I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette en gjennomgang
av forskrifter tilhørende plan- og bygningsloven, med sikte på å
gjøre det enklere å leie ut del av egen bolig og å øke det kommunale
handlingsrommet i forbindelse med godkjenning av slike utleieenheter.»
Forslagsstillerne mener det må bli enklere å
leie ut del av egen bolig i tilfeller hvor utleier selv bor i samme
hus og hvor mindre enn halvparten av boarea-let i huset blir leid
ut. Slik regelverket for slik utleie fremstår i dag, er det etter forslagsstillernes
mening urimelig komplisert og firkantet, og bidrar heller ikke til
å løse boligmangelen i mange av landets byer. Målet med en slik
gjennomgang av regelverket som foreslås i dokumentet, må være å
øke antallet utleieenheter i byene og avbyråkratisere dagens godkjenningsordning.
Det vises i dokumentet til at trenden med stor
etterspørsel og økte utleiepriser i byene har vært stabil det siste
året, og det antas at økt krav til egenkapital samt utviklingen
på eiendomsmarkedet for øvrig kan bidra til en ytterligere økning
i utleieprisene i tiden som kommer. Å kjøpe bolig blir stadig dyrere.
Videre er det hver eneste høst boligkrise blant studenter, blant
annet grunnet for lav dekningsgrad av studentboliger. Forslagsstillerne
peker på at dette bidrar til å legge ytterligere press på et allerede
opphetet leiemarked.
Forslagsstillerne viser til at det viktigste
tiltaket man fra statlig hold kan bidra med for å møte den økte
etterspørselen etter utleieboliger, er at man stimulerer til at
flere kan leie ut deler av egen bolig som de selv bebor.
Forslagsstillerne peker på at dagens forskrifter til
plan- og bygningsloven legger en rekke føringer ved etablering av
utleieenhet i egen bolig. Disse listes opp i dokumentet.
Forslagsstillerne mener det er fornuftig at
det settes krav til nybygg hvor det skal etableres utleiedel, men
peker, gjennom eksempler, på at regelverket for godkjenning av utleieenheter
i egen bolig burde reflektere ulike behov på en bedre måte enn i
dag.
Videre har forslagsstillerne stor forståelse
for at eiere av hus av eldre årgang – dog ikke nødvendigvis eldre
enn 10–20 år – vil se på det som relativt uoverkommelig, byråkratisk
og kostbart å sette i gang en større ombygningsprosess med tanke
på å leie ut deler av egen bolig på godkjent måte.
Forslagsstillerne viser også til at definisjonen
av ulike utleieenheter (eksempelvis «selvstendig boenhet», «familieleilighet»
og «hybel») for mange kan fortone seg noe uklar.
Etter forslagsstillernes syn bør regelverket
for å få godkjent en utleiedel ideelt sett være så enkelt at man
raskt og uten for mye byråkrati selv skal kunne fastslå at en del
av en bolig tilfredsstiller kravene for utleie dersom den oppfyller
visse minstekrav, og at prosessen med godkjenning må kunne oppfylles
gjennom en enkel innmelding til kommunen.
Forslagsstillerne har som utgangspunkt at så lenge
krav om rømningsveier, brannsikkerhet og grunnleggende fasiliteter
(kjøkken, bad) er oppfylt, bør det være større grad av avtalefrihet
mellom utleier og leietaker enn hva tilfellet er i dag.
Forslagsstillerne mener videre at kommunene bør
gis større handlingsrom som godkjenningsinstans ved søknad om godkjenning
av utleiedel.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse
til situa-sjonen i Stavanger kommune. Det vises for øvrig til dokumentet
for en nærmere beskrivelse av forslaget.