Sammendrag

Utenriksdepartementet viser i proposisjonen til at EØS-komiteen 21. oktober 2011 vedtok å endre vedlegg XX (Miljø) til EØS-avtalen til å omfatte europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 50/2008 av 21. mai 2008 om luftkvalitet og renere luft for Europa. Direktivet er en oppfølging av forslag til tematisk strategi for luftforurensning, og er en del av «Clean Air for Europe» (CAFE-programmet).

Det nye direktivet slår sammen rammedirektivet for luftkvalitet 96/62/EF og datterdirektivene 1999/30/EF, 2000/69/EF, 2002/3/EC, samt rådsbeslutning 97/101/EF (jf. EØS-komitébeslutning nr. 76/1998, nr. 138/2001, nr. 97/2001, nr. 175/2002 og nr. 97/1998). Disse regulerer stoffene svoveldioksid (SO2), nitrogenoksid (NO), nitrogendioksid (NO2), partikler (PM10 og PM2,5), bly, benzen, karbonmonoksid (CO) og bakkenær ozon samt bestemmelser om utveksling av informasjon. Hjemmelen for direktivet er EF-traktatens artikkel 175. Det nye direktivet innebærer en forenkling av EUs eksisterende bestemmelser for lokal luftkvalitet, først og fremst gjennom en sammenslåing og revisjon av de nevnte direktivene.

Direktivets formål er å definere og fastsette mål for luftkvaliteten med henblikk på å unngå, forhindre eller begrense skadelige virkninger på menneskers helse og på miljøet som helhet. Man ønsker å bevare luftkvaliteten der den er god, og forbedre den der den er dårlig. Opplysninger om luftkvaliteten skal bidra til å bekjempe luftforurensningen og overvåke langsiktige tendenser og forbedringer som er resultat av tiltakene som gjøres. Det er et mål at medlemsstatene skal ha felles metoder og kriterier for måling og et ønske om å fremme samarbeid mellom statene.

I dette nye direktivet innføres det krav til PM2,5 som er små partikler. Det var tidligere kun krav til større partikler (PM10). Det innføres også overvåkingskrav av PM2,5, som bl.a. innebærer kostnader til opprettelse av målestasjoner.

Direktivet stiller krav om utarbeidelse av kortsiktige handlingsplaner når det er risiko for at én eller flere alarmterskler for ulike stoffer overskrides. Ved fare for overskridelser av grenseverdier eller målsettingsverdier, kan landene selv velge om de ønsker å utarbeide slike planer. Dette gjelder imidlertid ikke for NO2 og SO2 hvor det må utarbeides en handlingsplan ved risiko for overskridelse av terskelverdier. For øvrig inneholder direktivet krav til at oppdatert informasjon om luftkvalitet og tiltaksutredninger skal være tilgjengelig for publikum.

Departementet viser til at beslutningen vil medføre økonomiske forpliktelser i fremtidige år, og at Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning derfor er nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd.

Klima- og forurensningsdirektoratet vil få kostnader knyttet til opprettelse av målestasjoner (rurale) for overvåking av bakgrunnsnivåer av PM2,5. Kostnadene knyttet til etablering av to nye målestasjoner anslås til rundt 2,4 mill. kroner per år, og vil bli dekket over Miljøverndepartementets løpende budsjett.

Det er etablert to nye målestasjoner for målinger av PM2,5 for bybakgrunnskonsentrasjoner i Oslo og Trondheim. Driftskostnader for disse vil utgjøre ca. 1,6 mill. kroner årlig, og vil dekkes over kommunenes budsjetter.

Innføring av krav og mål for PM2,5 i perioden 2010–2020 vil for Norges del ikke medføre ytterligere reduksjon av partikkelkonsentrasjonene, og vil derfor ikke ha direkte helsemessige virkninger. Kunnskapsnivået knyttet til svevestøv og dets innhold vil bli bedret gjennom etablering av et mer omfattende overvåkningssystem. Dette vil gi bedre informasjon om forurensningssituasjonen og større mulighet til å vurdere målrettede tiltak enn tidligere.

Dersom kommunene velger å søke om å utsette grenseverdien for NO2, kan dette føre til at nivåene vil gå noe langsommere ned. Dette kan i så fall gi noe negativ helseeffekt.

Innlemmelsen av luftkvalitetsdirektivet i EØS-avtalen gjør det ikke nødvendig å endre lover eller forskrifter.

Beslutningen i EØS-komiteen og direktiv 2008/50/EF i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.