Som opplyst i Prop. 100 S (2010–2011) utgjer tidsplanen
i trinn 2 ein vesentleg risikofaktor, sia det i kontrakten berre
er avsett 30 månader til utbygging i resten av landet. Erfaringar
frå trinn 1 tilseier at dette er svært stramt tidsmessig. Planlegging,
tilrettelegging og førebuing for utbygging skjer i tråd med Innst.
371 S (2010–2011). Direktoratet for Naudkommunikasjon (DNK) tek
sikte på at revidert utbyggings- og innføringsplan og eventuelle
tillegg til kontrakten vil verte ferdigstilt i løpet av 2011.
Løyvinga på post 1 knytt til første utbyggings-område
av Naudnett (trinn 1) vert foreslått redusert med 13 mill. kroner
i 2011. Justeringa relaterer seg til betaling for driftskostnader
for Naudnett og inngår som ein del av avslutninga for kontrakten
for trinn 1.
Løyvinga dekker også kostnader knytt til vedtaket
om landsdekkande utbygging av Naudnett (trinn 2) i 2011. Som følgje
av pågåande forhandlingar med leverandøren om m.a. revidert tidsplan
for trinn 2 for å ivareta staten sine samla interesser og redusere
risikoen knytt til tidsplanen, vert det foreslått å redusere løyvinga under
kap. 456 post 1 med 48,9 mill. kroner i 2011.
Samla vert det foreslått at løyvinga på post
1 vert redusert med til saman 61,9 mill. kroner i 2011.
Løyvinga under posten tek høgde for investeringar
i radionett og utstyr til naudetatane sine kommunikasjonssentralar
og terminalar.
Av løyvinga til trinn 2 på totalt 413,1 mill.
kroner, vil DNK nytte 35 mill. kroner i 2011. Vidare vil Justisdepartementet
nytte 1,3 mill. kroner i 2011 til å dekke pågåande arbeid knytt
til mulige endringar i driftsorganiseringa på staten si side og
gevinstrealisering i naudetatane som fylgje av innføring av Naudnett.
På bakgrunn av pågåande drøftingar med leverandøren
om m.a. revidert tidsplan for trinn 2, samt Justisdepartementets
arbeid med oppfølginga av Naudnettprosjektet, vert løyvinga under kap.
456 post 45 foreslått redusert ned med 376,8 mill. kroner i 2011.
Samla vert det foreslått å redusere løyvinga
under kap. 3456, post 1 Brukarbetaling med til saman 6 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til proposisjonen og støtter
regjeringens forslag til bevilgningsendringer.
Komiteen understreker viktigheten
av at Nødnettet fungerer både mellom ulike nødetater, over og på
tvers av forvaltningsnivåer, på tvers av geografiske områder/ansvarsområder
og at kapasiteten er tilstrekkelig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
uttrykke misnøye med at prosjektet er 3 år forsinket. Utbyggingen
av Nødnett har tatt mye lengre tid enn man i utgangspunktet forventet,
og kostnadene har blitt vesentlig høyere.
Flertallet viser til et felles
forslag fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre i Innst. S. nr. 346 (2008–2009):
«Stortinget ber Regjeringen jevnlig rapportere om
fremdriften av utbyggingen av Nødnett på egnet vis til Stortinget
for å sikre at fremdriftsplanen og budsjett holdes.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke at
forsinkelsen i hovedsak skyldes utfordringer på leverandørsiden
med gjennomføring av en krevende fusjon mellom Noka og Siemens innledningsvis
i prosjektet. Leverandøren undervurderte også kompleksiteten i prosjektet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen legger opp til at utbygging av Nødnett skal omfatte Hovedredningssentralen
og redningshelikopterne. Sivilforsvaret og frivillige hjelpeorganisasjoner
er mulige brukere på et senere tidspunkt. Disse medlemmene vil
påpeke at konkurransen om å få levere Nødnett var teknologinøytralt.
Videre viser disse medlemmer til sine merknader i
Innst. 13 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med uro på at videre utbygging av Nødnett er forsinket med mange
år. Nødnettet skal nå først stå ferdig i 2015 hele 11 år etter at prosessen
startet. Disse medlemmer viser til at Stortinget
i 2004 behandlet spørsmålet om Nødnett i Budsjett-innst. S. nr.
4 (2004–2005), der Fremskrittspartiet gikk inn for en teknologinøytral
anbudsrunde med vekt på dataoverføringskapasitet som åpner for direktesendte bilder,
medisinsk data og posisjoneringsinformasjon for alle enheter på
et ulykkessted. Begrunnelsen for dette var at det hadde vært for
mye fokus på en teknologi (TETRA) til fortrengsel for de behov etatene
har, og muligheter som ligger i stadig nye teknologiske vinninger. Disse medlemmer viser
til at mange av Fremskrittspartiets innvendinger mot den valgte
løsningen dessverre har slått til. Disse medlemmer påpeker
at saken om Nødnett tidligere har vært gjenstand for uforsvarlig
behandling i Stortinget, og viser til protokolltilførsel fra medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre i transport- og kommunikasjonskomiteens
møte 8. juni 2009 etter å ha tapt voteringen om ikke å behandle
St.prp. nr. 83 (2008–2009) om økt kostnadsramme for første byggetrinn
i vårsesjonen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
avviser behandling av ytterligere nye saker før Stortinget 19. juni
2009 avslutter før sommeren. Med to uker igjen til avslutningen
av flere saker og debatt om disse sakene i Stortinget, vil behandling
av ytterligere saker etter disse medlemmers oppfatning ikke kunne
gjennomføres på en forsvarlig måte.»
Disse medlemmer vil peke på at
det nå er viktig at man raskest mulig får på plass et nødnett som
virker. Disse medlemmer mener at det er viktig at
de reelle kostnader for kommunene synliggjøres og fullt ut kompenseres,
og viser til sitt forslag om dette i Innst. 13 S (2011–2012). Disse
medlemmer vil videre vise til sitt forslag i samme innstilling
om å legge til rette for at organisasjoner som driver med redningsarbeid,
gis anledning til å benytte det nye Nødnett.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ser med uro på at videre utbygging
av Nødnett er forsinket med mange år. Tap av både viktig kompetanse
og fordyrende omkostninger som følge av utsettelsen bør forsøkes
minimalisert. Utsettelsen burde vært unngått. Det er viktig at de
reelle kostnader for kommunene synliggjøres og fullt ut kompenseres.
Disse medlemmer viser til at
man gjennom utbyggingen av Nødnett har valgt en modell der kontrakt
for drift og vedlikehold av Nødnett løper over en 20-årsperiode. Disse
medlemmer mener at dette er en fornuftig modell for bygging
av infrastruktur, og ønsker tilsvarende OPS-kontrakter for å få
fortgang på utbygging av vei- og jernbanenettet.
Komiteen viser til
merknadene og proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2011 vert det gjort
følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
456 | | Direktoratet for naudkommunikasjon | |
| 1 | Driftsutgifter, vert redusert med
| 61 900 000 |
| | frå kr 293 560 000 til kr 231 660 000 | |
| 45 | Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald, kan
overførast, vert redusert med
| 376 800 000 |
| | | |
Inntekter |
3456 | | Direktoratet for naudkommunikasjon | |
| 1 | Brukarbetaling, vert redusert med
| 6 000 000 |
| | frå kr 40 669 000 til kr 34 669 000 | |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 30. november 2011
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |