Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
legger med dette fram forslag til endringer i lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) kapittel 14 om ytelser ved
fødsel og adopsjon. Endringene gjelder fordeling av foreldrepengeperioden
mellom mor og far. Forslaget innebærer at det innføres en mødrekvote
av samme varighet som fedrekvoten (tolv uker). Dermed får mor og
far rett til en like stor del av perioden etter fødsel. Den resterende del
av perioden bestemmer foreldrene selv hvordan de vil fordele. Proposisjonen
inneholder de nødvendige lovendringene for gjennomføring av en tredelt
foreldrepengeordning.
En tydeligere tredeling av foreldrepengeperioden
er prinsipielt viktig fordi den vil signalisere at fellesdelen av
foreldrepengeperioden tilhører begge foreld-re. De må aktivt ta
stilling til hvordan fellesdelen skal fordeles. I tillegg gjøres
ordningen mer likestilt ved at mor og far får øremerket like mange
uker av perioden etter fødsel. Av hensyn til fleksibiliteten i ordningen
er det også et viktig poeng at den valgfrie fellesdelen er lang.
Juridisk sett innebærer tredeling at det innføres en
mødrekvote som er like lang som dagens fedrekvote. Mor får altså
rett til å ta ut tolv uker etter fødsel. Hun får også plikt til
å ta ut tolv uker i den forstand at ukene faller bort dersom hun ikke
benytter seg av dem.
Det skal fortsatt være aktivitetskrav når far
tar ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Det skal ikke være
aktivitetskrav i fedrekvoten og det vil heller ikke være aktivitetskrav
til far når mor tar ut foreldrepenger.
Departementet understreker at innføring av mødrekvote
og tredeling av perioden kun vil være aktuelt der begge foreldre
har opptjent rett til foreldre-penger. Hvis bare far har opptjent
rett til foreldrepenger, er det ingen fedrekvote. På samme måte
vil det ikke være noen mødrekvote hvis bare mor har opptjent rett
til foreldrepenger. Hvis bare mor har opptjent rett, kan hun, som
i dag, ta ut hele perioden. Hvis mor ikke har opptjent rett til
foreldrepenger, får hun heller ingen mødrekvote; hun får engangsstønad
som i dag.
Det er et mål for regjeringen at fedre skal
ta en større del av foreldrepengeperioden. Fortsatt blir imidlertid
82 prosent av foreldrepengedagene tatt ut av mødre. Økt deltakelse
i barneomsorgen blant fedre er en betingelse for økt yrkesaktivitet blant
mødre og for et mer likestilt foreldreskap. Tiltak for å øke fedres
foreldrepengeuttak er et bidrag til å styrke kvinners posisjon i
arbeidslivet.
Når begge foreldre har opptjent rett til foreldrepenger,
er tre uker før fødselen og de første seks ukene etter fødselen
forbeholdt mor. Fedrekvoten på tolv uker er forbeholdt far. Resten av
perioden (26 eller 36 uker avhengig av valgt dekningsgrad) kan foreldrene
dele mellom seg som de ønsker.
En tredeling av foreldrepengeperioden vil tydeliggjøre
at permisjonen tilhører begge foreldrene og kan deles mellom dem.
I dag er det en fedrekvote, men ikke noen tilsvarende mødrekvote.
Det er derfor en vanlig oppfatning at far skal ha fedrekvoten og
at resten av perioden er mors. Dette er en utilsiktet og uheldig
virkning som ikke legger til rette for jevnere fordeling av permisjonen
mellom foreldrene. Med en mødrekvote og en fedrekvote blir det klarere
at den resterende del av perioden er til valgfri fordeling.
Likelønnskommisjonen foreslo å dele foreldrepengeperioden
i tre like deler med en tredjedel til mor, en tredjedel til far
og en tredjedel til valgfri fordeling. Flere høringsinstanser mente dette
ville gripe for mye inn i familiens valgfrihet. Regjeringens forslag
til tredeling innebærer ikke at perioden deles i tre like store
deler. Foreldrenes kvoter er på tolv uker, mens den valgfrie delen
er 20 uker eller 30 uker, avhengig av valgt dekningsgrad. Slik ivaretas
hensynet til familienes fleksibilitet.
Vår gode foreldrepengeordning har hatt stor
betydning for omfanget av amming i Norge, noe det må arbeides for
å opprettholde. Den tredelte ordning som foreslås i denne proposisjonen,
er innrettet slik at helsemyndighetenes anbefalinger om amming fortsatt
kan følges.
Mor er sikret permisjon de første seks ukene
etter fødselen. Fars kvote er på tolv uker. Far er altså sikret
dobbelt så mange uker sammen med barnet som mor er. Mor tar i de
aller fleste tilfeller ut mer av foreldrepengeperioden enn far.
Departementet ser det likevel som ønskelig at regelverket likestiller
mor og far på dette punktet og at hver av dem får reservert det
samme antall uker sammen med barnet.
Tredeling av foreldrepermisjonen innebærer at det
innføres en mødrekvote tilsvarende fedrekvoten. Ved en tydeligere
tredeling av perioden er det sentralt at mors og fars kvoter skal være
like lange. Departementet foreslår derfor at mødrekvoten skal være
av samme varighet som fedrekvoten: Tolv uker.
En mødrekvote innebærer at alle mødre må ta
ut minst tolv uker permisjon etter fødselen. Ellers faller ukene
bort. Innføring av mødrekvote og en ny tredelt ordning har en viktig
prinsipiell og signalmessig betydning ved at hver av foreldrene får
øremerket rett til like mange uker sammen med barnet og at det blir
tydeligere at foreldrene har like stor rett til den felles delen
av permisjonen.
De første seks ukene etter fødsel er også i
dag forbeholdt mor av helsemessige grunner. Departementet foreslår
at de første seks ukene inngår i mors kvote.
Mor må starte sitt uttak av foreldrepenger senest tre
uker før termin. Departementet mener at disse ukene ikke skal inngå
som en del av mors kvote.
Hovedregelen er at foreldrenes samtidige uttak av
foreldrepenger ikke kan overstige 100 prosent av valgt sats, se
§ 14-10 sjette ledd.
I en tredelt ordning må reglene være mest mulig like
for mor og far. I lovforslaget er det derfor tilsvarende åpnet for
samtidig uttak av mødrekvoten og graderte foreldrepenger for far. Når
mor tar ut mødrekvoten, vil altså far kunne ta ut graderte foreldrepenger
på opptil 50 prosent av valgt sats, på samme måte som mor i dag
kan ta ut graderte foreldrepenger på opptil 50 prosent av valgt
sats når far tar ut fedrekvoten.
Den samlede stønadsperioden for foreldrepenger er
47 uker med full sats eller 57 uker med redusert sats (80 prosent
av beregningsgrunnlaget). Fedrekvoten er tolv uker uansett hvilken
dekningsgrad foreld-rene har valgt. Mødrekvoten bør være like lang
som fedrekvoten.
Departementet er kommet til at mødre- og fedrekvoten
bør være tolv uker både i 80 prosent- og i 100 prosent-alternativet.
Departementet understreker at foreldrene, som i dag, må velge samme
dekningsgrad.
Mor må av hensyn til barnet starte sitt uttak
av foreldrepenger senest tre uker før fødselen. I praksis avtales
permisjonsstart med utgangspunkt i forventet termindato. Dersom
mor føder før termin, faller resten av de tre ukene bort.
Hvis mor føder etter termin, forbrukes stønadsperioden
etter fødsel. Departementet mener det er viktig at begge foreldre
har rett til like lang tid sammen med barnet. Det foreslås derfor
en videreføring av dagens regler slik at det er perioden som er
til fri fordeling mellom foreldrene som skal reduseres i slike tilfeller,
og ikke en av kvotene.
Departementet foreslår at mor ikke skal kunne
ta mødrekvoten før fødsel. Tredeling av perioden skal sikre mor
og far rett til like lang tid sammen med barnet. Dette ville ikke
oppnås hvis mor skulle gis anledning til å bruke deler av sin kvote før
barnet blir født.
Når mor tar ut foreldrepenger, stilles det ingen krav
til hva far gjør. Når far tar ut fedrekvoten, stilles det ingen
krav til hva mor gjør. Foreldrene kan altså være hjemme samtidig
under fedrekvoten. Hvis far skal ta ut mer enn fedrekvoten, stilles
det krav til aktivitet hos mor.
Departementet mener det ville være problematisk
å sette krav om aktivitet hos den andre av foreldrene for at en
forelder skal kunne ta ut foreldrepenger i kvotene. De første seks
ukene etter fødselen må mor ta permisjon. Disse ukene inngår i mors
kvote. I disse ukene er det utelukket å sette aktivitetskrav til
far som kunne hindre mors uttak av foreldrepenger. Også utover de første
seks ukene ville aktivitetskrav for mange oppleves som urimelig.
En del ønsker å tilbringe deler av permisjonen sammen og en slik
regel ville bli for streng og gi familiene lite fleksibilitet. Ikke
alle barn får plass i barnehage med en gang etter at foreldrepermisjonen
er avsluttet. Noen må vente til neste barnehageår begynner i august.
Det er heller ikke alle foreldre som ønsker at barnet skal begynne
i barnehage like etter at foreldrepengeperioden er ferdig. Foreldrene
må dermed ta ulønnet permisjon en periode. Dette er vanskelig å
kombinere med et aktivitetskrav i kvotene. Ekstra urimelig blir
aktivitetskrav i kvotene hvis en eller begge foreldrene ikke har en
jobb å gå tilbake til etter permisjonen.
Departementet finner at dagens regelverk for
fedrekvoten bør videreføres og foreslår at det ikke skal være aktivitetskrav
i kvotene.
Hvis far skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten,
må mor gå ut i aktivitet. Aktivitetskravet til mor er begrunnet
i at man ikke ønsker å gi far rett til foreldrepenger når mor likevel
er hjemme og kan ta seg av barnet (dobbeltomsorgsprinsippet). Når
mor tar ut foreldrepenger, er det ingen krav til hva far gjør. Foreldrene
kan være hjemme samtidig under mors uttak av foreldrepenger.
I dag er det altså ulike regler for henholdsvis mors
og fars uttak av foreldrepenger i den delen av perioden som er til
fri fordeling mellom foreldrene.
For å oppnå formell likestilling i en tredelt
modell kunne man vurdere å innføre aktivitetskrav til far når mor
skal ta ut mer enn sin kvote. Dette ville være en innstramming av
foreldrepengeordningen som kunne gi urimelig utslag. Hvis verken
mor eller far har mulighet til å gå ut i aktivitet, for eksempel
på grunn av arbeidsledighet, ville de blokkere hverandres uttak.
Ingen av dem kunne da ta ut sin opptjente rett til foreldrepenger.
Et slikt resultat er ikke ønskelig.
Departementet er kommet til at det er mest hensiktsmessig
å beholde dagens regler med hensyn til aktivitetskrav i den delen
som er til fri fordeling mellom foreldrene: Mor må oppfylle aktivitetskravet
hvis far skal ta ut foreldrepenger. Det stilles ikke aktivitetskrav
til far når mor tar ut foreldrepenger.
Departementet foreslår at det ikke gjøres endringer
i gjeldende rett og at folketrygdloven § 14-5 beholdes som i dag.
Ettersom det i slike tilfeller vil være fedrekvote adoptivforelderen har
mulighet til å ta ut (og ikke mødrekvote), er det ikke behov for
å endre ordlyden i bestemmelsen selv om det innføres en mødrekvote
i foreldrepengeordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig
Kvifte Andresen, og fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy,
vil vise til at endringene gjelder fordeling av foreldrepengeperioden
mellom mor og far og at forslaget innebærer at det innføres en mødrekvote
av samme varighet som fedrekvoten (tolv uker). Flertallet vil
videre vise til at dette vil gi mor og far rett til en like stor del
av perioden etter fødselen. Flertallet merker seg
at den resterende del av perioden bestemmer foreldrene selv hvordan
de vil fordele. Videre viser flertallet til at proposisjonen
inneholder de nødvendige lovendringene for gjennomføring av en tredelt
foreldrepengeordning.
Flertallet vil vise til at rett
til foreldrepenger opptjenes ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende
inntekt i minst seks av de siste ti månedene før uttaket starter.
Den pensjonsgivende inntekten må på årsbasis svare til minst halvparten
av grunnbeløpet. Flertallet vil videre vise til gjeldende
rett som er omtalt i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti, Øyvind Håbrekke, mener det er urettferdig og
galt at foreldre som ikke har opptjent rett til foreldrepermisjon
i dag får så lite støtte. Dette medlem mener det
motvirker utjevning og øker forskjeller, og etterlyser en økning
av engangsstønaden ved fødsel og adopsjon, for å gi foreldre som
ikke har opptjent rettigheter til foreldrepenger bedre mulighet
til samvær med barnet den første tiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener en lovfesting av like store kvoter til hver av foreldrene
er prinsipielt viktig fordi den vil fjerne forskjellsbehandlingen
i dagens system der mors lovfestede andel er mindre enn fars og
fordi den vil understreke at den øvrige tiden tilhører begge foreldrene. Flertallet vil
vise til at foreldrene aktivt må ta stilling til hvordan fellesdelen
skal fordeles. Ordningen gjøres i tillegg mer likestilt ved at mor
og far får øremerket like mange uker i perioden etter fødselen. Flertallet merker
seg at av hensyn til fleksibiliteten i ordningen er det også et
viktig poeng at den valgfrie fellesdelen er lang.
Flertallet vil vise til at likelønnsmeldingens forslag
om en tredelt foreldrepengeordning fikk støtte av flertallet under
Stortingets behandling av saken. Komiteens flertall, bestående av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
uttalte blant annet følgende i Innst. 299 S (2010–2011):
«(...) en tredeling av foreldrepermisjonen vil bidra
til større bevissthet rundt valgene i familielivet, slik at hver
familie kan finne sine løsninger i småbarnstiden, og hvor begge
foreldre etablerer gode omsorgsrelasjoner til barnet. Det er også et
sentralt mål at tredeling av foreldrepermisjonen fører til at fedre
tar ut en større andel av permisjonen.»
Flertallet mener det er et viktig
mål at foreldrepengeordningen legger til rette for at både mødre
og fedre kan kombinere omsorg for små barn med yrkesaktivitet. Flertallet vil
vise til at fedrekvoten sikrer at far får tolv uker av permisjonen. Flertallet deler
regjeringens mål om at fedre skal ta en større del av foreldrepengeperioden. Flertallet er
derfor tilfreds med at det har vært økning i fedrenes uttak de siste
årene.
Flertallet mener at det at flere
fedre er hjemme med barna er bra for barna og bra for far, og det er
ikke minst bra for mor, fordi det bidrar til mer likestilling i
familien. Flertallet viser til at før fedrekvoten
ble innført i 1993 tok 2–3 prosent av norske fedre ut permisjon.
Allerede i 1994 hadde tallet steget til 38 prosent, og i dag tar
de aller fleste fedre ut fedrekvoten. Dersom fedrekvoten fjernes
slik både Høyre og Fremskrittspartiet ønsker, vil med all sannsynlighet
færre fedre være hjemme med barna sine. I Danmark ble fedrekvoten
fjernet i 2001, og resultatet er at om lag bare en fjerdedel av
danske fedre tar ut permisjon.
Flertallet merker seg at fedrekvoten
i en tredelt ordning vil bli like lang som dagens fedrekvote og
at forslaget om en tydeligere tredeling av foreldrepengeperioden
dermed ikke har økonomiske konsekvenser. Flertallet merker
seg at forslaget vil kreve endringer i Navs IKT-systemer. Flertallet vil
vise til at kostnadene ved disse anslås på usikkert grunnlag til
om lag 500 000 kroner og at kostnadene dekkes innenfor arbeids-
og velferdsetatens ramme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, og fra Høyre, Linda
C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, viser til at
Norge har en raus foreld-repermisjonsordning. Disse medlemmer registrerer
at lovforslaget er et forslag som øremerker mødrekvoten til samme
varighet som fedrekvoten. Disse medlemmer viser videre til
at regjeringen de siste årene har utvidet både foreldrepengeperioden
og økt fedrekvoten med begrunnelse i at dette fremmer likestilling. Disse
medlemmer støtter ikke begrunnelsen for utvidelse, da disse
medlemmer mener at det er hensynet til barnet som skal være
utgangspunktet for hvordan en innretter foreld-repermisjonen. Innføring
av flere kvoter reduserer valgfriheten for familiene og er etter disse
medlemmers oppfatning en unødvendig byråkratisering og overformynderi
fra regjeringens side.
Disse medlemmer mener ordningen
vil ramme familiene på en uheldig måte, for eksempel hvis en av
foreldrene ikke kan ta ut full kvote. Da vil barnet miste denne
tiden med en av sine foreldre. På denne måten blir barnet et virkemiddel
i likestillingspolitikken, noe disse medlemmer vil
advare imot.
Disse medlemmer er opptatt av
å gi familien fleksibilitet og valgfrihet til å fordele foreldrepermisjonen
slik de finner det mest hensiktsmessig. Disse medlemmer vil
presisere at hver enkelt familie har ulike behov og forutsetninger det
må tas hensyn til og gis rom for. Disse medlemmer mener
familiene er best egnet til å ta disse valgene.
Disse medlemmer påpeker at Norge
har en svært sjenerøs permisjonsordning i dag, og ønsker ikke en
ytterligere utvidelse av permisjonstiden. Disse medlemmer vil
i stedet forbedre og for-enkle foreldrepermisjonsordningen. Disse
medlemmer viser til at Nav mottar om lag en halv million
henvendelser om foreldrepermisjon årlig. Nav har estimert at de
kan spare om lag 600 årsverk ved å innføre en nettløsning hvor foreldrene
kan fordele permisjonstiden mellom seg, lik den ordningen de har
i Sverige, da det vil bidra til forenkling for både familiene og
det offentlige. Disse medlemmer vil at det skal utvikles
en nettbasert løsning for familiene slik at de enkelt og ubyråkratisk
skal kunne dele permisjonstiden mellom seg.
Disse medlemmer vil vise til
representantforslag Dokument 8:49 S (2009–2010), jf. Innst. 309
S (2009–2010) om å gi familien full frihet til å dele foreldrepermisjonen
mellom mor og far, der det ble fremmet forslag om å avvikle fedrekvoten
og gi familien frihet til å fordele foreldrepermisjonen slik det
passer den enkelte familie. Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig med frihet og fleksibilitet for familier, og presiserer
at hver enkelt familie har ulike behov og ulike vilkår det må tas
hensyn til og gis rom for.
Disse medlemmer viser i den sammenheng videre
til målsettingen om å legge til rette for et mer likestilt foreldreskap. Disse
medlemmer mener at forutsetningen for å få dette til er
at rettighetene til mor og far er like. En god og fleksibel foreldrepermisjonsordning
er viktig for å sikre at barna får en trygg og god start på livet. Disse
medlemmer vil reelt anerkjenne mor og far som likeverdige
omsorgspersoner ved å gi foreldre mulighet til å dele hele permisjonstiden mellom
seg. Disse medlemmer viser til at dagens foreldrepengeordning
er kompleks og har gjennomgripende svakheter når det gjelder forskjellsbehandling
av mødre og fedre. Det må derfor være en prioritert oppgave å utrede
og legge fram en forenklet og likestilt ordning. I en slik likestilling
er det etter disse medlemmers syn også viktig at
foreldrene ikke bare likestilles hva gjelder permisjonsfordelingen,
men også uttaksretten. Disse medlemmer poengterer
at man ikke har likestilte foreldre all den tid menns uttaksrett
er avhengig av mors yrkesaktivitet.
Disse medlemmer har tillit til
at dagens og morgendagens fedre vil velge å tilbringe tid hjemme
med sitt nyfødte barn fordi de ønsker dette selv. Fedres uttak av
foreldrepermisjon er økende i hele Skandinavia, uavhengig av kvoter og
lengde. Disse medlemmer mener dette viser at holdningene
har endret seg svært mye de siste tjue årene. Flere av dagens unge
fedre ønsker å ta ut mer permisjon enn de ukene regelverket gir
dem, samtidig som andre fedre har utfordringer med å ta ut hele
kvoten. Disse medlemmer vil igjen fremheve viktigheten
av å gi familiene valgfrihet til selv å velge fordeling av foreldrepermisjonen
ut ifra familienes egne behov.
Disse medlemmer vil også understreke
at foreldrepermisjon i vår tid ikke først og fremst skal være et
virkemiddel i likestillingskampen, men et velferdsgode som tilkommer
barnefamilien. Disse medlemmer mener at det i seg
selv er viktig med et samfunn med mindre statlig styring og mer
frihet for den enkelte. Familiene må selv gis mulighet til å gi
gode rammer for barna sine og skape gode familieliv. Disse medlemmer understreker
at en fri fordeling av foreldrepermisjonen ikke handler om å fjerne pappas
uker, slik at permisjonstiden blir kortere. En fri fordeling handler
om å stille foreldrene fritt til selv å bestemme fordelingen av permisjons-ukene.
Disse medlemmer viser til at
fedre som er selvstendig næringsdrivende, sjeldnere tar ut fedrekvote
enn fedre med arbeidsinntekt. De tar også sjeldnere ut mer enn de
ukene som er forbeholdt far. Foreldrepenger kan gi et større økonomisk
tap for fedre som er selvstendig næringsdrivende enn for fedre som
er arbeidstakere. Spesielt gjelder dette hvis far arbeider flere
timer enn normal arbeidsuke og er forsiktig med å ta ut egen lønn.
Da vil utbetalte foreldrepenger ikke kunne dekke kjøp av de tjenester som
far selv utfører i virksomheten. Når far er selvstendig næringsdrivende,
vil den virksomheten som far driver være en viktig del av hele familiens
inntektsgrunnlag, både på kort og lang sikt. Disse medlemmer mener
dette er eksempler som viser at det for en del fedre er vanskelig
å benytte seg fullt ut av de lovpålagte ukene.
Disse medlemmer mener at ordningen
med at far mister sine permisjonsrettigheter ved samlivsbrudd, må
endres. Disse medlemmer påpeker at samboende foreldre
som ikke tar ut fedrekvote vil miste disse ukene, og det er derfor et
paradoks at mor kan legge beslag på disse ukene ved et samlivsbrudd
dersom far ikke har tatt ut sin permisjon før bruddet. Disse
medlemmer understreker i den forbindelse at dette ikke er
noe forsvar for fedrekvoten, som er en unødvendig inngripen i familiens
private anliggender, men vil presisere at et system hvor far mister sine
rettigheter på bakgrunn av et samlivsbrudd, ikke er akseptabelt. Disse
medlemmer fastholder at dette ytterligere viser viktigheten
av at regjeringen snarest mulig må få på plass en ordning med individuell
opparbeidelse av rettigheter i forbindelse med foreldrepermisjonen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at begge foreldre får like rettigheter
til foreldrepenger, gjennom blant annet lik uttaksrett og foreldres
rett til foreldrepenger ved samlivsbrudd.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som muliggjør
en fri fordeling av hele foreldrepengeperioden.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en forenkling av regelverk for uttak av foreldrepenger.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utvik-les en nettløsning til bruk for foreldrenes uttak av foreldrepengeperioden.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ønsker at foreldrepermisjonen
utvides til 68 uker (16 måneder), der ti uker er forbeholdt hver
av foreldrene, og der permisjonstiden kan tas ut frem til barnet
fyller ti år. Dette medlem mener det er viktig med
mer tid mellom barn og begge foreldre, og vil understreke at frihet
og fleksibilitet for familier er viktig. Hver enkelt familie har ulike
behov og ulike vilkår som må tas hensyn til og gis rom for.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en mødrekvote
av samme varighet som fedrekvoten, for å forbeholde mor og far rett
til en like stor del av perioden etter fødsel. Dette innføres ved
at mor og far forbeholdes hver sin kvote av 10 ukers varighet, i
en fleksibel foreldrepermisjonsmodell på til sammen 68 uker.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at begge foreldre får like rettigheter
til foreldrepenger, gjennom blant annet lik uttaksrett og foreldres
rett til foreldrepenger ved samlivsbrudd.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som muliggjør
en fri fordeling av hele foreldrepenge-perio-den.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om en forenkling av regelverk for uttak av foreldrepenger.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utvikles en nettløsning til bruk for foreldrenes uttak av foreldrepengeperioden.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen innføre en mødrekvote
av samme varighet som fedrekvoten, for å forbeholde mor og far rett
til en like stor del av perioden etter fødsel. Dette innføres ved
at mor og far forbeholdes hver sin kvote av 10 ukers varighet, i
en fleksibel foreldrepermisjonsmodell på til sammen 68 uker.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven
(tredeling av foreldrepengeperioden)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 14-9 femte ledd skal lyde:
Stønadsperioden kan deles mellom foreldrene når begge fyller
vilkårene for rett til foreldrepenger etter § 14-6. Unntatt fra
deling er de siste 15 stønadsdagene (3 ukene) før og de første 30
stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen, som er den delen av stønadsperioden
som er forbeholdt moren ved fødsel. Unntatt fra deling er også 12
uker som er forbeholdt faren (fedrekvoten), se § 14-12,
og 12 uker som er forbeholdt moren (mødrekvoten). De første 6 ukene
etter fødsel som er forbeholdt moren, inngår i mødrekvoten. Mødrekvoten
kan ikke tas ut før fødsel.
§ 14-10 sjette ledd skal lyde:
Foreldrenes samtidige uttak av foreldrepenger kan ikke
overstige 100 pst. av valgt sats, se § 14-9 tredje ledd. Dette gjelder
likevel ikke utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon
av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd eller ved uttak av kvotene, se
§ 14-12 annet ledd.
§ 14-12 skal lyde:
§ 14-12 Uttak av kvotene
Dersom begge foreldre fyller vilkårene for rett til foreldrepenger,
er 60 stønadsdager (12 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren
(fedrekvote) og 60 stønadsdager (12 uker) av stønadsperioden
er forbeholdt moren (mødrekvote). De første 30 stønadsdagene (6
ukene) etter fødsel som er forbeholdt moren, inngår i mødrekvoten.
Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene
i § 14-13 første ledd er oppfylt. Kvotene kan
også tas ut samtidig med at den andre av foreld-rene tar
ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se §
14-16.
Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom forelderen
som skal ta ut foreldrepenger på grunn av sykdom eller
skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er
innlagt i helseinstitusjon. Forhold som nevnt i første punktum må
dokumenteres med legeerklæring.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Loven
gjelder for tilfeller der fødselen eller omsorgsovertakelsen skjer
på ikrafttredelsestidspunktet eller senere.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 26. april 2012
Gunn Karin Gjul |
Lene Vågslid |
leder |
ordfører |