Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, viser til Prop. 88 S (2011–2012) Utbygging
og drift av Edvard Grieg-feltet, hvor Olje- og Energidepartementet ber
Stortinget godkjenne planen med de forutsetninger som framgår av
forslaget.
Komiteen viser til at Edvard
Grieg-feltet har anslåtte utvinnbare ressurser på 29,1 millioner standard
kubikkmeter oljeekvivalenter, som tilsvarer 183 millioner fat oljeekvivalenter.
Om lag 90 pst. av dette er olje. Operatør for feltet er Lundin (50
pst.), de andre rettighetshaverne er Whintershall Norge ASA (30
pst.) og RWE Dea Norge AS (20 pst.). Komiteen viser
til at Oljedirektoratet og Olje- og Energidepartementet har funnet
prosjektet samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Komiteen registrerer at det er
gjort flere drivverdige funn på den sørlige delen av Utsirahøyden,
deriblant det store feltet Johan Sverdrup. Dette gir gode muligheter
for samordnede løsninger. Komiteen viser videre til
at Edvard Grieg-feltet blir viktig for gassevakueringen fra Draupne.
Komiteen registrerer at operatøren
har foretatt investeringer i prosjektet før Stortinget har behandlet
plan for utbygging og drift av Edvard Grieg. Komiteen viser
til at Olje- og Energidepartementet etter petroleumsloven har adgang
til å tillate slike investeringer under særlige forutsetninger.
Komiteen understreker at Stortinget
ikke tar hensyn til dette i sin behandling av saken, og at operatører
som gjør investeringer før Stortingets behandling, gjør dette helt
og fullt på egen risiko.
Komiteen viser til
at Edvard Grieg-feltet vil generere betydelig aktivitet i utbyggingsfasen
og i driftsfasen. Operatøren beskriver i plan for utbygging og drift
at utbyggingen vil gi 3 000–4 200 arbeidsplasser i utbyggingsfasen,
og totalt 700–800 arbeidsplasser i driftsfasen.
Komiteen registrerer at operatøren
har valgt en løsning med framskutt base i Rogaland, med en enhet
for driftsstøtte lokalisert ved selskapets hovedkontor på Lysaker
i Akershus. Komiteen understreker at petroleumsvirksomheten
skal skape størst mulig verdier for samfunnet, og legger til grunn
at man ved feltutbygginger legger til rette for positive, lokale
og regionale ringvirkninger ved lokalisering av operasjonene (base
og driftsorganisasjon).
Komiteen registrerer
at feltet etter forventet levetid vil ha en utvinningsprosent på
ca. 38 pst. Det er viktig å sikre at vi utvinner mest mulig fra de
feltene som er åpnet. Slik får vi sikret størst mulig verdiskapning
fra petroleumsindustrien. Komiteen understreker betydningen
av et målrettet og langsiktig arbeid for å øke utvinningen på norsk
sokkel. Komiteen viser i den forbindelse til Meld.
St. 28 (2010–2011) Petroleumsmeldingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til petroleumsmeldingen,
jf. Meld. St. 28 (2010–2011) En næring for framtida – om petroleumsvirksomheten,
og dens målsetting om å øke bruken av kraft fra land.
Det er gjeldende politikk at kraft
fra land skal utredes i forbindelse med alle nye felt. Komiteen merker
seg at Operatøren har funnet prisen per tonn CO2-reduksjon for kraft
på land til Edvard Grieg-feltet samordnet med Draupne og Dagny til
å være om lag 700 kroner. Alene er kostnaden for Edvard Grieg-feltet
beregnet til i overkant av 1 500 kroner. Komiteen trekker fram
at det store feltet Johan Sverdrup kan gi god økonomi i en samordnet
kraft fra land-løsning for hele den sørlige delen av Utsirahøyden.
Komiteen viser videre til at
operatørene på den sørlige delen av Utsirahøyden er pålagt å utrede en
samlet løsning for kraft fra land.
Komiteen viser til foreliggende
plan for utbygging og drift for Edvard Grieg-feltet, hvor det framgår
at dersom det blir en samlet løsning for kraft fra land på den sørlige
Utsirahøyden, så skal Edvard Grieg-feltet tilknyttes en slik løsning,
så framt Olje- og energidepartementet ikke bestemmer noe annet.
I så tilfelle skal Edvard Grieg-feltet dekke sin rettmessige andel
av investerings- og driftskostnadene ved løsningen. Komiteen vil
derfor påpeke at også Edvard Grieg-innretningen skal bli tilrettelagt
for å motta kraft fra land, dersom dette skulle bli en aktuell løsning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Edvard Grieg-feltet skal bygges ut
med et turbin-/generatoranlegg med kapasitet 2 X 30 MW, som i driftsperioden
vil medføre årlige utslipp til luft på 70 000 tonn CO2 og 43 tonn
NOx. Dette tilsvarer om lag 0,17 pst. av de samlede nasjonale utslippene
av klimagasser. Kraftløsningen skal også forsyne Draupne-feltet med
kraft.
Dette medlem er kritisk til at
det legges til rette for store investeringer i gassdrevne turbiner parallelt
med at det jobbes med en felles løsning for kraft fra land til alle
feltene på sørlige del av Utsira-høgden. Dette medlem viser
til Oljedirektoratets uttalelse om at initiell investering i turbiner
og generatorer på feltet vil medføre at en samordnet kraft fra land-løsning
for området vil bli mindre kostnadseffektiv og med økte tiltakskostnader
som konsekvens. En kostnadsdeling for alle funnene inklusiv Edvard
Grieg vil ifølge Oljedirektoratet være avgjørende for å kunne oppnå
lønnsomhet for en felles kraft fra land-løsning for området. Dette
medlem mener derfor at initiell investering i gassdrevne
turbiner og generatorer ene og alene må stå for rettighetshavers
regning og risiko, og at disse investeringene ikke bør inkluderes
i fremtidige lønnsomhetsberegninger av en helhetlig løsning med
kraft fra land til sørlige del av Utsira-høgden.
Dette medlem mener det er uheldig
å vedta en slik utbyggingsløsning for Edvard Grieg og Draupne noen
få måneder før rettighetshaverne under ledelse av Statoil skal legge
frem grunnlaget for investeringsbeslutning for en samordnet kraft
fra land-løsning for sørlige del av Utsirahøgden mot slutten av
2012.