I henhold til Stortingets forretningsorden § 12 nr.
9 sjette ledd kan kontroll- og konstitusjonskomiteen foreta de undersøkelser
i forvaltningen som den anser nødvendig for Stortingets kontroll
med regjeringen og forvaltningen. I medhold av denne bestemmelsen
vedtok komiteen i møte 20. mars 2012 å igangsette forberedelser
i en egen sak til Stortinget om hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret.
Statsråd Grete Faremo, Justis- og beredskapsdepartementet,
ble 21. mars 2012 tilskrevet om at komiteen hadde igangsatt forberedelser
i en egen sak til Stortinget.
INFOFLYT ble etablert i 2005 og er et system for
gjensidig utveksling av informasjon mellom kriminalomsorgen og politiet/påtalemyndigheten.
Systemet skulle gi kriminalomsorgen et bedre grunnlag for å sikkerhetsvurdere
varetektsfengslede og dømte. Den informasjonen som registreres gjelder
innsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag
utenfra for å bistå til rømning, gisseltaking og fare for ny særlig
alvorlig kriminalitet. Videre omfatter informasjonen innsatte med
spesielt beskyttelsesbehov og innsatte som kan ha tilhørighet til organiserte
kriminelle nettverk.
Hittil har i underkant av 190 domfelte vært
registrert i INFOFLYT-systemet, og i dag er om lag 50 innsatte registrert.
INFOFLYT-systemet ble etablert på bakgrunn av
formålsbestemmelsen i straffegjennomføringsloven § 2 som lyder:
«Straffen skal gjennomføres på en måte som tar hensyn
til formålet med straffen, som motvirker nye straffbare handlinger,
som er betryggende for samfunnet og som innenfor disse rammene sikrer
de innsatte tilfredsstillende forhold.»
INFOFLYT-systemet er regulert i Justisdepartementets
rundskriv G-3/2005.
Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF) har
i rundskriv 2/2005 gitt særskilt saksbehandlingsinstruks innen sitt
område.
INFOFLYT kommer i tillegg til et databasert
informasjonssystem KOMPIS (Kriminalomsorgens produktivitetsfremmende informasjonssystem),
der en rekke opplysninger knyttet til innsatte under kriminalomsorgens ansvarsområde
blir registrert.
På bakgrunn av at Sivilombudsmannen kom med
kritiske spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet (sak 2007/2274),
opprettet Justisdepartementet i mai 2010 et utvalg (INFOFLYT-utvalget).
Utvalget skulle etter planen utarbeide en rapport til Justisdepartementet
innen 31. desember 2010, men rapporten er først ventet å foreligge
våren 2012.
Ombudsmannen uttalte i sin undersøkelse, som ble
avsluttet 3. desember 2010:
«Jeg er kjent med at departementet har opprettet et
eget utvalg for å vurdere ulike problemstillinger rundt INFOFLYT
og at utvalgets innstilling skal leveres innen utgangen av 2010. Siktemålet
er å finne frem til 'et hensiktsmessig regelverk som både ivaretar
formålet med informasjonsutveksling og rettssikkerheten til domfelte,
innsatte og andre registrerte'. Utvalget synes å være bredt sammensatt
og med et relativt vidt mandat, som departementet på forespørsel har
oversendt hit. Utvalget skal kartlegge og vurdere hvordan utvekslingen
av informasjon fungerer i dag og foreslå hensiktsmessige regler
på området. Forslagene skal blant annet omfatte saksbehandlingstiden
for informasjonsutveksling og for bruk av opplysningene i kriminalomsorgens
behandling av fangesaker.»
Ombudsmannen uttalte også:
«Det er oppsiktsvekkende at personopplysninger har
blitt behandlet i INFOFLYT med en uendret saksbehandlingsinstruks
etter at kriminalomsorgen ble kjent med at Datatilsynet vurderte
lovligheten av registreringene som tvilsom og ba om en rekke avklaringer.
Det tok over tre år før brevet overhodet ble besvart og over fire
år før utvalget som skal vurdere INFOFLYT ble nedsatt. …»
På møte 29. november 2011 besluttet komiteen
å sende brev til justisminister Grete Faremo med spørsmål vedrørende
INFOFLYT. I brevet ble det stilt følgende spørsmål:
«1. Fra hvilken dato
ble INFOFLYT-registeret stanset for videre registrering og bruk
på bakgrunn av at det mangler rettskraftig hjemmel?
2. Hva er årsaken til at lovendring som
gir hjemmel for drift av registeret ikke har trådt i kraft?
3. Når venter statsråden at straffegjennomføringsloven
kapittel 1 a med §§ 4a til 4e vil tre i kraft?»
Statsråden svarte i brev av 6. desember 2011
og understreket innledningsvis at de lovbestemmelsene som komiteen
viste til i begrunnelsen for sine spørsmål, omhandler behandling
av personopplysninger i kriminalomsorgen generelt. Hun viste videre
til at registrering i INFOFLYT-systemet ikke er stanset.
Statsråden viste også til at både Datatilsynet
og Sivilombudsmannen har stilt kritiske spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet
og at det spesielt er stilt spørsmål om straffegjennomføringsloven
§ 2 er en tilstrekkelig klar lovhjemmel for ordningen med informasjonsutveksling
mellom kriminalomsorgen og politiet. Statsråden uttalte videre:
«Departementet har ikke funnet at denne kritikken
er tilstrekkelig grunnlag for å stanse bruken av INFOFLYT-systemet.
Kritikken gir likevel grunnlag for å foreta en omfattende gjennomgang
av alle sider av systemet.
På denne bakgrunn opprettet
Justisdepartementet i mai 2010 et bredt sammensatt utvalg for å gjennomgå
INFOFLYT-systemet og foreslå regler for kriminalomsorgens behandling
av personopplysninger og bruken av slike opplysninger i saksbehandlingen.
Uvalget skal også vurdere hvorvidt hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-systemet
bør klargjøres.»
Statsråden viste til at hun ville avvente INFOFLYTutvalgets
innstilling, som er ventet i løpet av våren 2012, før hun tok stilling
til mulige regelendringer.
Det ble videre vist til at det er nyttig å se
forskriftsarbeidet i sammenheng med tilsvarende arbeid i politiet,
der det pågår et arbeid med forskrift til den nye politiregisterloven.
Kopi av korrespondansen i saken følger som vedlegg
1 og 2 til denne innstillingen.
På bakgrunn av korrespondansen med statsråd Grete
Faremo, ga komiteen Stortingets utredningsseksjon i oppdrag å utrede
hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret.
Utredningen forelå 14. februar 2012 og følger som
vedlegg 3 til innstillingen.
Utredningsseksjonen uttalte i sin avsluttende kommentar:
«Det er etter vårt syn ingen klar hjemmel for INFOFLYT.
Sivilombudsmannens og Datatilsynets kritiske spørsmål sammen med
det faktum at gjeldende strgfl er generelt utformet, er grunnlaget
for merknaden. Det er kun domstolene som kan avklare tvilen om INFOFLYT
har klar hjemmel eller ikke. Slik som redegjort for, vil INFOFLYT-utvalget
komme med en presentasjon av sin gjennomgang og forslag til endringer
av INFOFLYT og også belyse hjemmelsgrunnlaget. Vi forutsetter at
utvalget vurderer om vedtatte, men ikke ikraftsatte bestemmelser
i strgfl kap 1 a er et tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold , og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til komiteens vedtak av 20. mars 2012 om å åpne sak om INFOFLYT-registeret.
Komiteen viser til at INFOFLYT-registeret
er et system for gjensidig utveksling av informasjon mellom Kriminalomsorgen
og politiet/påtalemyndigheten. Komiteen viser til
at INFOFLYT ble etablert i 2005 og er omhandlet i Justisdepartementets
rundskriv G-3/2005. Registeret omhandler innsatte og dømte og personkretsen
rundt disse i særlig alvorlige saker og saker med særlig høy risiko.
INFOFLYT benyttes blant annet til å lage trusselvurderinger for eksempel
hvor den innsatte inngår som en del av et organisert kriminelt nettverk. Komiteen viser
til at ca. 190 domfelte har vært registrert i registeret. INFOFLYT-registeret
kommer i tillegg til det ordinære registeret KOMPIS, hvor opplysninger
om innsatte under kriminalomsorgen blir registrert.
Komiteen viser til at Datatilsynet
og Sivilombudsmannen har stilt kritiske spørsmål om straffegjennomføringsloven
har hatt tilstrekkelig klar lovhjemmel for ordningen med informasjonsutveksling
mellom kriminalomsorgen og politiet. Ifølge Datatilsynet må behandling
av personopplysninger eksplisitt fremgå av særloven. Sivilombudsmannen
fant det oppsiktsvekkende at personopplysninger har blitt behandlet
i INFOFLYT med uendret saksbehandlingsinstruks etter at kriminalomsorgen
ble kjent med at Datatilsynet vurderte lovligheten av registreringene
som tvilsom og ba om en rekke avklaringer. Etter Sivilombudsmannens
vurdering burde de personmessige sidene ved INFOFLYT ha vært avklart
før systemet ble tatt i bruk og ikke i ettertid.
Komiteen har videre fått Stortingets
utredningsseksjon til å utrede hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret.
Utredningen konkluderer med at det ikke har foreligget noen klar
hjemmel for INFOFLYT-registeret. Utredningen er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at det er
gode grunner for å etablere INFOFLYT, men finner det kritikkverdig
at registeret ble etablert uten at det forelå tilstrekkelige lovhjemler. Komiteen viser
til at det i utgangspunktet kreves konsesjon fra Datatilsynet for
å behandle sensitive personopplysninger etter personopplysningsloven
§ 33, men at konsesjon ikke er nødvendig for statlige og kommunale
organer når behandlingen av personopplysningene har hjemmel i egen
lov.
Komiteen viser til at Justis-
og beredskapsdepartementet fant grunnlag for å foreta en omfattende
gjennomgang av alle sider av systemet og legge dette frem for Stortinget
til behandling, jf. Innst. 58 L (2010–2011) og Prop. 151 L (2009–2010).
Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget 16. og 23. november 2010,
jf. Innst. 58 L (2010–2011) og gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Bestemmelsene
i kapittel 1 a, §§ 4a til 4e, har ennå ikke trådt i kraft.
Justisminister Grete Faremo har i brev av 6. desember
2011 til kontroll- og konstitusjonskomiteen opplyst at det må utarbeides
detaljerte forskrifter før bestemmelsene kan tre i kraft. Blant
annet må forskriften ses i sammenheng med pågående forskriftsarbeid
i tilknytning til den nye politiregisterloven. Utlevering av opplysninger
fra politiet til kriminalomsorgen er regulert i politiregisterloven
og vil bli ytterligere presisert i forskriften til politiregisterloven.
Komiteen mener det er viktig
at hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret kommer på plass uten
videre opphold slik at en ikke må stanse bruken av registeret i
påvente av hjemmel.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig sørge for
at hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret blir brakt i orden.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til innstillingen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber regjeringen snarest mulig
sørge for at hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret blir brakt
i orden.
INFOFLYT er et system hvor det blir foretatt
utvidet registrering av enkelte innsatte og deres relasjoner i saker
som er særlig alvorlige og med høy risiko. Systemet utveksler informasjon
mellom kriminalomsorgen og politiet/påtalemyndigheten.
Registeret trenger særlig hjemmel, men ble i
sin tid opprettet uten at nødvendig hjemmel eksisterte. Stortinget
vedtok imidlertid lovendring som sikret tilstrekkelig hjemmel ved
annen gangs lovbehandling 23. november 2010. Loven ble sanksjonert
17. desember 2010, men det er bare gjennomført delvis ikrafttredelse
av Stortingets vedtak.
På ovenstående bakgrunn har kontroll- og konstitusjonskomiteen
følgende spørsmål:
1. Fra hvilken dato
ble INFOFLYT-registeret stanset for videre registrering og bruk
på bakgrunn av at det mangler rettskraftig hjemmel?
2. Hva er årsaken til at lovendring som
gir hjemmel for drift av registeret ikke har trådt i kraft?
3. Når venter statsråden at straffegjennomføringsloven
kapittel 1a med §§ 4a til 4e vil tre i kraft?
Komiteen ber om et snarlig svar, og viser til
at den overfor statsministeren har anmodet om svar på denne typen
henvendelser fra komiteen i løpet av en uke, evt. at det sendes
et foreløpig svar dersom det tar lengre tid å utarbeide svar. Det
vises til brev om dette fra Statsministerens kontor av 7. juni 2010
til samtlige departementer.
Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 29.11.2011 hvor komiteen ber om svar på tre spørsmål.
Fra hvilken dato ble INFOFLYT-registeret stanset
for videre registrering og bruk på bakgrunn av at det mangler rettskraftig
hjemmel?
Jeg ønsker innledningsvis å understreke at de lovbestemmelsene
som Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til i begrunnelsen
for sine spørsmål omhandler behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen
generelt.
Både kriminalomsorgen og politiet har som formål
å forebygge kriminalitet og trygge samfunnet. Dette er nedfelt i
straffegjennomføringsloven (§2) som ble vedtatt av Stortinget i
mai 2001. I henhold til denne bestemmelsen etablerte Justisdepartementet
i 2005 et INFOFLYT-system for gjensidig utveksling av informasjon
mellom kriminalomsorgen og politiet. Systemet skal gi kriminalomsorgen
et bedre grunnlag for å sikkerhetsvurdere varetektsfengslede og
dømte.
Behandlingen av informasjon i INFOFLYT-systemet
er nærmere regulert i rundskriv. Hittil er det i underkant av ca.
190 domfelte som har vært registrert i INFOFLYT-systemet, og om
lag 50 innsatte er registrert i dag. I praksis er det informasjon
om innsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag
utenfra for å bistå rømning, gisseltaking, fare for ny særlig alvorlig kriminalitet,
som har spesielt beskyttelsesbehov og som kan ha tilhørighet til
organiserte kriminelle nettverk som registreres. Registrering i INFOFLYT-systemet
er altså ikke stanset.
Datatilsynet og Sivilombudsmannen har stilt kritiske
spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet. Det er spesielt stilt spørsmål
om straffegjennomføringsloven § 2 er en tilstrekkelig klar lovhjemmel
for ordningen med informasjonsutveksling mellom kriminalomsorgen og
politiet. Departementet har ikke funnet at denne kritikken er tilstrekkelig
grunnlag for å stanse bruken av INFOFLYT- systemet. Kritikken gir
likevel grunnlag for å foreta en omfattende gjennomgang av alle
sider av systemet.
På denne bakgrunn opprettet Justisdepartementet
i mai 2010 et bredt sammensatt utvalg for å gjennomgå INFOFLYT-systemet
og foreslå regler for kriminalomsorgens behandling av personopplysninger
og bruken av slike opplysninger i saksbehandlingen. Utvalget skal også
vurdere hvorvidt hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-systemet bør klargjøres.
INFOFLYT-systemet er et viktig verktøy for politiet
og kriminalomsorgen i samarbeidet om å bekjempe og forebygge kriminalitet
samt trygge samfunnet. Ordningen er omtalt i St.meld. nr. 37 (2007-2008)
Straff som virker og i St.meld. nr. 27 (2010-2011) Kampen mot organisert
kriminalitet. Det er svært viktig for meg å ha et velfungerende
sy-stem som sikrer utveksling av troverdig og kvalitetssikret informasjon
på dette sentrale området. Infoflytsamarbeidet må derfor videreutvikles
med sikte på at kvaliteten på informasjonen blir best mulig, og
at hensynet til samfunnssikkerheten, personvern og rettssikkerhet
blir ivaretatt på en god måte.
Jeg vil imidlertid foreløpig avvente Infoflytutvalgets
utredning før jeg tar stilling til mulige regelendringer. Utredningen
fra utvalget er ventet i løpet av våren 2012.
Avslutningsvis viser jeg til svar 23. juni 2011
på spørsmål nr. 1656 fra stortingsrepresentanten Åse Michaelsen
hvor INFOFLYT-samarbeidet mellom politiet og kriminalomsorgen er nærmere
utdypet.
Hva er årsaken til at lovendring som gir hjemmel for
drift av registeret ikke har trådt i kraft?
Som jeg viste til innledningsvis, er de nye lovbestemmelsene
ikke et hjemmelsgrunnlag for drift av INFOFLYT-systemet, men generelle
regler for behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen.
I Prop. 151 L (2009–2010) side 40 slås det fast at det må utarbeides
en detaljert forskrift før bestemmelsene kan tre i kraft.
Det er nyttig å se forskriftsarbeidet i sammenheng
med tilsvarende arbeid i politiet, der det pågår et arbeid med forskrift
til den nye politiregisterloven. Det vil også være hensiktsmessig
å se forskriftene i lys av Infoflytutvalgets utredning. Siden Infoflytutvalget
skal vurdere om de nye bestemmelsene også kan omfatte behandling
av personopplysninger i INFOFLYT, er utvalgets konklusjoner en viktig
premiss for forskriftsarbeidet.
Når venter statsråden at straffegjennomføringsloven
kapittel la med §§ 4a til 4e vil tre i kraft?
Jeg vil sørge for at forskriftsarbeidet blir
satt i gang så raskt som mulig etter at forskrift til politi-registerloven
er ferdigstilt og Infoflytutvalget har levert sin utredning. Det
er vanskelig å tidfeste ikrafttredelsen av bestemmelsene da både
Infoflytutvalgets konklusjoner og utformingen av politiregisterforskriften
mv. vil kunne ha innvirkning på arbeidets omfang.
OPPDRAG: På bakgrunn av vedlagte korrespondanse
mellom kontroll- og konstitusjonskomiteen og justisminister Grete
Faremo, gir komiteen Utredningsseksjonen i oppdrag å utrede hjemmelsgrunnlaget
for INFOFLYT-registeret. Til orientering følger vedlagt utskrift
av Sivilombudsmannens undersøkelse (sak 2007/2274) samt Kriminalomsorgens
rundskriv av 13.04.05.
SAMMENDRAG: INFOFLYT er et system for gjensidig
utveksling av informasjon mellom kriminalomsorgen og politiet/påtalemyndigheten
som er i bruk. Det ble etablert i 2005 med hjemmel i straffegjennomføringslovens § 10
og 11 og øvrige bestemmelser i loven. Det ble 17. desember 2010
tilføyd et kapittel 1a om behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen
generelt. Lovendringen har ikke trådt i kraft Det er blant annet
fra Datatilsynet og fra Sivilombudsmannen reist kritiske spørsmål om
INFOFLYT har tilstrekkelig hjemmel i lov. Det er nedsatt et INFOFLYT-utvalg
som blant annet skal gjennomgå og vurdere hjemmelsgrunnlaget. Justisdepartementet
viser til eksisterende lovgivning som tilstrekkelig hjemmel.
Vi har under arbeidet med besvarelsen hatt kontakt
med Justisdepartementet (JD)og bedt om status og opplysninger om
departementets arbeid med INFOFLYT-systemet. Departementet har i mail
6. februar svart at det nå er i ferd med å utarbeide svar på henvendelsen.
Vi vil ettersende svaret så snart det foreligger.
Nedenfor gir vi en kort presentasjon av INFOFLYT
med henvisninger til de gjeldende rundskrivene. Vi presenterer hjemmelsgrunnlaget med
spørsmål og merknader ved etablering av INFOFLYT, og så tilsvarende
i tiden etter etablering av INFOFLYT.
INFOFLYT er et system for gjensidig utveksling av
informasjon mellom kriminalomsorgen og politiet/påtalemyndigheten.
Det ble etablert i 2005 og er omhandlet i Justisdepartementets (JD)
Rundskriv G- 3/2005. Dette rundskrivet er om at kriminalomsorgen
og politiet/påtalemyndigheten skal utveksle informasjon om innsatte og
dømte og personkretsen rundt disse. Om INFOFLYT står det at for
utveksling av informasjon om særlig alvorlige saker og med særlig
høy risiko, skal INFOFLYT-systemet benyttes. For behandling av disse
sakene vises det til særskilte, interne, saksbehandlingsinstrukser.
Det ble for utveksling av informasjon om særlig alvorlige saker
og med særlig høy risiko, gitt en særskilt saksbehandlingsinstruks
utarbeidet av Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF), Riksadvokaten,
Politidirektoratet (POD) og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i
Rundskriv KSF 2/2005. Det er i innledningen til KSFs rundskriv uttalt:
”For å bedre informasjonsflyten mellom politiet og
kriminalomsorgen om innsatte og dømte, deres tilhørighet til risikogruppene
og opplysninger om rømningsfare eller fare for anslag utenfra mm,
har Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF) og Politidirektoratet
(POD) og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) utarbeidet en samarbeidsmodell
for informasjonsflyt mellom politi og kriminalomsorg, kalt INFOFLYT.”
KSF rundskriv gjelder fortsatt og INFOFLYT
er i bruk. I brevet fra statsråden 6. desember 2011 til Kontroll-
og konstitusjonskomiteen, ble det opplyst at ca 190 domfelte har
vært registrert i INFOFLYT.
For ordens skyld tar vi med at INFOFLYT kommer
i tillegg til et databasert informasjonssystem KOMPIS (Kriminalomsorgens
produktivitetsfremmende informasjonssystem), der en rekke opplysninger
knyttet til innsatte under kriminalomsorgens ansvarsområde blir
registrert.
Hjemmel for retningslinjene i INFOFLYT er i KSFs
rundskriv oppgitt å være:
”straffegjennomføringsloven (strgjfl) §§ 10 og 11,
forskriften § 7-1, justisdepartementets rundskriv G-3/2005 og øvrige
bestemmelser i loven, forskriften og retningslinjene som innebærer
sikkerhetsmessige vurderinger.”
StrgjflLOV 2001-05-18 nr 21: Lov om
gjennomføring av straff mv. (straffegjennomføringsloven).
http://www.lovdata.no/all/hl-20010518-021.html) § 10
er om gjennomføringsformer fengselsstraff, forvaring
og strafferettslige særreaksjoner og lovens § 11 er om innsettelse
i fengsel, fengsel med høyt sikkerhetsnivå,
lavere sikkerhetsnivå eller annet. Av øvrige
bestemmelser i loven, inner vi lovens formålsbestemmelse i denne
sammenheng sentral. Lovens § 2 lyder:
”Straffen skal gjennomføres på en måte som tar hensyn
til formålet med straffen, som motvirker nye straffbare handlinger,
som er betryggende for samfunnet og som innenfor disse rammene sikrer
de innsatte tilfredsstillende forhold.”
Vi går ikke nærmere inn i forskriften departementet
har gitt med hjemmel i loven. Men nedenfor refererer vi til forarbeidene
i strgfl for å belyse hjemmelsgrunnlaget.
I Ot.prp. nr. 5 (2000-2001)Ot.prp.
nr. 5 (2000-2001) Om lov om gjennomføring av straff mv. (straffegjennomføringsloven)
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20002001/otprp-nr-5-2000-2001-/13.html?id=162629)
sies det blant annet i merknader til § 2 at formålet
med straffen vil si samfunnets formål med å ilegge straff
for uønskede handlinger og som er et overordnet hensyn som setter
begrensninger for kriminalomsorgens behandling av den enkelte.
Det sies også at samfunnets sikkerhet og en ambisjon om å bidra
til å motvirke ny kriminalitet er overordnede hensyn i forhold til
gjeldende rett som videreføres i denne loven. Hva som ligger i tilfredsstillende forhold i bestemmelsens
første ledd må ses i lys av hvilken gjennomføringsform den
enkelte befinner seg i til enhver tid. Tilfredsstillende forhold
omtales opp mot type institusjon den innsatte er i. I merknadene
til § 10 og 11 er det i lovforslaget satt krav til vurdering av
hva slags sikkerhetsnivå det skal være i institusjonen domfelte
skal sone i.
Det er i lovforlaget for strgjfl gjort en vurdering opp
mot menneskerettsloven.Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling
i norsk rett (menneskerettsloven)
http://www.lovdata.no/all/tl-19990521-030-014.html#A8)
Dersom en bestemmelse i nasjonal rett er i strid med Europarådets
konvensjon om beskyttelse av menneskerettighetene (EMK) eller De
forente nasjoners internasjonale konvensjon om sivile og politiske
rettigheter (SP), går EMK og SP foran. Vi viser spesielt til artikkel
8 om rett til respekt for privatliv og familieliv med mer. Inngrep
i denne retten kan imidlertid gjøres når det er i samsvar med loven
og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til blant annet offentlig
trygghet.
Vi kan ikke i lovforslaget se merknader fra
departementet som viser vurdering av informasjonsutveksling så spesifikk
som innført i 2005 i INFOFLYT. Men departementet bemerker at det antar
at reglene for kontroll ved gjennomlesning av post, besøk og avlytting
av telefonsamtaler som for å forebygge uorden eller kriminelle handlinger,
er i tråd med EMK, jf. lovforslagets punkt 3.5.
Departementet foreslo at forvaltningslovens taushetspliktregler
skulle gjelde for alle tilsatte i kriminalomsorgen. Når det gjelder
adgangen til å kommunisere opplysninger om domfelte/innsatte til
politiet/påtalemyndigheten, antok man at forvaltningsloven § 13Lov
LOV-1967-02-10 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#13)
om taushetsplikt for enhver som utfører tjeneste
eller arbeid for et forvaltningsorgan, ga nødvendig hjemmel
til å kommunisere slike opplysninger. Det ble pekt på at forvaltningslovens bestemmelser
måtte sammenholdes med formålsbestemmelsen i lovutkastet § 2.
I departementets merknader er det pekt på økt behov
for å kunne kommunisere opplysninger om domfelte/innsatte til politi/påtalemyndigheten
i forbindelse med forebygging/oppklaring av alvorlig kriminalitet,
eller i forbindelse med alvorlige trusler mot sikkerheten. Det vises til
lovforslagets punkt 6.4 og departementets merknader og drøftelser
i punkt 6.4.5.
INFOFLYT er omtalt i St.meld. nr. 37 (2007-2008)St.meld.
nr. 37 (2007-2008) – tryggere samfunn (kriminalomsorgsmelding)
http://www.regjeringen.no/pages/2109450/PDFS/STM200720080037000DDDPDFS.pdf).
I behandlingen av meldingen i Stortinget 28. april 2009 var det
ikke merknader til INFOFLYT. Ordningen er også omtalt i Meld. St.
7 (2010–2011) en felles innsats
http://www.regjeringen.no/pages/14758927/PDFS/STM201020110007000DDDPDFS.pdf)
se særlig punkt 6.5.2, men heller ikke under behandling av denne
meldingen i Stortinget 5. mai 2011, ble det gitt merknader til INFOFLYT.
I prop.151 L (2009-2010)Prop. 151 L
Endringar i forvaltningslova og straffegjennomføringslova (behandling
av personopplysningar i kriminalomsorga, innsyn i benådingssaker
o.a.)
http://www.regjeringen.no/pages/13333949/PDFS/PRP200920100151000DDDPDFS.pdf)
la departementet fram forslag om endringer i forvaltningsloven og
straffegjennomføringsloven som blant annet innebar innføring av
et hjemmelsgrunnlag for behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen.
Om bakgrunnen for lovforslaget er det uttalt i kapittel 2:
”Etter ein kontroll hausten 2007 gjorde Datatilsynet
25. januar 2008 vedtak med åtte pålegg om endring eller opphøyr
av ulovlege måtar å behandle personopplysningar på i kriminalomsorga.
Eitt av pålegga innebar at kriminalomsorga må etablere eit rettsleg
grunnlag for behandling av personopplysningar i Kompis (Kriminalomsorgas
produktivitetsfremmande informasjonssystem) som er i samsvar med personopplysningslova
§ 11 første ledd bokstav a, jf. § 9”. (uthevet med svart her, i
kursiv i prop)
Personopplysningsloven § 11,LOV 2000-04-14
nr 31: Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html) inneholder
grunnkravene til behandling av personopplysninger. Strgjfl er en
særlov som hjemler en aktivitet som gjør det nødvendig å behandle
personopplysninger. Ifølge Datatilsynet er dette likevel ikke nok
til å frita behandlingen fra konsesjon. Behandlingen av personopplysninger
må gå eksplisitt fram av særloven.
INFOFLYT er i lovforslaget omtalt senere i proposisjonen.
Vi viser til kapittel om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen
i dag, Vurderingane til departementet. Der er det sagt blant annet,
jf. punkt 4.5
”Både kriminalomsorga og politiet har som formål
å førebyggje kriminalitet og tryggje samfunnet. Samarbeid og informasjonsutveksling
er svært viktig for å nå desse måla. Justisdepartementet etablerte
derfor i 2005 eit INFOFLYT-system for gjensidig utveksling av informasjon mellom
kriminalomsorga og politiet, jf. rundskriv G-3/2005. Systemet skulle
gi kriminalomsorga eit betre grunnlag for å tryggleiksvurdere varetektsfengsla
og dømde. Politiet og påtalemakta skulle på si side få eit betre
grunnlag for etterforsking og oppfølging. Departementet har sett
ned eit utval (Infoflytutvalet) som skal kome med framlegg til tenlege
reglar for be-handling av personopplysningar i kriminalomsorga og
saksbehandlingsrutinar som kriminalomsorga bør følgje i samband med
informasjonsutvekslinga.”
Departementets presentasjon av gjeldende rett og
høringsinstansenes syn på dette er ellers omtalt i kapittel 4.
I Innst. 58 L (2010–2011)Innstilling
fra justiskomiteen om endringar i forvaltningslova og straffegjennomføringsloven (behandling
av personopplysningar i kriminalomsorga, innsyn i benådningssaker
o.a. Innst. 58 L (2010–2011)) avgitt fra Justiskomiteen
9. november 2010 er det i komiteens merknader, punkt 2, uttalt blant annet:
”Komiteen støtter forslagene om innføring av hjemmelsgrunnlag
for behandling av personopplysninger fordi forslagene vil styrke
personvernet både til de domfelte/innsatte og deres pårørende. Komiteen
mener også at forslaget vil tydeliggjøre hvem som har ansvaret for
å behandle personopplysninger i kriminalomsorgen. Dette vil styrke
personvernet ytterligere. Komiteen støtter departementet i forslaget
om å regulere behandlingen av personopplysninger i et nytt kapittel
i straffegjennomføringsloven. Komiteen er enig med departementets
vurdering av at det ikke er behov for en egen registerlov, fordi
behandlingen av personopplysninger i kriminalomsorgen hovedsakelig
er knyttet direkte opp mot domfelte. Komiteen mener i likhet med
departementet at behovene til kriminalomsorgen er avgrenset til
lovforslag som presiserer eller gjør unntak fra reglene i personopplysningsloven.”
Stortinget vedtok endringene i straffegjennomføringsloven
ved et nytt kapittel 1a om behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen.
Vedtaket ble gjort 17. desember 2010 nr. 85LOV 2010-12-17
nr 85: Lov om endringer i forvaltningsloven og straffegjennomføringsloven
(behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen, innsyn i benådningssaker
m.m.)
http://www.lovdata.no/all/hl-20101217-085.html) og var
i samsvar med regjeringens forslag. Lovendringene har ikke trådt
i kraft.
INFOFLYT-utvalget ble opprettet av JD 4. mai 2010.
Utvalget skal blant annet utrede informasjonsutvekslingen mellom
politiet og kriminalomsorgen. Utvalget skal foreslå regler for kriminalomsorgens
behandling av personopplysninger og bruken av slike opplysninger
i saksbehandlingen. INFOFLYT-utvalget skal også vurdere om dette
hjemmelsgrunnlaget i vedtatte lovendringer i strgfl er tilstrekkelige
eller om det bør foreslås en særskilt lovhjemmel for INFOFLYT. Det
er referert til dette i Meld. St.7 (2010-2011) som nevnt over. Utvalget
har ikke avgitt sin gjennomgang med forslag.
Datatilsynet og Sivilombudsmannen (SOM) har stilt
kritiske spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet jf. SOM (Sak 2007/2274)
av Meld. St. 7 (2010-2011) og statstrådens brev til Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomiteen av 06.12. 2011. I merknadene fra SOM i
nevnte sak sies det blant annet at det er oppsiktsvekkende at personopplysninger
har blitt behandlet i INFOFLYT med uendret saksbehandlingsinstruks
etter at kriminalomsorgen ble kjent med at Datatilsynet vurderte
lovligheten av registreringene som tvilsom og ba om en rekke avklaringer.
Det bemerkes at etter SOM sitt syn skulle de personmessige sidene
ved INFOFLYT ha vært avklart før systemet ble tatt i bruk og ikke
i ettertid. Det er imidlertid også vist til at problemstillingene rundt
personvern er tatt tak ved lovgivingsarbeidet, jf. endringslov i
strgjfl og oppnevning av INFOFLYT-utvalget.
Spørsmål om INFOFLYT er tatt opp i Stortinget. Det
vises til skriftlig spørsmål 1656 fra stortingsrepresentant Åse
Michaelsen til statsråd Storberget.Skriftlig spørsmål fra
Åse Michaelsen (FrP) til justisministeren
Dokument nr. 15:1656 (2010-2011)
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=50842
) Behovet for INFOFLYT er presisert, dessuten er det
referert til ovennevnte meldinger og til INFOFLYT-utvalget.
I brevet fra statsråd Faremo av 6. desember
2011 til Kontroll- og konstitusjonskomiteen som svar på komiteens
brev av 29. november 2011, vil vi spesielt referere til at statsråden
understreker at lovendringen i stragjfl, kapittel 1a, omhandler behandling
av personopplysninger generelt. Det sies videre at INFOFLYT ble
etablert under henvisning til strgfl § 2. Det sies videre at JD
ikke har funnet at kritikken fra Datatilsynet og SOM er et tilstrekkelig
grunnlag for å stanse bruken av INFOFLYT, men at den er et grunnlag
for omfattende gjennomgang av systemet.
Det er ellers vist til at det i lovforslaget
for endringene strgjfl er sagt at det må utarbeides en detaljert
forskrift før bestemmelsene i endringsloven kan tre i kraft. Dette
må sees i sammenheng med tilsvarende arbeid i politiet. Statsråden kan
derfor ikke svare konkret på når lovendringene vil tre i kraft.
Det er etter vårt syn ingen klar hjemmel for
INFOFLYT. Sivilombudsmannens og Datatilsynets kritiske spørsmål
sammen med det faktum at gjeldende strgfl er generelt utformet,
er grunnlaget for merknaden. Det er kun domstolene som kan avklare
tvilen om INFOFLYT har klar hjemmel eller ikke. Slik som redegjort
for, vil INFOFLYT-utvalget komme med en presentasjon av sin gjennomgang
og forslag til endringer i saksbehandlingen av INFOFLYT og også
belyse hjemmelsgrunnlaget. Vi forutsetter at utvalget vurderer om
vedtatte, men ikke ikraftsatte bestemmelser i strgjfl kap 1a er
et tilstrekkelig hjemmelgrunnlag.
KILDER: Oppgitt underveis i teksten
Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 20. mars 2012 å igangsette forberedelser i egen sak til Stortinget,
jf. Stortingets forretningsorden § 12 nr. 9 sjette ledd.
Saken gjelder hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret,
og komiteen viser til tidligere korrespondanse med statsråden i
saken.
Anders Anundsen er valgt til saksordfører.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 17. april 2012
Anders Anundsen |
leder og ordfører |