Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og
Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til representantforslag om
at Norge trer ut av ILO-konvensjon nr. 169, nedlegger Sametinget,
opphever finnmarksloven og avvikler forvaltningsområdet for samiske
språk, Dokument 8:154 S (2010–2011).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at staten
Norge opprinnelig er etablert på territoriet til to folk, samer
og nordmenn, og at begge folkene har den samme rett til og det samme
krav på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk. Samene er et urfolk
som har et folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Flertallet viser
til at Sametinget er etablert gjennom sameloven for å etterleve
Grunnloven § 110 a. Dette gir Sametinget en særstilling som folkevalgt
organ med stor frihet. Sametinget har derfor også ansvar for de
forvaltningsområder de er tillagt og prioritering av ulike formål
innenfor de rammer som er til rådighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det som er anført i representantforslag Dokument 8:154 S (2010–2011)
og vil gi uttrykk for sterk skepsis til å gi enkelte grupper særrettigheter
over noen del av norsk territorium. Disse medlemmer mener
at samiske grupper har full anledning til å utvikle egne språk og
egen kultur innenfor rammen av det norske samfunn. Disse
medlemmer ser ingen klar sammenheng mellom vern av språk
og kultur og krav på særlige landområder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
Norges folkerettslige forpliktelser overfor det samiske folk ikke
alene avhenger av ILO-konvensjon nr. 169. De følger blant annet
av FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter,
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og Den europeiske menneskerettskonvensjonen,
alle ratifisert av Norge og inkorporert i menneskerettsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at komiteens flertall mener at rettighetene til det samiske
folk kan ivaretas også uten Norges tilslutning til ILO-konvensjon
nr. 169. Disse medlemmer vil derfor anse Norges tilslutning
til ILO-konvensjonen nr. 169 for overflødig, og vil derfor anbefale
at Norge trekker sin tilslutning.
Disse medlemmer vil vise til
at Norges tilslutning til ILO-konvensjon nr. 169 ble gitt på feil
premisser. ILO-konvensjon nr. 169 bygger på ILO-konvensjon nr. 107
som er beregnet på opprinnelige urfolk, som aboriginene i Australia og
indianerne i Amerika. Videre vises det i ILO-konvensjon nr. 107
at visse betingelser må være oppfylt før man kan betraktes som urfolk,
blant annet at gruppen må ha et visst stammepreg og ikke være fullt
integrert i samfunnet. Disse medlemmer vil vise til
at samene i Finnmark for det meste lever som andre nordmenn, har samme
typer jobber og handler i det samme forretninger. For disse
medlemmer synes det meningsløst at ca. 14 pst. av befolkningen
i Finnmark skal kunne ha disposisjonsrett over 96 pst. av fylkets
areal.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at opprettelsen
av Sametinget, innføringen av forvaltningsområdet for samiske språk
og finnmarksloven er politiske grep som er gjort for å bidra til
at nasjonen kan innfri sine menneskerettslige forpliktelser. Avvikling
av Sametinget og forvaltningsområdet vil dramatisk svekke mulighetene
til å innfri disse. Det samme gjelder for finnmarksloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at menneskerettslige forpliktelser ikke er avhengige av opprettholdelsen
av Sametinget, forvaltningsområdet for det samiske språk og finnmarksloven. Disse
medlemmer vil vise til at det dreier seg om universelle
rettigheter som gjelder alle. Ved å gi visse grupper særrettigheter
så krenker man rettighetene til andre grupper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
forslagstillernes påstand om at finnmarksloven gir samer særrettigheter
er tilbakevist av statsråd Aasrud, Nasjonal institusjon for menneskerettigheter
og Gáldu. Flertallet slutter seg til denne oppfatningen
og mener påstanden fra forslagsstillerne er grunnløs.
Flertallet har merket seg at
forslagstillerne påstår at videreføring av Sametinget er en belastning
for landets internasjonale anseelse. Flertallet viser
til at statsråd Aasrud og flere av deltakerne på komiteens høring
i saken tilbakeviser dette, og tvert i mot hevder at Norges arbeid på
dette feltet trekkes fram som et positivt eksempel. Det synes for flertallet at
det ikke finnes et grunnlag for denne påstanden.
Forslagsstillerne viser i forslaget til at det
ikke finnes vitenskaplige bevis for at samene kom til Finnmark før
den øvrige befolkningen. Flertallet viser til at
grunnlaget for Grunnloven § 110 a ikke er knyttet til hvilke grupper som
var der først, men hvilke folkegrupper som var der da nasjonen Norge
ble dannet. Det er uomtvistelig at det på det tidspunktet både fantes samer
og nordmenn på territoriet.
På denne bakgrunn ønsker ikke flertallet å støtte
forslagene.