Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen,
Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy
Amundsen, Oskar J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai
Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, vil understreke
den grunnleggende betydning en stabil og kvalitetsmessig god energiforsyning har
for samfunnet, og at en effektiv beredskap er nødvendig.
Komiteen peker på at forutsetningene
og utfordringene for beredskapsarbeidet i norsk kraftforsyning har
endret seg siden energiloven ble vedtatt, og beredskapsarbeidet
er i større grad enn tidligere knyttet til muligheter for større natur-
og miljøkatastrofer, storulykker og terroranslag. Klimaendringer
vil sannsynligvis kunne gi nye utfordringer for beredskapen i kraftforsyningen. Komiteen er
derfor enig i behovet for å styrke det rettslige grunnlaget for
effektiv håndtering av ekstraordinære hendelser i fredstid. Komiteen vil
understreke betydningen av forebyggende sikkerhet og sikringstiltak i
tillegg til å kunne håndtere ulike kriser og gjenopprette normal
drift så fort som mulig.
Komiteen viser til at NVE er
delegert oppgaven som beredskapsmyndighet for forsyningssikkerhet,
og at beredskapsmyndigheten i proposisjonen er foreslått å gis en
generell hjemmel til å delegere myndighet til rettssubjekter utenfor
forvaltningen innenfor rammen av Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon
(KBO). Komiteen vil understreke betydningen av å kunne
benytte de enhetene som står nær utfordringene og som har best lokal
kunnskap, faglig innsikt og forutsetninger for å finne de samfunnsmessig
riktige løsningene på kortest mulig tid i en krisesituasjon. Det
er derfor viktig at KBO, og i spesielle tilfeller regionale og lokale
driftsenheter i kraftforsyningen, kan delegeres myndighet.
Komiteen viser til den betydningen
driftskontrollsystemene har for hele kraftsystemet, og at den beredskapsmessige
betydningen av systemsikkerhet er stor. En bør derfor unngå å samle
for mange funksjoner og for store kapasiteter på et sted uten reelle
alternativer. Komiteen vil understreke at de foreslåtte
lovendringene vil gi klarere hjemmel til å stille beredskapsmessige krav
til både kraftanlegg og system.
Komiteen viser til at det grunnleggende
prinsippet om at ansvaret for forsyningssikkerheten påligger nettselskapene
videreføres, og at eventuelle pålegg skal som i dag gjennomføres
for eiers eller drivers regning og risiko.
Komiteen har merket seg at de
foreslåtte lovendringene i stor grad reflekterer dagens praksis
når det gjelder omfanget av tiltak som kan pålegges aktørene, og
at det ikke forventes nevneverdige økonomiske forpliktelser i denne forbindelse.
Komiteen har videre merket seg
at lovforslaget sikrer at politi og militære myndigheter gis adgang
til kraftanlegg mv. i forbindelse med forberedelse til og gjennomføring
av væpnet sikring.