Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen framlegg
om å vidareføre ordninga med innkrevjing av lokalt finansieringstilskott
på omsetnad av drivstoff i Tromsø. Framlegget inneber vidareføring
av ordninga i fire år fram til 31. juli 2016.
Samferdselsdepartementet er nøgd med at Tromsø
kommune og Troms fylkeskommune ynskjer sterkare satsing på kollektivtrafikk,
trafikktryggleik og tiltak for gåande og syklande. Dette er i samsvar
med måla i konseptvalutgreiinga for transportsystemet i Tromsø,
og i tråd med dei signala eit breitt fleirtal i Stortinget har gjeve blant
anna gjennom Klimaforliket og behandlinga av Nasjonal transportplan.
Tromsøpakke 3, trinn 1, omfattar tiltak for kollektivtransport,
inkl. universell utforming, tiltak for gåande og syklande og trafikktryggleikstiltak
på kommunalt og fylkeskommunalt vegnett i Tromsø. I tillegg er det
prioritert midlar til planlegging av framtidige tiltak i samsvar med
konseptvalutgreiinga for transportsystemet i Tromsø.
Tiltaka i Tromsøpakke 3, trinn 1, er føresett
finansierte med statlege, fylkeskommunale og kommunale midlar, i
tillegg til det lokale finansieringstilskottet frå omsetnad av drivstoff.
I prinsippet er det slik at dei ulike forvaltningsnivåa finansierer
tiltak innanfor eige ansvarsområde.
Veglova § 27a slår fast at finansieringstilskotet berre
kan nyttast til bygging av offentleg veg. Det er derfor ikkje heimel
i veglova til å nytte midlane til planlegging. På eit møte mellom Tromsø
kommune, Troms fylkeskommune og Samferdselsdepartementet 27. februar
2012 var det semje om at innkravde drivstoffmidlar berre skal nyttast
til bygging av offentleg veg, og at planlegging skal finansierast
over offentlege budsjett. Departementet legg etter dette til grunn at
innkrevjingsordninga blir vidareført i fire år, og at midlane som
er innkravde med heimel i veglova § 27a skal nyttast i samsvar med
dei føringane som er gitt i St.prp. nr. 62 (2003–2004), jf. Innst.
S. nr. 222 (2003–2004).
Det er lagt til grunn at finansieringstilskottet
blir vidareført på dagens nivå, dvs. 89 øre per liter drivstoff
i 2011-prisnivå.
Tabell 5.1 i proposisjonen viser forslag til
finansieringsplan for Tromsøpakke 3, trinn 1. Det vil i liten grad
bli nytta midlar frå drivstoffavgifta i 2012. Finansieringsplanen
viser derfor av praktiske årsaker perioden 2013–2016.
Finansieringsplan (mill.
2012-kroner)
| Forslag 2013–2016 |
Finansieringstilskott | 92 |
Statlege midlar | 40 |
Fylkeskommunale midlar | 53 |
Kommunale midlar | 26 |
SUM | 211 |
Rekneskapstala frå Tromsø Veg AS viser at nettoinntekta
frå drivstoffavgifta dei tre siste åra (2009–2011) har vore på om
lag 23 mill. kroner per år. Med bakgrunn i dette er netto inntekt
frå drivstoffavgifta stipulert til 92 mill. kroner i perioden 2013–2016.
Finansieringskostnadene for eventuelle lån er stipulert
til om lag 5 mill. kroner for perioden innkrevjinga varer. Denne
kostnaden er føresett dekka innanfor ramma av pakka.
Av den samla ramma på 211 mill. kroner til trinn 1
av Tromsøpakke 3 i perioden 2013–2016 er det lagt til grunn at 169
mill. kroner skal brukast til infrastrukturtiltak på kommunalt og
fylkeskommunalt vegnett, medan 42 mill. kroner skal gå til planlegging
i samsvar med konseptvalutgreiinga.
Departementet legg vekt på at ordninga med lokal
drivstoffavgift ikkje må oppfattast som ei ny kommunal avgift for
å løyse ordinære oppgåver på vegnettet, men representere ei satsing på
konkrete tiltak. Tiltak som skal finansierast av drivstoffavgifta
må utgjere ei ekstraordinær satsing gjennom bygging av eit hovudvegnett
i Tromsø.
For å sikre rasjonell framdrift uavhengig av
takten i offentlege løyvingar og inntekter av drivstoffavgifta,
tilrår Samferdselsdepartementet at Tromsø Veg AS får løyve til å
ta opp lån på inntil 30 mill. kroner. Kapitalkostnaden ved ev. lån skal
dekkjast av midlar frå drivstoffavgifta.
Etter gjeldande praksis blir meirverdiavgifta
på finansieringstilskottet ført tilbake til Tromsø gjennom dei årlege
løyvingane over statsbudsjettet kap. 1320 post 30. Departementet
vil vidareføre denne ordninga og legg til grunn at desse midlane
inngår i det statlege bidraget og vert nytta til planlegging av
riksvegsystemet.
Komiteen viser til
at konseptvalgutredninga som er gjennomført for Tromsø, peker på
store behov for investeringstiltak både på riksvegene, for kollektivtransporten
og for å bedre forholdene for gående og syklende. Tromsø har den
nest høyeste kollektiv-andelen etter Oslo, mens sykkelandelen er
på 4 pst. Kommunen opplever også en sterk vekst i folketall, og
Tromsø spiller en viktig rolle for utviklinga i nordområdene. Komiteen vil
derfor uttrykke bekymring for kapasitets- og miljøutfordringene
som er knytta til transportsystemet i Tromsø. Det er blant annet arealknapphet
for både boligbygging og næringsutvikling som følge av transportsystemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Samferdselsdepartementets
forslag om å videreføre ordninga med innkreving av lokalt finansieringstilskudd på
omsetning av drivstoff i Tromsø. Dette innebærer ei videreføring
av ordninga i fire år fram til 31. juli 2016.
Flertallet understreker at det
er tverrpolitisk enighet om videreføringa av avgiften i Tromsø kommunestyre.
Flertallet viser til at Tromsøpakke 3,
trinn 1, omfatter tiltak for kollektivtransport, inkl. universell
utforming, tiltak for gående og syklende og trafikksikkerhetstiltak
på kommunalt og fylkeskommunalt vegnett i Tromsø. Det er også prioritert
midler til planlegging av fremtidige tiltak i samsvar med konseptvalgutredninga
for transportsystemet i Tromsø. Flertallet har merket seg
at en fireårig utvidelse vil gi relativt små inntekter, og at hovedsatsinga
derfor er lagt til ei strekning – Stakkevollvegen. Dette er en av
de mest trafikkerte vegene i Tromsø, og det vil gjennomføres tiltak
for prioritering av kollektivtrafikken og etablering av sykkelfelt
og tosidig fortau på hele strekninga.
Flertallet mener det er positivt
at kommunen ønsker sterkere satsing på kollektivtrafikk, trafikksikkerhet
og tiltak for gående og syklende, i tråd med blant annet Klimaforliket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, tar likevel til etterretning at Tromsø
kommune så langt ikke har ønsket et omfang av trafikantbetaling
for utviklinga av infrastrukturen som er vanlig i andre byområder.
Aktiviteten i de planlagte tiltakene de neste fire årene er derfor
lave.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymra for
klimagassutslipp fra transportsektoren, og har merka seg at blant
annet nivåene for lokal luftforurensning i Tromsø sentrum ved flere
anledninger har vært faretruende høye. Disse medlemmer er
svært kritiske til utviklinga i transportpolitikken i Tromsø. Kommunen
har valgt å ikke gjennomføre tiltak som ville kvalifisert Tromsø
til støtte fra belønningsordninga, som ytterligere styrking av kollektivtrafikktiltak
og tiltak for redusert bilbruk. Disse medlemmer viser
til regjeringas klimamelding, jf. Meld. St. 21 (2011–2012), der regjeringa
har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal
tas med kollektivtransport, sykkel og gange. I og omkring storbyområdene
skal kollektivformål og sykkeltiltak gis økt prioritet ved fordeling
av samferdselsbevilgningene.
Disse medlemmer er også svært
kritiske til at flertallet i Tromsø kommunestyre har valgt å gå bort
fra tidligere vedtak om finansiering av ny innfartsveg til Tromsø
(E8), og nå også har valgt å gå inn for nytt trasévalg. Dette gjør
at det er svært usikkert når en helt nødvendig utbedring av hovedtransport-åren
inn til Nord-Norges største by kan komme på plass. Disse
medlemmer har merket seg at representanter fra Næringsforeninga
i Tromsø, NHO og UNN, samt regionale aktører som blant annet fylkesråd for
samferdsel, Terje Olsen (Høyre), på det sterkeste har advart mot
dette. Disse medlemmer frykter at manglende forutsigbarhet
og vilje til å gjennomføre nødvendige tiltak for å bedre infrastrukturen
vil svekke Tromsøs posisjon som en motor i nord.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at konkurransedyktige norske byer betyr mye for Norges konkurranseevne,
og viser til at det er viktig med forutsigbare rammebetingelser
slik at byene kan iverksette langsiktige samferdselstiltak. Disse
medlemmer viser til at investeringsbehovet ofte er større
enn den enkelte by kan bære alene. Disse medlemmer mener
derfor at staten må ta et større finansielt ansvar for bygging av
infrastruktur i byene, både når det gjelder vei- og kollektivløsninger,
samt investeringer i gang- og sykkelveier i tilknytning til skolevei. Disse
medlemmer prioriterer infrastrukturinvesteringer i byene høyere
enn det regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet gjør, jf. komiteens behandling av statsbudsjettet for
2012 i Innst. 13 S (2011–2012).
Disse medlemmer registrerer at
det neppe hadde vært behov for noen tverrpolitisk enighet om lokal
drivstoffavgift i Tromsø hvis Fremskrittspartiet hadde fått gjennomslag
for sitt alternative statsbudsjett for 2012. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i forbindelse med statsbudsjettet for
2012 fremmet forslag om både storbyfond på 100 mrd. kroner og 706,9
mill. kroner ut over regjeringens forslag til drift av kollektivtransport
i de 21 største byområdene. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet også fremmet forslag om 11,6 mrd. kroner til
riksveibygging i form av egenkapital til et nytt statsforetak Riksvei
SF, i tillegg til et forslag om å øke rentekompensasjonsordningen
til fylkesveiene med 2 mrd. kroner ut over regjeringens rammer. Disse medlemmer mener
at staten skal betale for tiltakene den lokale drivstoffavgiften
er ment å dekke, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen finansiere tiltakene
i Tromsøpakke 3, trinn 1, gjennom de årlige statsbudsjettene, og
at dette innarbeides fra og med statsbudsjettet 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre står fast
på at ethvert initiativ for trafikantbetaling skal ha lokal oppslutning. Disse
medlemmer viser til at videreføringen av drivstoffavgiften
i Tromsø er forankret i lokalpolitiske vedtak. Disse medlemmer vil
derfor støtte forslaget. Disse medlemmer viser for
øvrig til Høyres alternative transportplan for perioden 2010–2019,
der Høyre foreslo å bruke 15 mrd. kroner mer på vei enn den rød-grønne
regjeringen.