Gjennom handsaminga av Prop. 108 S (2009–2010)
slutta Stortinget seg til eit opplegg for utviding av Bergensprogrammet,
med vidareføring i 10 år frå 2015 til 2025. Vidareføringa er føresett
å gi rom for å finansiere parallell utbygging av andre etappe av
Bybanen og Ringveg vest, bygging av Skansentunnelen og satsing på tiltak
innafor programområda.
Det ligg føre forslag om ytterlegare utviding
av Bergensprogrammet. Det er føresett at dette vil gi rom for å
gjennomføre tredje etappe av Bybanen – strekninga frå Rådal til
Flesland, byggje verkstad/depot for Bybanen og auka satsinga på tiltak
innafor programområda. Bergen kommune slutta seg til opplegget i
møte i bystyret 20. februar 2012. Hordaland fylkeskommune slutta
seg til opplegget i møte i fylkestinget 13.–14. mars 2012. Før saka
kan leggjast fram for Stortinget, skal det gjennomførast ekstern kvalitetssikring
(KS2).
For å sikre kontinuerleg utbygging av Bybanen har
Hordaland fylkeskommune søkt om løyve til å nytte 55 mill. kroner
i bompenger til tredje etappe i 2012. Den mellombels finansieringa skal
skje ved at Bergen Bompengeselskap AS aukar låneopptaket tilsvarande.
Samferdselsdepartementet går inn for at det
blir gitt løyve til auka låneopptak for å sikre nødvendig framdrift
i førebuingane til anleggsstart for tredje etappe av Bybanen. Samferdselsdepartementet
vil kome tilbake til utvidinga av Bergensprogrammet når tilstrekkelege
avklaringar ligg føre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Samferdselsdepartementets
tilråding om at det gis anledning til økt låneopptak for å sikre
nødvendig framdrift i forberedelsene til anleggstart for tredje
etappe av Bybanen. For å sikre kontinuerlig utbygging av Bybanen
har Hordaland fylkeskommune søkt om tillatelse til å benytte 55
mill. kroner i bompenger til tredje etappe. Bybanen er et svært viktig
virkemiddel for å løse de store kollektivutfordringene i Bergen,
og har allerede, på kort tid, blitt en suksess. Flertallet er
opptatt av at det er viktig å sikre kontinuerlig utbygging av Bybanen,
slik at tredje etappe nå kan realiseres, og flere programområdetiltak
iverksettes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anbefaler
ikke videre utbygging av Bybanen i Bergen, fordi bybaner (light
rail) er lite effektive løsninger som ikke er koblet til det nasjonale
jernbanenettet. Disse medlemmer viser til at bybaneutbyggingen
i Bergen også krever reservert gategrunn, noe som går ut over andre transportløsninger. Disse
medlemmer mener at utbygging av skinnegående transport i
Bergen bør baseres på jernbane med nye linjer direkte koblet til
det nasjonale jernbanenettet. Disse medlemmer peker
på jernbane til Flesland og til Åsane som viktige prosjekter, og
understreker at det er viktig med samordning mellom Jernbaneverket,
NSB og Avinor. Disse medlemmer peker spesielt på
at Flesland bør bygges ut som nasjonalt transportknutepunkt der
godshavn, jernbane, vei og flyplass er koblet sammen. Et slikt prosjekt
krever etter disse medlemmers mening statlig regulering,
tilrettelegging og finansiering. Disse medlemmer vil
av ovenfornevnte grunner gå imot regjeringens forslag om å sikre
økt låneopptak til bygging av bybanen i Bergen.
Komiteens medlemmer fra Høyre registrerer
at regjeringen fremmer forslag om å øke låneopptaket i Bergensprogrammet.
Dette økte låneopptaket må gjennomføres fordi regjeringen ikke har
lagt frem en ny bompengeproposisjon. Disse medlemmer vil
understreke at muligheten til økt låneopptak ikke løser det underliggende
problemet. Bergen kommune kan ikke gå videre med å planlegge disse
tiltakene uten at dette er godkjent finansiert ved at ny bompengesøknad
og takster blir vedtatt av Stortinget. Ved at regjeringen tilpasser
seg en utsettelse, risikerer man å stille hele prosessen med utviklingen
av prosjektene på vent. Det vil føre til dårlig ressursbruk og et
betydelig tidstap i byggeprosessen. Disse medlemmer vil
påpeke at man av hensyn til utviklingen av Bergensregionen må få
lagt frem bompengesaken innen 1. januar 2013. Disse medlemmer vil
oppfordre regjeringen på det sterkeste til å gjøre dette.