Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket
seg at hestenæringen er en bygdenæring i vekst. Hesten brukes i
dag til sport, fritid, turisme og i helsesammenheng. Innen alle
disse bruksområdene og innen oppdrett av hest er det betydelige
inntekts- og sysselsettingsmuligheter.
Flertallet mener at hestenæringen
er en næring som har forutsetninger for å bli en verdiskaper i landbruket
over hele landet i årene fremover. Hestehold bidrar til bosetting
på landbrukseiendommer og til økt rekruttering til landbruket.
For å utvikle hestenæringen fremover er det
etter flertallets mening viktig med langsiktige og stabile
rammevilkår som stimulerer til å ha hest som næring.
Dette vil også styrke arbeidet med å ta vare
på de norske hesterasene.
Flertallet ser positivt på at
Landbruks- og matdepartementet vil samarbeide med andre berørte departement
og arbeide for å synliggjøre og videreutvikle hestens potensial
innen verdiskaping, helse, utdanning og som brobygger mellom by
og land. Flertallet forutsetter at dette arbeidet
vil skje i nært samarbeid med hestenæringen, og at arbeidet vil
trekke opp strategier og konkrete tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke hvor viktig
hestehold og hestesport er for norsk landbruk. Ifølge Norsk Hestesenter
skapes det et årsverk for hver tiende hest. Av disse er mange sysselsatte
i distriktene. Styrking av hesteholdet vil være positivt for rekrutteringen
av nye krefter til landbruket. I Sverige står hestehold og hestesport
sterkt, og man har klart å gjøre dette til en solid næring.
Disse medlemmer mener man bør
vurdere å innføre bedre og enklere regler for skatt og avgifter
for utøvere som satser på hest som næring. Disse medlemmer vil
understreke at hesteturisme har ekspandert kraftig de siste årene,
og at dette kan være en alternativ inntektskilde for den aktive
bonde. Det er viktig at det offentlige legger til rette for at det
etab-leres en god dialog mellom grunneiere og hesteeiere for å etablere
avtaler om ferdsel.