Komiteen har merket
seg at det er meget store regionale forskjeller når det gjelder
det økonomiske resultatet av reindriften og at reintallet i noen
områder ikke står i forhold til ressursgrunnlaget.
Komiteen mener det er viktig
å finne løsninger som er forsvarlige ut fra balanse mellom reintall og
beitegrunnlag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at regjeringen
viderefører målet om økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft
i reindrifta. Dette er i tråd med Grunnloven, og folkerettens regler
om urfolk og minoriteter som pålegger staten et særlig ansvar for
å legge forholdene til rette for at denne næringen kan opprettholdes
og utvikles.
Komiteen merker seg
videre at regjeringen vil sikre ei bærekraftig reindriftsnæring
gjennom tilpasset reintall, reduserte tap og økt produksjon. Komiteen understreker
betydningen av at reintallet må reduseres i områder der det er for mye
rein. Dette er også svært viktig for å ivareta hensynet til dyrevelferd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg videre
at regjeringen vil arbeide for å sikre reindriftas arealer bedre.
Flertallet støtter at næringsaspektet
i de reindriftspolitske virkemidlene forsterkes. Reinkjøtt er en
arktisk delikatesse som har et markedspotensial som bør utnyttes
i større grad enn i dag, og det er viktig at næringen øker sin innsats
med produktutvikling og markedsføring.
Flertallet merker seg at regjeringen
i meldingen legger opp til å forenkle og effektivisere den offentlige
forvaltningen av reindrifta ved at det skal gjennomføres en administrativ
overføring av områdekontorene til de fem nordligste fylkesmannsembetene.
Videre har regjeringen foreslått at områdestyrene avvikles. Flertallet er
kjent med at forslag om dette har vært ute på høring, og at det
nå er til behandling i regjeringen. Flertallet understreker
at gjennomføringen av reindriftspolitikken forutsetter en effektiv
offentlig forvaltning av reindrift. Forvaltningen må kunne ivareta
en god dialog og samhandling med reindriften og med samfunnet for
øvrig.
Flertallet vektlegger at det
i utviklingen av næringa er en god dialog mellom staten, næringa ved
NRL, samt Sametinget og samfunnet for øvrig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har ved tidligere anledninger
påpekt dette vedrørende slaktevekt og dyrevelferd, og forventer at
statsråden nå iverksetter tiltak for nedslakting av tamrein i de
reinbeitedistriktene som ikke overholder maksimalt tillatt antall
tamrein innenfor sitt område.
Disse medlemmer har merket seg
at reindriften er utsatt for tap av ulike årsaker. Hovedårsaken
til at reindriftsnæringen er spesielt utsatt for tap grunnet rovvilt,
er at beitingen skjer i utmark året igjennom. Dette innebærer at
driftsformen i seg selv medfører større tapsrisiko, og gjør næringen
spesielt sårbar ved en økning i rovviltstammene.
Disse medlemmer registrerer at
det er strid om lovfortolkninger, slik at mange opplever at rein
beiter på arealer som skal være fredet fra reinbeite.
Disse medlemmer ser med bekymring
på interne konflikter i næringen, der noen aktører etterlyser en
strukturering slik at det blir mulig å drive lønnsomt, mens andre
mener at eierskap kun basert på en blanding av historisk hevd og kulturell
bærekraft må være tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser til at
de fleste reindriftsaktører utøver sin virksomhet meget godt. Det
er mange utøvere og distrikter som produserer store kvanta reinkjøtt
av førsteklasses kvalitet. Deres driftsform er bærekraftig både hva
gjelder økonomi, økologi og når det gjelder å ivareta den samiske
kultur. Det er viktig å peke på at også disse utøvernes næringsvirksomhet lider
når hverdagen preges av konflikt og negativ omtale.
Disse medlemmer viser til at
det i perioden fra reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag har
vært et økende antall medieoppslag som omhandler alvorlige konflikter
der reindrifta er involvert. Det er reportasjer om beiteområder ødelagt
av for høyt beitetrykk, konflikter med andre næringer, stadige problemer
med rovvilt og ordningene rundt rovviltskadeerstatning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti minner om at målsettingen, slik
den er nedfelt i den nye reindriftsloven, er å skape en reindrift
som er både økologisk og økonomisk bærekraftig.
Disse medlemmer er videre kritiske
til dagens manglende individmerking av tamrein, noe som gir alvorlige
negative konsekvenser for både dyrevelferd, mattrygghet og naturressurser. Disse
medlemmer mener at slik merking vil gi grunnlag for en vesentlig
forbedret sporing i matkjeden. Individmerking vil også åpne for
effektiv telling av dyr på vidda og antall dyr per siida.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til landbruks- og matministerens uttalelse til NRK 22. februar 2012
der han uttaler:
«Når det i enkelte områder i Indre Finnmark finnes
reinkalver med vekt på nivå med pusekatter, da sier det seg selv
at noe er alvorlig galt.»
Komiteens medlemmer fra Høyre er tilfredse
med at man endelig kommer med en stortingsmelding som behandler
reindrifta. Disse medlemmer viser til at det en rekke
ganger, senest i behandlingen av reindriftsavtalen for 2009, har
vært fremmet forslag fra Høyre om en egen stortingsmelding om reindrifta.
At man nå får det som en del av landbruks- og matmeldingen er ikke
som ønsket, men vi registrerer at det er så langt denne regjeringen
strekker seg i denne saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til St.meld. nr. 28 (1991–1992) og til at
hovedmålet med reindriftspolitikken er en bærekraftig reindrift
gjennom delmålene økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig
reindrift.
Disse medlemmer vil presisere
at her må begrepet økologisk bærekraft være styrende, og overordnet
andre målsettinger. Disse medlemmer vil presisere
at her som i andre deler av denne meldingen opererer man med til
dels kryssende mål. Disse medlemmer mener at en viktig
forutsetning for å oppnå økologisk bærekraftig drift i alle primærnæringer
er lønnsomhet. Altså betinger ønsket om å oppnå økologisk bærekraft
at næringen er økonomisk lønnsom. Forutsetningene for dette er igjen
at man utvikler en rasjonell markedsorientert næring, med full fokus
på å produsere mat av høy kvalitet som blir etterspurt i et godt
betalende marked.
Disse medlemmer vil legge til
at både målet om økologisk og økonomisk bærekraft utfordres av meldingens
beskrevne problemer med høyt reintall, for dårlig beitegrunnlag,
store dyrehelseproblemer og svak markedsforståelse.
Disse medlemmer mener at målet
om kulturell bærekraft som er beskrevet i meldingen bare vil forsterke
problemene, og ikke vil være forenlig med de to før nevnte delmålene.
Reindrifta må som andre næringer ta inn over seg at en modernisering
av driften ved hjelp av teknologi også vil medføre behov for færre
hender i næringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til de mange medieoppslag
om problemer hvor reindrifta er involvert. Disse medlemmer vil
peke på at dette i hovedsak dreier seg om arealkonflikter eller
saker som involverer dyrehelselovgivningen, enten internt i næringen
eller konflikter mellom reindrifta og andre næringsutøvere som landbruk,
mineralnæring eller reiseliv. Dyrehelselovgivningen kommer gjerne inn
når man beskriver næringens utfordringer. Avmagrede dyr, de mange
påkjørslene på nordlandsbanen og rovviltproblematikken, er eksempler
som utfordrer bærekraftsbegrepet, og gir næringen dårlig omdømme.
Disse medlemmer mener det kan
se ut som om et utilstrekkelig lovverk og manglende sanksjonsmuligheter
er en av grunnene til at reindrifta kan synes overrepresentert i arealkonflikter. Disse
medlemmer mener at det må på plass et lovverk som regulerer
beiterettigheter, og et rettsapparat som kan løse konflikter rundt
disse. Uten dette vil næringen bare fortsette å spise seg selv opp
innenfra.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig for å ivareta reindriftens
kulturelle rolle og økonomiske næringsmuligheter at den etablerte
reindriftskompetansen i stor grad trekkes inn i det videre utviklingsarbeidet
innen kjøttforedling, kulturnæringer og reiseliv. Næringen er avhengig av
kompetente medarbeidere i toppsesongene i reindrifta. I tillegg
vil det være behov for betydelig kompetent arbeidskraft for å lykkes
i utvik-lingsarbeidet innen reiseliv knyttet opp mot reindrifta
i det nye reinprogrammet. Den praktiske kompetansen innen reindrift
i hele dens tradisjonelle bredde er en viktig del av næringens kulturelle
kapital.
Dette medlem mener kvinnene i
reindriftsfamiliene fortsatt spiller en helt avgjørende rolle i
å ivareta og videreutvikle den kulturelle og sosiale kapitalen. Dette
medlem mener kvinnene i reindriftsnæringen må bli sterkere representert
i reindriftsforhandlingene og reindriftsforvaltningen, og at dette
sterkere ivaretas i det nye reinprogrammet enn i det tidligere verdiskapingsprogrammet.
Dette medlem mener det bør igangsettes
et utviklingsprogram for mer miljøvennlig teknologi og produksjonsløsninger
innen næringsmessig reindriftspraksis og innenfor utformingen av feltslakteriene/småskalaslakterier
for å styrke den miljøvennlige profilen til produksjonen og støtte
opp under kjøttets spesielle ernæringsmessige kvaliteter og reindriftens
rolle som lokalmataktør i reiselivet.