Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at individstønaden er en
stønad til livsopphold til tiltaksdeltakere. Ytelsen er ifølge Nav
på 227 kroner ved lav sats, og 313 kroner ved høy sats. I tillegg
kommer tilleggsytelser som er knyttet til faktiske utgifter til
for eksempel transport eller barnetilsyn. Komiteen merker
seg at regjeringen understreker at ytelsen utelukkende går til de
som deltar i ett av flere beskrevne arbeidsrettede tiltak, og at
i 2011 var det gjennomsnittlig 9 700 mottakere av ytelsen, hvorav
om lag 1 900 var ungdom i aldersgruppen 16–19 år. Komiteen viser
til at det har vært en nedgang i antall mottakere under 25 år. Komiteen merker
seg at en relativt stor andel av mottakerne av individstønad er
under myndighetsalderen.
Komiteen viser til at frafallet
fra videregående skole, særlig fra en del yrkesfaglige studieretninger,
er opp mot 40–50 pst. Det er godt dokumentert at det er en sammenheng
mellom manglende utdanning og manglende deltakelse i arbeidsmarkedet,
og sosiale utfordringer senere i livet. Det er avgjørende at unge
mennesker som oppsøker Nav møtes raskt og effektivt, og møtes med
krav og et tilbud om aktivitet. I den grad det er mulig, bør ungdom
gis alternative tilbud som gjør at de kan fullføre videregående
opplæring eller få relevant fagutdanning.
Komiteen ser ikke at det er dokumentert
en klar sammenheng mellom «drop out» fra videregående skole og ytelsen
man mottar som deltaker på Arbeidspraksis. Samtidig kan individstønaden
oppfattes som et betydelig økonomisk bidrag for en del unge mennesker,
særlig sammenliknet med hva andre jevnaldrende har tilgang til.
Det er verdt å huske at unge som tar videregående opplæring ikke
får midler til livsopphold for å gjøre dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at videregående
opplæring snarere vil være en ekstrautgift for mange, selv om utstyret er
skattefinansiert og en del kvalifiserer til stipender og lån. I
teorien er det også tenkelig at en ung person først har droppet
ut av skolen, så deltatt på tiltak og mottatt 4 800 kroner i måneden, og
så får tilbud om å gå tilbake på skolen og dermed mister disse midlene
til livsopphold. Disse medlemmer stiller spørsmål
ved om unge under myndighetsalder skal motta kontantytelser til
livsopphold fra det offentlige. Det finnes allerede i dag ordninger
som skal sikre mindreårige livsopphold dersom foreldrene ikke er
i stand til dette, men det er prinsipielt sett vanskelig å se hvorfor
en 17-åring som har droppet ut av skolen skal få egne midler til
livsopphold selv om vedkommende bor hjemme hos sine foreldre, mens
en 17-åring i samme situasjon som går på skolen, ikke skal få det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser at individstønaden bidrar til at flere faktisk deltar i tiltak og
dermed kommer i aktivitet. Flertallet mener på generelt
grunnlag at det er viktig at offentlige støtteordninger bidrar til
aktivitet og utdanning eller arbeid, og ikke til passivitet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
måloppnåelsen for ungdomsgarantien ikke har vært god nok. Dette
flertallet viser til at ungdomsgarantien skal sikre at unge
under 20 år som står utenfor arbeid og utdanning skal få tilbud
om arbeidsrettede tiltak.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er et tett samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten
og Nav om denne gruppen, og garantiordningen ser ut til å fungere
tilfredsstillende. Det har imidlertid vært utfordringer knyttet
til måloppnåelse på oppfølgings- og tiltaksgarantien for ungdom
i alderen 20–24 år. Arbeidsdepartementet følger disse garantiordningene
tett, og styrker arbeidet for at garantiene skal kunne fungere bedre
som virkemidler i oppfølgingen av unge arbeidssøkere.
Komiteen understreker
videre viktigheten av en koordinert virkemiddelbruk for unge mennesker
som dropper ut av videregående utdanning. I den forbindelse vises
også til Kunnskapsdepartementets prosjekt Ny GIV.
Komiteen legger stor vekt på
den betydning utdanning, læring og forberedelse til inntektsgivende
arbeid har for at ungdom skal kunne ta ansvar for eget liv, levestandard
og samfunnsnyttig innsats. Komiteen mener skolen,
oppfølgingstjenesten i fylkeskommunen og Nav har et felles ansvar
for oppfølging og iverksetting av tiltak overfor ungdom som faller
ut av skolehverdagen uten å ha planer for alternativ sysselsetting
og/eller opplæring. Fylkeskommunen har hovedansvaret for å forebygge
og hindre «drop-out». Oppfølgingstjenesten og Nav skal følge opp
når denne innsatsen ikke fører frem og ungdom trenger alternativ
sysselsetting og opplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i statsrådens
svarbrev av 2. september 2011 til arbeids- og sosialkomiteen vises
det til at det, for å kunne motta stønad, er en forutsetning at
stønadsmottakeren faktisk deltar på arbeidsrettet tiltak og at man
først må melde seg på et Nav-kontor og bli registrert som arbeidssøker.
Det er ifølge statsråden bare tiltak som avklaring, arbeidsrettet
rehabilitering, arbeidspraksis, behandlingstilbud for personer med lettere
psykiske og sammensatte lidelser, oppfølging, arbeid med bistand
og opplæring som gir adgang til individstønad. Disse medlemmer mener
at de aller fleste av de nevnte forholdene mer naturlig kan dekkes
av andre ytelser som for eksempel arbeidsavklaringspenger eller
kvalifiseringsstønad.
Disse medlemmer anser at avsluttet
skolegang før det planlagte løpet ikke bør bidra til å gi grunnlag
for en egen ytelse. I statsrådens svarbrev til komiteen understrekes
det at, sitat:
«Å slutte på videregående skole utløser ikke rett til stønad fra Arbeids- og velferdsetaten.»
I likhet med de fleste tiltak Nav råder over,
er det etter disse medlemmers mening vesentlig med
oppfølging, forebygging og relevante tiltak. En bedre og tettere
oppfølging av unge mennesker som faller ut av skolen, motiverende
tiltak og insentiver til å gjenoppta utdannelsen, er slik disse
medlemmer ser det nødvendig for å bidra til at utdanning
blir det beste alternativet for ungdom som faller ut, eller står
i fare for å falle ut, av skolesituasjonen. Disse medlemmer anser
at støtte i form av individstønad kan bidra til å gjøre det lettere
å ta en beslutning om å avslutte skolegangen.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev peker på at Arbeidsdepartementet har igangsatt
et arbeid med å gjennomgå stønadene og stønadsnivået i forbindelse
med tiltaksdeltakelse, blant annet med sikte på harmonisering. Disse
medlemmer antar at individstønaden blir omfattet av dette
arbeidet og at Stortinget kan få seg forelagt en sak om gjennomgangen
og resultatene av denne så snart som mulig.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om stønader
og stønadsnivå i forbindelse med tiltaksdeltakelse, der individstønaden
også er vurdert, i løpet av 2012.»