Fiskeri- og kystdepartementet legg med dette fram
melding om gjennomføring av lov av 14. desember 1951 nr. 3 om omsetning
av råfisk (råfisklova) og lov av 27. april 1990 nr. 9 om regulering
av eksport av fisk og fiskevarer (fiskeeksportlova) i 2009 og 2010.
Meldinga omtalar enkelte ak-tuelle saker av interesse for Stortinget.
Meldinga omtalar forutan saker frå åra 2009 og 2010 enkelte saker
frå 2011.
Den førre meldinga om gjennomføring av råfisklova
og fiskeeksportlova vart lagt fram for Stortinget 12. februar 2010,
jf. Meld. St. nr. 8 (2009–2010) Gjennomføring av råfisklova og fiskeeksportlova
i 2007 og 2008 og Innst. 213 S (2009–2010).
Meldinga gir ei utgreiing om gjennomføringa
av og kontrollen med omsetninga i første hand i kapittel 2 og 3,
og ei utgreiing om gjennomføringa av eksporten i kapittel 4. Årsmeldingane
for 2009 og 2010 frå styret til Sjømatrådet utgjer vedlegg 1 til
meldinga, mens tilsvarande årsmeldingar frå styra til dei ulike
salslaga utgjer vedlegga 2–7.
Råfisklova av 1951 vart vedteken som ei permanent
lov til erstatning for ei tidlegare mellombels lov. Den nye lova
var forma som ei fullmaktslov som gir salslaga vid sjølvstendig
kompetanse når det gjeld omsetninga av råfisk i første hand. For å
sikre Stortinget regelmessig orientering om gjennomføringa av lova
vart det derfor vedteken ei eiga føresegn i råfisklova § 10 om at
vedkomande departement årleg skulle leggje fram ei melding for Stortinget
om gjennomføringa av lova, jf. Ot.prp. nr. 63 (1951) om lov om omsetning
av råfisk.
Den første meldinga kom i 1953. Den eittårlege meldinga
utvikla seg over tid til ei toårleg melding. Etter kvart vart ho
dessutan slått saman med meldingar om andre lover, mellom anna tilverkarlova
som no er oppheva, og seinare fiskeeksportlova.
Sjølv om lovkravet om melding til Stortinget vart
oppheva i 1986, tok sjøfarts- og fiskerikomiteen opp eit framlegg
om toårleg melding på nytt i Innst. S. nr. 172 (1985–1986) og gjorde
slikt vedtak 4. juni 1986:
«Stortinget ber Regjeringen framlegge 2-årlige meldinger
om gjennomføringa av lov av 14. desember 1951 om omsetning av råfisk
(råfiskloven) og lov av 18. desember 1970 nr. 91 om omsetning av
fisk frå tilvirker (tilvirkerloven).»
Tilverkarlova vart oppheva med verknad frå 1. juli
1993, og siste gong omtala i St.meld. nr. 18 (1993–1994) Om gjennomføring
av råfiskloven og tilvirkerloven i 1991 og 1992. Etter kvart har
departementet omtala fiskeeksporten i den toårlege meldinga.
Den viktigaste endringa i lovverket dei siste
åra er lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine
ressursar (havressurslova), der også endringar i råfisklova inngår.
I høve til salslaga inneheld havressurslova nye føresegner om den
nasjonale ressurskontrollen som gir fiskesalslaga ei viktigare rolle
enn før.
Eit sentralt grep i havressurslova er at ho
skal regulere forvaltninga av alle viltlevande marine ressursar.
Samtidig med havressurslova vart det vedteke endringar i andre sentrale
lover på villfiskforvaltninga sitt område slik at dei fekk eit tilsvarande
verkeområde. Mellom anna vart råfisklova endra slik at Kongen no
har kompetanse til å gjere ho gjeldande for alle viltlevande marine
ressursar.
Som ei oppfølging har departementet i perioden etter
førre melding til Stortinget vedtatt ny forskrift 12. mars 2010
nr. 390 om inndraging av fangst og bruk av inndregne midlar til
erstatning for tidlegare forskrift 20. november 1989 nr. 1185 om
inndragning av fangst og anvendelse av inndratte midler og delegeringsvedtak 16. desember
2008 nr. 1376. Salslaga fekk ved denne forskrifta ei betydeleg utviding
av sin inndragingskompetanse.
Vidare vart det vedtatt ny forskrift 30. april
2010 nr. 641 om omsetning i første hand av viltlevande marine ressursar
til erstatning for tidlegare forskrift 29. juni 1990 nr. 485 om førstehåndsomsetningen
av råfisk (råfiskforskrifta) og forskrift 17. september 1990 nr.
795 om førstehåndsomsetning av sild gjennom Skagerakfisk S/L. Den
sentrale endringa er at verkeområdet til forskrifta er utvida slik
at ho no gjeld alle viltlevande marine ressursar, tilsvarande verkeområdet
til havressurslova.
Salslagsstrukturen er ikkje endra i perioden sidan
førre melding til Stortinget. Det er framleis fem salslag i kvitfisksektoren:
Skagerakfisk, Rogaland Fiskesalgslag, Vest-Norges Fiskesalslag,
Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag og Norges Råfisklag, for-utan eitt
i pelagisk sektor: Norges Sildesalgslag.
Dei seks fiskesalslaga er private rettssubjekt,
organiserte som samvirke der berre fiskarar kan vere medlemer. Gjennom
råfisklova med tilhøyrande råfiskforskrift har salslaga einerett på
all omsetning av råfisk mv. i første hand i Noreg, fordelt mellom
laga etter fiskeslag, og etter kva for ein stad fisken er bringa
i land. Råfisklova gir i tillegg laga høve til å fastsetje forretningsreglar
som er bindande for alle som kjøper fisk i første hand.
Fiskesalslaga har ut over dette ei rolle som
offentleg forvaltar. Gjennom klare føresegner i råfisklova har dei
kompetanse til å utøve offentleg forvaltning, mellom anna gjere
vedtak. Vidare har laga kompetanse til å inndra oppgjer for produkt
levert i strid med slike reguleringar eller dirigeringar, og til
å kontrollere at fiskarane held føresegnene i lova og tilhøyrande
regelverk. I inndragingssaker er Fiskeridirektoratet klageinstans.
Over tid har salslaga fått ei rekkje andre oppgåver
med klart preg av offentleg forvaltning som ikkje går fram av råfisklova.
Dei har ei rolle som forvaltar av statlege tilskot der føringstilskot
til mottakarar av fisk er det mest sentrale.
Salslaga speler ei særs viktig rolle i den nasjonale
ressurskontrollen saman med offentlege organ som Fiskeridirektoratet
og Kystvakta. Dette arbeidet omfattar både kvotekontroll og inndraging
av fangst ut over kvote. Eineretten til omsetning sikrar tilgang
til informasjon om uttak av alle ressursar i sjøen, noko som er avgjerande
for kartlegging av ressursane meir generelt. Systemet med landings-
og sluttsetel som salslaga administrerer, er sentralt her.
Den stendige styrkinga av rolla til salslaga
som offentleg forvaltar inneber at både styresmaktene og salslaga
må vere medvetne om problemstellingar som dette reiser. Ein kan
reise spørsmål om det bør gå ei grense for kor stor forvaltningsmyndigheit
ein organisasjon som er reservert for fiskarar bør kunne ha, slik
eit fiskesalslag må vere så lenge det er organisert som eit samvirkeføretak.
Departementet finn ikkje at ei slik grense er overskriden i dag,
men ein skal likevel vere merksam på problemstellinga.
Tilsvarande er det viktig å vere medveten om
at det går ei grense mellom den offentlege og den private verksemda
til salslaga. Grensa vil vere avgjerande for når reglane som gir
rettar til private rettssubjekt i høve til offentleg forvaltning, mellom
anna offentleglova og forvaltningslova, kjem til bruk. Kvar denne
grensa går, vil såleis ha stor rettsleg verknad for næringsaktørane.
Formålet med råfisklova var opphavleg å sikre fiskarane
gode og stabile prisar for fisken, men salslagssystemet har seinare
utvikla seg betydeleg. Systemet bidreg i dag til klare og føreseielege
oppgjersrammer for alle som handlar med fisk i første hand, og er
ei sentral kjelde for forvaltninga til informasjon om fangstaktivitet. Ordninga
er avgjerande for kvotekontroll, sporing og kartlegging.
Det har likevel blitt stilt spørsmål ved enkelte sider
av salslagssystemet. Dette gjeld særleg spørsmålet om korleis gi
ei ordning tilstrekkeleg legitimitet når ho gir dei fiskareigde
salslaga rett til einsidig å fastsetje minsteprisar som er bindande
både for seljar og kjøpar av fisk i første hand.
Salslaga og fiskekjøparane sine organisasjonar vart
i 2005 einige om å opprette ei prøveordning med privat meklingsinstans
ved usemje om minsteprisen, under føresetnad av at fiskesalslaga fekk
behalde eineretten til å fastsetje endeleg minstepris. Prøveordninga
varte i to år, 2007 og 2008. Det vart totalt gjennomført åtte meklingar.
På oppdrag frå Fiskeri- og kystdepartementet føretok
Kontali Analyse AS i 2009 ei evaluering av prøveordninga. Det kom
fram at meklingsinstansen hadde ei betre forankring på industrisida enn
på fiskarsida, og ei betre forankring i pelagisk sektor enn i kvitfisksektoren.
Ingen av aktørane på fiskarsida ønska ei vidareføring av prøveordninga.
For å følgje opp evalueringa, bestemte Fiskeri- og
kystdepartementet å opprette ei arbeidsgruppe som skulle sjå på:
erfaringane frå prøveordninga
med meklingsinstans og den evalueringa som er gjort av prøveordninga,
og eventuelt foreslå tiltak
oppdatering av råfisklova i høve til utviklinga
av salslagssystemet etter at lova vart vedtatt i 1951
Mandatet for arbeidsgruppa har vore avgrensa av
at hovudtrekka i salslagssystemet og omsetningsmonopolet skal liggje
fast. I dette ligg det at det framleis skal fastsetjast ein minstepris
for fisk i første hand, og at dette såleis skulle vere ein gjennomgang
av tekniske forhold i råfisklova.
Arbeidsgruppa overleverte sine tilrådingar i
rapport 26. oktober 2011. Rapporten er tilgjengeleg på Fiskeri-
og kystdepartement si heimeside. Arbeidsgruppa føreslår å erstatte
dagens lov om omsetning av råfisk (råfisklova) med ei ny moderne
lov som er harmonisert med havressurslova og deltakarlova. Arbeidsgruppa
meiner at det framleis som hovudregel skal fastsetjast ein minstepris.
Føremålet med minstepris skal vere å oppnå ei rimeleg fordeling
av inntekt frå marknaden mellom fiskar og industri. Ei samla arbeidsgruppe
føreslår at minstepris skal bestemmast etter forhandlingar mellom
fiskesalslaget og dei andre partane, dvs. industriorganisasjonane.
Rapporten har vore på høyring, og departementet arbeider no med
å følgje opp høyringa.
Med verknad frå 1. januar 2010 innførte Den
europeiske unionen (EU) ei ordning med fangstsertifikat for eksport
av fisk mv. for å hindre UUU-fiske (ulovleg, urapportert og uregulert
fiske). Den 3. september 2009 inngjekk derfor Noreg ein avtale med
EU om norsk tilslutning til EU sitt fangstsertifikatsystem.
Eksporten frå Noreg har for det meste gått utan problem.
Med verknad frå 15. august 2010 vart det innført nye retningslinjer
frå EU-kommisjonen om kva for ei produktvekt som skal førast opp
i det nors-ke sertifikatet. På bakgrunn av dette har det blitt gjort
nødvendige endringar i det norske fangstsertifikatet. Hausten 2011
innførte danske styresmakter eit UUU-gebyr av ein slik storleik
at det vekkjer bekymring hjå næringa. Saka er gitt høg prioritet
av norske styresmakter, og ein vonar å finne fram til ei rimeleg
løysing.
Det sentrale i Noreg sin avtale med EU er at Noreg
skal skrive ut fangstsertifikat basert på det eksisterande norske
sluttsetelsystemet. Salslaga utferdar og validerer fangstsertifikata
via www.catchcertificate.no. Dei utferda elektroniske dokumenta
gjer det mogleg å identifisere opphavet til råvarene, og fangstsertifikata
følgjer varene ved eksport til EU. Frå norsk side vert det arbeidd
for at moglege krav som vert stilt til fangstsertifikat ved import
av sjømat, vert harmoniserte globalt, både for at tiltaka skal vere
effektive i kampen mot UUU-fiske og for å bidra til at marknadstilgangen
for norsk fisk og fiskevarer vert føreseieleg. Det er svært viktig
at krav til import av sjømat ikkje verkar som unødige handelshindringar.
Salslaga har fått eit stadig større ansvar for
ressurskontrollen. Dette heng naturleg saman med verksemda til salslaga.
Salslaga si organisering og grada av kontrollarbeid og kontrolltypar
er ulik. I Innst. 213 S (2009–2010) bad næringskomiteen om ei evaluering
av kvaliteten og ressursbruken i salslaga sitt kontrollarbeid. Departementet
har difor kartlagt innhaldet og omfanget av kontrollarbeidet i dei
ulike salslaga.
Salslaga har i dag kontrolloppgåver både for
ressurskontroll etter havressurslova og omsetningskontroll etter
råfisklova. Kontrollen inneber utøving av offentleg myndigheit.
Ressurskontrollen er avgrensa til opplysningar som naturleg følgjer
av salslaget si verksemd, som for eksempel kvotekontroll. I havressurslova
er salslaga sine fullmakter utvida slik at dei no er betre i stand
til å utføre operativ kontroll. Salslaga har mellom anna fått uhindra
tilgang til fartøy, anlegg og rekneskapsopplysningar. Evalueringa gjenspeglar
situasjonen før og etter salslaga sine utvida heimlar til å utføre
kontroll.
Evalueringa tek mellom anna føre seg om ressursbruken
er kostnadseffektiv, og kor sannsynleg det er at brot på reglane
vert oppdaga ved kontroll. Vidare inneheld evalueringa ei kartlegging
av kva type kontrollar dei enkelte salslaga utfører og korleis desse
vert utførte, og kva det er reagert mot og korleis det er reagert.
På denne bakgrunn kan gjennomgangen bidra til å belyse kontrollaktiviteten
og sikre likebehandling på tvers av salslaga. Det vert i denne samanheng vist
til arbeidet som er lagt ned i «Prosjekt salgslag». Evalueringa
vurderer verdien av salslaga sine utvida fullmakter etter havressurslova
og råfisklova. Salslaga er som private organisasjonar avhengige
av legitimitet i sitt kontrollarbeid. Kontrollarbeidet må innordnast
slik at ein ikkje kan stille spørsmål ved misbruk av opplysningar som
salslaga får tilgang til om konkurrerande verksemder.
Gjennomgangen av salslaga sitt kontrollarbeid har
avdekka til dels store ulikskapar salslaga imellom med omsyn til
kontroll. Årsakene til dette kan vere ulik organisering, ulik bemanning og
ulik prioritering av dei ulike oppgåvene.
Kontrollarbeidet i Fiskeridirektoratet, Kystvakta og
salslaga vert samordna i ei årleg nasjonal strategisk risikovurdering.
I dette dokumentet vert det gjort ei samla vurdering av risiko for ulovlege
handlingar innanfor ulike område, grunna på erfaring, reguleringane
for dette året, kontrollhistorikk, tilhøva i marknaden og lokal kunnskap.
I vurderinga for 2012 vert det mellom anna fokusert på svart omsetning
av både fisk og skaldyr, innanfor og utanfor dei formelle omsetningskanalane.
Svarte landingar og svart omsetning er såleis av dei områda som
har høg prioritet i 2012, og i analysen vert det peika på at auka
samarbeid mellom salslaga og regionkontora til Fiskeridirektoratet
skal prioriterast høgt dette året.
Departementet legg til grunn at dei to største salslaga
har best evne til kontroll ut frå tilgjengelege ressursar. Gjennomgangen
viser at det er ulik evne og vilje for tilrettelegging og utøving av
kontroll på staden. Dokumentkontroll i ettertid er eit viktig element
i kontrollarbeidet, men departementet ønskjer at salslaga også er
meir til stades med fysisk kontroll på kaikanten. Dei minste salslaga
har få ressursar til å oppfylle sine plikter etter havressurslova,
og dei ulike salslaga oppfyller sine plikter i ulik grad. Det ser
mellom anna ut til at nokre lag manglar både evne og vilje til å
gjennomføre fysiske kontrollar.
Salslaga har ofte minst like god informasjon
om mange viktige opplysningar i sann tid som styresmaktene, og kan
peike ut aktuelle kontrollsituasjonar. Gjennom samarbeidet med Fiskeridirektoratet
har ein kome langt i å utnytte denne informasjonen. Det kan likevel
vere meir å hente gjennom samarbeid, både mellom Fiskeridirektoratet
og salslaga og mellom salslaga sjølve. Slikt samarbeid er viktig
både for å utnytte ressursane best mogleg, og for å utnytte den
informasjonen som er tilgjengeleg i ulike system best mogleg. Det
er også viktig for å sikre lik grad av kontroll mellom ulike distrikt.
Betre samordning kan særleg vere ein avgjerande reiskap for at kontrolloppgåvene
i distrikta til dei små salslaga skal kunne løysast på ein god nok
måte. Det vil ikkje vere akseptabelt, verken for styresmaktene eller
for fiskarane, at graden av kontroll er ulik etter kva for distrikt
fangs-ten vert landa i. På denne bakgrunn vil det verte arbeidd
vidare med salslaga si rolle i den nasjonale ressurskontrollen.
Fiskeeksportlova tredde i kraft 1. juli 1991
og avløyste den dåverande fiskeeksportlova frå 1955. Lova regulerer
ei rekkje spørsmål knytt til eksporten av fisk og fiskevarer.
Fiskeeksportlova omfattar blant anna Noregs sjømatråd
AS. Sjømatrådet er sjømatnæringa sitt felles marknadsføringsorgan
og endra namn frå Eksportutvalet for fisk til Noregs sjømatråd AS 1. januar
2012. Sjømatrådet si verksemd vert finansiert av norske sjømateksportørar
gjennom ei årleg avgift og ei mark-nadsavgift på eksporten av fisk
og fiskevarer. Marknadsavgifta er heimla i fiskeeksportlova og vert
fastsett av departementet i fiskeeksportforskrifta. I 2009 vart
det bestemt at avgifta skulle harmoniserast til 7,5 promille på
alle sjømatprodukt, for å styrke marknadsarbeidet for norsk sjømat
i inn- og utland. Unnataket er hermetikkprodukt, som svarer ei mark-nadsavgift
på 2 promille. Sjømatrådet sine inntekter utgjorde 316 mill. kroner
i 2009 og 363 mill. kroner i 2010.
I 2009 og 2010 vart det eksportert norsk sjømat for
høvesvis 44,6 og 53,6 mrd. kroner. Det vart eksportert sjømat til
140 ulike land over heile verda, men dei viktigaste marknadene er
EU og Russland. Laks, torsk, sild, makrell, sei og aure er dei viktigaste
artane.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Fiskeri-
og kystdepartementets stortingsmelding om gjennomføring av råfisklova
og fiskeeksportlova i 2009 og 2010 og enkelte saker fra 2011.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for meldingen er at Stortinget skal bli regelmessig orientert om
gjennomføring av råfiskloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til at norsk fiskerinæring
er inne i en meget positiv trend når det gjelder størrelsen på de
enkelte bestander som norske fiskere i stor grad fisker på. Unntaket
må kunne sies å være kysttorsken som fortsatt ikke har en tilfredsstillende
biomasse. Det er imidlertid grunn til å påpeke at når det gjelder
lønnsomheten innen de enkelte flåtegruppene. er det store variasjoner.
De senere år har særlig de båtene som opererer innenfor det pelagiske
fisket hatt god lønnsomhet og ikke minst svært gode fangster grunnet
store bestander hva gjelder særlig sild og makrell. Disse
medlemmer mener at meldingen gir en god oversikt over fiskerinæringens
virksomhet i årene 2009 og 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at meldingen også tar for seg den måten
som selve førstehåndsomsetningen av fisk foregår på, men en tar
ikke opp de problemer som er knyttet til denne formen for monopolistisk
organisering av en næring.
Komiteen merker seg
at salgslagsstrukturen ikke er endret i perioden siden forrige melding. Det
er fremdeles fem salgslag i hvitfisksektoren: Skage-rakfisk, Rogaland
Fiskesalgslag, Vest-Norges Fiskesalgslag, Sunnmøre og Romsdal Fiskesalgslag
og Norges Råfisklag, i tillegg til ett i pelagisk sektor: Norges
Sildesalgslag. De seks fiskesalgslagene er private rettssubjekter, organisert
som samvirke der kun fiskere kan være medlemmer. Komiteen viser
til at salgslagene har enerett på all førstehånds omsetning av råfisk
mv. i Norge. Salgslagene har i tillegg en stadig større rolle som
offentlig forvalter på flere ulike områder. Komiteen merker
seg at regjeringen peker på at det er viktig å være oppmerksom på
problemstillingen rundt den stadige styrkingen av salgslagenes rolle
som offentlig forvalter. Komiteen merker seg at departementet
ikke finner at grensen for hvor stor forvaltningsmyndighet en organisasjon
som er reservert for fiskere bør kunne ha, overskrides pr. i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at inntjeningen
til de enkelte salgslagene viser til dels store variasjoner fra
år til år. Dette skyldes flere faktorer som fremkommer gjennom de
årsberetninger som er en del av meldingen. Disse medlemmer mener
dette gir en god og nyttig kunnskap om driften ved de forskjellige
salgslagene og viser til fulle at det jobbes på mange felter innen
salgslagene.
Komiteen viser til
at prøveprosjektet med en egen meklingsinstans med to meklingsnemnder –
en for hvitfisk og en for pelagisk fisk – ble evaluert i 2009. For
å følge opp evalueringen bestemte departementet å opprette en arbeidsgruppe
som skulle se på erfaringene fra prøveordningen med meklingsinstans
og en oppdatering av råfiskloven i henhold til utviklingen av salgslagssystemet
etter at loven ble vedtatt i 1951. Mandatet for arbeidsgruppa har
vært avgrenset av at hovedtrekkene i salgslagssystemet og omsettingsmonopolet
skal få ligge fast. I dette ligger det at det fremdeles skal fastsettes minstepris
for fisk i første hånd, og at dette således skulle være en gjennomgang
av tekniske forhold i råfiskloven. Komiteen viser
til at arbeidsgruppa overleverte sine anbefalinger i rapport 26. oktober
2011. Rapporten er tilgjengelig på Fiskeri- og kystdepartementets
hjemmesider. Arbeidsgruppa foreslår å erstatte dagens lov om omsetning
av råfisk (råfiskloven) med en ny moderne lov som er harmonisert
med havressursloven og deltakerloven. Arbeidsgruppa mener at det
fremdeles som hovedregel skal fastsettes en minstepris. Formålet
med minstepris skal være å oppnå en rimelig fordeling av inntekt
fra markedet mellom fisker og industri. En samlet arbeidsgruppe
foreslår at minstepris skal bestemmes etter forhandlinger mellom fiskesalgslaget
og de andre partene, dvs. industriorganisasjonene. Rapporten har
vært på høring, og departementet arbeider nå med å følge opp høringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil i den forbindelse vise til begrensningene i
mandatet til arbeidsgruppen som skulle se på følgende punkter:
Erfaringene fra prøveordningen
med en meklingsinstans ved uenighet om fastsetting av minstepris
på førstehåndsomsetning av fisk, og eventuelt å foreslå tiltak
Oppdatering av råfiskloven i sett i forhold
til utviklingen i salgslagene etter at loven ble vedtatt i 1951
De begrensninger som her fremkommer knyttet til
arbeidsgruppens mandat, gjør at man ikke hadde mulighet til å gå
inn i de mer markedsøkonomiske utfordringene dette systemet medfører.
Ei heller gjorde mandatet det mulig å se på andre omsetnings- og
oppgjørsmodeller knyttet til førstehåndsomsetningen. I den forbindelse
vil disse medlemmer vise til det høringsbrev som
er sendt næringskomiteen fra FHL (Fiskeri- og havbruksnæringens
landsforening), datert 10. mai 2012, der det fremkommer følgende
uttalelse:
«Vi viser til Stortingsmelding 16 (2011–2012) Gjennomføring
av råfisklova og fiskeeksportlova i 2009 og 2010. I forbindelse
med meldingen orienterer regjeringen om at det er igangsatt et påkrevd
arbeid med endringer i råfiskloven. I denne forbindelse har et partssammensatt
utvalg vurdert behov for endringer i råfiskloven. Konklusjonene
fra arbeidet og de ulike organisasjonenes standpunkt i arbeidsgruppen
er gjengitt i meldingen. Det kommer imidlertid ikke frem at FHL
og NSL sine representanter i utvalget ba om større endringer enn
det som flertallet mente det var rom for å diskutere innenfor rammene
av mandatet. Representantene fra fiskeindustrien pekte på at det
er behov for robuste markedsplasser, og at salgslagene også har
viktige posisjoner i forhold til ressursdokumentasjon, sporing m.m.
Problemet med råfiskloven er ikke primært at vi har organisering
via salgslag, men den maktskjevhet som ligger i at den ene part eier
salgslagene, og har lovbeskyttet rett til å diktere handelsbetingelser
og priser. For å skape robuste salgslag er det derfor viktig at
det gjøres endringer med dette fundamentet, og at salgslagene ikke
er partseid. FHL har derfor i utvalgsarbeidet vært opptatt av å
få vurdert et endret eierskap til salgslagene etter modell fra Norges Sjømatråd,
og en endring av styringen av salgslagene slik at alle deler av
næringen deltar i de styrende organer. En slik endring vil etter
vårt syn over tid bidra til å skape en sterkere legitimitet rundt
en organisert førstehåndshandel, og vil i tillegg gjøre ulike konflikthåndteringsorganer som
meklingsnemnder, voldgiftsordninger etc. Overflødige.»
Disse medlemmer støtter den bekymring som
fremkommer i dette høringsbrevet og ber regjeringen igangsette en
bredere gjennomgang av råfiskloven med tanke på en modernisering og
ikke minst et sterkere skille mellom de forvaltningsmessige og regulatoriske
oppgavene som tilligger salgslagene og den rent forretningsmessige
delen av virksomheten. Dagens system der den ene parten kan sitte
og diktere en minstepris uavhengig av den markedssituasjon en befinner
seg i, er ikke til fordel verken for kjøper eller fisker i det lange
løp. I tillegg til dette forvalter også salgslagene en del tilskuddsordninger,
der det er særlig føringstilskuddet som er det dominerende.
Komiteen viser til
at Den europeiske unionen (EU) fra 1. januar 2010 innførte en ordning
med fangstsertifikat for eksport av fisk mv. for å hindre UUU-fiske
(ulovlig, urapportert og uregulert fiske). Eksporten fra Norge har
for det meste gått uten problem. Høsten 2011 innførte danske styresmakter
et UUU-gebyr av en slik størrelse at det vekket bekymring hos næringen. Komiteen merker
seg at saken er gitt høy prioritet av norske styresmakter og at
en håper å finne fram til en rimelig løsning.
I internasjonal sammenheng er det bred støtte
til initiativ som har som formål å motvirke UUU-aktivitet. Komiteen er
tilfreds med at det fra norsk side jobbes for at mulige krav som
blir stilt til fangstsertifikat ved import av sjømat harmoniseres
globalt, både for at tiltakene skal være effektive i kampen mot
UUU-fiske og for å bidra til at markedstilgangen for norsk fisk
og fiskevarer blir forutsigbar. Komiteen sier seg
enig i at det er svært viktig at krav til import av sjømat ikke
virker som unødige handelshindringer.
Komiteen konstaterer
at salgslagene har fått et stadig større ansvar for ressurskontrollen,
og viser til at den nye havressursloven som ble vedtatt i 2008,
gir salgslagene et større ansvar og videre hjemler når det gjelder
den nasjonale ressurskontrollen. Komiteen er tilfreds
med at departementet nå har kartlagt innholdet og omfanget av kontrollarbeidet
i de ulike salgslagene. Komiteen merker seg at denne
gjennomgangen av salgslagenes kontrollarbeid har avdekket til dels store
ulikheter salgslagene imellom med tanke på kontroll.
Komiteen ser positivt på at det
på bakgrunn av den nå gjennomførte evalueringen skal arbeides videre
med salgslagenes rolle i den nasjonale ressurskontrollen, både i
den årlige strategiske risikovurderingen og på andre måter. Komiteen er
tilfreds med at departementets mål er en adekvat og lik kontroll,
basert på risikovurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti finner grunn til å påpeke
de store variasjonene salgslagene imellom når det gjelder kontrollarbeidet.
Det varierer til dels svært mye når det gjelder bruk av både personell
og ressurser på dette feltet. Det er svært viktig at man klarer
å få til en ens praksis og arbeidsmetodikk når det gjelder kontrollarbeidet.
Det er viktig at man har en ens praksis og forståelse av hvordan
dette arbeidet skal gjennomføres. Disse medlemmer mener
at det kan være mye å hente knyttet til kompetanse og bedre økonomisk
utnyttelse av de midlene en rår over med et tettere samarbeid salgslagene
imellom og med Fiskeridirektoratet. Dette tas opp som et tema i
meldingen, og disse medlemmer forventer at det igangsettes
et mer omfattende arbeid for å få en mer ensrettet praksis på plass
når det gjelder kontroll.
Komiteen viser til
at selskapet Norges sjømatråd AS er et statlig aksjeselskap der
Fiskeri- og kystdepartementet forvalter eierskapet og har det overordnede
ansvaret for at virksomheten drives i samsvar med politiske mål
og rammevilkår. Komiteen viser til at Sjømatrådet
er sjømatnæringens felles markedsføringsorgan, og endret navn fra
Eksportutvalget for fisk til Norges sjømatråd AS 1. januar 2012.
Dette ble gjort da navnet Eksportutvalget for fisk ikke fortalte tydelig
hva virkeområdene til selskapet var, og det nye navnet blir sett
på som mer dekkende.
Komiteen viser til at norsk sjømat
er en av våre viktigste eksportvarer, nest etter olje og gass. Norge
eksporterer nå sjømat til 140 land over hele verden. Komiteen er
tilfreds med at markedsavgiften for all eksport av fisk og fiskevarer
nå er satt til 7,5 promille, noe som har gitt økte ressurser til
markedsføring av norsk sjømat.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Meld. St. 16 (2011–2012) – om gjennomføring av
råfisklova og fiskeeksportlova i 2009 og 2010 – vedlegges protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mai 2012
Terje Aasland |
Irene Lange Nordahl |
leder |
ordfører |