I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre forskrift
om arbeidsmarkedstiltak, FOR-2001-12-20-1544, kap. 10 slik at frisk,
arbeidsdyktig ungdom ikke fristes til å avslutte skolegangen for
å leve som passive stønadsmottakere.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev
av 22. juni 2011 om statsrådens vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev
av 2. september 2011 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at individstønaden er en
stønad til livsopphold til tiltaksdeltakere. Ytelsen er ifølge Nav
på 227 kroner ved lav sats, og 313 kroner ved høy sats. I tillegg
kommer tilleggsytelser som er knyttet til faktiske utgifter til
for eksempel transport eller barnetilsyn. Komiteen merker
seg at regjeringen understreker at ytelsen utelukkende går til de
som deltar i ett av flere beskrevne arbeidsrettede tiltak, og at
i 2011 var det gjennomsnittlig 9 700 mottakere av ytelsen, hvorav
om lag 1 900 var ungdom i aldersgruppen 16–19 år. Komiteen viser
til at det har vært en nedgang i antall mottakere under 25 år. Komiteen merker
seg at en relativt stor andel av mottakerne av individstønad er
under myndighetsalderen.
Komiteen viser til at frafallet
fra videregående skole, særlig fra en del yrkesfaglige studieretninger,
er opp mot 40–50 pst. Det er godt dokumentert at det er en sammenheng
mellom manglende utdanning og manglende deltakelse i arbeidsmarkedet,
og sosiale utfordringer senere i livet. Det er avgjørende at unge
mennesker som oppsøker Nav møtes raskt og effektivt, og møtes med
krav og et tilbud om aktivitet. I den grad det er mulig, bør ungdom
gis alternative tilbud som gjør at de kan fullføre videregående
opplæring eller få relevant fagutdanning.
Komiteen ser ikke at det er dokumentert
en klar sammenheng mellom «drop out» fra videregående skole og ytelsen
man mottar som deltaker på Arbeidspraksis. Samtidig kan individstønaden
oppfattes som et betydelig økonomisk bidrag for en del unge mennesker,
særlig sammenliknet med hva andre jevnaldrende har tilgang til.
Det er verdt å huske at unge som tar videregående opplæring ikke
får midler til livsopphold for å gjøre dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at videregående
opplæring snarere vil være en ekstrautgift for mange, selv om utstyret er
skattefinansiert og en del kvalifiserer til stipender og lån. I
teorien er det også tenkelig at en ung person først har droppet
ut av skolen, så deltatt på tiltak og mottatt 4 800 kroner i måneden, og
så får tilbud om å gå tilbake på skolen og dermed mister disse midlene
til livsopphold. Disse medlemmer stiller spørsmål
ved om unge under myndighetsalder skal motta kontantytelser til
livsopphold fra det offentlige. Det finnes allerede i dag ordninger
som skal sikre mindreårige livsopphold dersom foreldrene ikke er
i stand til dette, men det er prinsipielt sett vanskelig å se hvorfor
en 17-åring som har droppet ut av skolen skal få egne midler til
livsopphold selv om vedkommende bor hjemme hos sine foreldre, mens
en 17-åring i samme situasjon som går på skolen, ikke skal få det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser at individstønaden bidrar til at flere faktisk deltar i tiltak og
dermed kommer i aktivitet. Flertallet mener på generelt
grunnlag at det er viktig at offentlige støtteordninger bidrar til
aktivitet og utdanning eller arbeid, og ikke til passivitet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
måloppnåelsen for ungdomsgarantien ikke har vært god nok. Dette
flertallet viser til at ungdomsgarantien skal sikre at unge
under 20 år som står utenfor arbeid og utdanning skal få tilbud
om arbeidsrettede tiltak.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er et tett samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten
og Nav om denne gruppen, og garantiordningen ser ut til å fungere
tilfredsstillende. Det har imidlertid vært utfordringer knyttet
til måloppnåelse på oppfølgings- og tiltaksgarantien for ungdom
i alderen 20–24 år. Arbeidsdepartementet følger disse garantiordningene
tett, og styrker arbeidet for at garantiene skal kunne fungere bedre
som virkemidler i oppfølgingen av unge arbeidssøkere.
Komiteen understreker
videre viktigheten av en koordinert virkemiddelbruk for unge mennesker
som dropper ut av videregående utdanning. I den forbindelse vises
også til Kunnskapsdepartementets prosjekt Ny GIV.
Komiteen legger stor vekt på
den betydning utdanning, læring og forberedelse til inntektsgivende
arbeid har for at ungdom skal kunne ta ansvar for eget liv, levestandard
og samfunnsnyttig innsats. Komiteen mener skolen,
oppfølgingstjenesten i fylkeskommunen og Nav har et felles ansvar
for oppfølging og iverksetting av tiltak overfor ungdom som faller
ut av skolehverdagen uten å ha planer for alternativ sysselsetting
og/eller opplæring. Fylkeskommunen har hovedansvaret for å forebygge
og hindre «drop-out». Oppfølgingstjenesten og Nav skal følge opp
når denne innsatsen ikke fører frem og ungdom trenger alternativ
sysselsetting og opplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i statsrådens
svarbrev av 2. september 2011 til arbeids- og sosialkomiteen vises
det til at det, for å kunne motta stønad, er en forutsetning at
stønadsmottakeren faktisk deltar på arbeidsrettet tiltak og at man
først må melde seg på et Nav-kontor og bli registrert som arbeidssøker.
Det er ifølge statsråden bare tiltak som avklaring, arbeidsrettet
rehabilitering, arbeidspraksis, behandlingstilbud for personer med lettere
psykiske og sammensatte lidelser, oppfølging, arbeid med bistand
og opplæring som gir adgang til individstønad. Disse medlemmer mener
at de aller fleste av de nevnte forholdene mer naturlig kan dekkes
av andre ytelser som for eksempel arbeidsavklaringspenger eller
kvalifiseringsstønad.
Disse medlemmer anser at avsluttet
skolegang før det planlagte løpet ikke bør bidra til å gi grunnlag
for en egen ytelse. I statsrådens svarbrev til komiteen understrekes
det at, sitat:
«Å slutte på videregående skole utløser ikke rett til stønad fra Arbeids- og velferdsetaten.»
I likhet med de fleste tiltak Nav råder over,
er det etter disse medlemmers mening vesentlig med
oppfølging, forebygging og relevante tiltak. En bedre og tettere
oppfølging av unge mennesker som faller ut av skolen, motiverende
tiltak og insentiver til å gjenoppta utdannelsen, er slik disse
medlemmer ser det nødvendig for å bidra til at utdanning
blir det beste alternativet for ungdom som faller ut, eller står
i fare for å falle ut, av skolesituasjonen. Disse medlemmer anser
at støtte i form av individstønad kan bidra til å gjøre det lettere
å ta en beslutning om å avslutte skolegangen.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev peker på at Arbeidsdepartementet har igangsatt
et arbeid med å gjennomgå stønadene og stønadsnivået i forbindelse
med tiltaksdeltakelse, blant annet med sikte på harmonisering. Disse
medlemmer antar at individstønaden blir omfattet av dette
arbeidet og at Stortinget kan få seg forelagt en sak om gjennomgangen
og resultatene av denne så snart som mulig.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om stønader
og stønadsnivå i forbindelse med tiltaksdeltakelse, der individstønaden
også er vurdert, i løpet av 2012.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om stønader
og stønadsnivå i forbindelse med tiltaksdeltakelse, der individstønaden
også er vurdert, i løpet av 2012.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:162 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Laila Marie Reiert-sen, Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Tord Lien om endring i forskrift om arbeidsmarkedstiltak
– fjerning av individstønad – bifalles ikke.
Stortingsrepresentantene Laila Marie Reiertsen, Robert
Eriksson, Tord Lien og Vigdis Giltun har foreslått endring i forskrift
10. desember 2001 nr. 1544 om arbeidsmarkeds-tiltak kap. 10, slik
at frisk, arbeidsdyktig ungdom ikke fristes til å avslutte skolegangen
for å leve som passive stønadsmottakere.
Bakgrunnen for forslaget er den store ungdomsledigheten
i Europa, samt forslags-stillernes oppfatning av at frafallet fra
videregående skole i Norge er økende. Forslags-stillerne er i denne sammenhengen
bekymret for at den stønaden arbeids-ledige får for å delta på et
arbeidsrettet tiltak kan virke som et insentiv til å forlate videregående
opplæring til fordel for deltakelse i arbeidsrettede tiltak fra
Arbeids- og velferdsetaten.
Stønad til livsopphold
mv. til tiltaksdeltaker ("individstønad") er regulert i forskrift
20. desember 2001 nr. 1544 om arbeidsmarkedstiltak, kapittel 10.
For å kunne motta stønad, er det en forutsetning at stønadsmottakeren
faktisk deltar på et arbeidsrettet tiltak. Å slutte på videregående
skole utløser ikke rett til stønad fra Arbeids- og velferds-etaten.
Man må først melde seg på et NAV-kontor og bli registrert som arbeidssøker. Deretter
gjøres det en konkret, indi-viduell vurdering av eventuelle behov
for bistand, oppfølging og/eller arbeids-rettet tiltak. Disse vurderingene
gjelder behovet for oppfølging, tiltak mv., og ikke spørsmålet om det skal gis stønad eller ikke.
Det er bare deltakelse
i følgende arbeidsrettede tiltak som utløser stønaden: Avklaring,
arbeidsrettet rehabilitering, arbeidspraksis, behandlingstilbud
for personer med lettere psykiske og sammensatte lidelser, oppfølging,
arbeid med bistand og opplæring (AMO).
Individstønaden består av en basisytelse som
i utgangspunktet kan betraktes som en stønad til livsopphold, samtidig
som den gir et økonomisk insentiv til å delta i tiltak. Deltakere
mellom 16 og 19 år mottar lav sats, kr 220 per tiltaksdag, mens
deltakere over 19 år mottar høy sats, kr 304 per tiltaksdag. I tillegg
ytes eventuelt barnetillegg med kr 39 per tiltaksdag per barn. Fordi
tiltaksdeltakere under 19 år i de aller fleste tilfellene bor hjemme
og forsørges av foreldrene, får disse basisytelse etter lav sats.
Denne anses dermed å ha mer preg av insentiv til gjennomføring av
tiltak enn å være en livsoppholdsytelse.
Tiltaksdeltakere mellom 16 og 19 år kan motta om
lag kr 4 800 i basisytelse per måned.I tillegg til basisytelsen
kan det gis tilleggsytelser til dekning av
visse faktiske utgifter i forbindelse med gjennomføring av
tiltak, bl.a. stønad til dekning av reiseutgifter, skole-materiell
og barnetilsyn. Disse stønadene gis også bare under deltakelse i
tiltak.
Samlet kan tiltaksdeltakere mellom 16 og 19
år dermed motta om lag kr 6 000 per måned, under forutsetning av
at de faktisk deltar i et arbeidsrettet tiltak.
Forslagsstillerne viser til Arbeids- og velferdsetatens
langtidsledighetsgaranti og knytter ledigheten blant ungdom til
lav måloppnåelse på denne. Langtidsledighets-garantien skal sikre tilbud
om arbeidsrettet tiltak for personer som har to års arbeids-søkerperiode
og seks måneders sammenhengende ledighet bak seg. Ungdom er dermed
ikke den primære målgruppen for denne garantiordningen. Det er mer
relevant å vise til Arbeids- og velferdsetatens egne garantiordninger
for ungdom. Ungdoms-garantien skal sikre at ungdom under 20 år uten
arbeid og skoleplass får tilbud om arbeidsrettede tiltak så fort
som mulig, for å hindre at ungdom i denne aldersgruppen faller ut
i passivitet. Tiltaksgarantien for ungdom mellom 20 og 24 år skal
sikre tilbud om arbeidsrettet tiltak etter seks måneders ledighet.
Dette innebærer en tidligere inngripen overfor unge enn for andre
ledige.
Måloppnåelsen på tiltaksgarantien for 20-24 åringer
har vært noe høyere enn for lang-tids---ledighetsgarantien, men
har ikke vært god nok. Jeg vet at det gjøres mye godt arbeid for
ungdom i fylkene, og at indikatorene som har blitt brukt for å måle
gjennom-føringen av garantiordningene, ikke har vært godt nok egnet
til å fange opp det arbeidet Arbeids- og velferdsetaten gjør. Vi arbeider
nå med garantiordningene for å sikre at gjennomføringen av dem blir
så god som mulig.
Forslagsstillerne peker på at det er en økning
i antall personer som slutter i skolen. Det er vanlig å definere
frafall fra videregående opplæring som andelen som ikke fullfører
videregående opplæring i løpet av fem år. Med dette utgangspunktet
ser vi at frafallet har holdt seg relativt stabilt i Norge siden
midten av 90-tallet. Betydningen av fullført videregående opplæring
og en økende erkjennelse av behovet for å øke gjennom-føringen i
videregående opplæring har gitt et styrket politisk fokus på denne
utford-ringen. Denne erkjennelsen har blant annet resultert i regjeringens
store satsing for økt gjennomføring i videregående opplæring gjennom
partnerskapet Ny GIV.
Jeg vil bemerke at det innenfor dagens system gjennom
Lærekandidatordningen finnes mulighet til å ta såkalt grunnkompetanse,
dvs. godkjent nivå under fagbrevet. Her tegner eleven en individuell
opplæringskontrakt, og dersom eleven i løpet av eller etter endt
opplæringstid ønsker å oppnå full fagkompetanse, er det selvsagt
åpent for det. En annen vei er praksisbrevet som er en forsøksordning
som alle fylker kan ta i bruk.
Forslagsstillerne oppfatter individstønaden
som et insentiv til å forlate videregående opplæring: "Det blir
mer fristende å få en stønad på 6 000 kroner pr. måned enn å bli
stimulert til utdanning og en vei inn i arbeidslivet." Slik jeg
ser det, kan individ-stønaden gi ulike insentiver overfor ulike grupper.
For ungdom som står langt fra arbeid og utdanning, kan stønaden
fungere som et insentiv til å delta på tiltak fremfor å falle ut
i passivitet. Gruppen som forslagsstillerne er opptatt av, er imidlertid
den gruppen som står på kanten til å falle ut av videregående skole,
hvor det kan tenkes at mulighet for tiltaksdeltakelse og individstønad
kan gjøre at de tar dette steget. I den forbindelse er det viktig
å minne om at tiltaks-deltakelse og tilhørende individstønad betinges av
Arbeids- og velferdsetatens vurderinger av den enkeltes behov for
bistand for å komme tilbake til arbeid eller utdanning.
Statistikken viser at det har vært en nedgang
i antall mottakere av individstønad den siste tiden. I første halvår
2011 har det vært en nedgang i antall mottakere under 25 år på 1 300
personer eller 22 prosent, sammenliknet med første halvår 2010.
I gjennom-snitt var det 4 600 personer under 25 år som mottok individstønad
i første halvår 2011. Totalt var det i samme periode gjennomsnittlig
9 700 som mottok stønaden, uavhengig av alder. Ved utgangen av april
i år var det likevel om lag 1 900 ungdom i aldersgruppen 16-19 år
som deltok i et arbeidsrettet tiltak og som mottok stønad i forbindelse
med dette. Ungdom i alderen 16-18 år utgjorde 18 prosent av alle
tiltaksdeltakere med individ-stønad, mens tiltaksdeltakere i alderen
19-24 år utgjorde 31 prosent.
Det er få holde-punkter for påstandene om at stønaden
i seg selv gir insentiver til å avbryte videre-gående opplæring,
især fordi det ikke er noen automatikk i tildeling av tiltak og tilhørende
stønader. For eldre tiltaksdeltakere er trolig stønaden i større
grad nødvendig som en livsoppholdsytelse, men denne er også så lav
at den i en del tilfeller må suppleres med sosialhjelp. Samtidig
er det liten forskjell på høy og lav sats. Dette kan gi grunnlag
for å vurdere nivået både på høy og lav sats nærmere. Arbeids-departementet
har derfor satt i gang et arbeid med å gjennomgå stønadene og stønadsnivået
i forbindelse med tiltaksdeltakelse, bl.a. med sikte på harmonisering.
Dette som et ledd i arbeidet med oppfølging av St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid,
velferd og inkludering.
Ungdom har rett til 3 års videregående opplæring
som normalt må tas ut i løpet av en sammenhengende periode på 5
år (opplæringsloven § 3-1). Prinsipielt bør en derfor i størst mulig grad
arbeide for å finne løsninger for å redusere frafallet og øke gjennom-føringen
innen utdanningsmyndighetenes forvaltningsområder.
Oppfølgingstjenesten i fylkeskommunen har ansvaret
for ungdom som ikke har søkt, eller som har falt fra videregående
opplæring underveis. Oppfølgingstjenesten skal sørge for at det blir
tatt kontakt med alle i målgruppen og sørge for at de får tilbud
om opplæring, arbeid eller annen sysselsetting. Oppfølgingstjenesten
har også et ansvar for å formidle, og eventuelt samordne tilbud
fra ulike instanser. Arbeids- og velferdsetaten er en viktig samarbeidspartner
for oppfølgingstjenesten, hvor for eksempel det arbeidsrettede tiltaket
Arbeids-praksis kan inngå som et element i det tilbudet som gis.
Ungdom som er uten skole, arbeid eller lærlingplass,
som ikke begynner i videre-gående opplæring eller som slutter underveis,
er i målgruppen for tiltaket Arbeids-praksis. Dette er det mest
benyttede tiltaket for ungdom under 19 år; om lag 70 prosent av
de unge tiltaksdeltakerne er i Arbeidspraksis. Målgruppen er i stor grad
sammen-fallende med den fylkeskommunale oppfølgingstjenestens målgruppe.
Tiltaket kan benyttes i kombinasjon med videregående opplæring.
Dette er en løsning som kan motivere til å fullføre videregående
skolegang, og er et sentralt element i Oppfølgings-prosjektet under Ny
GIV.
Ny GIV er regjeringens satsing for økt gjennomføring
i videregående opplæring. Denne satsingen inneholder flere prosjekter,
deriblant Oppfølgingsprosjektet der jeg samarbeider tett med Kunnskapsministeren.
Ny GIV har fokus på koordinert og effektiv virkemiddelbruk og skal styrke
samarbeidet mellom oppfølgingstjenesten og Arbeids- og velferdsforvaltningen
i oppfølgingen av ungdom som har falt fra, eller står i fare for
å falle fra videregående opplæring. Målet er at flest mulig får
hjelp til å fullføre videregående opplæring med studiekompetanse,
yrkeskompetanse, eventuelt grunnkompetanse. Tilpassede kombinasjoner
av arbeidsrettede tiltak fra Arbeids- og velferdsetaten og opplæring
fra fylkeskommunen er et viktig virkemiddel vi samarbeider om å
tilby denne målgruppen. Måloppnåelsen i Ny GIV vil følges nøye,
og jeg har stor tro på at tiltakene i Ny GIV vil føre frem.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 16. februar 2012
Robert Eriksson |
Torbjørn Røe Isaksen |
leder |
ordfører |