Regjeringen har i lengre tid gjort det klart
at nytt nasjonalmuseum skal oppføres på Vestbanetomten i Oslo, og
omfatte Nasjonalgalleriet, Kunstindustrimuseet og Museet for samtidskunst.
Forslagsstillerne viser til at debatten omkring denne saken har
vist at det er et stort engasjement for nasjonalmuseet.
Den mest internasjonalt kjente delen av museets samlinger
er den man finner i museets Munch-sal. Nasjonalmuseets samling av
Edvard Munchs malerier og papirarbeider består av en rekke sentrale
verk fra hans kunstnerskap, og forslagsstillerne viser til at flere
har påpekt at Munch-salen bør fredes. Forslagsstillerne mener at
flyttes maleriene ut av sin historiske kontekst, utraderes et vesentlig
kapittel i norsk kunsthistorie.
Forslagsstillerne har også tidligere tatt til
orde for at store norske kunstnere i størst mulig grad må æres ut
fra de lokaliteter og forhold som er naturlig. Det kan her bl.a.
vises til Dokument 8:81 S (2010–2011), hvor det ble tatt til orde
for å etablere kunstnerboligen «Grotten» som et museum til ære for
Henrik Wergelands liv og forfatterskap. På samme måte er det ifølge forslagsstillerne
naturlig at Munch-salen i det ærverdige Nasjonalgalleriet fredes,
og bevares, som et permanent lokale for Munchs verker.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ for
å sikre en fredning av Nasjonalgalleriets Munch-sal, slik at Edvard
Munchs verker også for fremtiden kan stilles ut og besøkes i en
sal spesielt bygget for dette formålet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslaget og statsrådens svarbrev av 1. desember
2011 (vedlegg).
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
mener et vesentlig kapittel i norsk kulturhistorie utraderes dersom
Munch-maleriene flyttes ut av sin historiske kontekst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener derimot at
Munch-malerienes kulturhistoriske betydning ikke bestemmes av om
disse er lokalisert i Nasjonalgalleriet eller i annet egnet lokale.
Komiteen vil minne
om at disse kunstskattene er en vesentlig del av vår kunsthistorie
som skal forvaltes og bevares uavhengig av Nasjonalgalleriets skjebne.
Komiteen mener det er en viktig
nasjonal og statlig oppgave å bidra til at Munchs kunst forvaltes
slik at disse unike kunstskattene bevares for ettertiden. Det påligger
staten et stort ansvar å sørge for at Munchs kunst bevares og gjøres tilgjengelig
for allmennheten på en verdig og riktig måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener imidlertid
dette kan gjøres på andre måter enn slik det tas til orde for i
representantforslaget.
Komiteen viser til
at Nasjonalgalleriet nylig ble fredet av Riksantikvaren. Fredningen
omfatter Nasjonalgalleriet med forhage mot Universitetsgaten og
omfatter bygningens eksteriør og interiør. Bygningens interiør,
det vil si rominndeling, bygningsdeler og overflater i de deler
av interiøret som er opprinnelig fra byggeåret, er nå sikret. Komiteen viser
til at fredningen av bygningens eksteriør skal sikre dens opprinnelige
arkitektur. Både hovedstrukturen i det arkitektoniske uttrykket
og detaljering som fasadeløsning, eldre dører og vinduer, materialbruk, overflater
og dekor skal opprettholdes. Komiteen viser til at
fredningen særlig skal legge til rette for videre utstillingsformål
i bygningen.
Komiteen viser til at Nasjonalgalleriet
er en viktig monumentalbygning med stor symbolverdi, som mange mennesker
har et nært forhold til. Bygningen fra 1882 har vært vårt fremste
utstillingssted for norsk kunst gjennom tidene. Gjennom den fredning
som nå er foretatt, sikres bygningens opprinnelige arkitektur. Komiteen tolker
representantforslaget dit hen at forslagsstillerne nå ønsker å frede
også den kunsten som henger på veggene i Munch-salen. Representantene
vil bruke fredningsinstituttet til å gripe inn i og styre hvordan
et museum skal lage utstillinger, og i hvilke lokaler utstillingen
skal presenteres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev og er enig i statsrådens konstatering at representantforslaget
er på kollisjonskurs med et viktig og grunnleggende prinsipp om
at et museum skal ha full faglig frihet til å velge temaer og utstillingsløsninger
til enhver tid, forutsatt at utstillingsløsningene ikke representerer
en fare for kunstverkenes sikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Nasjonalgalleriet er et av våre nasjonalmonumenter. Formålet
med fredningen av Munch-salen er å bevare samlet flere sentrale
verk av vår fremste kunstner.
Disse medlemmer viser til flertallets merknad,
hvor det hevdes at representantforslaget er på kollisjonskurs med
prinsippet om faglig frihet. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at dette prinsippet er fullt ut ivaretatt, all den
tid etableringen av salen ble gjort med nettopp utstilling av Munchs
verker som formål. Disse medlemmer mener også det
er naturlig med statlig ansvar for Munch-verker i offentlig eie,
og i den anledning vil det være naturlig å benytte en sal som museet
selv har etablert til nettopp denne bruken.
Disse medlemmer mener også at
bygningen er et sentralt arkitekturmonument innen nyrenessansen
i Norge, i tillegg til å være et sentralt norsk museumsbygg knyttet
til forskning og formidling av billedkunst.
Disse medlemmer er glad for å
se at Riksantikvaren varslet at de har fredet Nasjonalgalleriet –
bygningens eksteriør og interiør. Bygningen, som sto ferdig i Universitetsgaten
i Oslo i 1882, er tegnet av arkitektene Heinrich Ernst Schirmer og
Adolf Schirmer. Far og sønn Schirmer tegnet bygningen i tidsrommet
1879–1881.
Disse medlemmer viser også til
at Nasjonalgalleriet er Riksantikvarens første fredning i jubileumsåret
2012, da direktoratet fyller 100 år, og at formålet med å bevare
Nasjonalgalleriet er både kulturhistorisk og arkitekturhistorisk
begrunnet.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonalgalleriet ifølge Riksantikvaren er en viktig monumentalbygning
med stor symbolverdi, som mange mennesker har et nært forhold til. Bygningen
har vært Norges fremste utstillingssted for norsk kunst gjennom
tidene.
Disse medlemmer vil videre understreke
at Nasjonalgalleriet springer ut av de nasjonale strømningene på
1800-tallet og har vært sentral i utviklingen av norsk kunst og
kultur. Fredningen er en flott start på Riksantikvarens jubileumsår og
et godt utgangspunkt for videre forvaltning av Nasjonalgalleriet,
sier miljøvernministeren i en pressemelding.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonalgalleriet rommer landets største offentlige samling av malerier,
tegninger og skulpturer, og en spesielt god samling av norsk nasjonalromantisk malerkunst
og Edvard Munchs bilder. Bare seks–sju prosent av kunsten er utstilt
for offentligheten.
Disse medlemmer viser til at
siden etableringen av Nasjonalmuseet har det vært planer om utbygging
på og ved Tullinløkka i Oslo.
Disse medlemmer viser også til
at fredningen skal ifølge Riksantikvaren særlig legge til rette for
videre utstillingsformål i bygningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ for
å sikre en fredning av Nasjonalgalleriets Munch-sal, slik at Edvard
Munchs verker også for fremtiden kan stilles ut og besøkes i en
sal spesielt bygget for dette formålet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen ta initiativ for
å sikre en fredning av Nasjonalgalleriets Munch-sal, slik at Edvard
Munchs verker også for fremtiden kan stilles ut og besøkes i en
sal spesielt bygget for dette formålet.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:28 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen, Øyvind Korsberg
og Christian Tybring-Gjedde om fredning av Nasjonalgalleriets Munch-sal
– bifalles ikke.
I brev av 25. november 2011 fra Familie- og
kulturkomiteen bes departementet vurdere representantforslaget fra
stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen, Øyvind Korsberg og
Christian Tybring-Gjedde. De viser i sin framstilling til debatten
om å flytte dagens utstillinger i Nasjonalgalleriet til Nasjonalmuseets nybygg
på Vestbanen, når det blir ferdig. Representantene anfører at salen
der Munchs arbeider i dag er utstilt, ble bygd for å vise Munchs
kunst. Representantforslaget har følgende konklusjon:
"Stortinget ber regjeringen ta initiativ for å sikre en
fredning av Nasjonalgalleriets Munch-sal, slik at Edvard Munchs
verker også for fremtiden kan stilles ut og besøkes i en sal spesielt
bygget for dette formålet."
Som representantene vil være kjent med, er Riksantikvaren
i ferd med å sluttføre fredning av Nasjonalgalleriet. Med hjemmel
i lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner § 22a, jf. § 15, jf. forskrift
av 9. februar 1979 nr 8785 om faglig ansvarsfordeling mv. etter
kulturminneloven § 12 nr. 1, sendte Riksantikvaren i juni 2011 et forslag
til fredningsforskrift på høring. Riksantikvaren har ikke avsluttet
dette arbeidet ennå. Imidlertid kan det være på sin plass å sitere
noen hovedpunkter fra Riksantikvarens høringsbrev.
"Formålet med fredningen av Nasjonalgalleriet er
å bevare et sentralt verk av to av våre fremste arkitekter fra andre
del av 1800-tallet, Heinrich Ernst Schirmer (1814-1887) og Adolf
Schirmer (1850-1930). Syd- og nordfløyen ble oppført senere med
Ingvar Hjorth (1862-1927) som arkitekt, men etter forelegg av Adolf
Schirmer. Bygningen fikk Houens diplom for fremragende arkitektur
i 1926.
Bygningen er et sentralt arkitekturmonument
innen nyrenessansen i Norge, i tillegg til å være et sentralt norsk
museumsbygg knyttet til forskning og formidling av billedkunst.
Nasjonalgalleriet må også sees som ledd i utviklingen og konsolideringen
av nasjonalstaten.
Nasjonalgalleriets midtre del
ble bygget i 1880-81 og ble da kalt Skulpturmuseet, sydfløyen ble ferdigstilt
i 1907 og nordfløyen ble ferdig i 1924.
Fredningen
av bygningens eksteriør skal sikre bygningens opprinnelige arkitektur.
Både hovedstrukturen i det arkitektoniske uttrykket og detaljering
som fasadeløsning, eldre dører og vinduer, materialbruk, overflater
og dekor skal opprettholdes.
Formålet med fredningen
av bygningens interiør er å bevare rominndeling, bygningsdeler og overflater
i de deler av interiøret som er opprinnelige fra byggeåret, eller
er ombygget på en helhetlig måte som tjener den opprinnelige arkitekturen.
Fredningen
skal særlig legge til rette for videre utstillingsformål i bygningen,
men er imidlertid ikke til hinder for annen bruk av bygningen. Fredningen
er ikke til hinder for nødvendig teknisk modernisering av bygningen
i forhold til ventilasjon, sikkerhet og universell utforming, etter
tillatelse fra antikvarisk myndighet.
Det er ikke
Riksantikvarens intensjon å fryse den eksisterende museumsvirksomheten
i bygningen. Riksantikvaren har ikke hjemmel til å frede kunsten
som henger på veggene."
I sitt høringssvar til Riksantikvaren støttet
Kulturdepartementet forslaget til forskrift.
Slik jeg forstår representantforslaget, vil
de at Riksantikvaren også skal frede den kunsten som henger på veggene
i Munch-salen. Representantforslaget vil legge til rette for å bruke
fredningsinstituttet til å gripe inn i og styre hvordan et museum
skal lage utstillinger, og i hvilke lokaler utstillingene skal presenteres.
Dette er på kollisjonskurs med et viktig og grunnleggende prinsipp
om at et museum skal ha full faglig frihet til å velge temaer og
utstillingsløsninger til enhver tid, forutsatt at utstillingsløsningene
ikke representerer en fare for kunstverkenes sikkerhet. Nasjonalmuseet
planlegger en ny Munch-sal i nybygget på Vestbanen, og der vil Munchs
kunstverker få bedre sikkerhets- og utstillingsforhold enn de har
hatt noen gang.
Dette er tredje gangen et representantforslag omhandler
bruken av Nasjonalgalleriet. Første gang var i Dokument nr. 8:65
(2008–2009) fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen, Hans
Olav Syversen og Trine Skei Grande. I den forbindelse ga regjeringen
en fyldig omtale av saksforløpet og grunnlaget for beslutningen
om nybygg på Vestbanen i St.prp. nr. 67 (2008-2009). Det andre representantforslaget
var formulert i Dokument nr. 8:57 (2010-2011) fra stortingsrepresentantene
Ib Thomsen og Trine Skei Grande.
Høsten 2010 stilte representanten Hans Olav
Syversen et spørsmål om Nasjonalgalleriet, som ble besvart av meg
i ordinær spørretime den 20. oktober 2010. Videre ble det holdt
en interpellasjonsdebatt den 2. desember 2010 om Nasjonalgalleriet
og Nasjonalmuseet med utgangspunkt i en interpellasjon fra representanten
Ib Thomsen. Det henvises for øvrig til vedlagte oversikt over stortingsdokumenter
som inneholder omtale av utbyggingsprosjektet til Nasjonalmuseet.
Da Stortinget drøftet Dokument nr. 8:57 (2001-2011),
fikk jeg et klart inntrykk av at det er bred oppslutning om det
planlagte nybygget på Vestbanen. Videre var det en tilslutning til
at det skal gjennomføres en prosess for å belyse etterbruken av
Nasjonalgalleriet, når Nasjonalmuseet flytter sin virksomhet til
nybygget på Vestbanen, tidligst i 2017. I debatten sa jeg at regjeringen
i egnet form ønsker å komme tilbake til Stortinget når det gjelder
bruken av Nasjonalgalleri-bygningen. Først må det imidlertid gjennomføres
en prosess der ulike alternative funksjoner i bygningen skal vurderes.
Statsbygg er i gang med dette arbeidet. Inkludert i alternativene
som skal vurderes, er også fortsatt bruk som arena for kunstutstillinger,
eventuelt i samspill med annen aktivitet. Et annet viktig element
i Statsbyggs utviklingsprosjekt er å vurdere hvordan Tullinløkka,
både på kort og lang sikt, kan utvikles til en bedre hovedstadsarena
i samspill med Universitetshagen, Universitetsplassen og omliggende bygninger.
Som et første resultat kan vi nå glede oss over en park på Tullinløkka.
Riktignok er det en midlertidig løsning, men den kan gi bud om hvilket
spennende byromspotensial Tullinløkka har.
Undervedlegg
Oversikt over stortingsdokumenter med
omtale av utbyggingsprosjektet for Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur
og design |
Meldinger, proposisjoner og dokument 8-forslag | Innstillinger |
St. pr. nr. 22 (1999-2000) Kjelder til kunnskap og oppleving.
Om arkiv, bibliotek og museum i ei IKT-tid og om bygningsmessige
rammevilkår på kulturområdet | Innst. S. nr. 46 (2000-2001) |
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2002-2003): | Budsjett-innst. S. nr. 2 – 2002-2003 |
St.prp. nr. 1 (2003-2004) | Budsjett-innst. S. nr. 2 – 2003-2004 |
St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014 | Innst. S. nr. 155 – 2003-2004 |
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2004-2005) | Budsjett-innst. S. nr. 2 – 2004-2005 |
St.prp. nr. 1 (2005-2006) | |
St.prp. nr. 1 (2006-2007) | Budsjett-innst. S. nr. 6 (2006-2007) |
St.prp. nr 1 (2007-2008) | Budsjett-innst. S. nr. 2 – 2007-2008 |
St.prp. nr 1 (2008-2009) | Budsjett-innst. S. nr. 2 – 2008–2009 |
St.meld. nr. 49 (2008–2009) Framtidas museum | |
Dokument nr. 8:65 (2008-2009) Representantforslag om at
Stortinget får behandle en sak om Nasjonalmuseets fremtidige
innretning, lokalisering mv. | Innst. S. nr. 324 (2008-2009) |
St.prp. nr. 67 (2008-2009) (med en redegjørelse om Nasjonal-museets
utbyggingsprosjekt) | Innst. S. nr. 355 – 2008–2009 |
Prop 1 S (2009-2010) | Innst. 14 S – 2009–2010 |
Prop. 1 S (2010-2011) | Innst. 14 S (2010–2011) |
Representantforslag 57 S (2010-2011) om fremtidens nasjonal-museum
og en demokratisk behandling av nasjonalgalleriets skjebne. | Innst. 307 S (2010-2011) |
Dokument 8:28 S (2011 - 2012) - Representantforslag 28
S
(2011–2012) om fredning av Nasjonalgalleriets Munch-sal | |
Spørsmål fra representanten Hans Olav Syversen
om Nasjonalgalleriet, besvart av statsråd Huitfeldt i ordinær spørretime
den 20. oktober 2010.
Interpellasjonsdebatt den 2. desember 2010 om Nasjonalgalleriet
og Nasjonalmuseet med utgangspunkt i en interpellasjon fra representanten Ib
Thomsen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 28. februar 2012
Gunn Karin Gjul |
Øyvind Håbrekke |
leder |
ordfører |