I stortingsmeldingen trekker regjeringen opp
utfordringer og gir klare prioriteringer for en samlet norsk global
helsepolitikk frem mot 2020 gjennom tre satsingsområder:
Mobilisere for kvinners
og barns rettigheter og helse
Redusere sykdomsbyrden med vekt på forebygging
Fremme menneskelig sikkerhet gjennom helse
Norsk politikk bygger på og har som målsetting å
fremme og overholde grunnleggende menneskerettigheter. Lik tilgang
til helsetjenester for alle – basert på bredt anlagte, robuste helsesystemer,
er retningsgivende.
Helse er et globalt fellesgode. Norge skal gjennom
politisk lederskap, diplomati og økonomisk støtte være en aktiv
pådriver for å mobilisere en sterk og bred global konsensus for
samarbeid om å ivareta nasjonale helsebehov. Samtidig skal vi bidra
til å ansvarliggjøre nasjonale myndigheter for å etablere og sikre
allmenn tilgang til helsetjenester.
Én av målsettingene for norsk global helsepolitikk
er å bedre integrere helsemålsettinger i utenriks- og utviklingspolitikken.
Møteplasser for statsledere og FN-systemet, inkludert WHO, er viktige
arenaer. Politiske nettverk på tvers av tradisjonelle fora og samarbeidsallianser
er et annet viktig virkemiddel. Et eksempel på dette er utenriksministernettverket
fra syv land, hvor Norge er ett av medlemmene og hvor fellesnevneren
er helse og utenrikspolitikk.
Å mobilisere for kvinners og barns rettigheter
og helse er regjeringens fremste prioritering. FNs tusenårsmål –
spesifikt nr. 3, 4, 5 og 6 – inneholder ambisiøse målsettinger for
dette. Prioriteringen gjenspeiler med andre ord helse som én av
forutsetningene for utvikling og fattigdomsreduksjon. Den globale
strategien Every Woman Every Child som ble lansert av FNs generalsekretær
i 2010, forankrer innsatsen. Prio-riteringen legger primært føringer
for utviklingspolitikken, men den har også betydning for det normative
arbeidet i WHO og for helsekomponenten i EØS-finansieringsordningene.
Flere folkerettslige instrumenter etablerer sterke forpliktelser
for kvinners og barns rett til helse. Arbeidet for kvinners og barns
rettigheter og helse er sentralt i det politiske mobiliseringsarbeidet,
både internasjonalt og i dialogen med nasjonale myndigheter.
Reduksjon av sykdomsbyrden med vekt på forebygging
retter seg inn mot sykdommer som står for en stor andel av tapte
leveår i de fattigste landene og mot styrking av helsesystemer med
lik tilgang til helsetjenester for alle. Vaksinasjon – med GAVI
og rutinevaksinasjon som flaggskipet – er og vil fortsatt være en
nøkkelstrategi. Det er også oppnådd store fremskritt innen behandling
og forebygging av de største livstruende smittsomme sykdommene –
hiv og aids, malaria og tuberkulose. Norge vil fortsatt være i front
på dette området. Svakt utbygde og sårbare helsesystemer, samt den
globale helsepersonellkrisen, utgjør de største utfordringene for
å redusere sykdomsbyrde, særlig i lavinntektsland. Regjeringen vil
bidra til helsesystemer hvor nasjonale myndigheter tar et klart
helhetsansvar for befolkningens helsetilbud og hvor tjenester innrettes
slik at sårbare og utsatte grupper dekkes. En helhetlig tilnærming
til helsepersonell inngår i dette arbeidet. Myndigheters helhetsansvar
er et særskilt viktig tema i dialogen med myndigheter i lavinntektsland
som tar steget over i gruppen av mellominntektsland.
Ikke-smittsomme sykdommer, herunder livsstilssykdommer,
står for en økende andel av den globale sykdomsbyrden. Utfordringene
er her til dels av en annen art enn for smittsomme sykdommer da
det ligger betydelige økonomiske interesser bak markedsføring av
helseskadelige produkter som tobakk, alkohol og usunn mat. Innsatsen
for å forebygge og redusere ikke-smittsomme sykdommer krever derfor
ikke bare en helhetlig folkehelsepolitikk nasjonalt, men også regionale
avtaler som viktige bidrag til globale løsninger. WHO har en viktig
rolle i dette arbeidet.
Fremme av menneskelig sikkerhet gjennom helse
konkretiserer hvordan helsemålsettinger bedre integreres i utenriks-
og utviklingspolitikken generelt. Klimaendringer, pandemier, manglende
tilgang på legemidler og seksualisert vold er alle trusler mot god
helse. Klimaendringenes følger for helse er potensielt store. Innsatsen
for å bidra til forebygging av helsemessige konsekvenser av klimaendringer,
med vekt på matsikkerhet, vannforsyning og sanitære forhold, vil
bli styrket. Smittevern og pandemier er et annet viktig område der
trygghet og sikkerhet ivaretas ved at helse er tema på den utenrikspolitiske
dagsordenen. Norge vil styrke og støtte WHOs arbeid med pandemiberedskap.
Videre vil regjeringen videreføre innsatsen for styrket tilgang
på legemidler for fattige land ved å sikre at dette aspektet ivaretas
i blant annet vår handelspolitikk og ved å bidra til innovative
ordninger for utviklingslands tilgang til effektive legemidler innenfor
rammene av patentsy-stemet. Seksualisert vold i konflikt er en sammensatt utfordring
som må møtes både med forebyggende og behandlende helsetiltak og
med folkerettslige virkemidler og politisk mobilisering internasjonalt.
Norsk global helsepolitikk skal være kunnskapsbasert.
Et solid kunnskapsgrunnlag og gode analyser er en forutsetning for
å kunne treffe gode valg rundt nytenkning og risikovillighet, og for
å formulere de rette målsettingene og kriteriene for resultater.
Norge skal i det globale helsesamarbeidet være en pådriver for kontinuerlig vurdering
av effektive måter å organisere samarbeidet på og for utvikling
av nye virkemidler – også der hvor det krever risikovillighet å
gå nye veier. Bred politisk og økonomisk mobilisering for global
helse er en målsetting. Drivkraften er resultater. Norge skal være
en forutsigbar og troverdig partner som gjennom ledelse og dialog
tar ansvar.
Regjeringens arbeid har som mål å bidra til helsefremmende
politikk for alle. Flere føringer ligger til grunn for innsatsen.
Forebygging, herunder tilgang til rent drikkevann, trygg mat, riktig
ernæring, gode sanitærforhold, vaksinering og kunnskap om hvordan
fremme god helse og unngå sykdom, er en slik føring. Utjevning av sosiale
helseforskjeller gjennom økonomisk og sosial utjevning generelt,
både mellom land og innad i land, og universell tilgang til grunnleggende
helsetjenester gjennom utbygging av gode offentlige helsesystemer
er sentralt. Nasjonalt eierskap og styring må ivaretas for å sikre at
samarbeid innen helse bygger på myndighetenes prioriteringer og
systemer som bidrar til reell helsefremme. Åpenhet, godt styresett
og nulltoleranse for korrupsjon er viktig.
Regjeringen har en rettighetsbasert tilnærming til
global helse. Staten har i hvert enkelt land hovedansvaret for å
oppfylle menneskerettighetene. Internasjonalt samarbeid skal støtte opp
under staters evne og vilje til dette, med vekt på å sikre robuste
helsesystemer og lik tilgang til helsetjenester for alle. Norge
skal ha en tydelig stemme internasjonalt, særlig til støtte for
undertrykte og marginaliserte gruppers menneskerettigheter.
Regjeringen har i Soria Moria-erklæringen løftet helse
i utenriks- og utviklingspolitikken til et prioritert område. Norge
har opparbeidet en betydelig posisjon på feltet internasjonalt gjennom aktivt
politisk, diplomatisk og faglig engasjement i en årrekke. Vi har
en viktig rolle å spille i internasjonale politiske prosesser. Engasjementet
strekker seg tilbake til etab-leringen av WHO, UNICEF og UNAIDS
samt i nyere tid GAVI, Det globale fondet for bekjempelse av aids,
tuberkulose og malaria (heretter Det globale fondet) og UNITAID
frem til lanseringen av Global strategi for kvinners og barns helse
under FNs generalforsamling 2010. Norge er i dag svært synlig innen
global helse, både når det gjelder økonomiske bidrag i prosent av
BNI, helsediplomater og politisk mobilisering. Norsk innsats innen
helse i utenriks- og utvik-lingspolitikken er særlig rettet mot
barne- og mødrehelse og forebygging og behandling av smittsomme
sykdommer som hiv og aids, malaria og tuberkulose. Helsesystemstyrking,
håndtering av pandemier og av helsepersonellkrisen, beskyttelse
og fremme av seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, støtte
til global helseforskning og kunnskapsutvikling og arbeid mot omskjæring og
kjønnslemlestelse er også viktige innsatsområder.
Satsing på og engasjement innen global helse
er en strategi både i norsk politikk for fattigdomsbekjempelse og
i fremme av nasjonal folkehelse. Politisk lederskap og mobilisering
gjennom globalt helsediplomati har vist seg å være effektivt for
å øke oppmerksomheten om global helse. Nye tilnærminger, innovative
finansieringsmekanismer og medvirkning til å etablere nye resultatfokuserte
metoder har vært strategisk viktige bidrag fra Norges side og blant
annet bidratt til å mobilisere både flere givere og mer ressurser. Dette
er politisk nybrottsarbeid som åpner for nye muligheter også på
andre områder ved å etablere nye former for samarbeid og resultatorientering.
Betydelige resultater er oppnådd innen helse
de siste ti årene. Over 300 millioner barn i lavinntektsland er
vaksinert med vaksiner de tidligere ikke hadde tilgang til. Dødsfall
som følge av meslinger er redusert med over 90 prosent i Afrika
sør for Sahara. Globalt er det etablert en tobakkskonvensjon, et
internasjonalt regelverk for å oppdage, rapportere og håndtere utbrudd
av smittsomme sykdommer av betydning for internasjonal folkehelse
samt et rammeverk for å forebygge og håndtere pandemier. Dette viser betydningen
av en resultatorientert politikk. Norge har medvirket både gjennom
økonomiske bidrag og som politisk pådriver. Regjeringen vil bygge
videre på dette gjennom en målrettet politikk for global helse,
med søkelys på de områder hvor Norge kan være en effektiv bidragsyter
til oppnåelsen av de prioriteringer vi har satt oss både for nasjonal
og internasjonal helse.
Regjeringens prioriteringer er:
1. Mobilisere for kvinners
og barns rettigheter og helse
2. Redusere sykdomsbyrden med vekt på forebygging
3. Fremme menneskelig sikkerhet gjennom
helse
Samtidig skal vi bevare et våkent blikk for
de endringer det neste tiåret vil bringe. De globale helseutfordringene
utvikler seg raskt, noe økningen i ikke-smittsomme sykdommer er
et eksempel på. Dette krever fortsatt vilje og evne til å justere kursen
når situasjonen gjør det berettiget.
Global helse gjøres med denne meldingen for første
gang til gjenstand for en samlet behandling i Stortinget. Den klart
største andelen av de midlene Norge bruker på global helse er fra
bistandsbudsjettet. Dette inkluderer FNs tusenårsmål av 2000, innsats
for helse i de fattigste landene og fortsatt politisk mobilisering
internasjonalt for disse målsettingene. Men global helse er ikke
reduserbart til utviklingssamarbeid. Den globale helseagendaen rommer
også regionale og bilaterale arenaer, og omfatter langt fra bare
de fattigste landene. Regjeringens tilnærming til global helse anerkjenner
at kompleksiteten i de globale helseutfordringene fordrer fleksibilitet
og evne til å se ulike politikkområder i sammenheng.
Behovet for meldingen reflekterer regjeringens høye
prioritering av globale helsespørsmål, den styrkede politiske oppmerksomheten
internasjonalt på helsespørsmål de siste årene, og også det faktum
at arbeidet med global helse faller inn under flere deler av statsforvaltningen.
Helse er et globalt fellesgode, en viktig del av utenriks- og utviklingspolitikken
og inkluderer både politisk innsats og betydelige midler over bistandsbudsjettet
som forvaltes av Utenriksdepartementet. Helse- og omsorgsdepartementet
driver også et omfattende internasjonalt helsefaglig og helsepolitisk
samarbeid. Til sammen utgjør dette arbeidet et mangfoldig helsediplomati.
Det institusjonelle mangfoldet og bredden i innsatsen fører med
seg betydelige utfordringer med tanke på fordringen om samstemt
politikk, og et behov for å se alle sider av det globale helsearbeidet
i sammenheng.
Virkefeltet for regjeringens globale helsepolitikk
slik det er forstått i denne meldingen, defineres først og fremst
av de helserelaterte tusenårsmålene. Det gir et hovedfokus på multilaterale
kanaler og internasjonale samarbeidsgrupperinger, og på de tematiske
områder som er knyttet til disse målene. Samtidig skuer meldingen
lenger enn 2015 slik flere av de innsatser Norge har forpliktet
seg til gjør, for eksempel innsatsen for vaksiner og helsesystemer.
Formålet er å plassere dette engasjementet innenfor en bredere utenrikspolitisk
og helsefaglig ramme som også rommer et bredere sett av målsettinger.
For en mer inngående gjennomgang av grunnlaget
for regjeringens globale helsepolitikk, av regjeringens prioriteringer
i det globale helsearbeidet, og av de tilnærminger regjeringen legger til
grunn for norsk global helseinnsats, vises det til henholdsvis kapitlene
3, 4, og 5 i meldingen.
Helsespørsmål står i sentrum for regjeringens oppfølging
av FNs tusenårsmål, en oppfølging som rommer så vel utviklingssamarbeid
som politisk mobilisering internasjonalt. Globale helsespørsmål
berører og er en del av ivaretakelsen av norsk folkehelse. Dette
gjelder eksempelvis den internasjonale beredskapen mot pandemier
og bekjempelse av smittsomme sykdommer. Engasjementspolitikken er
også en del av det globale helsearbeidet i form av arbeidet for
å sikre helserelaterte menneskerettigheter og universell tilgang
til helsetjenester.
Globale helsemålsettinger følges opp i FN-fora, samarbeidet
med EU, gjennom EØS-finansieringsordningene, i nordområdesamarbeidet
og i en rekke andre internasjonale fora. Helsedimensjonen virker
inn på mange mer allmenne utenrikspolitiske målsettinger som for
eksempel arbeidet for å styrke kvinners rettigheter og likestilling,
mens utenrikspolitiske prosesser som ikke først og fremst er helserelaterte,
ofte har betydelige helsemessige konsekvenser, for eksempel landminekonvensjonen
og konvensjonen mot klaseammunisjon.
Denne stortingsmeldingen sikter mot å gi dette mangfoldet
av innsatser, samarbeidspartnere, arenaer, prosesser og sammenhenger
et helhetlig uttrykk, og å definere regjeringens globale helsepolitikk
– dens grunnlag, prioriteringer, tilnærminger og utfordringer. Dette
bør igjen gi grunnlag for videre oppfølging med henblikk på å videreutvikle
samstemthet og resultatorientering.
Den nære sammenhengen mellom globale helseutfordringer
og samfunnsutviklingen mer allment gjør at global helse allerede
er berørt i flere tidligere stortingsmeldinger. Denne meldingen tar
ikke sikte på å gjenta avklaringer som allerede er gjort gjennom
disse meldingene.
Utgifter knyttet til tiltakene som drøftes i
denne meldingen, vil bli dekket innenfor berørte departementers
gjeldende budsjettrammer.