INFOFLYT ble etablert i 2005 og er et system for
gjensidig utveksling av informasjon mellom kriminalomsorgen og politiet/påtalemyndigheten.
Systemet skulle gi kriminalomsorgen et bedre grunnlag for å sikkerhetsvurdere
varetektsfengslede og dømte. Den informasjonen som registreres gjelder
innsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag
utenfra for å bistå til rømning, gisseltaking og fare for ny særlig
alvorlig kriminalitet. Videre omfatter informasjonen innsatte med
spesielt beskyttelsesbehov og innsatte som kan ha tilhørighet til organiserte
kriminelle nettverk.
Hittil har i underkant av 190 domfelte vært
registrert i INFOFLYT-systemet, og i dag er om lag 50 innsatte registrert.
INFOFLYT-systemet ble etablert på bakgrunn av
formålsbestemmelsen i straffegjennomføringsloven § 2 som lyder:
«Straffen skal gjennomføres på en måte som tar hensyn
til formålet med straffen, som motvirker nye straffbare handlinger,
som er betryggende for samfunnet og som innenfor disse rammene sikrer
de innsatte tilfredsstillende forhold.»
INFOFLYT-systemet er regulert i Justisdepartementets
rundskriv G-3/2005.
Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF) har
i rundskriv 2/2005 gitt særskilt saksbehandlingsinstruks innen sitt
område.
INFOFLYT kommer i tillegg til et databasert
informasjonssystem KOMPIS (Kriminalomsorgens produktivitetsfremmende informasjonssystem),
der en rekke opplysninger knyttet til innsatte under kriminalomsorgens ansvarsområde
blir registrert.
På bakgrunn av at Sivilombudsmannen kom med
kritiske spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet (sak 2007/2274),
opprettet Justisdepartementet i mai 2010 et utvalg (INFOFLYT-utvalget).
Utvalget skulle etter planen utarbeide en rapport til Justisdepartementet
innen 31. desember 2010, men rapporten er først ventet å foreligge
våren 2012.
Ombudsmannen uttalte i sin undersøkelse, som ble
avsluttet 3. desember 2010:
«Jeg er kjent med at departementet har opprettet et
eget utvalg for å vurdere ulike problemstillinger rundt INFOFLYT
og at utvalgets innstilling skal leveres innen utgangen av 2010. Siktemålet
er å finne frem til 'et hensiktsmessig regelverk som både ivaretar
formålet med informasjonsutveksling og rettssikkerheten til domfelte,
innsatte og andre registrerte'. Utvalget synes å være bredt sammensatt
og med et relativt vidt mandat, som departementet på forespørsel har
oversendt hit. Utvalget skal kartlegge og vurdere hvordan utvekslingen
av informasjon fungerer i dag og foreslå hensiktsmessige regler
på området. Forslagene skal blant annet omfatte saksbehandlingstiden
for informasjonsutveksling og for bruk av opplysningene i kriminalomsorgens
behandling av fangesaker.»
Ombudsmannen uttalte også:
«Det er oppsiktsvekkende at personopplysninger har
blitt behandlet i INFOFLYT med en uendret saksbehandlingsinstruks
etter at kriminalomsorgen ble kjent med at Datatilsynet vurderte
lovligheten av registreringene som tvilsom og ba om en rekke avklaringer.
Det tok over tre år før brevet overhodet ble besvart og over fire
år før utvalget som skal vurdere INFOFLYT ble nedsatt. …»