Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet betrakter
revidert nasjonalbudsjett som en teknisk revisjon, som skal ta høyde
for nye forhold etter vedtatt statsbudsjett. Disse medlemmer må
akseptere at flertallet på Stortinget stemte ned Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2012, og at revidert budsjett ikke er arenaen
for omkamper. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til merknad i Innst. 375 S (2011–2012) punkt 3.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
å stimulere ungdom til å spare egenkapital for kjøp av egen bolig.
En sterkere egenkapital ved boligkjøp gir boligkjøpere større trygghet
for sin investering samt større fleksibilitet i markedet. BSU-ordningen
er et svært målrettet virkemiddel, og disse medlemmer mener
ordningen bør styrkes kraftig. Disse medlemmer foreslår
å heve øvre grense på totalt sparebeløp til 300 000 kroner, heve
årlig maksimalt sparebeløp til 25 000 kroner og øke skattebegunstigelsen
til 28 pst.
Disse medlemmer merker seg at
Finanstilsynet har strammet inn retningslinjene for boliglån ytterligere
og at egenkapitalkravet ved boligkjøp nå anbefales å være 15 pst.
Bolig er nordmenns viktigste spareobjekt, og høye boligpriser kombinert
med høye egenkapitalkrav kan stenge store grupper, deriblant svært
mange unge, ute av markedet. Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen, men merker seg at utviklingen ikke ser ut til å bekymre
regjeringen.
Disse medlemmer viser også til
representantforslag om forbedring av ordningen med bolig-sparing
for ungdom (BSU), Dokument 8:1 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 16-10 andre ledd første punktum skal lyde:
Skattefradrag for boligsparing gis med 28 pst.
av innbetalt sparebeløp.
§ 16-10 tredje ledd skal lyde:
Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 25 000 kroner
pr. inntektsår. Samlet innbetalt sparebeløp på kontoen kan ikke
overstige 300 000 kroner. For ektefeller som lignes under ett for begges
samlede formue og inntekt, gjelder beløpsgrensen i dette ledd for
hver av dem. Sparebeløp fra barn som lignes under ett med foreldrene,
jf. § 2-14, kommer bare til fradrag i skatt på inntekt som lignes
særskilt.
II
Endringene under I trer i kraft med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag fremmet i partiets alternative statsbudsjett for 2012,
hvor Fremskrittspartiet foreslo å heve øvre grense på totalt sparebeløp
til 300 000 kroner, heve årlig maksimalt sparebeløp til 25 000 kroner
og øke skattebegunstigelsen til 28 pst. Disse medlemmer anser
revidert budsjett som en teknisk revisjon som skal ta høyde for
uforutsette endringer i rammebetingelsene, og tar derfor ikke slike
omkamper nå.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at ordningen med individuell pensjonssparing
under de rød-grønne er redusert til et årlig sparebeløp på 15 000
kroner. Disse medlemmer vil reversere innstrammingene
og øke beløpet tilbake til nivået som var under regjeringen Bondevik
II. Det er viktig å stimulere privat sparing til egen pensjon ved
siden av folketrygdens ordninger og pensjoner i arbeidsforhold. Disse
medlemmer vil derfor øke det årlige sparebeløp til 40 000
kroner, samtidig som det innføres en symmetrisk beskatning av innskudd
i sparingen og utbetalinger fra pensjonen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I
I lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning
gjøres følgende endring:
§ 1-3 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Samlet årlig innbetaling av innskudd, premie
og vederlag for administrasjon av pensjonsavtalen, herunder vederlag
for forvaltning av årets innskudd og premie, kan for hver person
ikke overstige 40 000 kroner.
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 6-47 første ledd bokstav c annet punktum skal lyde:
Samlet fradrag kan ikke overstige 40 000 kroner.
III
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra og med 1. januar 2012.
Endringen under II trer i kraft med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at skatteinntektene fra næringsaktivitet
har vært til dels betydelig høyere enn regjeringen forutså da budsjettet
ble vedtatt. Disse medlemmer mener det da er både
fornuftig og naturlig at næringslivet får noen av disse pengene
tilbake gjennom konkurransefremmende skattelettelser. Disse medlemmer mener
det er viktig å gi norsk næringsvirksomhet rammebetingelser som
er på linje med våre naboland. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke avskrivningssatsene for saldogruppe d. fra 20 pst.
til 25 pst.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag
i innstillingen til revidert nasjonalbudsjett 2012 og fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 14-43 første ledd bokstav d skal lyde:
d. personbiler,
traktorer, maskiner, redskap, instrumenter, inventar, mv. – 25 pst.
II
Endringen under I trer i kraft fra 1. januar
2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre er bekymret
over at kostnadsveksten i Norge medfører at konkurranseutsatt virksomhet
står i fare for å bli utkonkurrert eller å måtte flytte virksomheten
ut av Norge. Disse medlemmer ser også med bekymring
på at produktivitetsveksten i Norge ikke utvikler seg i tråd med
forventningene. Disse medlemmer vil understreke at økt
produktivitet er en viktig forutsetning for at konkurranseutsatte
virksomheter skal kunne leve og videreutvikles med lønnskostnader
som er vesentlig høyere enn i andre land. Disse medlemmer ser
det som sentralt å stimulere til økte investeringer og foreslår
derfor 10 pst. startavskrivning for saldogruppe d.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 14-43 fjerde ledd skal lyde:
(4) Driftsmiddel som nevnt i saldogruppe d og som
er ervervet etter 30. juni 2012, kan i ervervsåret, i tillegg til
avskrivning etter første ledd, avskrives med inntil 10 pst. av kostpris. Tilsvarende
gjelder påkostning på driftsmiddel i saldogruppe d foretatt etter
30. juni 2012, jf. § 14-40 tredje ledd.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for
inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag ovenfor om å øke avskrivningssatsen i saldogruppe d
til 25 pst. over. Dette medlem vil samtidig innføre
en ordning med en ekstra avskrivningssats på 5 pst. for samme saldogruppe
under forutsetning at investeringen har en påvist miljøeffekt og/eller
medfører økt energieffektivisering.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Skatteloven § 14-43 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Driftsmiddel omfattet av første ledd som
har påviselig miljø- og klimamessig effekt, kan i ervervsåret, i
tillegg til avskrivning etter første eller annet ledd, avskrives
med inntil 5 pst. av kostpris. Tilsvarende gjelder for påkostning
på driftsmiddel som nevnt, jf. § 14-40 tredje ledd. Departementet
kan gi forskrifter til utfylling og gjennomføring av dette ledd,
herunder om kravet til påviselig miljø- og klimamessig effekt.
II
Endringene under punkt I trer i kraft straks
og med virkning fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre peker på
at småskala vannkraftverk representerer et betydelig potensial for
ny fornybar kraftproduksjon i Norge. Disse medlemmer har
merket seg at NVE anslår et potensial på landsplan på 25 TWh ny
kraftproduksjon fra småkraftverk. Dette utgjør mer enn 20 pst. av
dagens kraft-produksjon i et normalår, og dekker mer enn 80 pst.
av strømforbruket til norske- husholdninger. Det gir investeringer
i distriktene for om lag 80 mrd. kroner. Dette vil ha betydning
for flere tusen gårdsbruk og rettighetshavere, i tillegg til leverandør-industri
og annet næringsliv.
Disse medlemmer viser til at
klimautford-ringen krever en overgang fra fossile til fornybare
energikilder.
Disse medlemmer viser til at
i tillegg til en styrking av forsyningssikkerheten og økt mulighet
for å forsyne Europa med fornybar, utslippsfri elektrisk kraft,
kan inntekter fra salg av kraft fra småkraftverk på deres eiendom
gi en viktig inntekt for gårdbrukerne og andre grunneiere. Dette
kan innebære viktige alternative inntektskilder eller tilleggsinntekter
i landbruket.
Disse medlemmer peker på at bygging
av småkraftverk kan gi en kraftig økning i investeringene i distriktene.
Det vil danne grunnlag for økt optimisme og økt sysselsetting i
distriktene, både direkte og indirekte gjennom at underleverandører
etc. også gjerne befinner seg i distriktene. Bygging av småkraftverk
innebærer at verdier bygges for fremtidige generasjoner og gir grunnlag
for næringsdrift og bosetting i distriktene.
Disse medlemmer viser til at
det i dag betales full grunnrenteskatt for alle kraftverk med påstemplet
merkeytelse på over 5 500 kVA, noe som tilsvarer om lag 5 MW produksjonseffekt, mens
det for kraftverk under denne grensen ikke betales noen grunnrenteskatt. Disse
medlemmer peker på at denne grensen gjør at det blir lønnsomt
å tilpasse småkraftverk slik at de kommer under 5 MW installert
effekt, selv om det hadde vært teknisk mulig med et noe større kraftverk. Disse
medlemmer peker på at en dobling av grensen fra 5 500 kVA
til 11 000 kVA vil innebære at alle kraftverk som defineres som
småkraftverk, slipper grunnrenteskatt. Det vil innebære at en vesentlig
skattemessig barriere mot å utnytte det potensialet for økt fornybar kraftproduksjon
som ligger i småkraftverk, vil fjernes. I tillegg vil en slik endring
medføre at inntektsgrunnlaget for grunneierne fra småkraftverk vil
øke.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 18-3 tiende ledd skal lyde:
10) Av produksjon i kraftverk med generatorer som
i inntektsåret har en samlet påstemplet merkeytelse under 11 000
kVA, fastsettes ikke grunnrenteinntekt.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2011.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at statsministeren under rosemarkeringen i Oslo sa at det beste
svaret på terroren 22. juli vil være at folk engasjerer seg i politikk
og frivillige lag og organisasjoner. Det er dette medlem enig
i. Frivillige og ideelle organisasjoner bygger tillit mellom mennesker
på en måte som styrker demokratiet og mobiliserer individuell skaperkraft
og omsorg. Det sivile samfunn representerer en selvstendig pilar
i samfunnet, ved siden av stat og marked.
Dette medlem viser til at fradraget
for gaver til frivillige organisasjoner er en måte å sikre finan-sieringen
av frivilligheten på, noe som utvilsomt har utløst vekst i gavene
til disse organisasjonene. Dette medlem mener at
det er langt bedre å la de frivillige få beholde mer midler selv,
i stedet for å være avhengig av statlige overføringer. Dette
medlem foreslår derfor at fradragsrammen økes til 20 000
kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 6-50 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf
med til sammen 20 000 kroner årlig.
II
Endringsloven trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig at flest mulig skal kunne påvirke sin egen situasjon
gjennom representasjon og demokratisk deltagelse. Medbestemmelse
er også viktig når det gjelder eierskap i egen arbeidsplass, slik
at man ikke bare er medarbeider, men også utvikler eierskap. Dette
medlem viser til at slike ordninger er svært utbredt i mange
andre land, og at resultatene der entydig viser økt produktivitet
og dermed økt konkurransekraft.
Dette medlem mener at et viktig
incitament til medeierskap vil være skattestimulans ved kjøp av
aksjer i egen bedrift, og vil heve fribeløpet til 10 000 kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 5-14 første ledd bokstav a skal lyde:
a) Fordelen
settes til differansen mellom den verdien som kan oppnås ved reelt
salg av aksjen, redusert med 20 pst., og det den ansatte betaler for
aksjen. Den skattefrie fordelen kan likevel ikke overstige 10 000
kroner pr. inntektsår.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at skattefradraget for fagforeningskontingent under den rød-grønne
regjeringen har økt betydelig mer enn andre fradrags- og beløpsgrenser
i skatteloven. Dette innebærer en uakseptabel forskjellsbehandling
av skattytere, og dette medlem vil derfor redusere
fradraget til det nivået det var på i forbindelse med regjeringen Bondevik
IIs siste statsbudsjettforslag, 1 800 kroner pr. år.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 6-20 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 1 800 kroner eller
med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av året.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre mener
at kunnskapsutvikling, herunder forsknings- og teknologiutvikling,
er blant de viktigste drivkreftene for økonomisk utvikling. Å styrke bedriftenes
konkurransekraft er av stor betydning for å sikre fremtidig velferd
gjennom økonomisk vekst, spesielt når Norge er på vei inn i en tid
med enda tydeligere kunnskaps- og tjenesteøkonomi og i en tid hvor
mange bedrifter må omstilles og utvikle nye produkter for å overleve.
Dette medlem ønsker å styrke
Skattefunn-ordningen utover regjeringens forslag og ønsker å øke
grensen for egenutført FoU til 8 mill. kroner og ekstern FoU til
12 mill. kroner, fjerne regelen om maksimal timesats på 500 kroner
og fjerne regeler om at kostnader ved personale og indirekte kostnader
for antall timer for egne ansatte begrenset til maksimalt 1 850
timer pr. år, samt å etablere en ordning som indeksregulerer beløpene
for hhv. egenutført og innkjøpt FoU i Skattefunn-ordningen hvert
år.
Dette medlem ønsker et politisk
skifte i skattepolitikken; et grønt skatteskifte hvor beskatningen
vris fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøskadelig adferd.
Med Venstres skattepolitikk blir det mer lønnsomt å arbeide og investere
i norske bedrifter og arbeidsplasser, og mindre lønnsomt med forbruk
og forurensning. En slik grønn skattepolitikk er derfor både framtidsrettet,
bra for miljøet og bra for næringslivet. Ifølge svar på spørsmål
fra Venstre, anslår departementet i samarbeid med Norges forsk-ningsråd
at om lag 10 pst. av utgiftene til Skattefunn kan relateres til
miljø, klima og energieffektivisering. Dette medlem ønsker
å styrke denne innsatsen og vil innføre et ekstra tilleggskriterium
i Skattefunn hvor det gis adgang til å utgiftsføre ytterligere 2
mill. kroner utover det som er angitt i § 16-40 annet ledd bokstav
a og 4 mill. kroner utover det som er angitt i § 16-40 annet ledd
bokstav b for FoU knyttet til klima, miljø og energieffektivisering.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 16-40 annet ledd bokstav a og b skal lyde:
(2) Følgende kostnader gir grunnlag for fradrag, dersom
de også er fradragsberettiget etter kapittel 6:
a. Skattyters
kostnader til egenutført forsknings- og utviklingsprosjekt, begrenset
til 8 mill. kroner i inntektsåret. Prosjektet må være godkjent av Norges
forskningsråd.
b. Skattyters kostnader til forsknings-
og utvik-lingsprosjekt utført av forskningsinstitusjoner godkjent
av Norges forskningsråd, begrenset til 12 mill. kroner i inntektsåret.
Prosjektet må være godkjent av Norges forskningsråd. Samlet fradragsgrunnlag
etter bokstav a og b skal ikke overstige 12 mill. kroner i inntektsåret.
§ 16-40 annet ledd ny bokstav c skal lyde:
c. Skattyters
kostnader til egenutført forsknings- og utviklingsprosjekt vedrørende
klima, miljø eller energieffektivisering begrenset til 10 mill. kroner,
eller 14 mill. kroner for tilsvarende prosjekt utført av forskningsinstitusjon
godkjent av Norges forskningsråd. Prosjektet må være godkjent av
Norges forskningsråd. Samlet fradragsgrunnlag etter denne bestemmelse
skal ikke overstige 14 mill. kroner i inntektsåret.
§ 16-40 annet ledd ny bokstav d skal lyde:
II
Endringene under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre er
spesielt opptatt av rammevilkårene for de minste bedriftene, gründere
og selvstendig næringsdrivende. Dette medlem ønsker
et nyskapende Norge. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter
egen bedrift og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av
hensyn til maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende
og flere små bedrifter.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2012 derfor er foreslått en
rekke forbedringer som bidrar til at rammebetingelsene for disse
bedres. Det gjelder både skatteforslag, bedre sosiale rettigheter
og direkte støtteordninger over statsbudsjettets utgiftsside.
Dette medlem viser videre til
en høringsuttalelse som Facebook-gruppen «Selvstendige arbeidere
krever like rettigheter» overleverte Nærings- og handelsdepartementet 17. september
2011 angående rapporten «Prosesskartlegging av bedriftsetablering».
Her framgår det at svært mange selvstendig næringsdrivende opplever
dagens regelverk knyttet til forskuddsskatt som et stort problem.
Ved dagens regelverk må skatt innbetales før pengene fysisk er tjent,
basert på antatt/historisk inntektsnivå. Overholdes ikke denne innbetalingen,
kan skatteoppkrever utstede såkalt framskyndet forfall av etterfølgende
terminer av forskuddsskatt, dvs. at det kreves inn skatt for hele
inntektsåret selv om det «bare» er forfall for første termin som misligholdes.
Dette er en praksis dette medlem er
sterkt skeptisk til. Dette medlem mener at selvstendig
næringsdrivende må likebehandles med ordinære arbeidstakere også
på dette området, slik at skatt innbetales etter hvert som inntekt opptjenes,
og at ordningen med såkalt framskyndet forfall avvikles.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Skattebetalingsloven § 10-20 fjerde ledd nytt
annet punktum skal lyde:
Dette gjelder ikke forskuddsskatt for personlige skattytere.
II
Endringen under I trer i kraft straks, med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til de mange utfordringer som arveavgiften
gir for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer viser
til at dette er avgift på aktiva som tidligere har vært fullt ut beskattet
gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler
eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer mener på
prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde
mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig
byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt
arbeid for allerede travle ligningsansatte. Disse medlemmer ønsker
å forenkle arveoppgjørene og ønsker derfor å fjerne arveavgiften
for både næringslivet og for privatpersoner.
Disse medlemmer vil avskaffe
arveavgiften i sin helhet fra 1. juli 2012, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«I
Lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse
gaver oppheves.
II
Denne loven trer i kraft straks og med virkning for
arv og gave hvor rådigheten, jf. andre til sjette ledd, ansees ervervet
av arve- og gavemottaker 1. juli 2012 eller senere.
Hvis ikke annet følger av arvelaters eller givers bestemmelse
eller av reglene i femte og sjette ledd, ansees rådigheten ervervet
slik:
a) Over arvemidler
som ikke har vært under offentlig skifte: ved arvelaters død.
b) Over midler som har vært behandlet av
tingretten: når de utloddes eller utleveres uten utlodning eller
boet tilbakeleveres, med mindre et høyere avgiftsgrunnlag har vært
lagt til grunn ved tidligere avgiftsfastsettelse, jf. bokstav a,
og fristen for å påklage den tidligere verdsettelse er utløpet ved
åpningen av offentlig skifte, jf. §§ 35 og 37.
c) Over forsvunnet persons midler som ikke
undergis offentlig skifte: når dødsformodningsdagen er endelig fastsatt
i henhold til lov om forsvunne personer mv. av 23. mars 1961 § 8,
jf. samme lovs §§ 1 og 12.
d) Over gavemidler: når gaven i henhold
til § 2 tredje ledd ansees ytet.
Bestemmelsene under a–d foran medfører ikke at
rådigheten ansees ervervet så lenge gjenlevende ektefelle beholder
midlene i uskiftet bo i henhold til lov, testament eller samtykke
fra førstavdødes arvinger.
Ved fastsettelsen av tiden for rådighetservervet sees
det bort fra arvelaters eller givers bestemmelse om at midlene skal
behandles som umyndiges midler eller være undergitt lignende rådighetsinnskrenkning.
Rådigheten over midler som består i inntektsnytelse
(livrente, løpende kapitalavkastning, bruksrett, grunnavgift mv.),
ansees i sin helhet å være ervervet ved første termins forfall eller
ved bruksrettens inntreden. Når det er forbundet med særlige vansker
å fastsette kapitalverdien av inntektsnytelsen, og når avgiftsmyndigheten finner
det hensiktsmessig av andre grunner, kan rådigheten ansees ervervet
etterskuddsvis for hvert enkelt års verdi av inntektsnytelsen.
Ved erverv av livsforsikringspoliser som ikke kan
kreves gjenkjøpt, og av andre midler hvis vesentlige verdi er avhengig
av en betingelse, ansees rådigheten over midlene ikke ervervet før betingelsen
er inntrådt. Rådigheten over livsforsikringspoliser som ikke kan
kreves gjenkjøpt, ansees heller ikke å være ervervet, så lenge det
er uvisst hvilken form eller størrelse selskapets ytelser vil få.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til ordninger som finnes i flere land om
at såkalt «herreløs arv» tilfaller ideelle og samfunnsnyttige organisasjoner,
og fremmer forslag om at dette skal gjelde også i Norge.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv
og visse gaver gjøres følgende endring:
§ 4 femte ledd skal lyde:
Arv og gave som nevnt i § 2 første ledd bokstav b)
og § 2 annet ledd, til juridisk person med allmennnyttig formål
er unntatt fra avgiftsplikt. Det samme gjelder arv etter arveloven
§ 46. Utdeling av midler fra institusjon eller organisasjon som har
mottatt avgiftsfri arv eller gave etter reglene i dette ledd til
noen som er fortrinnsberettiget på grunn av slektskap, regnes som
arv eller gave direkte fra giveren eller arvelateren. Avgiftsfrihet
etter dette ledd gis ikke hvis giver eller arvelater har gitt bestemmelse
om bruk av arve- eller gavemidlene som ikke faller inn under et
allmennyttig formål. Departementet kan i forskrift gi regler til
utfylling og gjennomføring av reglene i dette ledd, herunder gi
regler om krav til vedtekter, regnskap og revisjon.
II
Endringsloven trer i kraft straks. Endringen
av § 4 gjelder likevel med virkning for arv og gave hvor rådigheten,
jf. arveavgiftsloven §§ 9 og 10, går over 1. juli 2012 eller senere.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til et politisk ønske om å konvertere bilparken
i mer miljøvennlig retning, samt at flere skal kjøpe og bruke elbiler. Disse
medlemmer mener at utviklingen går for tregt og ønsker derfor
å legge forholdene til rette for at det skal bli enda billigere
å bruke elbiler.
Disse medlemmer foreslår at det
innføres fritak for merverdiavgift for leasing av elbiler og batterier
til elbiler, samt for batteriskift i elbiler, både for privat bruk
og for bruk som firmabil, og viser til bevilgningsforslag i Innst.
375 S (2011–2012).
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 6-6 første ledd skal lyde:
(1) Omsetning og utleie i yrkesmessig utleievirksomhet,
herunder leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til fremdrift,
er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som
omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd
bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
II
§ 6-6 nytt annet ledd skal lyde:
(2) Utleie, herunder leasing av batterier til kjøretøy
som omfattes av første ledd, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket
omfatter også tjenester som leveres som ledd i utleien.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
III
Endringsloven trer i kraft 1. juli 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik miljømessig omstilling av skattesystemet hvor
det både skal lønne seg å arbeide, investere og eie i norske arbeidsplasser
og norsk næringsliv og samtidig å legge om adferd i mer miljøvennlig
retning og stimulere til sunnere kosthold/livsstil, foreslår dette
medlem en omlegging av merverdiavgiftssystemet kombinert
med høyere tobakksavgifter. Konkret foreslår dette medlem at
det ikke blir merverdiavgift på frukt og grønt (0 pst.), mens det
blir full merverdiavgiftssats (25 pst.) på brus og sterkt sukkerholdig
drikke, og at den generelle matmomsen økes med 1 prosentpoeng utover
regjeringens forslag, alt gjeldende fra 1. juli 2012
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 5-2 skal lyde:
(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler. Det skal
likevel beregnes merverdiavgift med alminnelig sats for næringsmidler
som omsettes som en del av en serveringstjeneste. Det samme gjelder
ved omsetning, uttak og innførsel av brus og sterkt sukkerholdige
drikkevarer.
(2) Som næringsmiddel anses enhver mat- eller drikkevare
og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker.
(3) Som næringsmiddel anses ikke legemidler, tobakksvarer,
alkoholholdige drikkevarer og vann fra vannverk.
(4) Departementet kan gi forskrift om hva som menes
med næringsmidler, serveringstjenester, brus og sukkerholdige drikkevarer
og omsetning av næringsmidler.
II
Ny § 6-16 a skal lyde:
§ 6-16 a Frukt og grønnsaker
Omsetning av frukt og grønnsaker er fritatt
for merverdiavgift.
III
§ 7-1 skal lyde:
Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel
av varer som nevnt i § 3-6 bokstav d, § 3-7 fjerde ledd, § 3-18,
§§ 6-1 til 6-3, § 6-6 første ledd, § 6-15 og § 6-16 a.
IV
Endringene under I, II og III trer i kraft 1. juli 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Stortinget flere ganger har behandlet forslag om å likebehandle
papiraviser med elektroniske aviser i mva-systemet, gjennom fritak
for mva. for begge deler. Dette medlem viser videre
til at mediestøtteutvalget (NOU 2010:14) også foreslo en slik likebehandling,
men med den forskjell at begge deler ble ilagt såkalt lav mva-sats. Dette
medlem deler den oppfatning at dette er et rimelig og fornuftig
forslag og i tråd med tiden da det innholdsmessig er små skiller
mellom papiraviser og nær identiske elektroniske utgaver. Dette
medlem viser bl.a. til at også mediebedriftens landsforbund
nå har åpnet for en slik løsning.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 5-1 annet ledd skal lyde:
(2) Loven §§ 5-2 til 5-12 gjelder i den utstrekning
det følger av Stortingets vedtak om merverdiavgift at det skal beregnes
merverdiavgift med redusert sats.
Ny § 5-12 skal lyde:
§ 5-12 Aviser
(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved omsetning, uttak og innførsel av aviser som er trykt på
papir og som utkommer regelmessig med minst ett nummer ukentlig.
Fritaket gjelder tilsvarende for aviser omsatt som elektroniske
tjenester.
§ 6-1 oppheves.
§ 7-1 skal lyde:
§ 7-1 Varer som er fritatt eller unntatt ved
omsetning i merverdiavgiftsområdet
Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel
av varer som nevnt i § 3-6 bokstav d, § 3-7 fjerde ledd, § 3-18,
§ 6-2, § 6-3, § 6-6 første ledd og § 6-15.
II
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra og med 1. juli 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre ønsker
å styrke frivillige organisasjoner på en rekke områder. Som et ledd
i en slik målrettet styrking vil dette medlem heve
registreringsgrensen for allmennyttige og veldedige organisasjoner
for registrering i merverdiavgiftsregisteret. I dag er beløpsgrensen
for disse 140 000 kroner i avgiftspliktig omsetning i en 12-månedersperiode. Dette
medlem vil heve denne grensen til 500 000 kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endring:
§ 2-1 første ledd annet punktum skal lyde:
For veldedige og allmennyttige institusjoner
og organisasjoner er beløpsgrensen 500 000 kroner.
II
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra og med 1. juli 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre er
spesielt opptatt av rammevilkårene for de minste bedriftene, gründere
og selvstendig næringsdrivende. Dette medlem ønsker
et nyskapende Norge. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter
egen bedrift og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av
hensyn til maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende
og flere små bedrifter.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2012 derfor er foreslått en
rekke forbedringer som bidrar til at rammebetingelsene for disse
bedres. Det gjelder både skatteforslag, bedre sosiale rettigheter
og direkte støtteordninger over statsbudsjettets utgiftsside.
Venstre gjennomførte høsten 2010 nær 1 000 bedriftsbesøk.
Tilbakemeldingene fra bedriftsledere og ansatte er at det er spesielt
to ting de er opptatt av. Det første er en kraftfull reduksjon i
skjemaveldet og det andre er å gjøre det enklere (og billigere)
å ansette flere, spesielt i oppstartsfasen. Svært mange peker på
at en reduksjon i arbeidsgiveravgiften ville være et svært velegnet virkemiddel. Dette
medlem foreslår derfor å innføre en ordning der det kun
betales halv arbeidsgiveravgift for ansatte i nystartede bedrifter med
inntil 5 ansatte i de 3 første årene etter førstegangs registrering
av bedriften/virksomheten
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 23-2 nytt tiende ledd skal lyde:
For nyetablerte foretak med færre enn fem ansatte,
skal arbeidsgiveravgift svares med 50 pst. av den arbeidsgiveravgift
som ellers følger av gjeldende regler og satser i etableringsåret
og de to påfølgende årene.
Nåværende tiende til trettende ledd blir ellevte
til fjortende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for virksomheter som registreres for første gang 1. juli 2012 eller
senere.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de store utfordringer konkurranseutsatt næringsliv har og prognoser
om økt arbeidsledighet, redusert oppdragsmengde og lavere lønnsomhet. Dette
medlem er opptatt av å legge forholdene til rette for at
bedrifter ikke velger bort inntak av nye lærlinger i denne situasjonen.
Det er viktig å sikre trygghet for praktiske yrker, og at fremtidige
elever har tillit til at de får lærlingplass når de trenger det.
Det er også slik at manglende lærlingplasser medfører økte kostnader for
fylkeskommunene som da må opprette ordinær undervisning som kompensasjon. Dette medlem vil
også understreke viktigheten av at det offentlige øker antallet
lærlinger. Dette medlem viser videre til at det er
svært mange som denne høsten står uten lærlingplass, og at det tafatte
svaret fra enkelte regjeringspartier er at lærlingplass skal lovfestes. Dette
medlem har ingen tro på å lovfeste en plass som bedrifter ikke
kan tilby – ei heller lovfestes å tilby – men å stimulere bedriftene
til å ta inn lærlinger ved bruk av varige skatteinsentiver og ved
å øke lærlingtilskuddet slik dette medlem også foreslår i
Innst. 375 S (2011–2012).
Dette medlem foreslår derfor
at arbeidsgiveravgiften fjernes for nye lærlinger med virkning fra
1. juli 2012.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 23-2 nytt tiende ledd skal lyde:
Det skal ikke betales arbeidsgiveravgift for
lønnet arbeid som lærling som det ytes tilskudd for etter forskrift
til opplæringslova 23. juni 2006 § 11-4, når lærlingen tiltrer 1. januar
2012 eller senere.
Nåværende tiende til trettende ledd blir ellevte
til fjortende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for lønn mv. som opptjenes fra og med 1. juli 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke betydningen av arbeidet som utføres av de frivillige
organisasjonene. Frivillig sektor har en stor samfunnsmessig verdi.
Det er viktig å stimulere til aktivitet i de mange små lag og foreninger
gjennom å fjerne byråkratiske barrierer for de som ikke har fast
ansatte i en administrasjon. Dette medlem vil derfor
heve grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt i enkeltforeninger til
500 000 kroner totalt og 50 000 kroner pr. ansatt.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endring:
§ 23-2 åttende ledd annet punktum skal lyde:
Fritaket etter første punktum gjelder bare dersom
institusjonens eller organisasjonens totale lønnsutgifter er opp
til 500 000 kroner, og bare for lønnsutbetalinger opp til 50 000
kroner pr. ansatt.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre prioriterer å styrke kunnskapsformidlingen i
skolen og med dette flere undervisningstimer og tiltak for å øke
lærerrekrutteringen fremfor gratis frukt og grønt. Disse
medlemmer mener mat er et primæransvar for foreldrene. Der
det er behov for ordninger ved den enkelte skole, bør dette skje
i et samarbeid med foreldre og kommunen.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag
i Innst. 375 S (2011–2012).
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den vidaregåande opplæringa gjøres følgende endring:
Opplæringslova § 13-5 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra 1. juli 2012.
III
Stortinget ber regjeringen oppheve § 18-2 i tilhørende
forskrift.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at selvstendig næringsdrivende foreldre i dag ikke har rett
til omsorgpenger. Ordinære arbeidstakere med funksjonshemmede og
kronisk syke barn har, ut over retten til ordinære omsorgspenger,
rett til ekstra omsorgspenger ut over 10 dager per kalenderår. Disse
medlemmer mener det er spesielt uheldig at selvstendig næringsdrivende
med funksjonshemmede eller kronisk syke barn ikke har mulighet til
å være hjemme med syke barn uten at det i verste fall kan gå svært
hardt ut over familiens privatøkonomi. Disse medlemmer foreslår derfor
å utvide retten til omsorgspenger fra folketrygden for selvstendig
næringsdrivende foreldre med kronisk syke eller funksjonshemmede
barn, slik at folketrygden dekker utgifter til omsorgslønn fra og
med 11. fraværsdag på lik linje med ordinære arbeidstakere.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag
i Innst. 375 S (2011–2012).
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 9-5 første ledd skal lyde:
Til en arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende
som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller
hun er borte fra arbeidet
a) på grunn
av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller
i helseinstitusjon,
b) fordi den som har det daglige barnetilsynet
er syk,
c) fordi den som har det daglige barnetilsynet
er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger
et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon,
eller
d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger
oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller
pleietrengende den aktuelle dagen.
§ 9-6 sjuende ledd blir nytt åttende ledd.
Sjuende ledd skal lyde:
Reglene i denne paragrafen gjelder tilsvarende for
selvstendig næringsdrivende, men slik at det ved beregningen av
antall dager med omsorgspenger gjøres fratrekk med ti dager.
§ 9-7 første ledd skal lyde:
For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger
fra arbeidsgiveren, må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres
med egenmelding eller legeerklæring. For at selvstendig næringsdrivende
skal få rett til omsorgspenger, må barnets eller barnepasserens sykdom
dokumenteres med legeerklæring.
§ 9-9 første og annet skal lyde:
Trygden yter omsorgspenger dersom arbeidstakeren
har vært i arbeid eller i en likestilt situasjon (§ 9-2, jf. § 8-2)
i til sammen minst fire uker umiddelbart før fraværet, men ikke
har rett til omsorgspenger fra en arbeidsgiver. Til selvstendig næringsdrivende
yter trygden omsorgspenger.
Omsorgspenger beregnes etter de samme bestemmelsene
som sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Til selvstendig næringsdrivende
ytes omsorgspenger med 100 pst. av grunnlaget inntil seks ganger
grunnbeløpet.
II
Endringene under I trer i kraft med virkning
fra 1. juli.
Komiteens medlem fra Venstre er
spesielt opptatt av rammevilkårene for de minste bedriftene, gründere
og selvstendig næringsdrivende. Dette medlem ønsker
et nyskapende Norge. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter
egen bedrift og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av
hensyn til maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende
og flere små bedrifter.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2012 derfor er foreslått en
rekke forbedringer som bidrar til at rammebetingelsene for disse
bedres. Det gjelder både skatteforslag, bedre sosiale rettigheter
og direkte støtteordninger over statsbudsjettets utgiftsside. I
tillegg ønsker dette medlem å bedre pensjonsordningene
for selvstendig næringsdrivene og enkeltpersonsforetak og foreslår
derfor å øke den årlige grensen for innskudd fra 4 til 6 pst. i
innskuddspensjonsordningen for disse gruppene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 24. november 2000 nr. 81 om innskuddspensjon
i arbeidsforhold gjøres følgende endring:
§ 2-3 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Årlig innskudd til ordning som nevnt i første
og annet punktum kan ikke overstige 6 pst. av vedkommende persons
samlede beregnede personinntekt fra næringsvirksomhet, godtgjørelse
til deltaker for arbeidsinnsats i deltakerlignet selskap eller lønn
mellom 1 og 12 G.
II
Endringen under I trer i kraft straks, med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre ønsker
en fremtidsrettet næringspolitikk. Dette medlem vil
derfor sikre at selvstendig næringsdrivende gis like sosiale rettigheter.
En rekke gründere og entreprenører starter i det små med egen virksomhet.
Det er derfor behov for at denne gruppen likestilles med hensyn
til trygderettigheter, spesielt knyttet til sykdom hos egne barn.
En likestilling av disse rettighetene vil også legge bedre til rette
for at flere kvinner vil starte arbeidsplass for seg selv og andre.
Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
er i dag 65 pst. ved omsorg for små barn når det gjelder rett til
sykepenger og pleie- og omsorgspenger. For å få full godtgjørelse
i permisjonstiden i dag må selvstendig næringsdrivende tegne egne
forsikringer, forsikringer som er forholdsvis kostbare og medfører
en belastning som svekker rekrutteringen til slik virksomhet. Dette
medlem mener at dagens trygdeordninger for denne gruppen
ikke legger til rette for en kombinasjon av småbarnsomsorg og yrkesaktivitet. Dette
medlem viser til at selvstendig næringsdrivende fra og med
1. juli 2008 har rett til svangerskapspenger og foreld-repenger
fra folketrygden med 100 pst. dekning (inntil 6 G), riktignok finansiert
gjennom økt trygdeavgift for den samme gruppen.
Dette medlem mener at selvstendig
næringsdrivende, i tillegg til de rettigheter som er gjeldende fra
1. juli 2012, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, skal
gis rett til:
a) 100 pst.
dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
b) 100 pst. dekning av omsorgspenger fra
1. dag (inntil 6 G)
c) 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger
(inntil 6 G).
Dette medlem vil videre likestille
selvstendig næringsdrivende med vanlige arbeidstakere når det gjelder
rett til sykepenger. Som et ledd i en forpliktende opptrappingsplan
mot full likestilling, foreslår dette medlem at det
gis rett til 80 pst. dekning av sykepenger fra 17. dag. I dag er dekningsgraden
65 pst.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 8-34 første ledd skal lyde:
Til en selvstendig næringsdrivende ytes det sykepenger
med 80 pst. av sykepengegrunnlaget, se §§ 8-10 og 8-35.
§ 8-34 nytt tredje ledd skal lyde:
Dersom en selvstendig næringsdrivende er sykmeldt
på grunn av svangerskapsrelatert sykdom, og tilrettelegging eller
omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig, skal
trygden dekke sykepenger med 100 pst. fra første sykmeldingsdag.
Nåværende tredje og fjerde ledd blir fjerde
og femte ledd.
§ 8-36 første ledd skal lyde:
En selvstendig næringsdrivende har rett til sykepenger
med 80 pst. av sykepengegrunnlaget fra 17. sykedag. En selvstendig
næringsdrivende kan mot særskilt premie tegne forsikring som kan
omfatte sykepenger med 100 pst. av sykepengegrunnlaget fra første
sykedag.
§ 9-5 første ledd, innledningen, skal lyde:
Til en arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende
som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller
hun er borte fra arbeidet.
§ 9-9 nytt tredje ledd skal lyde:
For selvstendig næringsdrivende yter trygden omsorgspenger
fra første dag med 100 pst. av sykepengegrunnlaget.
§ 9-16 andre ledd skal lyde:
Ytelsene gis med den prosent av sykepengegrunnlaget
som gjelder ved egen sykdom, men selvstendig næringsdrivende vil
ikke få redusert prosent ved egen sykdom. Til arbeidsledige gis ytelsen
etter bestemmelsene i § 8-49 om sykepenger til arbeidsledige.
II
Endringene under I trer i kraft med virkning
fra 1. juli 2012.»