Sammendrag

Utenriksdepartementet viser i proposisjonen til at EU i april 2009 vedtok Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/29/EF om endring av direktiv 2003/87/EF for å forbedre og utvide ordningen for handel med utslippskvoter for klimagasser i Fellesskapet (revidert kvotedirektiv).

EUs kvotesystem er en hjørnestein i den europeiske innsatsen for å redusere utslipp av klimagasser. Kvotesystemet omfatter til sammen om lag 12 000 europeiske virksomheter og om lag 4 000 luftfartøysoperatører fra hele verden. Gjennom kvotesystemet går EU foran i innsatsen for å redusere utslippene av klimagasser som bidrar til menneskeskapte klimaendringer. Hensikten med kvotesystemet er å få kontroll med utslippsveksten og legge til rette for kostnadseffektive utslippsreduksjoner på tvers av virksomheter, sektorer og landegrenser.

Direktivet skal gjelde for EU fra og med 1. januar 2013.

Utenriksdepartementet viser til at det tas sikte på at EØS-komiteen senest innen september 2012 fatter beslutning om å innlemme det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalens vedlegg XX (miljø).

Innlemmelse av det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til kostnadseffektive utslippsreduksjoner fra sektorene som omfattes av kvotesystemet. Klimakvotesystemet er ett av de viktigste virkemidlene for at Norge skal overholde sine utslippsforpliktelser under Kyotoprotokollen, og for at Norge skal nå sitt utslippsmål. I St.meld. nr. 34 (2006–2007) er det lagt til grunn at regjeringen ønsker et bredest mulig kvotesystem med flest mulig deltakende sektorer og land. Innlemmelse av det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til dette.

Norge har hatt et kvotesystem for stasjonære virksomheter siden 2005. For perioden 2008–2012 har Norge vært en integrert del av det europeiske kvotesystemet, og det nasjonale systemet er bygget opp i tråd med EUs kvotedirektiv. Luftfartssektoren ble inkludert i kvotesystemet fra 2012. Det er derfor ønskelig at Norge skal delta i ordningen som trer i kraft fra 2013 med det reviderte kvotedirektivet.

Det er i proposisjonen redegjort for hovedinnholdet i revidert kvotedirektiv.

Miljøverndepartementet la 9. mars 2012 frem en lovproposisjon med de nødvendige lovendringer, jf. Prop. 68 L (2011–2012) Endringer i klimakvoteloven.

Gjennomføring av det reviderte kvotedirektivet medfører behov for endringer både i klimakvoteloven og klimakvoteforskriften.

Utenriksdepartementet viser til at fordi gjennomføringen av det reviderte kvotedirektivet krever lovendringer, må Stortinget samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26, annet ledd. For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse av beslutningen, og for å gjøre det mulig for EØS/EFTA-statene formelt å delta i ordningen fra 2013, fremmes forslag om at Stortinget gir sitt samtykke før EØS-komiteen treffer sin beslutning. Det vil dermed ikke være nødvendig for Norge å ta forbehold om konstitusjonelle prosedyrer ved beslutning i EØS-komiteen.

Det er ikke ventet at det vil komme endringer i utkastet til EØS-komitébeslutning. Dersom den endelige beslutningen skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt frem i denne proposisjonen, vil saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.

Utkast til beslutning i EØS-komiteen og direktiv 2009/29/EF i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.