Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Knut Gravråk, Laila Gustavsen, Stein Erik Lauvås, Sverre Myrli, Tore
Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine
M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, er tilfreds med regjeringens sterke understreking
av og satsing på det nordiske samarbeidet. De nordiske land har
et sterkt verdifellesskap og felles interesser på mange viktige
områder.
En aktiv nordområdepolitikk, et konstruktivt
samarbeid og god dialog med naboland både i og utenfor Norden er
viktige hjørnesteiner i norsk utenrikspolitikk.
Komiteen ser fram til norsk formannskap
i ministerrådet for 2012 og har merket seg at regjeringen har til
ambisjon å styrke Norden som region for forskning og innovasjon.
Komiteen viser til at det er
igangsatt en rekke prosjekter innenfor det nordiske globaliseringsinitiativet
og i tilknytning til europeiske samarbeidsspørsmål.
Blant disse er Toppforskningsinitiativet (2009–2013)
som skal fokusere på definerte områder innen energi-, miljø- og
klimasektoren for å styrke fagmiljøene på tvers av landegrensene.
Komiteen har merket seg arbeidet
for å fjerne grensehindre og programmet for å styrke de høyere utdanningsinstitusjonene
i kampen om talentene både i og utenfor Norden. En nordisk språkkampanje
rettet mot barn og unge i samarbeid med Fritt Ord og Foreningen
Norden er et viktig bidrag til økt forståelse.
Komiteen viser til at arbeidet
med å fjerne grensehindre mellom de nordiske land har vært et viktig
samarbeidsområde gjennom flere tiår. På tross av uttrykt velvilje
fra mange hold gjenstår det fortsatt meget. Personer og bedrifter
som arbeider over grensene møter daglig hindre som med letthet kunne
vært fjernet. Komiteen har merket seg at samtlige
nordiske parlamenter i løpet av april i år vil diskutere tiltak
for å få fart i arbeidet for å redusere grensehindre og ser fram til
at regjeringen intensiverer innsatsen på dette området. Like viktig
er det imidlertid å hindre at nye grensehindre oppstår. Komiteen forutsetter
at regjeringen har etablert gode rutiner for å hindre at implementering
av EU-direktiver eller andre lovendringer fører til nye grensehindre.
De nordiske lands politikk overfor nabolandene står
sentralt i det nordiske samarbeidet. Komiteen vil
understreke viktigheten av en fortsatt god dialog og positivt samarbeid
mellom Norden og Russland.
Komiteen ser med bekymring på
utviklingen i Hviterussland og støtter arbeidet for en demokratisk
utvikling i landet. Komiteen viser i den sammenheng
til Nordisk Ministerråds støtte til eksiluniversitetet European
Humanities University (EHU) for hviterussiske studenter i Vilnius.
Komiteen har videre registrert
at Nordisk Råds presidium har tatt sterk avstand fra arrestasjonene
av opposisjonelle i landet og at kontakten med det offisielle Hviterussland
for tiden er lagt på is.
Komiteen viser også til samarbeidet
med de baltiske land blant annet om et felles nordisk-baltisk mobilitetsprogram
på områdene offentlig administrasjon, næringsvirksomhet og kultur.
Komiteen har merket seg at maritim
politikk og kampen mot menneskehandel har stått sentralt i arbeidet
i Østersjørådet. Dette er viktige temaer som også har stått i sentrum
for parlamentarikernes arbeid gjennom BSPC og hvor norske parlamentarikere
har deltatt i arbeidsgrupper.
Komiteen noterer med tilfredshet
at samarbeidet i Barentsrådet hvor Norge har overtatt lederrollen,
fungerer godt.
Komiteen deler regjeringens vurdering
av de utfordringer man står overfor for å finne en riktig balanse
mellom vern og bruk av områdene i Arktis når isen trekker seg tilbake,
og vil understreke betydningen av et nært samarbeid mellom de berørte
land gjennom Arktisk råd.
Komiteen registrerer at europaspørsmål
er et fast punkt for dagsordenen når nordiske og baltiske ministre
møtes. En felles nordisk tilnærming til spørsmål av felles nordisk
interesse i EU er av stor betydning for de nordiske lands mulighet
for å øve innflytelse i EU-systemet. I den sammenheng er det viktig
å komme tidlig inn i prosessene. Komiteen viser til
det kommende danske formannskapet og imøteser et nært samarbeid
om saker av felles interesse.
Komiteen viser til at utenriks-
og forsvarssamarbeidet de siste årene har fått en sentral plass i
det nordiske samarbeidet og er tilfreds med at forslagene fra Thorvald
Stoltenbergs rapport fra 2009 om utenriks- og sikkerhetspolitikk
følges opp.
Komiteen vil særlig understreke
betydningen av at det er oppnådd enighet om en nordisk solidaritetserklæring
for å møte utfordringer på det utenriks- og sikkerhetspolitiske
området. Nordisk samarbeid mot digitale angrep er et viktig satsingsområde
i den sammenheng.
Videre videreutvikles samarbeidet mellom de ulike
lands utenrikstjenester, samarbeidstiltak på forsvarsområdet og
samarbeid gjennom Det nordiske utviklingsfondet på bistandssiden.
Kultur står sentralt i det nordiske samarbeidet. Komiteen har
merket seg at det norske formannskapet i 2012 har valgt å sette
viktige kulturpolitiske temaer på dagsordenen og blant annet prioritere
arbeidet med å styrke forståelsen av skandinaviske språk blant ungdom. Komiteen er
enig i regjeringens satsing på dette feltet.
Komiteen registrer videre et
omfattende samarbeid mellom alle eller noen av de nordiske land
på områdene miljø-, nærings-, energi- og regionpolitikk. Programmet
«Ny nordisk mat» er blitt populært i de nordiske land. Institusjonen Nordgen
som ivaretar det nordiske samarbeidet om genressurser til landbruket
og frølageret på Svalbard, gir et viktig bidrag på sitt område.
Komiteen har med tilfredshet
merket seg at et nordisk samarbeid om høyspesialisert pasientbehandling
er under vurdering og at regjeringen vil foreslå tiltak som kan
fremme en pasienttrygghetskultur og læringskultur både i og utenfor sykehus.
Konkretiseringen av rutiner og prosedyrer for et nordisk helseberedskapssamarbeid
er et annet viktig fellesnordisk tiltak.
Felles innsats for å få ned ungdomsarbeidsledighet,
ernæring og mattrygghet, politisamarbeid, miljøvennlig transport
og minoritetsspørsmål er blant andre viktige områder som omfattes
av det nordiske samarbeidet.
Samarbeidsministrene har ansvaret for å koordinere
samarbeidet mellom de nordiske lands regjeringer. Komiteen ser
fram til at den norske samarbeidsministeren skal lede dette arbeidet
under det norske formannskapet i 2012.
Komiteen viser til at det formelle
nordiske regjeringssamarbeidet forvaltes av Nordisk ministerråd.
Komiteen vil understreke at kjernen
i det nordiske samarbeidet er et politisk forpliktende samspill,
basert på Helsingforsavtalen. Det er avgjørende at dagsordenen settes
av politikere og at den folkevalgte og politiske dimensjon styrkes.
Det er viktig at det nordiske samarbeidet brukes aktivt for å fremme
livskvalitet og forenkle folks hverdag i Norden.
Komiteen har for øvrig merket
seg at Nordisk Råd i løpet av 2011 har foretatt en gjennomgang og
modernisering av sin arbeidsordning.
Komiteen viser spesielt til anmodningsvedtak nr.
114, 3. desember 2010, hvor regjeringen ble bedt om å «vurdere å
ta initiativ til en gjennomgang av organiseringen av Nordisk Ministerråd med
sikte på en forenkling, effektivisering og fokusering av arbeidet».
Komiteen er tilfreds med at de
nordiske samarbeidsministrene har fulgt opp komiteens anmodningsvedtak
og igangsatt et arbeid med sikte på å effektivisere og modernisere
det nordiske samarbeidet og styrke de politiske prioriteringer i Nordisk
ministerråd.
Komiteen vil i den sammenheng
peke på at Helsingforsavtalen konkretiserer viktige samarbeidsområder
for det nordiske samarbeidet. Blant annet vies samarbeid på samferdselsområdet
betydelig plass i avtalen, jf. artiklene 26,27,28 og 29. En slik
satsing gjenspeiles imidlertid ikke i organiseringen av Nordisk
ministerråds sekretariat. Komiteen forutsetter at samarbeidsministrenes
arbeid med å styrke de politiske prioriteringene i Nordisk ministerråd også
omfatter en vurdering av hvorledes Helsingforsavtalens prioriterte
samarbeidsområder kan ivaretas i organiseringen.
Komiteen peker videre på at utenriks-
og sikkerhetspolitiske tema spiller en stadig viktigere rolle i
det nordiske samarbeidet, jf. Meld. St. 5 (2011–2012) som viser
dette med all tydelighet. Likevel er heller ikke dette området ivaretatt særskilt
ved organiseringen av ministerrådets sekretariat, og komiteen formoder
at dette er et tema den omtalte gjennomgangen vil forholde seg til.
Komiteen har tidligere pekt på
at ordningen med embetsmannskomiteer under Nordisk Ministerråd bidrar
til byråkratisering og at tiden er inne til å vurdere hensiktsmessigheten
av eller hvorledes slike kollegiale organer på embetsnivå skal fungere.