Det pågår eit arbeid med å revidere Oslopakke
3. Ei revidert pakke skal syne dei langsiktige prioriteringane,
korleis investeringa skal finansierast og lån nedbetalast. Dette
vil vere eit grunnlag for statsbudsjettet for 2013, nytt handlingsprogram for
Oslopakke 3 for perioden 2013–2016 og Nasjonal transportplan 2014–2023.
Departementet tek sikte på å kunne legge fram forslaget til revidert
Oslopakke 3 for Stortinget i samband med forslaget til statsbudsjett
for 2013.
Saman med lån på 1,6 mrd. kroner som Stortinget
har godkjent for rasjonell framdrift av prosjekt, var Fjellinjen
sine samla lån 2,5 mrd. kroner ved inngangen til 2012. Dei 900 mill.
kroner som overstig ramma godkjent av Stortinget, er bruke av Fjellinjen
for å klare drifta og likviditeten ved endringar av innkrevjingssystemet. Lånet
står ikkje i strid med bompengeavtala, og midlane er brukt til å
dekkje utgifter som følgje av endringar av innkrevjingssystemet.
Endringane i systemet er godkjent av Statens vegvesen. Etter departementet
si oppfatning burde selskapet opplyst om saka slik at departementet
kunne lagt den fram for Stortinget på eit tidlegare tidspunkt. Departementet
vil be om at Statens vegvesen sørgjer for betre rutinar ved handsaming av
slike saker.
Komiteen vil vise
til at styringsgruppa for Oslopakke 3 presenterte 24. mai 2012 revidert avtale
og finansiell løsning fremforhandlet av et politisk forhandlingsutvalg.
Revidert pakke, politisk avtale og handlingsprogram for 2013–2016
skal behandles i Oslo bystyre og Akershus fylkesting i løpet av
juni 2012. Komiteen avventer denne politiske behandlingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, legger til grunn at de føringer som
er lagt av Stortinget gjennom tidligere behandlinger, herunder Innst.
S. nr. 170 (2007–2008) og Innst. S. nr. 301 (2008–2009), følges opp. Flertallet vil
særlig understreke viktigheten av at andelen som går til kollektivformål
som del av samlet ressursinnsats, er minst på samme nivå som i opprinnelig
lokalt forslag, som tidligere presisert av Stortinget.
Flertallet har merket seg de
utfordringene Oslo og Akershus har knyttet til sterk befolkningsvekst,
og er bekymret for at økt biltrafikk vil gi betydelige fremkommelighetsutfordringer, behov
for ytterligere veginvesteringer og skape utfordringer for lokalmiljøet. Flertallet mener det
derfor må være et mål at trafikkveksten i Oslo og Akershus tas med
kollektivtransport, sykkel og gange i pressområdene.
Flertallet vil henvise til Innst.
S. nr. 301 (2008–2009) Om Oslopakke 3 trinn 2, der et bredt flertall
i transport- og kommunikasjonskomiteen uttalte følgende om Oslopakke 3:
«Flertallet er bekymret for klimagassutslipp fra transportsektoren,
og mener det er positivt at kollektivsatsning er en viktig del av
pakken. Det er likevel grunn til å tro at gjennomføringen av Oslopakke
3 ikke vil gi noen reduksjon av klimagasser. Flertallet mener derfor,
i tråd med sine merknader fra trinn 1, at det vil være nødvendig for
styringsgruppen å søke fremtidige løsninger som vil gi reduksjon
av klimagasser fra biltrafikken i Oslo-området. Flertallet vil understreke viktigheten
av at styringsgruppen i sine vurderinger og anbefalinger prioriterer
tiltak som bidrar til en gradvis dreining av transportsystemet i
mer miljøvennlig retning, der kollektiv og sykkel får økte markedsandeler.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser også til
regjeringens klimamelding, jf. Meld. St. 21 (2011–2012), der regjeringen
har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal
tas med kollektivtransport, sykkel og gange. I og omkring storbyområdene
skal kollektivformål og sykkeltiltak gis økt prioritet ved fordeling
av samferdselsbevilgningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Oslo har stor strategisk betydning for resten av landet. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til følgende merknader fra kommunal- og forvaltningskomiteen
i Innst. S. nr. 165 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 31 (2006–2007)
Hovedstadsmeldingen:
«Komiteen erkjenner at Oslo er i direkte konkurranse
med storbyregionene København-Malmö, Stockholm og Helsinki, og at
økt konkurranseevne for hovedstadsregionen er av strategisk betydning
for Norge og norsk næringsliv. Komiteen er glad for at meldingen
tar til orde for en hovedstadspolitikk, og mener nasjonal politikk
bør underbygge Oslos utvikling som dynamisk storby.»
Disse medlemmer viser til at
befolkningen i og rundt Oslo øker svært rask. Disse medlemmer viser
til at Oslos befolkning i Statistisk sentralbyrås befolkningsfremskrivning
for 2011–2060 er forventet å øke fra 599 000 innbyggere i 2011 til
786 000 innbyggere i 2030, og at befolkningen i Akershus i den samme
perioden er forventet å øke fra 546 000 til 714 000 innbyggere. Disse
medlemmer mener at dette bør få konsekvenser for finansieringen
av transportinfrastruktur i regionen, og at det blir helt feil når regjeringen
overlater regningen til bilistene i form av stadig økende bompenger. Disse
medlemmer viser til at bilistene i 2012 vil betale inn rundt
55 mrd. kroner i bilrelaterte avgifter, mens bevilgningen til Statens
vegvesen på statsbudsjettets kap. 1320 er på 16,3 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet grunnet den omfattende bompengeinnkrevingen fremmet
forslag om folkeavstemning om Oslopakke 3 da Oslo bystyre behandlet
saken for første- gang 25. oktober 2006, men at forslaget dessverre
bare fikk Fremskrittspartiets egne stemmer i bystyret. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet grunnet sitt synspunkt om
at staten skal dekke kostnadene ved infrastrukturinvesteringer,
har fremmet konkrete forslag om statlig fullfinansiering av Oslopakke 3
på Stortinget flere ganger, senest i form av representantforslag
Dokument 8:57 S (2011–2012), som ble behandlet i Stortinget 29. mars
2012. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
merknader og forslag ved tidligere behandling av Oslopakke 1, 2
og 3 i Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
den fremforhandlede avtalen om Oslopakke 3 der viktige prosjekter
tas ut av Oslopakke 3, understreker behovet for statlig finansiering,
og påpeker at prosjektene E18 Vestkorridoren og E6 Manglerud-prosjektet
er veistrekninger som påvirker logistikken i store deler av Norge. Disse medlemmer mener
videre at det er helt urimelig at 60 pst. av bompengene skal gå
til kollektivtiltak, mens bare 40 pst. skal brukes til rene veitiltak. Disse
medlemmer er også svært skuffet over at pakken utvides slik
at bompengeinnkrevingen skal gjelde 5 år lenger enn opprinnelig
planlagt. Disse medlemmer reagerer på at Fjellinjen
har lånt 900 mill. kroner mer enn rammen Stortinget har godkjent,
og påpeker at det er uansvarlig økonomisk politikk å overlate finansiering
av infrastruktur til bompengeselskaper av denne typen.