Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, deler forslagsstillarane sitt engasjement for betydningen av innovasjon gjennom offentlege nyskaffinger. Å innrette offentlege innkjøp slik at dei i større grad resulterer i innovative løysingar, vil kunne medverke til auka verdiskaping i næringslivet, og betre tenester til innbyggarane. I tillegg kan det offentlege få ei innsparing ved auka effektivitet og betre tenester. Komiteen viser i samband med dette til St.meld. nr. 7 (2008–2009) Et nyskapende og bærekraftig Norge, og St.meld. nr. 36 (2008–2009) Det gode innkjøp. Her vert det slått fast at regjeringa vil fremme innovasjon gjennom offentlege nyskaffingar.

Komiteens fleirtal, alle unntatt medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, vil peike på at denne målsettinga er fulgt opp seinare av mange fleire tiltak, mellom anna leverandørutviklingsprogram og vidareføring av Direktoratet for forvaltning og IKT og (Difi) for å utvikle ein metodikk for korleis ein kan gjera innkjøp meir innovasjonsfremjande.

Komiteen viser til statsråden sitt svar til komiteen av 18. oktober 2011 (lagt ved innstillinga), og deler statsråden si påpeiking om at ingen innkjøp er like, at omsynet til innovasjon ikkje er like relevant ved alle nyskaffingar, og at ytterlegare behov for fleire tiltak vert vurdert fortløpande.

Komiteen er oppteken av at konkurransepolitikken skal være føreseieleg og påliteleg slik også forslagsstillarane peikar på. Komiteen er også samd i målsettinga om at aktørane i næringslivet skal ha tillit til at konkurranselova er åpen, ryddig, rettferdig og forutsjåande.

Komiteens fleirtal, alle unntatt medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser vidare til at spørsmålet om klagesakshandsaming har vore handsama i Stortinget fleire gonger, sist i samband med Ot.prp. nr. 35 (2007–2008). Fleirtalet er samd med statsråden i at det ikkje er kome fram nye opplysningar som gjer at saka bør takast opp att, og viser til statsråden sitt svarbrev av 18. oktober 2011, der dette vert grundig vurdert. Fleirtalet har ingen ytterlegare merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagets bakgrunn er at offentlig sektor i Norge kjøper inn varer og tjenester for rundt 400 mrd. kroner årlig, og at målet til lov om offentlige anskaffelser og tilhørende forskrifter er å bidra til økt verdiskaping i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet og likebehandling. Disse medlemmer mener det er positivt at komiteen deler engasjementet for innovasjon gjennom offentlige anskaffelser, og at komiteen er opptatt av at konkurransepolitikken skal være forutsigbar og pålitelig. Disse medlemmer mener det på denne bakgrunn er behov for en mer offensiv holdning til behovet for justeringer i praksis og regelverk. Disse medlemmer viser til at EU-kommisjonen nylig har kartlagt hvor mye byråkrati konkurranseutsetting skaper i alle EU- og EØS-land, i dokumentet Public procurement in Europe. EU fant at norsk konkurranseutsetting skaper en ekstrautgift på fire prosent av oppdragsverdien, altså 16 mrd. kroner. Gjennomsnittlig innkjøpskostnad for Europa ligger på 1,4 pst., mens Norge ligger på 4,1 pst. Storbritannia, som har lang erfaring med profesjonelle anskaffelser, bruker bare 0,7 pst. Disse medlemmer viser til at partileder i Senterpartiet og kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete uttalte på denne bakgrunn til Klassekampen 9. september 2011 at regjeringen diskuterer å lempe på konkurransereglene, og at Senterpartiet ønsker å presse på for å heve anbudsgrensen opp til EU-nivå.

Disse medlemmer vil i denne sammenheng legge til at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har nøkternt anslått at det kan effektiviseres med minimum fem prosent, innenfor gjeldende regelverk, jf. Dagens næringsliv juli 2010. Dette utgjør minst 20 milliarder kroner hvert år til et bedre tjenestetilbud.

Disse medlemmer registrerer at statsråden i sitt svarbrev til Stortinget av 18. oktober 2011 uttaler at det nå er et tydelig skille i konkurranseloven mellom den normale faglige behandlingen av klagesaker og de sakene der konkurransepolitiske hensyn må vike for andre hensyn. Disse medlemmer viser til at også i tidligere lovverk skulle konkurransehensynet veies mot andre samfunnshensyn. Slik disse medlemmer ser det må dette også selvfølgelig fremover være tilfellet, men at en slik avveining bør skje på et faglig grunnlag. Disse medlemmer registrerer videre at statsråden mener regjeringen er bedre egnet til å foreta avveininger mellom ulike politiske mål enn en uavhengig nemnd. Disse medlemmer viser til at den løsning statsråden argumenterer for åpner for partipolitikk, og mener en uavhengig nemnd vil være bedre egnet til å foreta en faglig god avveining mellom ulike politiske mål.

Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne med dette forslaget satte fokus på innovasjon og leverandørutvikling i anbudsprosessene, og vil understreke betydningen av at regjeringens positive formuleringer til forslagets intensjon på disse punkter følges opp i handling fremover.

Disse medlemmer viser til at regjeringen 11. november 2011 foreslo at adgangen til å ilegge bøter flyttes fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser til domstolene. Disse medlemmer registrerer at regjeringen i en pressemelding samme dag mener dette innebærer en «skjerpet håndhevelse av offentlige anskaffelser». Disse medlemmer registrerer at næringslivet frykter at det motsatte vil bli resultatet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I

Stortinget ber regjeringen gjennomgå anbudsreglene for offentlige anskaffelser og legge frem en konkret og helhetlig strategi for Stortinget, som blant annet skal bidra til mer innovasjon og leverandørutvikling, og at strategien legges frem for Stortinget innen utgangen av 2011.

II

Stortinget ber regjeringen styrke forbrukerinteressene ved å innføre en uavhengig konkurransenemnd for ankebehandling av konkurransesaker.»