Det vises til brev av 20. desember 2011 i forbindelse
med kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Dokument 1
(2011–2012) der komiteen ber om svar på følgende spørsmål til forsknings-
og høyere utdanningsministeren:
Riksrevisjonen registrerer
at flere vitenskapelige tilsatte fortsatt innehar en rekke bierverv
og roller i offentlige og private virksomheter uten at det er etablert
tilstrekkelige rutiner for håndtering av disse. Etter Riksrevisjonens
vurdering eksisterer det derfor fortsatt stor risiko for at eventuelle
interessekonflikter ikke blir avdekket. Hva vil statsråden gjøre
for å ordne opp i dette?
Departementets utgangspunkt når det gjelder bierverv
og andre sidegjøremål er slik det ble anført i vårt brev av 19.
mai 2010 til Riksrevisjonen:
at det er ønskelig at vitenskapelige
ansatte ved universiteter og høyskoler er engasjert i nærings- og
samfunnsliv utenfor institusjonen som et ledd i det faglige arbeidet
ved andre institusjoner som har forskning og under visning som formål”.
Bygging av relasjoner mellom institusjoner og næringsliv
er en ønsket utvikling, for eksempel når det gjelder forskerutdanning
og kunnskapsoverføring mellom utdannings- og forskningsmiljøene
og næringsliv og offentlige virksomheter. Det bør altså legges til
rette for at ansatte i vitenskapelige stillinger kan ha bistillinger
i tillegg til sin hovedstilling, og det er derfor en ønsket situasjon
at vitenskapelig ansatte i universitets- og høyskolesektoren har
bierverv og andre sidegjøremål utenfor institusjonen.
Riksrevisjonen tok også i Dokument 1 (2010 2011)
opp problemstillinger knyttet til vitenskapelige ansattes bierverv.
I forbindelse med behandlingen uttalte kontroll- og konstitusjonskomiteen:
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har funnet at mange vitenskapelige ansatte i universitets- og høyskolesektoren
har en rekke bierverv, og at det ifølge Riksrevisjonen kan medføre
at arbeidet for hovedoppdragsgiver blir skadelidende. Departementet
mener at det er ønskelig at vitenskapelige ansatte i sektoren er
engasjert i nærings- og samfunnsliv utenfor virksomheten. Komiteen
deler departementets syn, men poengterer at det er viktig at det
er etablert rutiner som bidrar til å hindre eventuelle rolle- og
habilitetskonflikter.
Kunnskapsdepartementet legger til grunn at universitetene
og høyskolene følger bestemmelsene i hovedtariffavtalen om at ”Arbeidstakere må ikke inneha bistillinger, bierverv,
styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke
deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg
eller tillatelse”. Videre tilsier lojalitetsplikten at tilsatte
ikke påtar seg oppdrag i konkurranse med aktivitet som institusjonen
ønsker og har kapasitet til å utføre i egen regi. Ansatte i offentlige
virksomheter på dette nivå forventes likeledes å være kjent med de
generelle reglene om habilitet, og departementet legger til grunn
at institusjonene informerer ansatte i tilstrekkelig grad om hvilke regler
som gjelder.
Kunnskapsdepartementet har i tildelingsbrevet for
2011 understreket betydningen av at styret sørger for at institusjonen
har de nødvendige internkontroll- og risikovurderingssystemer på dette
området og generelt sørger for at lover og regler overholdes. Senest
i tildelingsbrevet for 2012 har departementet i tilslutning til
omtalen i Dokument 1 (2011–12) tatt inn følgende når det spesielt
gjelder bierverv og roller:
Departementet vil også
påpeke institusjonenes ansvar for å følge opp håndteringen av bierverv og
roller i offentlige og private virksomheter. Institusjonene må sørge
for at det etableres tilstrekkelige rutiner og kontroll slik at
eventuelle misligheter forebygges.
Kunnskapsdepartementet ser det som viktig at det
er full åpenhet om bierverv og lignende som kan komme i konflikt
med arbeidet og pliktene som tilligger hovedstillingen, således
er departementet kjent med at enkelte institusjoner har etablert
egne retningslinjer for denne typen virksomhet. Kunnskapsdepartementet
ser på etiske retningslinjer som et velegnet instrument for å motvirke
uønsket adferd og situasjoner hvor det kan reises spørsmål om den
enkelte ansattes lojalitet i statstjenesten. Departementet har pålagt institusjonene
å utarbeide etiske retningslinjer, og har i tildelingsbrevet for
2011 forutsatt at slike retningslinjer skulle foreligge lett tilgjengelig
innen 1. mars 2011. Dette ble fulgt opp i etatsstyringsrunden våren
2011. Departementet har i tildelingsbrevet for 2011 også bedt institusjonene
utarbeide strategier for å motvirke brudd på de etiske retningslinjene,
og som nevnt i tildelingsbrevet for 2012 påpekt institusjonenes ansvar
for å sørge for tilstrekkelige rutiner og kontroll på dette området.
Dette vil departementet følge opp i etatsstyringsrunden våren 2012.