Regjeringen legger med dette fram en proposisjon
om reindriftsavtalen 2012/2013 og med forslag om endrede bevilgninger
over statsbudsjettet for 2012 m.m. Stortinget godkjente 1. juni 1993
Hovedavtale for reindriften (St.prp. nr. 66 (1992–1993)), og ga
Landbruks- og matdepartementet (LMD) fullmakt til å forhandle med
Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) om ettårige avtaler for
reindriftsnæringen. Forhandlinger om reindriftsavtalen 2012/2013
ble innledet den 9. januar 2012. Partene kom i avsluttende forhandlingsmøte
den 23. februar 2012 til enighet om ny avtale. Avtalen gjelder for
perioden 1. juli 2012–30. juni 2013. Rammen for reindriftsavtalen
2012/2013 er på 104,5 mill. kroner. Dette er en økning på 2,5 mill.
kroner sammenlignet med inneværende oppgjør etter vedtatt budsjett
for 2012.
Avtalebestemmelsene som gjelder bevilgninger over
statsbudsjettet følger kalenderåret. Dette innebærer at årets forhandlinger
om avtalens økonomiske ramme og fordeling gjelder budsjettåret 2013.
Bevilgningen innarbeides i statsbudsjettet på ordinær måte gjennom
Prop. 1 S (2012–2013) for Landbruks- og matdepartementet. Imidlertid
fremmes proposisjonen om reindriftsavtalen som tidligere for behandling
i vårsesjonen. Det forutsettes at Stortinget i sin behandling av
proposisjonen gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt til å
iverksette tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen,
og som er knyttet til bevilgninger i 2013.
Forhandlingene om reindriftsavtalen gjennomføres
med basis i gjeldende mål og retningslinjer for reindriftspolitikken
som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–1992) En bærekraftig
reindrift, og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr.
167 (1991–1992). Videre er forhandlingene basert på Stortingets
behandling av de siste års reindriftsavtaler og budsjettproposisjoner,
samt den situasjonen man står overfor i næringen.
Forhandlingene om reindriftsavtalen 2012/2013 startet
9. januar 2012 ved at NRL overleverte sitt krav til Staten. Kravet
hadde en økonomisk ramme på 130,6 mill. kroner, en økning på 28,6 mill.
kroner i forhold til gjeldende oppgjør på 102,0 mill. kroner. NRL
krevde en økning av bevilgningene til Reindriftens utviklingsfond (RUF)
med 7,2 mill. kroner, for de direkte tilskuddene med 21,0 mill.
kroner, samt en økning av organisasjonstilskuddet med 0,4 mill.
kroner.
Staten la fram sitt tilbud den 31. januar 2012. Tilbudet
hadde en økonomisk ramme for reindriftsavtalen 2012/2013 på 102,0
mill. kroner. Dette var tilsvarende ramme som for inneværende oppgjør
etter vedtatt budsjett for 2012. I tilbudet ble det lagt hovedvekt
på å stimulere til markedsrettet produksjon og verdiskaping. På
denne måten var tilbudet særlig innrettet mot reindriftsutøvere
som har reindrift som hovednæring. I tillegg ble tiltak som bidrar til
en rask oppfølging av Landbruks- og matmeldingen særlig prioritert.
I tilbudet ble statens satsingsområder i forhandlingene
om reindriftsavtalen 2012/2013 beskrevet. Ett sentralt satsingsområde
var å bruke økonomiske virkemidler for å følge opp godkjente bruksregler,
herunder særskilt oppfølging av siidaer i distrikter med et for
høyt reintall i forhold til det godkjente. Videre ble det vist til
at oppfølgingen av bruksreglene vil kreve et økt uttak av slakterein.
Med dette som utgangspunkt understreket staten viktigheten av en
særlig prioritering av tiltak som bidrar til økt slakting og omsetning
av reinkjøtt, samt at arbeidet med å gjenopprette reindriftens positive
markedssituasjon prioriteres. I tillegg ble det understreket at man
i dette arbeidet sikrer at virkemidlene over reindriftsavtalen samordnes
slik at man på en mest mulig effektiv måte når de fastsatte mål.
Et annet satsingsområde var å benytte forhandlingene
til en rask oppfølging av de reindriftspolitiske tiltakene som ligger
i Meld. St. 9 (2011–2012) Velkommen til bords. Dette gjelder bl.a.
forsterkning av næringsaspektet i de reindriftspolitiske virkemidlene,
evaluering av dagens tilskuddssystem, økt satsing på reiselivsbasert
næringsvirksomhet i reindriften, samt etablering av et program for
læringsbaserte tjenester i reindriften.
Mange fortsetter å eie rein selv om man har
sin hovedinntekt utenfor næringen, og reindriftens totalregnskap
viser at næringsinntekten er lavest i de områder der en større andel
av flokken eies av personer som ikke har reindrift som hovedvirksomhet.
Dette er en utvikling som ikke bidrar til økonomisk bærekraft i
næringen. Distriktenes oppfølging av bruksreglene vil også innebære
at flere av de som eier rein må ut av næringen. Med bakgrunn i dette,
samt det forhold at det i dag i hovedsak ikke foreligger et rekrutteringsproblem
i næringen, understreket Staten at det verken er ønskelig å prioritere
nye eller å forsterke gjeldende virkemidler knyttet til rekruttering.
Under fremleggingen av tilbudet ble NRL orientert
om at finansiering av tiltak for distrikt som er forhindret fra
å bruke vinterbeiter i Sverige fordi norsk-svensk reinbeitekonvensjon
ikke er operativ, løses utenom reindriftsavtalen 2012/2013. I tillegg
ble NRL orientert om at reindriftsfradraget er endret tilsvarende
som jordbruksfradraget, og økes fra 54 200 kroner til 63 500 kroner. Maksimalt
fradrag økes fra 142 000 kroner til 166 400 kroner. Reindriftsfradragets
prosentsats økes fra 32 pst. til 38 pst., og endringene er gjeldende
fra og med 2012. Reindriftsut-øverne vil bli gitt rett til fradrag
for inngående merverdiavgift som faktureres reinbeitedistriktene
for fellesanskaffelser av bl.a. gjerder og anlegg.
Forhandlingene ble sluttført den 23. februar 2012.
Avtalen innebærer økonomiske tiltak i reindriftsnæringen på i alt
104,5 mill. kroner. Dette er en økning på 2,5 mill. kroner i forhold
til gjeldende oppgjør. Avtalen innebærer en avvikling av VSP-rein
og etablering av et nytt program for reindriften tilsvarende Lokalmatprogrammet
innenfor jordbruksavtalen. Det nye programmet skal være tilpasset
reinbedriftenes utfordringer. Samtidig skal reiselivsbasert næringsutvikling
i reindriften, samt samarbeidstiltak mellom reindriften og foredlingsbedrifter,
inngå i programmet.
Reindrift er en liten næring i nasjonal målestokk, men
både i samisk og lokal sammenheng har den stor betydning, økonomisk,
sysselsettingsmessig og kulturelt. Reindriften har alltid vært oppfattet og
akseptert som en helt spesiell samisk næring. Reindriften er derfor
en viktig del av det materielle grunnlaget for samisk kultur.
På bakgrunn av nasjonale forpliktelser etter Grunnloven
og folkerettens regler om urfolk og minoriteter, sees reindriftspolitikken
i en generell same- og samfunnspolitisk sammenheng. Reindriftspolitikken
er derfor bygd på to selvstendige grunnlag: en næringspolitisk produksjonsverdi
og en samepolitisk kulturverdi.
Torsdag 12. april 2012 behandlet Stortinget Meld.
St. 9 (2011–2012). Ved behandlingen av meldingen sluttet Stortingets
flertall seg til regjeringens reindriftspolitikk og til at delmålene
om en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft blir videreført.
Flertallet støtter også at næringsaspektet i de reindriftspolitiske virkemidlene
forsterkes. I den forbindelse ble det påpekt at reinkjøtt er en
arktisk delikatesse som har et markedspotensial som bør utnyttes
i større grad enn i dag, og det er viktig at næringen øker sin innsats
med produktutvikling og markedsføring.
De to sentrale virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske
målene er reindriftsloven og reindriftsavtalen. Bruksreglene vil
utgjøre fundamentet i ressursforvaltningen framover, og vil være
en forutsetning for at en rekke av lovens bestemmelser skal komme
til anvendelse. Utfordringen med å følge opp godkjente bruksregler
vil trolig være størst i deler av Finnmark der reintallet ikke er
i samsvar med beiteressursene, og der tallet på utøvere trolig er
for høyt til at målet om økonomisk bærekraft kan oppnås.
Økonomisk utvalg for reindriften er oppnevnt
av Landbruks- og matdepartementet og har til oppgave hvert år å
legge fram et totalregnskap for næringen. Regnskapet utgjør det
økonomiske grunnlagsmate-ria-let for reindriftsforhandlingene.
Totalregnskapet viser en nedgang i resultatmålene
fra 2009 til 2010. Vederlag for arbeid og kapital har en nedgang
fra 169,4 mill. kroner i 2009 til 152,6 mill. kroner i 2010 (‑16,8
mill. kroner). Målt per årsverk har vederlag for arbeid og egenkapital
en nedgang fra kr 166 900 i 2009 til kr 153 000 i 2010, og målt
per siidaandel har vederlag for arbeid og egenkapital en nedgang fra
kr 291 500 i 2009 til kr 265 000 i 2010. Sum produksjonsbaserte
inntekter reduseres fra 182,5 mill. kroner i 2009 til 174,3 mill.
kroner i 2010 (8,2 mill. kroner), hovedsakelig som følge av en reduksjon
i kjøttinntektene på 5,6 mill. kroner grunnet reduksjon i produsentprisen,
samt en reduksjon i livdyrverdien på 4,4 mill. kroner. Erstatningene
for tap av rein økte fra 67,7 mill. kroner i 2009 til 72,2 mill.
kroner i 2010 (4,5 mill. kroner), og erstatningene for arealinngrep
hadde en økning fra 4,2 mill. kroner i 2009 til 6,1 mill. kroner
i 2010 (1,9 mill. kroner). Det er hovedsakelig erstatningene for
tap av rein til rovvilt som er økende. Totalt sett er det en reduksjon
i de samlede inntektene fra 335,2 mill. kroner i 2009 til 333,6
mill. kroner i 2010 (‑1,6 mill. kroner).
Ser man på utviklingen fra 2007 øker kostnadene med
35 pst. på 4 år. Denne kostnadsøkningen fremstår som bekymringsfull
med hensyn til målet om økonomisk bærekraft. Kostnadsøkningen har
ikke sammenheng med økte slaktekostnader, men er i hovedsak relatert
til varekjøp, utstyr og avskrivninger. Renter på lånt kapital øker
fra 6,6 mill. kroner i 2009 til 8,4 mill. kroner i 2010 (1,9 mill.
kroner) på grunn av høyere gjeldsnivå i 2010 sammenlignet med året
før.
Budsjettet for 2011 viser en reduksjon i resultatmålene
grunnet lavere slakteuttak og en negativ prisutvikling.
Det foregår reindrift i nærmere 140 av landets kommuner
over et landareal på ca. 140 000 km2. Hovedtyngden av reindriften,
om lag 70 pst., finner sted i Finnmark.
Reindriftens utfordringer er mange og sammensatte.
Fortsatt er det en betydelig utfordring i forholdet mellom beitetrykk
og beitegrunnlaget i deler av Finnmark. For Troms reinbeiteområde er
hovedut-ford-ringen et underskudd på vinterbeite og en generelt
svak økonomi. For de tre sydligste reinbeiteområdene er hovedutfordringen en
sikring av arealene for å opprettholde den tradisjonelle nomadiske
driftsformen. I samtlige reinbeiteområder er det en økt utfordring
knyttet til store tap grunnet rovvilt. Dette er særlig fremtredende
i Nordland og Nord-Trøndelag reinbeiteområder. I tillegg er det
en utfordring i samtlige områder å få til økt verdiskaping for næringsutøverne.
Reintallet er i dag på om lag 250 000 rein.
Ut fra godkjente bruksregler vil det være behov for å redusere reintallet
med i underkant av 40 000 rein. I all hovedsak skal denne reduksjonen
skje i Øst- og Vest-Finnmark reinbeiteområder.
Høsten 2011 sendte departementet på høring et lovforslag
som innebærer en avvikling av områdestyrene. I tillegg til lovendringene
arbeides det med en administrativ overføring av områdekontorene
til de fem nordligste fylkesmennene.
Ved inngangen til slaktesesongen 2010/2011 var markedssituasjonen
for reinkjøtt vanskelig, og da særlig for reineiere og slakteri-
og videreforedlingsbedrifter i Finnmark. Med bakgrunn i den vanskelige
situasjonen, ble det høsten 2010 gjennomført ekstraordinære forhandlinger
mellom NRL og Staten. Forhandlingene resulterte i enighet om kortsiktige
tiltak for å sikre økt slakting og omsetning av rein fra Finnmark.
Ett sentralt tiltak var etablering av en midlertidig reguleringsordning
fram til 31. mars 2011.
NRL valgte å bryte forhandlingene med Staten om
reindriftsavtalen 2011/2012. Bakgrunnen for bruddet var knyttet
til uenighet om markedsregulerende tiltak, herunder først og fremst
oppfølging og avvikling av reguleringslageret. Med bakgrunn i bruddet
ble ansvaret for oppfølgingen av det omfor-ente tiltaket overført
til departementet alene.
Gjennom slaktesesongen 2010/2011 ble det gjennomført
et historisk høyt slakteuttak. Uttaket var på om lag 88 000 rein
ved registrerte slakterier. Samtidig hadde man et historisk lavt salg.
Opp mot 50 pst. av slakteuttaket i Finnmark gikk til regulering.
Denne ubalansen kunne knyttes til et for høyt prisnivå på reinsdyrkjøtt
gjennom flere år. Reinkjøttbransjen reagerte ikke tilstrekkelig
offensivt etter at finanskrisen ga et kraftig skifte i matmarkedet.
Med dette som utgangspunkt valgte departementet
å benytte reguleringslageret til å få et riktigere prisnivå på reinsdyrkjøttet.
Prisfastsettingen av reguleringslageret har bidratt til at reinsdyrkjøttet
har fått en betydelig tilpasning i markedet, og prisene til forbruker
har gått kraftig ned. Markedssituasjonen for reinsdyrkjøtt er nå langt
lysere, og man ser en positiv utvikling.
Reindriften i hele landet har hatt økende tap
det siste tiåret, og en vesentlig årsak til dette er økte rovviltbestander.
I 2010 meldte reindriften i alt 77 000 dyr tapt, av disse ble 19 500
(ca. 30 pst.) godkjent som tap til rovvilt. Av det totale tapet reindriften
oppgir gjennom melding om reindrift, utgjør om lag 80–90 pst. tap
til rovvilt.
Reinen er særlig sårbar for tap til rovdyr på
senvinteren og i kalvingsperioden om våren. Det er derfor et forvaltningsmål
å beskytte reinens kalvingsområder mot yngling av rovvilt. Rein
i dårlig kondisjon er særlig tapsutsatt, og dårlig beitetilgang
på grunn av ugunstig værforhold eller for høyt reintall kan øke
tapene betraktelig. Stor tapsrisiko forklares av driftsformen med helårs
beiting i ofte utilgjengelig og uoversiktlig terreng, noe som også
gjør det svært vanskelig å finne rein som er tatt av rovvilt. Det
har over tid vært en økning i erstatningsutbetalinger for rein tapt
til rovvilt. Dokumentasjonsgraden er svært lav i reindriften ved
at om lag 5 pst. av erstattet tap er dokumentert. Erstatningsutbetalingene blir
skjønnsmessig beregnet ut ifra dokumentert tap vurdert opp mot tapsrisiko.
Dette medfører at utbetalingene varierer mellom de ulike reinbeiteområdene,
og kan bidra til et økt konfliktnivå mellom næring og myndigheter.
Det ble etablert en arbeidsgruppe i 2010 til å utrede om dagens erstatningsordning
for tap av tamrein til rovvilt burde legges om, og eventuelt hvordan
det skulle gjøres. Gruppen har avlevert en rapport våren 2011 der
de anbefaler en trinnvis omlegging til en risikobasert erstatningsordning.
Det er blant annet behov for mer kunnskap om rovvilt i de ulike
områdene og andre tapsårsaker i reindriften. Miljøverndepartementet
har nå sendt arbeidsgruppens rapport på høring med frist 1. juli 2012.
Utviklingen det siste tiåret med økende og til dels
svært høye tap i deler av de sørsamiske områdene er særlig bekymringsfull.
Studier av produksjon og tap i reindriften i Nord-Trøndelag viser
at kalvetap forekommer på tross av at dyrene har relativt gode vekter.
Vanskelige værforhold på vinterbeitene ser ut til å forsterke problemene
med tap til rovvilt. Det er en kjensgjerning at rovvilt er en stor
utfordring for reindriften i disse områdene, og det er behov for
en særskilt oppfølging for å sikre næringsgrunnlaget.
Konvensjon av 9. februar 1972 mellom Norge og
Sverige om reinbeite gjaldt i utgangspunktet fram til 30. april
2002, deretter ble den forlenget med tre år fram til 30. april 2005.
En framforhandlet ny reinbeitekonvensjon ble parafert
av de to lands forhandlingsledere 24. februar 2009. Landbruks- og
matminister Lars Peder Brekk og landsbygdsminister Eskil Erlandsson
undertegnet konvensjonen 7. oktober 2009. Gjennom undertegningen
har de to land forpliktet seg til en videre oppfølging mot ratifikasjon
og ikrafttredelse. Konvensjonen har deretter vært på høring i begge
land, og høringen ble avsluttet rundt årsskiftet 2010/2011. Det
har også vært konsultasjoner om saken både med Sametinget og NRL
i april 2009.
Det var nye konsultasjoner med Sametinget 6. april
2011. Deretter mottok landbruks- og matministeren og den svenske
landsbygdsministeren felles henvendelse ved brev av 6. mai 2011 fra
sametingspresidentene i de to land vedrørende et møte mellom de
to ministrene, de to sametingspresidentene og lederne i NRL og SSR.
Et slikt møte er imidlertid ennå ikke avholdt.
Ratifikasjon og ikrafttredelse av en ny konvensjon
er avhengig av interne prosesser i begge land. På svensk side har
det i lys av høringen kommet opp problemstillinger som forutsetter nærmere
utredninger. I beste fall vil en ny konvensjon derfor kunne tre
i kraft mot slutten av 2013.
I og med at ny norsk-svensk reinbeitekonvensjon
ennå ikke er operativ, er situasjonen fortsatt slik at mangel på
avtale forhindrer norske reinbeitedistrikter i å bruke vinterbeiter
i Sverige. For å sikre driftsgrunnlaget for disse distriktene, innebærer
reindriftsavtalen 2012/2013 forslag om å omdisponere 0,5 mill. kroner
til fôring og andre tiltak fra kap. 1147 post 71 til kap. 1151 post
51 i 2012.
Under forhandlingene om reindriftsavtalen 2002/2003
ble avtalepartene enige om å oppheve målprisen for reinkjøtt fra
og med dette avtaleåret. Dette innebærer fri prisdannelse for reinkjøtt
innenfor den beskyttelse importvernet gir. Denne ordningen videreføres
for reindriftsavtalen 2012/2013.
For 2013 foreslås en økning av bevilgningen
til RUF fra 32,8 mill. kroner til 34,1 mill. kroner. Ut fra fondets
økonomiske situasjon foreslås tildelingsrammen for 2013 satt lik
bevilgningsrammen.
Avsetningen på 1,0 mill. kroner til kvinnerettede tiltak
opprettholdes.
Avtalepartene er enige om at det ikke øremerkes midler
til forskning og veiledning i 2012.
Avsetningen til konfliktforebyggende tiltak
er økt med 50 000 kroner til 1,45 mill. kroner. Økningen skal dekke
kostnadene til administrasjon av ordningen i Innovasjon Norge.
Avtalepartene er enige om at dagens VSP-rein avvikles.
Det settes av 8,0 mill. kroner over RUF til det nye Reinprogrammet.
Bevilgningen skal også dekke administrasjon av ordningen i Innovasjon
Norge. Det legges til grunn at programmet forankres sentralt i Innovasjon
Norge.
Det settes av 4,1 mill. kroner til Markedsutvalget for
reinsdyrkjøtt.
For reindriftsavtalen 2012/2013 settes det av
5,3 mill. kroner for å dekke kostnadene til pramming.
Med bakgrunn i ny reindriftslov og det forhold
at distriktene har fått behandlet sine bruksregler av styringsorganene,
avvikles ordningen med innløsning av siidaandeler.
Partene er enige om å etablere en egen ordning for
lærings- og omsorgsbaserte tjenester i reindriften.
I forbindelse med forhandlingene ble avtalepartene
enige om å sette ned en partsammensatt arbeidsgruppe som skal foreta
en gjennomgang av situasjonen i Nordland, Troms og Nord-Trøndelag
med sikte på økt produktivitet.
For å øke stabiliteten i kvaliteten, er avtalepartene
enige om at det blir gjennomført et forprosjekt i regi av NRL for
å kartlegge mulighetene og begrensningene ved å implementere en
standard for klassifisering av reinsdyrkjøtt.
Avtalepartene er enige om at det blir gjennomført
en gjennomgang av dagens tilskuddsordninger. Formålet med gjennomgangen
er å få klarlagt om effekten av de kostnadssenkende og direkte tilskuddene
samsvarer med avtalepartenes intensjoner ved omleggingen i 2003/2004
om å stimulere til økt markedsrettet produksjon og verdiskaping.
Norsk institutt for landbruksøkonomisk forsk-ning
(NILF) er gitt oppdraget med å foreta gjennomgangen av tilskuddene.
Det foreslås en bevilgning på 62,4 mill. kroner for
avtaleåret 2012/2013 til ulike direkte tilskudd. Dette er en økning
på 2,4 mill. kroner i forhold til gjeldende oppgjør.
Det gjøres følgende avsetninger til tilskudd
til siidaandeler og tamreinlag:
Det avsettes 23,0
mill. kroner til ordningen med produksjonspremie.
Det avsettes 15,4 mill. kroner til ordningen
med kalveslaktetilskudd. Regelverk for kalveslakttilskuddet videreføres.
Det avsettes 9,2 mill. kroner til ordningen
med driftstilskudd.
Det avsettes 3,0 mill. kroner til ordningen
med ektefelletillegg. Regelverk og satser for ektefelle- og samboertillegget
videreføres.
Det avsettes 1,9 mill. kroner til tilskudd
for frakt av slakteskrotter fra slakteanlegg til fryseanlegg. Dagens
regelverk videreføres.
Det avsettes 1,9 mill. kroner til velferdsordninger.
Av disse avsettes 300 000 kroner til ordningen med tidligpensjon.
Videre avsettes det 1,0 mill. kroner til ordningen med avløsning
ved svangerskap og fødsel. Bevilgningen til sykepengeordningen videreføres
uendret med 0,6 mill. kroner.
Organisasjonstilskuddet videreføres med 6,1 mill.
kroner, herunder 200 000 kroner til HMS-tiltak i reindriften.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
104 S (2011–2012) om reindriftsavtalen 2012/2013 og endringer i
statsbudsjettet for 2012 m.m.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at reindrifta er en liten næring i nasjonal målestokk,
men at den både i samisk og lokal sammenheng har stor betydning,
både økonomisk, sysselsettingsmessig og kulturelt.
Flertallet viser videre til St.meld.
nr. 28 (1991–1992) En bærekraftig reindrift, og Innst. S. nr. 167
(1991–1992), som trekker opp mål og retningslinjer for reindriftspolitikken. Flertallet merker
seg at hovedlinjene i meldingen er videreført av regjeringen, men
at det er gjennomført løpende og nødvendige tilpasninger, og at
nye momenter i forvaltningen av reindrifta har blitt vektlagt. Flertallet viser
også til den nye reindriftsloven (jf. Ot.prp. nr. 25 (2005–2006)
og Innst. O. nr. 72 (2006–2007)) som trådte i kraft 1. juli 2007.
Den nye reindriftsloven gir reindriften et større ansvar for bærekraftig
ressursforvaltning av reinbeiteområdene.
Reindriftsloven og reindriftsavtalen er de sentrale
virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske målene.
Flertallet viser også til den
nylig vedtatte stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikken,
Meld. St. 9 (2011–2012), og Innst. 234 S (2011–2012), der flertallet
i Stortinget slutter seg til regjeringens reindriftspolitikk. I
innstillingen viste næringskomiteen til at regjeringen vil sikre ei
bærekraftig reindriftsnæring gjennom tilpasset reintall, reduserte
tap og økt produksjon. I den forbindelse understreker flertallet betydningen
av at reintallet reduseres i de områder der det er for mye rein,
noe som bl.a. er svært viktig for å ivareta hensynet til dyrevelferd.
Stortinget sluttet seg også til at delmålene
om en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft skal videreføres.
Flertallet understreket også i Innst. 234 S (2011–2012) betydningen
av at næringsaspektet i de reindriftspolitiske virkemidlene forsterkes.
Reinkjøtt er en arktisk delikatesse som har et markedspotensial
som bør utnyttes i større grad enn i dag.
Flertallet ser det som positivt
at partene i reindriftsoppgjøret er enige om en avtale som har en ramme
på 104,5 mill. kroner. Dette er en økning på 2,5 mill. kroner i
forhold til inneværende års reindriftsoppgjør.
Flertallet merker seg at den
inngåtte reindriftsavtalen har som hovedmål å legge til rette for økt
markedsrettet produksjon og verdiskaping. Det vises i denne forbindelse
til at avtalen innebærer at de produksjonsavhengige tilskuddene i
det vesentlige videreføres. Denne videreføringen legger til rette
for økt slakting og produksjon, samtidig som det skaper en forutsigbarhet for
den enkelte reindriftsutøver.
Flertallet merker seg videre
at avtalen innebærer en avvikling av VSP-rein og etablering av et
program for reindriften tilsvarende Lokalmatprogrammet. Det nye
programmet skal være tilpasset reinbedriftenes utfordringer, samtidig som
reiselivsbasert næringsutvikling i reindriften og samarbeidstiltak
mellom reindrifta og foredlingsbedrifter skal inngå i programmet. Flertallet ser
dette som positivt.
Flertallet viser videre til at
partene er blitt enige om å etablere en egen ordning for lærings-
og omsorgsbaserte tjenester i reindriften, noe som bl.a. skal bidra
til å øke inntjeningen i reindrifta.
Flertallet merker seg at den
fremforhandlede avtalen gir grunnlag for en fortsatt positiv utvikling
av reindriftsnæringa, noe flertallet er fornøyd med.
Avtalen underbygger også den dreining man har hatt
i reindriftsavtalens virkemidler de senere årene, med et mer næringsrettet
fokus og en tilrettelegging for de reindriftsutøverne som har reindrift
som hovedvirksomhet, noe flertallet ser som svært
viktig.
Flertallet merker seg videre
at det i tillegg til selve avtalen er satt av 2,5 mill. kroner til finansie-ring
av kostnader vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt i 2012.
Flertallet er meget tilfreds
med det arbeidet reindriftsstyret har gjort med å fastsette bruksregler
og øvre reintall i alle distrikter, og at dette var på plass innen
utgangen av 2011. Flertallet er kjent med at det
er fremforhandlet en ny reinbeitekonvensjon med Sverige, men at
denne foreløpig ikke er operativ pga. manglende ratifikasjon. Flertallet ser
det som uheldig at en ny konvensjon ikke har trådt i kraft, og ser
det som viktig at regjeringen bidrar til å få fortgang i saken overfor
svenske myndigheter. Det vises i denne forbindelse til at mangel
på avtale hind-rer norske reinbeitedistrikter å bruke vinterbeiter
i Sverige.
Flertallet merker seg at det
i reindriftsavtalen for 2012/2013 omdisponeres 0,5 mill. kroner
til fôrin-g og andre tiltak for å sikre driftsgrunnlaget for de
distrikter som pga. manglende ratifisering av avtalen ikke får tilgang
til vinterbeitene i Sverige. Flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at produksjon
av reinkjøtt utgjør 1–2 pst. av den totale produksjonen av rødt
kjøtt i Norge. Reineierne og siidaene i reindriftsnæringen utgjør
det første leddet i verdikjeden frem til forbruker. Imidlertid merker disse medlemmer seg
at reineierne fremstår som en fragmentert gruppe i markedet.
Disse medlemmer er negativ til
importvern som grunnlag for prisdannelse, som har vært situasjonen
for reinkjøtt siden 2003. Disse medlemmer mener rammevilkårene
for reindriftsnæringen ikke skal skille seg vesentlig fra det som
er vanlig i andre næringer.
Disse medlemmer har merket seg
at reindriften er utsatt for tap av ulike årsaker. Hovedårsaken
til at reindriftsnæringen er spesielt utsatt for rovvilttap, er
at beitingen skjer i utmark året gjennom. Dette innebærer at driftsformen
i seg selv medfører en større tapsrisiko, og gjør næringen spesielt
sårbar ved en økning i rovviltstammene.
Disse medlemmer finner grunn
til å stille spørsmål ved omfanget av tap av rein som skyldes rovvilt.
Den nåværende erstatningsordningen baseres i for liten grad på krav
om dokumentasjon på tap. På landsbasis blir det innvilget erstatning
for ca. 25 pst. av det som søkes erstattet som drept av fredet rovvilt.
Av antallet som blir erstattet, er kun 6 pst. dokumentert. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til representantforslag
fremmet av Fremskrittspartiet hvor en ønsket å få satt ned et uavhengig
grans-kingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger
samt erstatningsordninger til reindriftsnæringen, Dokument 8:74
S (2010–2011).
Disse medlemmer viser til at
det for 2010 var budsjettert med erstatning for tap av rein grunnet fredet
rovvilt på 55,728 mill. kroner, mens regnskapet viser 66,082 mill.
kroner. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved internkontrollen
i reindriftsforvaltningen, noe Riksrevisjonen har gjort ved flere
anledninger.
Disse medlemmer er kritiske til
dagens manglende individmerking av tamrein, noe som gir alvorlige,
negative konsekvenser for både dyrevelferd, mattrygghet og naturressurser. Disse medlemmer mener
at slik merking vil gi grunnlag for en vesentlig forbedret sporing
i matkjeden. Individmerking vil også åpne for effektiv telling av
dyr på vidda og antall dyr per siida. Disse medlemmer er
av den formening at elektronisk øremerking av rein bør prioriteres, fordi
et slikt registreringssystem kan revolusjonere reindriftsnæringen
hva angår telling, flokkoversikt og valg av livdyr og slakteuttak.
Disse medlemmer registrerer at
det er strid om lovfortolkninger, slik at mange opplever at rein
beiter på arealer som skal være fredet fra reinbeite.
Disse medlemmer viser til at
det er uklarheter når det gjelder fortolkning av reindriftslov kontra
plan- og bygningslov i tilknytning til reindriften. Dette problemet
har i den senere tid eskalert. Det kan vises til konflikten på Lenvik-halvøya
der flere hund-re rein fra Sverige har oppholdt seg ulovlig. Området
de har oppholdt seg innenfor er et område som ikke er godkjent som reinbeiteområde,
noe som også kunne ha skapt problemer for kommunens vannforsyning
for de rundt 10 000 innbyggere som er lokalisert i det berørte området.
Disse medlemmer vil påpeke at
det i dag er store utfordringer med reindriftsnæringen i grensetraktene
til Sverige. Kommuner bruker store ressurser på konflikter med svenske
utøvere som bygger «gjeterhytter» på norsk side og som ikke forholder
seg til norsk plan- og bygningslov og norske lover og regler.
Problemene forplanter seg og konfliktnivået
øker, og det synes ikke å ha en fremtidig løsning som kan gi ro
for alle parter. Konsekvensene av manglende ny avtale mellom landene
forplanter seg i hele fylket ved at rein blir flyttet til områder som
ikke er definert som beiteområder.
Disse medlemmer vil påpeke viktigheten
av at regjeringen intensiverer arbeidet med en ny avtale, og snarest
mulig kommer til en enighet med den svenske regjeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen prioritere arbeidet med
å fremforhandle en ny avtale med bakgrunn i lov 2. oktober 1751
Første Codicill og Tillæg til Grendse-Tractaten imellem Kongerigerne
Norge og Sverrig Lapperne betreffende (Lappekodisillen) for å unngå
grenseoverskridende konflikter for fremtiden.»
Disse medlemmer mener at det
er et uheldig signal at forvaltningen belønner de i næringen som
bryter lovverket istedenfor å prøve å forebygge konflikter til et
stort lokalsamfunn.
Disse medlemmer ser med bekymring
på interne konflikter i næringen der noen aktører etterlyser en
strukturering slik at det blir mulig å drive lønnsomt, mens andre
mener at eierskap kun basert på en blanding av historisk hevd og kulturell
bærekraft må være tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpar-tiets stortingsrepresentant Kåre Simensen under behandlingen
av interpellasjon stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks-
og matministeren 11. mars 2010, uttalte:
«Jeg tror denne debatten om reintallet i Finnmark
er svært viktig, fordi det også er en omforent enighet om at reintallet
i deler av fylket er for høyt. Ifølge den nye reindriftsloven fra
2007 skal reintallet fastsettes slik at det skal være bærekraftig
både økologisk, økonomisk og kulturelt. Der er vi ikke i dag, og
vi har en lang vei å gå.»
Disse medlemmer viser til dagens
debatt og hendelser i Finnmark og ser at man dessverre ikke er kommet
særlig lenger. Den store variasjonen på gjennomsnittlig slaktevekt
man registrerer mellom reinbeitedistrikter med forholdsvis likt
utgangspunkt, gir grunn til bekymring. Dette kan tyde på at problemene med
for høyt reintall eskalerer heller enn bedrer seg. Også i inneværende
sesjon har man en rekke ganger debattert slike problemstillinger
i Stortinget.
Disse medlemmer er kjent med
at det også finnes eksempler på reindriftsutøvere som driver meget
godt. Det er mange utøvere og distrikter som produserer store kvanta
reinkjøtt av førsteklasses kvalitet. Deres driftsform er bærekraftig både
når det gjelder økonomi, økologi og når det gjelder å ivareta den
samiske kultur. Det er viktig å peke på at også disse utøvernes
næringsvirksomhet lider når hverdagen preges av konflikt og negativ
omtale.
Disse medlemmer har også gjennom
media merket seg statsrådens engasjement for næringen, men mener
problemenes høye antall og at disse involverer så mange forskjellige
aktører, krever at man må gjøre en grundigere politisk jobb i denne
sak.
Disse medlemmer viser til at
allerede under behandlingen av lov om reindrift (reindriftsloven)
24. mai 2007, uttalte opposisjonspartiene følgende:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er 15 år siden
Stortinget behandlet en egen stortingsmelding om reindrift, St.meld.
nr. 28 (1991–1992), jf. Innst. S. nr. 167 (1991–1992). Disse medlemmer
mener at det må utarbeides en ny reindriftsmelding på bakgrunn av
de store endringer som har skjedd i reindriften i denne perioden.
Dette gjelder både på det økologiske plan med arealinngrep, tap
av beiteland, rovdyrtap, klimaendringer, på det rettslige plan med
økt fokus på sedvanerett, ny reindriftslov og ny reinbeitekonvensjon,
og på det økonomiske plan med omlegging av tilskudds- og erstatningsordninger.
Reindriftsnæringen har, særlig i Finnmark, utfordringer knyttet
til produksjonsvariasjoner, lave slaktevekter, svært høye rapporterte
rovdyrtap og lav produktivitet.»
Da situasjonen på ingen måte er bedret på disse årene,
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om reindrift i løpet av 2012.»
Disse medlemmer mener regjeringen
snarest må iverksette tiltak for områdene i Finnmark som fremdeles
sliter med et for intensivt beitetrykk i forhold til ressursgrunnlaget. Disse medlemmer mener
dette er viktig for å sikre en mer forsvarlig ressursforvaltning
av reindriften i forhold til beitearealer.
Disse medlemmer har merket seg
økte konflikter mellom reindriftsnæringen og øvrige interesser i
Finnmark fylke. Disse medlemmer mener arealbehovet
for reindriftsnæringen ikke skal gå foran eller på bekostning av
annen næringsutvikling eller andre interesser i samme område.
Disse medlemmer viser til at
det i perioden fra reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag,
har vært mange medieoppslag om alvorlige problemer med et altfor
høyt antall reinsdyr i store deler av Finnmark. I henhold til medieoppslag
er Finnmarksvidda nedbeitet og mange dyr så avmagret at de ikke
tåler å bli transportert til slakting. Disse medlemmer mener
at en slik situasjon er svært alvorlig for både miljøet og dyrevelferden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til landbruks- og matministerens uttalelse
til NRK 22. februar 2012 der han uttaler:
«Når det i enkelte områder i Indre Finnmark finnes
reinkalver med vekt på nivå med pusekatter, da sier det seg selv
at noe er alvorlig galt.»
Disse medlemmer vil vise til
interpellasjon stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks-
og matministeren 11. mars 2010 om reindriftsnæringens utfordringer
for å få på plass en bærekraftig reindrift.
I debatten ble det referert til at Rolf Anker
Ims, som er prosjektleder for Økosystem Finnmark, som kombinerer
fagfeltene økologi og samfunnsfag for å finne årsaker til og konsekvenser av
variasjoner i reintall innenfor begge fagfelt, uttaler følgende:
«Prosjektet har blant annet samlet data fra slakterier,
for å vurdere om overtallighet i reinflokker fører til lavere slaktevekt
på dyrene. En slik sammenheng har vært allment akseptert tidligere,
og ble også klart påvist i Økosystem Finnmark.
Men
undersøkelsen har i tillegg vist noen av de biologiske mekanismene
som ligger bak de lave slaktevektene. Fostre hos simler som slaktes
på ettervinteren ble undersøkt, og det ble funnet at fostrene er
mindre hos simler fra bestander med høy tetthet enn hva som er tilfelle
for bestandene med lav tetthet. Beiteslitasje får altså effekter
på reinen allerede i mors liv. I tillegg ser vi at tennene hos rein
fra høytetthetsområder i Finnmark slites raskere enn hos alle andre
sammenlignbare hjortedyrbestander. Tennene slites faktisk ned til gommene
på ganske få år.
Årsaken er nedbeitingen, som fører
til at reinen må spise mer fiberrik kost. Dyrene får sannsynligvis
også i seg en del sand og stein som følge av nedslitt beitevegetasjon.
De
dårlige tennene gjør at dyrene i enda mindre grad klarer å nyttegjøre
seg den dårlige kosten de får i seg. Enkelte forskere har eksempelvis
ment at svært høyt beitepress over tid kunne tippe økosystemet i
positiv retning ved at beitene etter hvert domineres av produktive
beiteplanter slik som næringsrike arter av gress.
Denne
teorien har vi tilbakevist. Vårt prosjekt viser helt entydig at
for mange rein reduserer beitegrunnlaget, også innen de mest produktive sommerbeitene.
Konklusjonene
baserer seg på et stort materiale fra feltarbeid. Ikke mindre enn
15 961 målepunkter har blitt analysert. Tjue sommerbeitedistrikter
i Finnmark ble brukt som studieenheter. Distriktene ble valgt slik
at områdene til sammen utgjorde 10 par med nabodistrikter, hvor
hvert par har et distrikt med relativt høyt reintall og et distrikt
med lavt reintall. På denne måten fikk storskalamålingene nesten
et eks-perimentelt oppsett som la grunnlag for robuste analyser.
Studiet
har vært omfattende, kanskje til og med unikt i sitt omfang. Vi
hadde rene armeen av økologer i felt for å samle feltdata. I tillegg
brukte vi satellittfoto til å vurdere beiteeffekter i områder som
var vanskelig tilgjengelige for feltarbeid. Den kombinasjonen viste
seg å være veldig fruktbar.
Den samfunnsfaglige delen
av prosjektet har også avlivet noen myter, blant annet teorien om
at medvirkning, frivillige avtaler og økonomiske insentiver, såkalte
'gulrot-virkemidler', er mer effektive enn den gode, gamle pisken.
Reindriftsnæringen
deltar selv aktivt i prosessen med å sette rammebetingelser for
næringen, og uttrykker samtidig misnøye med reintallsjusteringene.
Det
viser seg at det finnes mange uenigheter knyttet til hvordan reintallet
fastsettes, hvilke deler av næringen som bør redusere antallet,
og hvilke virkemidler som bør brukes, forteller Ims.
Han
mener også at medforvaltningssystemet har ført til at personer med
mange rein får større makt, samtidig som subsidie- og erstatningssystemet
favoriserer store flokker. Dette kommer ekstra godt til syne etter
såkalte katastrofevintre.
Etter slike vintre vil personer
som driver stort både sitte igjen med flest dyr til videre produksjon
og få storparten av erstatningene fra myndighetene.
I
realiteten virker systemet slik at de som driver minst bærekraftig
favoriseres av staten. Hensikten fra myndighetenes side har nok
vært å hjelpe reindriftsnæringa i bærekraftig retning, men myndighetene
har ikke klart å se de langsiktige konsekvensene av forvaltningen.
Reindriften
oppfattes som en viktig kulturbærer i Finnmark. Samtidig skal næringen
leve opp til produksjonskrav som sammenfaller med resten av samfunnet.
Reindriftsnæringa
ligger i skjæringspunktet mellom ny og gammel tid, og møter derfor
mange utford-ringer, ikke minst i forbindelse med klimaendringer.
Et
varmere klima i Finnmark kan få stor effekt på vinterbeitene for
reinen.
Mildvær med påfølgende frost eller mer snø
på vidda er utfordringer som vil kreve mye av både næring og myndigheter.»
Økolog Rolf Anker Ims legger ikke skjul på at prosjektet
Økosystem Finnmark har vært utfordrende.
Disse medlemmer mener det er
prinsipielt betenkelig at enkeltnæringer forhandler egne rammevilkår
direkte med staten og inngår avtaler med store økonomiske konsekvenser
utenom den ordinære budsjettbehandlingen.
Disse medlemmer mener at de årlige
vedtak om reindriftsnæringens rammebetingelser ikke er et lønnsoppgjør,
men en fastsettelse av muligheter for å skape inntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av erstatningsordningen for tap av rein, herunder vurdere skjerping
av krav til dokumentasjon av innrapporterte tap. Gjennomgangen skal
foretas av en uavhengig instans.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av reindriftsoppgjøret til å følge kalenderåret og om at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.»
«Forslag til reindriftsoppgjøret 2012/2013 bifalles
ikke.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
igangsettes nedslakting av tamrein på Finnmarksvidda for å unngå
store dyrelidelser.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen prioritere arbeidet med
å fremforhandle en ny avtale med bakgrunn i lov 2. oktober 1751
Første Codicill og Tillæg til Grendse-Tractaten imellem Kongerigerne
Norge og Sverrig Lapperne betreffende (Lappekodisillen) for å unngå
grenseoverskridende konflikter for fremtiden.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om reindrift i løpet av 2012.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av erstatningsordningen for tap av rein, herunder vurdere skjerping
av krav til dokumentasjon av innrapporterte tap. Gjennomgangen skal
foretas av en uavhengig instans.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av reindriftsoppgjøret til å følge kalenderåret og om at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.
Forslag 5
Forslag til reindriftsoppgjøret 2012/2013 bifalles
ikke.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
igangsettes nedslakting av tamrein på Finnmarksvidda for å unngå
store dyrelidelser.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
fatte følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
1147 | | Reindriftsforvaltningen | |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre Finnmark, reduseres med
| 500 000 |
| | fra kr 8 904 000 til kr 8 404 000 | |
1151 | | Til gjennomføring av reindriftsavtalen | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings- og investeringsfondet, økes med
| 9 346 000 |
| | fra kr 32 800 000 til kr 42 146 000 | |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte tilskudd, reduseres med
| 8 846 000 |
| | fra kr 60 000 000 til kr 51 154 000 | |
II
Stortinget gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt
til å iverksette tiltak i henhold til den foreslåtte reindriftsavtalen,
og som er knyttet til bevilgninger i 2013.
Oslo, i næringskomiteen, den 31. mai 2012
Terje Aasland |
Torgeir Trældal |
leder |
ordfører |