleveres innen ett år, om ikke Sysselmannen forlenger
fristen.
Direktoratet kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra
vedtak om fredning og fredningsbestemmelser for tiltak som ikke
medfører vesentlige inngrep i det fredete kulturminnet eller det
fredete området.
§ 45 skal lyde:
§ 45 (undersøkelser, skjøtsel
og vedlikehold)
Direktoratet har rett til å søke etter, grave frem, granske
og dokumentere automatisk fredete kulturminner og
kan gi tillatelse til at andre gjennomfører slike tiltak. Kulturminnet
skal bringes tilbake til den stand det var før tiltaket,
om ikke direktoratet fastsetter annet. Sysselmannen kan ta opp løse
kulturminner og treffe nødvendige tiltak for å ta vare på dem.
Sysselmannen kan vedlikeholde, gjerde
inn og iverksette tiltak for å anskueliggjøre faste fredete kulturminner,
herunder rydde området omkring, blant annet for å unngå skade på
mennesker og dyr. Slike tiltak kan også treffes i sikringssonen.
Tiltak ut over vedlikehold, slik som istandsetting, restaurering, gjenoppbygging
og flytting, krever dispensasjon etter
§ 44.
Før det treffes tiltak om et fast kulturminne, skal eieren
eller rettighetshaveren varsles og få anledning til å uttale seg
etter reglene i forvaltningsloven § 16. Gjelder tiltaket et fast
kulturminne som er i bruk, kan det bare settes i verk med samtykke
fra eieren eller brukeren, om ikke tiltaket er nødvendig for å hindre forfall.
Er det fare for forfall, kan direktoratet pålegge eie-ren
eller brukeren å gjennomføre tiltak for å motvirke dette.
§ 50 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Ved utarbeidelse eller revisjon av hele arealplanen eller
delplaner skal planansvarlig utarbeide et planprogram
som klargjør hvilke forhold det skal rede-gjøres for i planen.
§ 53 tredje ledd oppheves.
§ 57 skal lyde:
§ 57 (krav om tillatelse utenfor
planområder og i planområder uten godkjent plan)
Det trengs tillatelse fra miljøvernmyndigheten for Svalbard
til følgende tiltak utenfor planområder og i planområder uten godkjent
plan:
a) terrenginngrep;
b) virksomhet som kan volde forurensning;
c) hoteller, pensjonater og andre overnattingssteder for
allmennheten;
d) virksomhet som kan virke inn på et automatisk fredet
kulturminne i strid med § 42, jf. § 44;
e) annen virksomhet som kan belaste miljøet på Svalbard
når departementet har gitt forskrift om det;
f) endringer i eksisterende anlegg eller bruken av det dersom
den forandrer anleggets karakter eller virkninger for naturmiljøet;
g) innretninger eller anlegg som ikke er fast forbundet
med grunnen og som kan virke inn på landskapet.
Tillatelse etter denne paragraf må foreligge før virksomheten
påbegynnes. Søknaden skal redegjøre for hvilken betydning virksomheten
kan få for miljøet. Departementet kan gi forskrift om at søknader skal
sendes på høring eller legges ut til offentlig ettersyn.
Den som legger frem nærmere opplysninger om en planlagt
virksomhet, kan kreve at Sysselmannen avgjør om virksomheten vil
kreve tillatelse etter denne paragraf. Sysselmannen tar stilling
til hvilke opplysninger som må legges frem for å kunne treffe en slik
avgjørelse.
§ 58 tredje ledd bokstav c skal lyde:
c) virksomheten kan få virkning for fredete kulturminner
eller naturmiljøet utenom planområdet, jf. § 44,
eller
§ 59 første ledd bokstav b skal lyde:
b) kan få betydelig og langvarig virkning for miljø og
samfunn i et planområde.
§ 68 skal lyde:
§ 68 (dumping og forbrenning
av avfall eller annet materiale)
Dumping og forbrenning av avfall eller annet materiale
fra skip eller annet fartøy er forbudt. Forbudet omfatter
ikke forbrenning av avfall som oppstår som følge av skipets vanlige
drift og som er tillatt i henhold til forskrift 16. juni 1983 nr.
1122 om hindring av forurensning fra skip (MARPOL-forskriften). Sysselmannen
kan gi tillatelse i medhold av forskrift 1. juni 2004 nr. 931 om
begrensning av forurensning kapittel 22 Mudring og dumping i sjø
og vassdrag.
§ 70 skal lyde:
§ 70 (akutt forurensning – beredskap
og varsling)
Den som driver virksomhet som kan medføre akutt forurensning,
skal ha nødvendig beredskap og har plikt til å aksjonere for
å hindre, oppdage, stanse, fjerne og begrense virkningen av slik
forurensning. Departementet kan pålegge den ansvarlige for virksomheten
å legge fram beredskapsplan for godkjenning. Det kan fastsettes
nærmere vilkår for godkjenning av beredskapsplanen. Med
akutt forurensning forstås forurensning av betydning som inntrer
plutselig, og som ikke er tillatt etter loven her.
Inntrer det akutt forurensning eller fare for
akutt forurensning, skal den ansvarlige straks varsle Sysselmannen.
Også andre har plikt til å varsle, om det ikke åpenbart er unødvendig.
Den som har beredskaps- og aksjonsplikt etter denne
bestemmelsen, skal etter pålegg av den som har ansvar for den statlige
beredskapen bistå med utstyr og personell ved en aksjon mot akutt
forurensning.
Departementet kan gi forskrift om hvem som er beredskaps-
og aksjonspliktig, beredskaps- og aksjonspliktens omfang og om avgift
for offentlig beredskap.
§ 71 tredje ledd skal lyde:
Departementet eller den departementet bemyndiger kan
gi forskrift om
a) tiltak for å redusere avfallsmengden,
b) innlevering, innsamling, mottak, transport, sortering
og behandling av avfall,
c) at visse slag avfall skal gjenvinnes eller fraktes bort
med sikte på gjenvinning,
d) at avfall skal fraktes bort for behandling andre steder.
§ 77 skal lyde:
§ 77 (utrykning og tilsyn)
Gjennomføring av politioppgaver, samt utrykning
for brann- og redningstjeneste, kan om nødvendig skje uten hinder
av reglene i loven her. Sysselmannen kan utføre nødvendig
tilsyn uten hinder av reglene i loven her.
§ 78 skal lyde:
§ 78 (miljøavgift for tilreisende)
Kongen kan gi forskrift om at den som besøker Svalbard,
skal betale enmiljøavgift. Miljøavgiften kan
ikke pålegges fastboende. Miljøavgiften går inn
i Svalbards miljøvernfond.
§ 80 bokstav a skal lyde:
a) i særskilte traseer eller til bestemte formål
fastsatt av departementet i forskrift;
§ 81 første ledd bokstav b skal lyde:
b) for bestemte formål fastsatt av departementet i forskrift;
Ny § 82 a skal lyde:
§ 82 a (krav til drivstoff for
motorferdsel i sjø)
Departementet kan fastsette forskrift om krav
til drivstoffkvalitet for skip som anløper Svalbards territorialfarvann.
Forskriften kan bestemme at det i en eller flere leder likevel skal
være tillatt å medbringe eller benytte annet drivstoff enn det som
er fastsatt.
§ 83 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om minstehøyder for
luftfartøy og om forbud mot bruk av luftfartøy til turistformål.
§ 92 skal lyde:
§ 92 (gebyr for saksbehandling
og kontroll)
Departementet kan gi forskrift om gebyr for kontrolltiltak
som miljøvernmyndighetene utfører i medhold av dette kapittel, og
for behandling av tillatelser, dispensasjoner m.m. etterdenne
lov eller forskrift fastsatt i medhold av loven. Gebyrene
settes slik at de samlet ikke antas å overstige kostnadene ved kontrollordningen eller
saksbehandlingen. Gebyret er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 94 skal lyde:
§ 94 (eiendomsrett til flora
og fauna håndtert i strid med loven mv.)
Flora og fauna som er innsamlet, fanget eller avlivet i
strid med loven her, eller avlivet med hjemmel i §§ 33 første ledd
og 34, tas hånd om avSysselmannen.
Det samme gjelder fallvilt, deler av fallvilt og dyr som er avlivet
av dyrevernhensyn og fauna felt i samband med forskning. Ordningen
etter første og annet punktum kan gjøres gjeldende ved
forelegg eller dom etter straffeprosesslovens regler for inndragning.
Sysselmannen avgjør hvordan slik flora
og fauna skal disponeres. Verdien av flora og fauna som
nevnt i første ledd, tilfaller Svalbards miljøvernfond. Sysselmannen
kan kreve erstatning for verdien dersom Sysselmannen ikke
får tilgang til flora og fauna etter dette ledd.
Ny § 96 a skal lyde:
§ 96 a (overtredelsesgebyr)
Sysselmannen kan pålegge den som forsettlig eller
uaktsomt overtrer bestemmelsene i §§ 16 annet ledd, 26 til 28, 30
a, 30 til 33, 35, 42, 46, 65 til 68, 70, 71, 73 annet ledd, 79 til
83, 86 og 94 i loven her å betale overtredelsesgebyr til Svalbards
miljøvernfond.
I forskrift kan departementet gi nærmere bestemmelser
om hvilke overtredelser nevnt i første ledd som kan medføre overtredelsesgebyr.
Videre skal forskriften gi nærmere bestemmelser om fastsettelse av
overtredelsesgebyr, herunder gebyrets størrelse.
Endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg. Domstolene kan prøve størrelsen på overtredelsesgebyret.
Foretak kan ilegges overtredelsesgebyr i samsvar
med første til tredje ledd når overtredelsen er begått av noen som
har handlet på vegne av foretaket. Dette gjelder selv om ingen enkeltperson
kan ilegges overtredelsesgebyr.
§ 98 første ledd skal lyde:
Svalbards miljøvernfond består av midler innkrevd i medhold
av §§ 32 annet ledd, 78, 94, 95 tredje ledd, 96 og 96 a.
§ 98 annet ledd bokstav c skal lyde:
c) tilskudd til skjøtsel, vedlikehold og granskning av
kulturminner så langt dette ikke kan ventes dekket av
den ansvarlige,
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. november 2011
Erling Sande |
Oskar J. Grimstad |
leder |
ordfører |