I proposisjonens legges det frem forslag til
endringer i folketrygdloven. Forslaget gjelder fremgangsmåten for
fastsetting av lønnsveksten i forbindelse med den årlige reguleringen
av løpende pensjoner og folketrygdens grunnbeløp.
Fastsetting av lønnsvekst skjer i dag på grunnlag av
forventet lønnsutvikling i reguleringsåret, justert for eventuelt
avvik mellom forventet lønnsutvikling og anslag for faktisk lønnsutvikling
siste år. I forbindelse med regulering av folketrygdens grunnbeløp
og pensjoner (trygdeoppgjøret) fra 1. mai 2011 ble det varslet en
vurdering av reglene for fastsetting av lønnsveksten i reguleringen.
Forslaget innebærer at det skal tas hensyn til eventuelle
avvik mellom forventet og faktisk lønnsvekst de to siste kalenderårene.
Man vil oppnå en bedre tilnærming til faktisk lønnsvekst dersom
det justeres for eventuelle avvik for flere år tilbake enn bare
det foregående, og dermed bidra til at den indekseringen som er
forutsatt og vedtatt i forbindelse med pensjonsreformen følges bedre
opp.
Det vises til proposisjonen kapittel 2 hvor
det er nærmere redegjort om fastsetting av lønnsveksten og grunnbeløpet
og kapittel 3 hvor det redegjøres for bakgrunnen for lovforslaget.
Forslaget til endringer i folketrygdloven og tilhørende
forskrifter ble sendt på høring med frist 8. februar 2012.
De av høringsinstansene som har uttalt seg,
støtter i all hovedsak forslaget og viser til at den foreslåtte
endringen vil innebære mer korrekt fastsetting av lønnsveksten enn
etter gjeldende regler. Det vises til proposisjonens kapittel 4 hvor
det er redegjort nærmere for høringsnotatet og noen av høringsinstansenes
syn.
Det legges til grunn at trygdeoppgjøret fortsatt skal
gjennomføres i mai hvert år. Likeledes at økningen av pensjonene
kommer til utbetaling i juli med etterbetaling for mai og juni.
I trygdeoppgjøret anvender man forventet lønnsvekst
for inneværende år, justert for eventuelt avvik mellom forventet
lønnsutvikling og anslag for faktisk lønnsutvikling året før. Som
det fremgår i proposisjonen, kan anslagene for lønnsvekst for året
før bli revidert etter at trygdeoppgjøret er gjennomført. Det betyr
at reguleringen av grunnbeløpet kan være basert på tall for lønnsvekst
i foregående år som senere er blitt revidert. Ved neste trygdeoppgjør
får man med dagens regler ikke tatt hensyn til slike revideringer.
For å bedre følge opp intensjonen om at grunnbeløp
og pensjoner skal reguleres på bakgrunn av faktisk lønnsvekst, bør
reguleringen baseres på anslag for faktisk lønnsvekst flere år bakover i
tid enn siste år.
Det foreslås at man i reguleringen tar hensyn
til eventuelle endringer i anslagene for lønnsveksten to år bakover
i tid.
For trygdeoppgjøret i 2012 betyr dette at man ved
reguleringen på vanlig måte legger til grunn forventet lønnsvekst
slik den anslås i revidert nasjonalbudsjett 2012. Videre skal det
justeres for avvik mellom anslått lønnsvekst i 2011 i revidert nasjonalbudsjett
2011 (3,9 pst.), og Teknisk beregningsutvalg for inntektsoppgjørenes (TBU)
anslag for faktisk lønnsvekst i 2011 (4,3 pst.). I tillegg skal
det i henhold til forslaget i proposisjonen korrigeres for avviket
mellom TBUs anslag for faktisk lønnsvekst i 2010 som ble lagt til
grunn i trygdereguleringen 2011 på 3¾ pst., og TBUs oppdaterte anslag
for lønnsveksten i 2010 på 3,7 pst.
Forslaget innebærer at det også må gjøres tilsvarende
endringer i forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten
som skal benyttes ved reguleringen av grunnbeløpet og alderspensjon
i folketrygden.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks.
Det er en forutsetning dersom endringene skal gjelde i årets trygdeoppgjør
at endringene har trådt i kraft før den årlige reguleringen av grunnbeløpet og
løpende pensjoner finner sted i løpet av mai måned.
Forslaget bidrar til at man får en indeksering
som er forutsatt og vedtatt i forbindelse med pensjonsreformen.
Forslaget vil ikke ha økonomiske konsekvenser sammenlignet med de
beregningene som ble gjort i forbindelse med Ot.prp. nr. 37 (2008–2009)
om ny alderspensjon i folketrygden og Prop. 107 L (2009–2010) om
tilpasning av tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor til ny alderspensjon
i folketrygden.