Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 30. januar 2012, vedlagt Representantforslag 8:49 (2011–2012),
hvor det bes om uttalelse fra Samferdselsdepartementet.
Forslagstillerne fremmer følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
snarest legge frem en finansieringsplan for fullfinansiering av
opprydningen og reparasjonsarbeidet etter naturkatastrofene i slutten
av 2011 og starten av 2012 knyttet til vei og jernbane.
2. Stortinget ber regjeringen utrede behovet
for bredere linjetraseer på strømnettet.
3. Stortinget ber regjeringen utrede en
samordning av det statlige ansvaret for strømnettet og all infrastruktur
basert på elektronisk kommunikasjon.
4. Stortinget ber regjeringen pålegge skjerpede krav
til operatører av mobilnett om å gjennomføre regelmessig risiko-
og sårbarhetsanalyse og kunne dokumentere planer og tiltak for sikring av
ekomnettene.
Forslagene er behandlet i den rekkefølgen de fremkommer.
Samferdselsdepartementet har bedt Staten vegvesen
om å fremlegge en oversikt over kostnader knyttet til opprydding
og reparasjonsarbeid etter naturkatastrofene i slutten av 2011 og
starten av 2012. Det er foreløpig lagt til grunn et kostnadsanslag
på om lag 65 mill kr på riksveg og om lag 100 mill kr på fylkesveg.
Kostnadsoversikten vil framlegges i forbindelse med RNB 2012.
Kommuner og fylkeskommuner som har uforutsette
utgifter etter naturskade, kan få en delvis kompensasjon for ekstraordinære
utgifter gjennom skjønnsmidlene til Kommunal- og regionaldepartementet.
Skjønnsmidlene i inntektssystemet brukes til å kompensere kommuner
og fylkeskommuner som får uforutsette utgifter i løpet av budsjettåret,
og brukes også til å kompensere for andre utgifter enn de som oppstår
etter naturskade. Typiske kostnader som kan kompenseres, er kostnader
til opprydding og gjenoppbygging av veier, bruer og vann- og avløpsssystem.
Utgifter til forebyggende tiltak har ikke blitt dekket. For nødvendige
investeringer har departementet kompensert kostnaden ved gjenoppbygging
til opprinnelig nivå, og har dermed ikke kompensert utgifter forbundet
med en standardheving.
Kommuner og fylkeskommuner har i hovedsak fått
dekket 50 pst. av utgiftene knyttet til den akutte situasjonen.
I tilfeller hvor kommuner/fylkeskommuner har hatt merutgifter utover
250 kr pr. innbygger etter at departementet har dekket halvparten
har de imidlertid i hovedsak fått dekket 100 pst. av det overskytende
beløpet. Kommuner/fylkeskommuner som er spesielt hardt rammet av
naturskade, har dermed fått kompensert en høyere andel av sine ekstraordinære
enn kommuner som er mindre hardt rammet.
Kommunene/fylkeskommunene må søke om midler
for å få tildelt kompensasjon. Kommunene sender søknad til departementet
via Fylkesmannen, mens fylkeskommunene kan søke direkte til departementet.
På Jernbaneverkets (JBV) vedlikeholdsbudsjett er
det avsatt midler til korrektivt vedlikehold som omfatter reparasjoner
og feilretting av jernbaneinfrastruktur bl.a. som følge av skader
etter ras og flom.
I 2011-budsjettet var det avsatt 257 mill. kr
til korrektivt vedlikehold. I tillegg ble det i 2011, på grunn av
store skader etter flom og ras og brann i snøoverbygg på Bergensbanen,
bevilget ekstra 96 mill. kr til opprydding og reparasjoner over kap
1350, post 23 Drift og vedlikehold, jf Prop. 32 S/Innst. 87 S (2011–2012).
I statsbudsjett for 2012 er det avsatt 265 mill.
kr til korrektivt vedlikehold. Stormen den 25. desember 2011 påførte Bergensbanen store rasskader. Gjenn-oppbyggingen
påfører JBV ekstrakostnader på totalt 26 mill. kr i 2012. Sidesporet
i Murvik på Dovre-Trønderbanen ble påført
skader i form av utvasking av stein og fylling og opprydding av
trefall på Dovrebanen-Trønderbanen. Kostnaden er beregnet til totalt 7,8
mill. kr, hvorav 4,2 mill. kr må dekkes opp i 2012-budsjettet. Stormen
førte til at Hovedbanen mellom Jessheim
og Eidsvoll måtte stenges på grunn av store trefall og skader på kontaktledningsanlegget.
Det måtte gjennomføres reparasjoner og felling av trær. Det gjennomføres
etterhogst på hele strekningen. Kostnaden utgjør ca 1,6 mill. kr
i 2012. Stormen medførte at det også må gjennomføres skogrydding
over andre lengre togstrekninger som beløper seg til ca 1,2 mill.
kr.
Totalt har stormen den 25. desember 2011 påført JBV
ekstrakostnader i 2012 med totalt ca 33 mill. kr som må dekkes opp
over JBVs budsjett for 2012. Om det er aktuelt å dekke opp merkostnadene
i form av en ekstrabevilgning, må SD vurdere i forbindelse med RNB
2012.
Olje- og energidepartementet opplyser at erfaringene
etter uværet Dagmar gjør det naturlig å gjennomgå regelverket rundt
kraftgater også ut fra hensynet til forsyningssikkerhet og beredskap,
som NVE har ansvaret for. Dette er en del av NVEs arbeid med oppfølging
av selskapenes plikter til leveringspålitelighet, sikring og beredskap
mot alle former for naturgitt skade og andre ekstraordinære situasjoner.
Selv om det er sammensatte årsaker til at strømforsyningen sviktet mange
steder i forbindelse med Dagmar, er det riktig at mange av skadene
skyldtes trær som falt over linjene.
Som representantene anfører, er det samtidig
slik at bredden på kraftgater må veies mellom, på den ene siden,
sjansen for at trær faller over linjen og på den andre siden grunneieres
ønske om å spare skogen, miljømessige forhold og estetiske hensyn
ved skogshogst og kostnader med å rydde skogen. I forbindelse med
ekspropriasjon ved linjebygging, fastsetter NVE eller Fylkesmannen
utbyggers rett til å rydde kraftgatene innenfor en maksimalbredde,
f eks vanligvis 40 m ved 420 kV-ledninger og 30 m ved 132 kV. Det
er også naturlig å se metodene for skogrydding og avveining av sikkerhetstiltak
i forhold til linjenes forsyningsmessige betydning.
I følge Justis- og beredskapsdepartementet har enkelte
nettselskaper gode erfaringer med at de etter å ha ryddet ut til
den minsteavstanden forskriften krever i tillegg har foretatt felling
av trær i kantskogen som det synes overveiende sannsynlig vil kunne
falle inn over ledningene. Gjeldende avstandskrav har imidlertid
ikke blitt håndhevet slik at det kreves ryddebelter som også dekker
trærs velteavstand. Dette vil være en forutsetning dersom en ønsker
å eliminere risikoen for trefall på ledningene.
En utvidelse av ryddebeltet langs luftledninger til
også å dekke trærs velteavstand vil bli tid- og ressurskrevende
og forutsetter at netteier gis en lovhjemlet rett til å ekspropriere
nødvendig grunn utover det som dagens avtaler dekker.
I noen land bygges ledningene høyt over skogsområder
for å unngå beskjæring og i slike tilfeller tas det hensyn til maksimal
fremtidig trehøyde. Denne løsningen vil muligens også kunne benyttes
i Norge, men i de fleste tilfeller ønskes det av miljømessige grunner
at ledningsanlegget skal være minst mulig synlig. Løsningen vil
også medføre økte krav til dimensjonering og høyere kostnader.
Uværet i romjulen 2011 medførte så store skader på
ledningsnettet som følge av trefall at det er behov for å vurdere
om avstandskravene er tilfredsstillende eller om disse må håndheves
på en annen måte. Både DSB og NVE har igangsatt arbeider for å foreta
en gjennomgang av gjeldende krav for å vurdere om disse skal håndheves
strengere eller om det må innføres andre krav for å ivareta en akseptabel
elsikkerhet og forsyningssikkerhet.
NVE vil vektlegge selskapenes risikovurderinger
av ekstremvær i sin tilsynsvirksomhet. NVE vil i inneværende år
også gå igjennom de forskriftene som har betydning for leveringspålitelighet
og beredskap. NVE vil videre gjennomføre en egen utredning, i samarbeid
med aktuelle samarbeidsparter, om skogrydding rundt kraftgater.
De vil vurdere faktorer som tilveksthastighet, endring av skogtype,
heving av skoggrensen, bredden på ryddegater og avveininger i forholdet
mellom forsyningssikkerhet og miljø. Dette vil bli gjort som grunnlag
for kunnskapsformidling og for å kunne utarbeide en egen veileder
til bransjen om skogrydding.
Samferdselsdepartementet har ansvar for oppfølgingen
av brudd og bortfall av ekomnett og -tjenester som følge av ekstremværet
Dagmar. Departementet har, som det fremgår av representantforslaget,
mottatt en rapport fra Post- og teletilsynet om foreløpige erfaringer
og forslag til tiltak etter ekstremværet, og er godt i gang med
å vurdere de tiltakene tilsynet har foreslått.
NVE har ansvaret for å føre tilsyn med nettselskapenes
plikt til vedlikehold, modernisering og beredskap ut fra hensynet
til akseptabel forsyningssikkerhet. Post- og teletilsynet og NVE
har et samarbeid med tanke på å håndtere den gjensidige avhengigheten
som er mellom strøm og ekom. Felles øvelser har vært et prioritert
område. Post- og teletilsynet deltar årlig på 3-4 regionale øvelser
sammen med NVE. I disse øvelsene øves sektorene for kraft, ekom
og veg sammen med kommuner og fylkesmannens apparat. Hovedformålet
er å øve samhandling mellom disse aktørene i krisesituasjoner. Samarbeidet
mellom disse to etatene skal nå styrkes. Post- og teletilsynet og
NVE skal, i samarbeid med nettselskaper og teleoperatørene, se nærmere
på mulige løsninger og krav for å sikre bedre leveringspålitelighet
til basestasjoner. Det er samtidig viktig å understreke at de som er
kritisk avhengig av strøm, selv må vurdere behovet for egen strømforsyning
i form av aggregat, batterier etc.
Nødnett er kritisk infrastruktur som er nødvendig
for at viktige samfunnsfunksjoner blir ivaretatt. I følge Justis-
og beredskapsdepartementet sikres strenge krav til funksjonalitet,
dekning og oppetid gjennom teknologivalget, design/implementering
av systemet og drifts- og feilrettingsrutiner, samt Direktoratet
for nødkommunikasjons (DNK) og operatørens beredskapsrutiner. Nødnett
bruker eksisterende installasjoner, telelinjer, master og tekniske
rom leiet fra de kommersielle aktørene Telenor, NetCom, Ventelo,
og andre der det er mulig. Nødnett er derfor, som de andre elektroniske kommunikasjonssystemene
i Norge, avhengig av eksisterende infrastrukturs tilgjengelighet
for full og permanent operativ drift. Bortfall av den vanlige strømleveransen
til disse installasjonene/tjenestene er således en hendelse som
også kan få store konsekvenser for Nødnett. Olje- og energidepartementet
opplyser at NVE er i dialog med DNK om leveringspålitelighet og
nødstrøm ved basestasjoner og transmisjonsnett til Nødnett.
Ekommyndigheten vil på bakgrunn av hendelsene
med bortfall og brudd i 2011 skjerpe kravene til tilbyderne av ekomnett
og -tjenester. Post- og teletilsynet har allerede sendt på offentlig
høring et forslag til klassifiseringsforskrift hvor det blant annet
fremmes krav til vurdering og sikring av nettutstyr og anlegg. Det
vil også bli stilt krav om risiko og sårbarhetsanalyser og planer
for bedre sikring.