Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, frå Fram-stegspartiet, Ulf Leirstein, Tonje Liljeroth,
Åse Michaelsen og leiaren Per Sandberg, frå Høgre, André Oktay Dahl
og Anders B. Werp, frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
og frå Senterpartiet, Knut Sjømæling, viser til forslaget
om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens vedtak om innlemming
i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 392/2009 av 23. april 2009
om erstatningsansvar for transportørar ved ulykker under sjøtransport
av passasjerar.
Komiteen viser til at Norge har
vært en pådriver i arbeidet med å etablere felles internasjonale regler
om ansvarsforhold for skip, både med og uten passasjertransport.
Komiteen har merket seg at Aten-forordningen gjennomfører
de sentrale delene av Aten-konvensjonen 1974, med endringer etter
Aten-protokollen 2002. Komiteen har videre merket
seg at Aten-forordningen ikke gjennomfører alle bestemmelsene i
Aten-konvensjonen. Komiteen imøteser regjeringens
vurdering av om Norge skal ratifisere Aten-konvensjonen når regjeringen
fremmer de varslede lovendringsforslagene til sjøloven.
Komiteen viser til at gjennomføringen
av Aten-forordningen vil medføre en plikt for norske myndigheter
til å innføre kontroll av at passasjerskip har gyldige forsikringssertifikat. Komiteen anser
dette som en nødvendig konsekvens av ønsket om størst mulig grad
av internasjonal rettslikhet innen regulering av skipsfart og sjøtransport.
Komiteen støtter innføringen
av det objektive ansvaret, inntil de til enhver tid gjeldende grensene,
for transportøren ved skade på passasjerer og deres gods i forbindelse
med sjøulykker som følger av forordningen.