Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i energiloven kapittel 9 om beredskap i kraftforsyningen.
Hovedinnholdet i forslaget er:
Lovens regler om
beredskap presiseres til også å gjelde for ekstraordinære situasjoner
i fredstid som kan skade eller hindre produksjon, omforming, overføring,
omsetning og fordeling av energi, i tillegg til krigssituasjoner.
De enheter som loven omfatter, gis en selvstendig
plikt til å planlegge og gjennomføre beredskapstiltak, og til å
innrette virksomheten slik at dette kan ivaretas.
Lovens begrep «sikringstiltak» endres til
«beredskapstiltak», og begrepet gis et mer funksjonelt innhold –
blant annet ved at det gis en klarere uttrykt hjemmel til å stille
krav til slikt som håndtering av ekstraordinære situasjoner og gjenopprettingsevne.
Beredskapsmyndigheten gis en generell hjemmel
til å delegere myndighet til rettssubjekter utenfor forvaltningen
innenfor rammen av Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon.
Departementet viser til et prosjekt for å gjennomgå
Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO) som ble gjennomført
av NVE i 2007 og 2008 med deltakelse fra Statnett. KBO-prosjektet
foretok en vurdering av organisering, roller og ansvarsfordeling
i håndteringen av ekstraordinære situasjoner i kraftforsyningen.
Her kom det fram et behov for videreutvikling av energilovens regler
om beredskap.
Departementet mener på denne bakgrunn det er behov
for en bredere gjennomgang og videreutvikling av hele kapittel 9
i energiloven. Det foreslås at lovbestemmelsene skal få en endret utforming
for å skape størst mulig sikkerhet for effektiv regional og nasjonal
kriseberedskap og krisehåndtering under enhver form for ekstraordinær
situasjon.
En effektiv beredskap er nødvendig på grunn
av samfunnets avhengighet av en stabil og kvalitetsmessig god energiforsyning.
Gjeldende kapittel 9 om beredskap inneholder systemer
for regulering av beredskap som det et godt stykke på vei fortsatt
er hensiktsmessig å bygge videre på. Det grunnleggende prinsippet om
at ansvaret for forsyningssikkerheten påligger nettselskapene videreføres.
Loven har bestemmelser om sikring av kraftforsyningsanlegg, som
fremdeles er preget av å være innrettet mot krigsskade og annen
fysisk skade på det enkelte kraftforsyningsanlegg. Departementet
viser til at det nå er nødvendig å styrke det rettslige grunnlaget
for effektiv håndtering av ekstraordinære hendelser i fredstid.
Loven skal i større grad være innrettet mot
alle de ekstraordinære situasjoner som kan hindre kraftforsyningens
funksjoner. I tillegg til forebyggende sikkerhet og sikringstiltak,
skal det legges vekt på evne til å håndtere ulike kriser og gjenopprette
normal drift så fort som mulig. Energilovens beredskapskapittel
vil derfor ikke bare omfatte selve kraftanleggene, men også kompetanse
og øvrige ressurser som trengs for å planlegge og gjennomføre krisehåndtering
og gjenoppretting på en sikker og effektiv måte.
Departementet viser til at overordnede prinsipper
om ansvar, nærhet og likhet ligger til grunn for alt nasjonalt sikkerhets-
og beredskapsarbeid i fredstid. Prinsippene vil være styrende for
den videre utviklingen av beredskapsarbeidet i kraftforsyningen.
Det vil kunne oppstå kriser eller alvorlig svikt
i samfunnskritiske funksjoner hvor ulike sektorer og interesser
må ses i sammenheng. Behovet for en helhetlig og samordnet krisehåndtering
skal ses i sammenheng med de overordnede prinsippene.
Departementet foreslår i proposisjonen i tillegg enkelte
tekniske endringer i energiloven kapittel 9, samt retting av henvisninger
mv. i enkelte andre lover.