Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at EU i april 2009 vedtok Europaparlaments- og rådsdirektiv
2009/29/EF om endring av direktiv 2003/87/EF for å forbedre og utvide
ordningen for handel med utslippskvoter for klimagasser i Fellesskapet
(revidert kvotedirektiv).
EUs kvotesystem er en hjørnestein i den europeiske
innsatsen for å redusere utslipp av klimagasser. Kvotesystemet omfatter
til sammen om lag 12 000 europeiske virksomheter og om lag 4 000
luftfartøysoperatører fra hele verden. Gjennom kvotesystemet går
EU foran i innsatsen for å redusere utslippene av klimagasser som bidrar
til menneskeskapte klimaendringer. Hensikten med kvotesystemet er
å få kontroll med utslippsveksten og legge til rette for kostnadseffektive
utslippsreduksjoner på tvers av virksomheter, sektorer og landegrenser.
Direktivet skal gjelde for EU fra og med 1. januar
2013.
Utenriksdepartementet viser til at det tas sikte
på at EØS-komiteen senest innen september 2012 fatter beslutning
om å innlemme det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalens vedlegg
XX (miljø).
Innlemmelse av det reviderte kvotedirektivet
i EØS-avtalen vil bidra til kostnadseffektive utslippsreduksjoner
fra sektorene som omfattes av kvotesystemet. Klimakvotesystemet
er ett av de viktigste virkemidlene for at Norge skal overholde
sine utslippsforpliktelser under Kyotoprotokollen, og for at Norge
skal nå sitt utslippsmål. I St.meld. nr. 34 (2006–2007) er det lagt
til grunn at regjeringen ønsker et bredest mulig kvotesystem med
flest mulig deltakende sektorer og land. Innlemmelse av det reviderte
kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til dette.
Norge har hatt et kvotesystem for stasjonære virksomheter
siden 2005. For perioden 2008–2012 har Norge vært en integrert del
av det europeiske kvotesystemet, og det nasjonale systemet er bygget
opp i tråd med EUs kvotedirektiv. Luftfartssektoren ble inkludert
i kvotesystemet fra 2012. Det er derfor ønskelig at Norge skal delta
i ordningen som trer i kraft fra 2013 med det reviderte kvotedirektivet.
Det er i proposisjonen redegjort for hovedinnholdet
i revidert kvotedirektiv.
Miljøverndepartementet la 9. mars 2012 frem
en lovproposisjon med de nødvendige lovendringer, jf. Prop. 68 L
(2011–2012) Endringer i klimakvoteloven.
Gjennomføring av det reviderte kvotedirektivet medfører
behov for endringer både i klimakvoteloven og klimakvoteforskriften.
Utenriksdepartementet viser til at fordi gjennomføringen
av det reviderte kvotedirektivet krever lovendringer, må Stortinget
samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven
§ 26, annet ledd. For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse
av beslutningen, og for å gjøre det mulig for EØS/EFTA-statene formelt
å delta i ordningen fra 2013, fremmes forslag om at Stortinget gir
sitt samtykke før EØS-komiteen treffer sin beslutning. Det vil dermed
ikke være nødvendig for Norge å ta forbehold om konstitusjonelle
prosedyrer ved beslutning i EØS-komiteen.
Det er ikke ventet at det vil komme endringer
i utkastet til EØS-komitébeslutning. Dersom den endelige beslutningen
skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt frem i denne
proposisjonen, vil saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.
Utkast til beslutning i EØS-komiteen og direktiv 2009/29/EF
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Ma-rianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Egeland, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til Prop. 68 L
(2011–2012) Endringer i klimakvoteloven og Prop. 77 S (2011–2012)
Samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2009/29/EF for å forbedre og utvide ordningen
for handel med utslippskvoter for klimagasser i Fellesskapet (revidert
kvotedirektiv).
Komiteen viser til at lovproposisjonen
om endringer i klimakvoteloven av tidshensyn er sendt til Stortinget
før direktivet er formelt innlemmet i EØS-avtalen. Komiteen har
merket seg at EØS-komiteen tar sikte på å fatte beslutning om å
innlemme det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen senest innen
september 2012. Komiteen merker seg videre at forslaget
til gjennomføringsregler er basert på forutsetningen om en harmonisert
løsning hvor EFTA-statene blir en integrert del av EUs kvotesystem,
og omfattes av de samme reglene for tildeling av kvoter som EU-statene.
Komiteen støtter regjeringens
ønske om et bredest mulig kvotesystem med flest mulig deltagende
sektorer og land, og er tilfreds med at innlemmelse av det reviderte
kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til dette. Utvidelsen av kvotesystemet
innebærer at andelen norske utslipp som er omfattet, øker fra om
lag 40 til om lag 50 pst.
Komiteen viser til at det reviderte
direktivet øker graden av harmonisering mellom landene som er med
i kvotesystemet, betydelig. De nasjonale allokeringsplanene erstattes
med et system hvor alle kvotetildelinger skjer på bakgrunn av samme
beregningsmetodikk basert på benchmarking – uavhengig av hvilket
land virksomheten befinner seg i.
Komiteen har merket seg at det
er anslått at norske bedrifter i perioden 2013–2020 vil kunne motta
i overkant av 150 millioner gratiskvoter. Norske- utslipp forventes
å bli høyere enn dette, og Norges deltakelse vil derfor bety at
de årlige utslippene innenfor systemet reduseres.
Komiteen registrerer at virksomhetene
deles inn i tre ulike kategorier som bestemmer hvor mange kvoter
virksomhetene kan få tildelt vederlagsfritt. Dette innebærer at
sektorer som regnes som utsatt for karbonlekkasje, vil få tildelt
vederlagsfritt kvoter tilsvarende 100 pst. av historisk produksjonsnivå
i forhold til benchmark i bransjen. Komiteen har
merket seg at petroleumsvirksomheten er plassert i denne kategorien,
og vil i denne sammenheng vise til pressemelding fra Miljøverndepartementet
datert 22. desember 2012 hvor det står:
«Tildelingen av kvoter vil ikke ha direkte virkning
for CO2-prisen petroleumssektoren står overfor. Regjeringen legger
imidlertid til grunn at petroleumsvirksomheten ikke skal få økonomiske
lettelser som følge av kvotene, og vil komme tilbake med forslag
for å ivareta dette.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, imøteser dette forslaget.
Komiteen følger med
interesse det pågående arbeidet i Kommisjonen med å utarbeide retningslinjer
i statsstøtteregelverket, som åpner for at et land kan gi særlig
karbonlekkasjeutsatte virksomheter kompensasjon for økningen i kraftprisene
som forventes som et resultat av økte karbonkostnader knyttet til
produksjon av fossil energi. Komiteen har merket
seg at dette er et viktig tema for norsk kraftkrevende industri.
Komiteen viser til
rådsdirektiv 2009/29/EF (Revidert kvotedirektiv) og gir sin støtte
til at direktivet innlemmes i norsk lov.
Komiteen viser for øvrig til
sine merknader til Prop. 68 L (2011–2012) Endringer i klimakvoteloven,
og har ingen ytterligere tilføyelser.
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi- og
miljøkomiteens utkast til innstilling datert 2. mai 2012 og til
de respektive partiers merknader vedrørende Prop. 77 S (2011–2012).
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling til Prop.
77 S (2011–2012) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i deltakelse i en
beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2009/29/EF for å forbedre og utvide ordningen for handel med utslippskvoter
for klimagasser i Fellesskapet (revidert kvotedirektiv).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 10. mai 2012
Siri A. Meling |
Marianne Marthinsen |
fung. leder |
ordfører |