Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Ma-rianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Egeland, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til Prop. 68 L
(2011–2012) Endringer i klimakvoteloven og Prop. 77 S (2011–2012)
Samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2009/29/EF for å forbedre og utvide ordningen
for handel med utslippskvoter for klimagasser i Fellesskapet (revidert
kvotedirektiv).
Komiteen viser til at lovproposisjonen
om endringer i klimakvoteloven av tidshensyn er sendt til Stortinget
før direktivet er formelt innlemmet i EØS-avtalen. Komiteen har
merket seg at EØS-komiteen tar sikte på å fatte beslutning om å
innlemme det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen senest innen
september 2012. Komiteen merker seg videre at forslaget
til gjennomføringsregler er basert på forutsetningen om en harmonisert
løsning hvor EFTA-statene blir en integrert del av EUs kvotesystem,
og omfattes av de samme reglene for tildeling av kvoter som EU-statene.
Komiteen støtter regjeringens
ønske om et bredest mulig kvotesystem med flest mulig deltagende
sektorer og land, og er tilfreds med at innlemmelse av det reviderte
kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til dette. Utvidelsen av kvotesystemet
innebærer at andelen norske utslipp som er omfattet, øker fra om
lag 40 til om lag 50 pst.
Komiteen viser til at det reviderte
direktivet øker graden av harmonisering mellom landene som er med
i kvotesystemet, betydelig. De nasjonale allokeringsplanene erstattes
med et system hvor alle kvotetildelinger skjer på bakgrunn av samme
beregningsmetodikk basert på benchmarking – uavhengig av hvilket
land virksomheten befinner seg i.
Komiteen har merket seg at det
er anslått at norske bedrifter i perioden 2013–2020 vil kunne motta
i overkant av 150 millioner gratiskvoter. Norske- utslipp forventes
å bli høyere enn dette, og Norges deltakelse vil derfor bety at
de årlige utslippene innenfor systemet reduseres.
Komiteen registrerer at virksomhetene
deles inn i tre ulike kategorier som bestemmer hvor mange kvoter
virksomhetene kan få tildelt vederlagsfritt. Dette innebærer at
sektorer som regnes som utsatt for karbonlekkasje, vil få tildelt
vederlagsfritt kvoter tilsvarende 100 pst. av historisk produksjonsnivå
i forhold til benchmark i bransjen. Komiteen har
merket seg at petroleumsvirksomheten er plassert i denne kategorien,
og vil i denne sammenheng vise til pressemelding fra Miljøverndepartementet
datert 22. desember 2012 hvor det står:
«Tildelingen av kvoter vil ikke ha direkte virkning
for CO2-prisen petroleumssektoren står overfor. Regjeringen legger
imidlertid til grunn at petroleumsvirksomheten ikke skal få økonomiske
lettelser som følge av kvotene, og vil komme tilbake med forslag
for å ivareta dette.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, imøteser dette forslaget.
Komiteen følger med
interesse det pågående arbeidet i Kommisjonen med å utarbeide retningslinjer
i statsstøtteregelverket, som åpner for at et land kan gi særlig
karbonlekkasjeutsatte virksomheter kompensasjon for økningen i kraftprisene
som forventes som et resultat av økte karbonkostnader knyttet til
produksjon av fossil energi. Komiteen har merket
seg at dette er et viktig tema for norsk kraftkrevende industri.
Komiteen viser til
rådsdirektiv 2009/29/EF (Revidert kvotedirektiv) og gir sin støtte
til at direktivet innlemmes i norsk lov.
Komiteen viser for øvrig til
sine merknader til Prop. 68 L (2011–2012) Endringer i klimakvoteloven,
og har ingen ytterligere tilføyelser.