Innstilling fra Stortingets presidentskap om endring i Stortingets forretningsorden vedrørende permisjoner

Dette dokument

  • Innst. 165 S (2011–2012)
  • Dato: 02.02.2012
  • Utgiver: Stortingets presidentskap
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Innledning

I innstillingen fremmer presidentskapet forslag om endring av Stortingets forretningsorden (FO) § 27 som innebærer at den nedre grense på fem dager for representantenes permisjoner oppheves.

Bakgrunn

Fravær fra Stortingets møter i plenum skjer enten i form av utbytting eller permisjon eller ved reiser i regi av stortingskomiteene. Permisjon innvilges av Stortinget i plenum etter innstilling fra presidentskapet på grunnlag av søknad fra representanten selv eller fra partigruppen, eventuelt fra en delegasjon på vegne av de aktuelle representantene, jf. FO § 27. Godtgjørelse under permisjon reguleres av stortingsgodtgjørelsesloven § 5. Vararepresentant forutsettes kun innkalt ved permisjon.

FO § 27 første ledd annet punktum fastsetter en nedre grense på fem dager før det kan innvilges permisjon, med unntak av søknader som skyldes representantens eller barns sykdom, eller når representanten deltar på reise som medlem av delegasjon oppnevnt av Stortinget. Videre framgår det av § 27 første ledd tredje punktum at det kan gis permisjon også ved kortere fravær når det foreligger særlige omstendigheter, i første rekke når det er berammet votering over grunnlovsforslag eller forslag som kan utløse regjeringskrise.

Presidentskapet viser til at bestemmelsene i FO § 27 første ledd annet og tredje punktum ble innført i 2003 på bakgrunn av Brørbyutvalgets innstilling, Dokument nr. 17 (2002–2003), jf. Innst. S. nr. 255 (2002–2003). Begrunnelsen var at en nedre grense for permisjoner ville gi en vesentlig administrativ forenkling av vararepresentant-ordningen, dessuten ble det antatt at den ville gi en økonomisk innsparing, samt færre ulemper for vararepresentantene. Behovet for kortere fravær var forutsatt ivaretatt gjennom utbytting.

Presidentskapets vurdering

Presidentskapet viser til at erfaringene med den såkalte femdagersregelen tyder på at den i hovedsak har fungert tilfredsstillende. Men i noen tilfeller, hvor utbytting ikke er et alternativ, kan femdagers-regelen få uheldige konsekvenser.

Presidentskapet viser videre til at utbyttingsordningen, som ikke er regelfestet og administreres av partigruppene, er en ryddig ordning som i de fleste tilfeller dekker representantenes behov for kortere fravær. Presidentskapet mener derfor at fravær av kort varighet som hovedregel fortsatt skal ivaretas gjennom utbytting.

Men presidentskapet vil påpeke at det er en svakhet ved ordningen at representanter fra små partier i praksis ikke har samme utbyttingsmulighet som representantene fra de større partiene. I gitte situasjoner kan for øvrig utbytting være vanskelig, uansett partiets størrelse.

Representantene er bundet av Stortingets arbeidsordning. De kan ikke avspasere eller ta feriedager hvis det for eksempel oppstår akutt kortvarig behov for å ta seg av omsorgsoppgaver i den nærmeste familie. Ikke minst gjelder dette for representantene som pendler fra hjemstedet. Hvis utbytting ikke kan imøtekommes i slike situasjoner, er alternativet å søke om permisjon for minst seks dager, selv om behovet i realiteten er færre dager enn dette.

Presidentskapet erfarer at selv om utbyttingsordningen langt på vei ivaretar behovet for kortere fravær, vil det i gitte situasjoner, særlig av velferdsmessige årsaker, kunne være behov for noe større fleksibilitet enn det den nåværende ordningen legger til rette for. Det er dessuten ønskelig å motvirke forskjellbehandling mellom små og store partigrupper med hensyn til representantenes arbeidsvilkår i Stortinget. Presidentskapet foreslår derfor at den nedre grensen for permisjoners varighet oppheves. Presidentskapet understreker likevel at det fortsatt så vidt mulig skal unngås permisjoner av kun en dags varighet. Dette er i samsvar med praksis som gjaldt før femdagersregelen ble innført, og er blant annet begrunnet med hensynet til vararepresentantene.

Presidentskapet vil på denne bakgrunn foreslå at FO § 27 første ledd annet og tredje punktum oppheves. Det foreslås at endringen trer i kraft straks.

Presidentskapets tilråding

Presidentskapet rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endring:

§ 27 første ledd annet og tredje punktum oppheves. Nåværende fjerde og femte punktum blir annet og tredje punktum.

II

Endringen trer i kraft straks.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 2. februar 2012

Dag Terje Andersen

Øyvind Korsberg

Per-Kristian Foss

Marit Nybakk

Akhtar Chaudhry

Dagfinn Høybråten