Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen, Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, vil understreke den grunnleggende betydning en stabil og kvalitetsmessig god energiforsyning har for samfunnet, og at en effektiv beredskap er nødvendig.

Komiteen peker på at forutsetningene og utfordringene for beredskapsarbeidet i norsk kraftforsyning har endret seg siden energiloven ble vedtatt, og beredskapsarbeidet er i større grad enn tidligere knyttet til muligheter for større natur- og miljøkatastrofer, storulykker og terroranslag. Klimaendringer vil sannsynligvis kunne gi nye utfordringer for beredskapen i kraftforsyningen. Komiteen er derfor enig i behovet for å styrke det rettslige grunnlaget for effektiv håndtering av ekstraordinære hendelser i fredstid. Komiteen vil understreke betydningen av forebyggende sikkerhet og sikringstiltak i tillegg til å kunne håndtere ulike kriser og gjenopprette normal drift så fort som mulig.

Komiteen viser til at NVE er delegert oppgaven som beredskapsmyndighet for forsyningssikkerhet, og at beredskapsmyndigheten i proposisjonen er foreslått å gis en generell hjemmel til å delegere myndighet til rettssubjekter utenfor forvaltningen innenfor rammen av Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO). Komiteen vil understreke betydningen av å kunne benytte de enhetene som står nær utfordringene og som har best lokal kunnskap, faglig innsikt og forutsetninger for å finne de samfunnsmessig riktige løsningene på kortest mulig tid i en krisesituasjon. Det er derfor viktig at KBO, og i spesielle tilfeller regionale og lokale driftsenheter i kraftforsyningen, kan delegeres myndighet.

Komiteen viser til den betydningen driftskontrollsystemene har for hele kraftsystemet, og at den beredskapsmessige betydningen av systemsikkerhet er stor. En bør derfor unngå å samle for mange funksjoner og for store kapasiteter på et sted uten reelle alternativer. Komiteen vil understreke at de foreslåtte lovendringene vil gi klarere hjemmel til å stille beredskapsmessige krav til både kraftanlegg og system.

Komiteen viser til at det grunnleggende prinsippet om at ansvaret for forsyningssikkerheten påligger nettselskapene videreføres, og at eventuelle pålegg skal som i dag gjennomføres for eiers eller drivers regning og risiko.

Komiteen har merket seg at de foreslåtte lovendringene i stor grad reflekterer dagens praksis når det gjelder omfanget av tiltak som kan pålegges aktørene, og at det ikke forventes nevneverdige økonomiske forpliktelser i denne forbindelse.

Komiteen har videre merket seg at lovforslaget sikrer at politi og militære myndigheter gis adgang til kraftanlegg mv. i forbindelse med forberedelse til og gjennomføring av væpnet sikring.