I proposisjonens legges det frem forslag til endringer i folketrygdloven. Forslaget gjelder fremgangsmåten for fastsetting av lønnsveksten i forbindelse med den årlige reguleringen av løpende pensjoner og folketrygdens grunnbeløp.

Fastsetting av lønnsvekst skjer i dag på grunnlag av forventet lønnsutvikling i reguleringsåret, justert for eventuelt avvik mellom forventet lønnsutvikling og anslag for faktisk lønnsutvikling siste år. I forbindelse med regulering av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner (trygdeoppgjøret) fra 1. mai 2011 ble det varslet en vurdering av reglene for fastsetting av lønnsveksten i reguleringen.

Forslaget innebærer at det skal tas hensyn til eventuelle avvik mellom forventet og faktisk lønnsvekst de to siste kalenderårene. Man vil oppnå en bedre tilnærming til faktisk lønnsvekst dersom det justeres for eventuelle avvik for flere år tilbake enn bare det foregående, og dermed bidra til at den indekseringen som er forutsatt og vedtatt i forbindelse med pensjonsreformen følges bedre opp.

Det vises til proposisjonen kapittel 2 hvor det er nærmere redegjort om fastsetting av lønnsveksten og grunnbeløpet og kapittel 3 hvor det redegjøres for bakgrunnen for lovforslaget.

Forslaget til endringer i folketrygdloven og tilhørende forskrifter ble sendt på høring med frist 8. februar 2012.

De av høringsinstansene som har uttalt seg, støtter i all hovedsak forslaget og viser til at den foreslåtte endringen vil innebære mer korrekt fastsetting av lønnsveksten enn etter gjeldende regler. Det vises til proposisjonens kapittel 4 hvor det er redegjort nærmere for høringsnotatet og noen av høringsinstansenes syn.

Departementets vurderinger og forslag

Det legges til grunn at trygdeoppgjøret fortsatt skal gjennomføres i mai hvert år. Likeledes at økningen av pensjonene kommer til utbetaling i juli med etterbetaling for mai og juni.

I trygdeoppgjøret anvender man forventet lønnsvekst for inneværende år, justert for eventuelt avvik mellom forventet lønnsutvikling og anslag for faktisk lønnsutvikling året før. Som det fremgår i proposisjonen, kan anslagene for lønnsvekst for året før bli revidert etter at trygdeoppgjøret er gjennomført. Det betyr at reguleringen av grunnbeløpet kan være basert på tall for lønnsvekst i foregående år som senere er blitt revidert. Ved neste trygdeoppgjør får man med dagens regler ikke tatt hensyn til slike revideringer.

For å bedre følge opp intensjonen om at grunnbeløp og pensjoner skal reguleres på bakgrunn av faktisk lønnsvekst, bør reguleringen baseres på anslag for faktisk lønnsvekst flere år bakover i tid enn siste år.

Det foreslås at man i reguleringen tar hensyn til eventuelle endringer i anslagene for lønnsveksten to år bakover i tid.

For trygdeoppgjøret i 2012 betyr dette at man ved reguleringen på vanlig måte legger til grunn forventet lønnsvekst slik den anslås i revidert nasjonalbudsjett 2012. Videre skal det justeres for avvik mellom anslått lønnsvekst i 2011 i revidert nasjonalbudsjett 2011 (3,9 pst.), og Teknisk beregningsutvalg for inntektsoppgjørenes (TBU) anslag for faktisk lønnsvekst i 2011 (4,3 pst.). I tillegg skal det i henhold til forslaget i proposisjonen korrigeres for avviket mellom TBUs anslag for faktisk lønnsvekst i 2010 som ble lagt til grunn i trygdereguleringen 2011 på 3¾ pst., og TBUs oppdaterte anslag for lønnsveksten i 2010 på 3,7 pst.

Forslaget innebærer at det også må gjøres tilsvarende endringer i forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten som skal benyttes ved reguleringen av grunnbeløpet og alderspensjon i folketrygden.

Ikrafttredelse

Det foreslås at endringene trer i kraft straks. Det er en forutsetning dersom endringene skal gjelde i årets trygdeoppgjør at endringene har trådt i kraft før den årlige reguleringen av grunnbeløpet og løpende pensjoner finner sted i løpet av mai måned.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forslaget bidrar til at man får en indeksering som er forutsatt og vedtatt i forbindelse med pensjonsreformen. Forslaget vil ikke ha økonomiske konsekvenser sammenlignet med de beregningene som ble gjort i forbindelse med Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) om ny alderspensjon i folketrygden og Prop. 107 L (2009–2010) om tilpasning av tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor til ny alderspensjon i folketrygden.