Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig
Kvifte Andresen, og fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy,
vil vise til at endringene gjelder fordeling av foreldrepengeperioden
mellom mor og far og at forslaget innebærer at det innføres en mødrekvote
av samme varighet som fedrekvoten (tolv uker). Flertallet vil
videre vise til at dette vil gi mor og far rett til en like stor del
av perioden etter fødselen. Flertallet merker seg
at den resterende del av perioden bestemmer foreldrene selv hvordan
de vil fordele. Videre viser flertallet til at proposisjonen
inneholder de nødvendige lovendringene for gjennomføring av en tredelt
foreldrepengeordning.
Flertallet vil vise til at rett
til foreldrepenger opptjenes ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende
inntekt i minst seks av de siste ti månedene før uttaket starter.
Den pensjonsgivende inntekten må på årsbasis svare til minst halvparten
av grunnbeløpet. Flertallet vil videre vise til gjeldende
rett som er omtalt i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti, Øyvind Håbrekke, mener det er urettferdig og
galt at foreldre som ikke har opptjent rett til foreldrepermisjon
i dag får så lite støtte. Dette medlem mener det
motvirker utjevning og øker forskjeller, og etterlyser en økning
av engangsstønaden ved fødsel og adopsjon, for å gi foreldre som
ikke har opptjent rettigheter til foreldrepenger bedre mulighet
til samvær med barnet den første tiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener en lovfesting av like store kvoter til hver av foreldrene
er prinsipielt viktig fordi den vil fjerne forskjellsbehandlingen
i dagens system der mors lovfestede andel er mindre enn fars og
fordi den vil understreke at den øvrige tiden tilhører begge foreldrene. Flertallet vil
vise til at foreldrene aktivt må ta stilling til hvordan fellesdelen
skal fordeles. Ordningen gjøres i tillegg mer likestilt ved at mor
og far får øremerket like mange uker i perioden etter fødselen. Flertallet merker
seg at av hensyn til fleksibiliteten i ordningen er det også et
viktig poeng at den valgfrie fellesdelen er lang.
Flertallet vil vise til at likelønnsmeldingens forslag
om en tredelt foreldrepengeordning fikk støtte av flertallet under
Stortingets behandling av saken. Komiteens flertall, bestående av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
uttalte blant annet følgende i Innst. 299 S (2010–2011):
«(...) en tredeling av foreldrepermisjonen vil bidra
til større bevissthet rundt valgene i familielivet, slik at hver
familie kan finne sine løsninger i småbarnstiden, og hvor begge
foreldre etablerer gode omsorgsrelasjoner til barnet. Det er også et
sentralt mål at tredeling av foreldrepermisjonen fører til at fedre
tar ut en større andel av permisjonen.»
Flertallet mener det er et viktig
mål at foreldrepengeordningen legger til rette for at både mødre
og fedre kan kombinere omsorg for små barn med yrkesaktivitet. Flertallet vil
vise til at fedrekvoten sikrer at far får tolv uker av permisjonen. Flertallet deler
regjeringens mål om at fedre skal ta en større del av foreldrepengeperioden. Flertallet er
derfor tilfreds med at det har vært økning i fedrenes uttak de siste
årene.
Flertallet mener at det at flere
fedre er hjemme med barna er bra for barna og bra for far, og det er
ikke minst bra for mor, fordi det bidrar til mer likestilling i
familien. Flertallet viser til at før fedrekvoten
ble innført i 1993 tok 2–3 prosent av norske fedre ut permisjon.
Allerede i 1994 hadde tallet steget til 38 prosent, og i dag tar
de aller fleste fedre ut fedrekvoten. Dersom fedrekvoten fjernes
slik både Høyre og Fremskrittspartiet ønsker, vil med all sannsynlighet
færre fedre være hjemme med barna sine. I Danmark ble fedrekvoten
fjernet i 2001, og resultatet er at om lag bare en fjerdedel av
danske fedre tar ut permisjon.
Flertallet merker seg at fedrekvoten
i en tredelt ordning vil bli like lang som dagens fedrekvote og
at forslaget om en tydeligere tredeling av foreldrepengeperioden
dermed ikke har økonomiske konsekvenser. Flertallet merker
seg at forslaget vil kreve endringer i Navs IKT-systemer. Flertallet vil
vise til at kostnadene ved disse anslås på usikkert grunnlag til
om lag 500 000 kroner og at kostnadene dekkes innenfor arbeids-
og velferdsetatens ramme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, og fra Høyre, Linda
C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, viser til at
Norge har en raus foreld-repermisjonsordning. Disse medlemmer registrerer
at lovforslaget er et forslag som øremerker mødrekvoten til samme
varighet som fedrekvoten. Disse medlemmer viser videre til
at regjeringen de siste årene har utvidet både foreldrepengeperioden
og økt fedrekvoten med begrunnelse i at dette fremmer likestilling. Disse
medlemmer støtter ikke begrunnelsen for utvidelse, da disse
medlemmer mener at det er hensynet til barnet som skal være
utgangspunktet for hvordan en innretter foreld-repermisjonen. Innføring
av flere kvoter reduserer valgfriheten for familiene og er etter disse
medlemmers oppfatning en unødvendig byråkratisering og overformynderi
fra regjeringens side.
Disse medlemmer mener ordningen
vil ramme familiene på en uheldig måte, for eksempel hvis en av
foreldrene ikke kan ta ut full kvote. Da vil barnet miste denne
tiden med en av sine foreldre. På denne måten blir barnet et virkemiddel
i likestillingspolitikken, noe disse medlemmer vil
advare imot.
Disse medlemmer er opptatt av
å gi familien fleksibilitet og valgfrihet til å fordele foreldrepermisjonen
slik de finner det mest hensiktsmessig. Disse medlemmer vil
presisere at hver enkelt familie har ulike behov og forutsetninger det
må tas hensyn til og gis rom for. Disse medlemmer mener
familiene er best egnet til å ta disse valgene.
Disse medlemmer påpeker at Norge
har en svært sjenerøs permisjonsordning i dag, og ønsker ikke en
ytterligere utvidelse av permisjonstiden. Disse medlemmer vil
i stedet forbedre og for-enkle foreldrepermisjonsordningen. Disse
medlemmer viser til at Nav mottar om lag en halv million
henvendelser om foreldrepermisjon årlig. Nav har estimert at de
kan spare om lag 600 årsverk ved å innføre en nettløsning hvor foreldrene
kan fordele permisjonstiden mellom seg, lik den ordningen de har
i Sverige, da det vil bidra til forenkling for både familiene og
det offentlige. Disse medlemmer vil at det skal utvikles
en nettbasert løsning for familiene slik at de enkelt og ubyråkratisk
skal kunne dele permisjonstiden mellom seg.
Disse medlemmer vil vise til
representantforslag Dokument 8:49 S (2009–2010), jf. Innst. 309
S (2009–2010) om å gi familien full frihet til å dele foreldrepermisjonen
mellom mor og far, der det ble fremmet forslag om å avvikle fedrekvoten
og gi familien frihet til å fordele foreldrepermisjonen slik det
passer den enkelte familie. Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig med frihet og fleksibilitet for familier, og presiserer
at hver enkelt familie har ulike behov og ulike vilkår det må tas
hensyn til og gis rom for.
Disse medlemmer viser i den sammenheng videre
til målsettingen om å legge til rette for et mer likestilt foreldreskap. Disse
medlemmer mener at forutsetningen for å få dette til er
at rettighetene til mor og far er like. En god og fleksibel foreldrepermisjonsordning
er viktig for å sikre at barna får en trygg og god start på livet. Disse
medlemmer vil reelt anerkjenne mor og far som likeverdige
omsorgspersoner ved å gi foreldre mulighet til å dele hele permisjonstiden mellom
seg. Disse medlemmer viser til at dagens foreldrepengeordning
er kompleks og har gjennomgripende svakheter når det gjelder forskjellsbehandling
av mødre og fedre. Det må derfor være en prioritert oppgave å utrede
og legge fram en forenklet og likestilt ordning. I en slik likestilling
er det etter disse medlemmers syn også viktig at
foreldrene ikke bare likestilles hva gjelder permisjonsfordelingen,
men også uttaksretten. Disse medlemmer poengterer
at man ikke har likestilte foreldre all den tid menns uttaksrett
er avhengig av mors yrkesaktivitet.
Disse medlemmer har tillit til
at dagens og morgendagens fedre vil velge å tilbringe tid hjemme
med sitt nyfødte barn fordi de ønsker dette selv. Fedres uttak av
foreldrepermisjon er økende i hele Skandinavia, uavhengig av kvoter og
lengde. Disse medlemmer mener dette viser at holdningene
har endret seg svært mye de siste tjue årene. Flere av dagens unge
fedre ønsker å ta ut mer permisjon enn de ukene regelverket gir
dem, samtidig som andre fedre har utfordringer med å ta ut hele
kvoten. Disse medlemmer vil igjen fremheve viktigheten
av å gi familiene valgfrihet til selv å velge fordeling av foreldrepermisjonen
ut ifra familienes egne behov.
Disse medlemmer vil også understreke
at foreldrepermisjon i vår tid ikke først og fremst skal være et
virkemiddel i likestillingskampen, men et velferdsgode som tilkommer
barnefamilien. Disse medlemmer mener at det i seg
selv er viktig med et samfunn med mindre statlig styring og mer
frihet for den enkelte. Familiene må selv gis mulighet til å gi
gode rammer for barna sine og skape gode familieliv. Disse medlemmer understreker
at en fri fordeling av foreldrepermisjonen ikke handler om å fjerne pappas
uker, slik at permisjonstiden blir kortere. En fri fordeling handler
om å stille foreldrene fritt til selv å bestemme fordelingen av permisjons-ukene.
Disse medlemmer viser til at
fedre som er selvstendig næringsdrivende, sjeldnere tar ut fedrekvote
enn fedre med arbeidsinntekt. De tar også sjeldnere ut mer enn de
ukene som er forbeholdt far. Foreldrepenger kan gi et større økonomisk
tap for fedre som er selvstendig næringsdrivende enn for fedre som
er arbeidstakere. Spesielt gjelder dette hvis far arbeider flere
timer enn normal arbeidsuke og er forsiktig med å ta ut egen lønn.
Da vil utbetalte foreldrepenger ikke kunne dekke kjøp av de tjenester som
far selv utfører i virksomheten. Når far er selvstendig næringsdrivende,
vil den virksomheten som far driver være en viktig del av hele familiens
inntektsgrunnlag, både på kort og lang sikt. Disse medlemmer mener
dette er eksempler som viser at det for en del fedre er vanskelig
å benytte seg fullt ut av de lovpålagte ukene.
Disse medlemmer mener at ordningen
med at far mister sine permisjonsrettigheter ved samlivsbrudd, må
endres. Disse medlemmer påpeker at samboende foreldre
som ikke tar ut fedrekvote vil miste disse ukene, og det er derfor et
paradoks at mor kan legge beslag på disse ukene ved et samlivsbrudd
dersom far ikke har tatt ut sin permisjon før bruddet. Disse
medlemmer understreker i den forbindelse at dette ikke er
noe forsvar for fedrekvoten, som er en unødvendig inngripen i familiens
private anliggender, men vil presisere at et system hvor far mister sine
rettigheter på bakgrunn av et samlivsbrudd, ikke er akseptabelt. Disse
medlemmer fastholder at dette ytterligere viser viktigheten
av at regjeringen snarest mulig må få på plass en ordning med individuell
opparbeidelse av rettigheter i forbindelse med foreldrepermisjonen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at begge foreldre får like rettigheter
til foreldrepenger, gjennom blant annet lik uttaksrett og foreldres
rett til foreldrepenger ved samlivsbrudd.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som muliggjør
en fri fordeling av hele foreldrepengeperioden.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en forenkling av regelverk for uttak av foreldrepenger.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utvik-les en nettløsning til bruk for foreldrenes uttak av foreldrepengeperioden.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ønsker at foreldrepermisjonen
utvides til 68 uker (16 måneder), der ti uker er forbeholdt hver
av foreldrene, og der permisjonstiden kan tas ut frem til barnet
fyller ti år. Dette medlem mener det er viktig med
mer tid mellom barn og begge foreldre, og vil understreke at frihet
og fleksibilitet for familier er viktig. Hver enkelt familie har ulike
behov og ulike vilkår som må tas hensyn til og gis rom for.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en mødrekvote
av samme varighet som fedrekvoten, for å forbeholde mor og far rett
til en like stor del av perioden etter fødsel. Dette innføres ved
at mor og far forbeholdes hver sin kvote av 10 ukers varighet, i
en fleksibel foreldrepermisjonsmodell på til sammen 68 uker.»