Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lover:
A.
Vedtak til lov
om endringar i lov 6. juni 1975 nr. 29 om
eigedomsskatt til kommunane
I
I lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane
gjer ein følgjande endringar:
§ 8 vert oppheva.
Ny § 8 A-1 skal lyde:
§ 8 A-1 Verkeområdet
(1) Eigedomsskatten skal reknast ut etter verdet som eigedomen
vert sett til etter reglane i §§ 8 A-2 til 8 A-4.
(2) For anlegg for produksjon av elektrisk kraft skal eigedomsskatten
reknast ut etter verdet som eigedomen vert sett til etter reglane
i § 8 B flg.
Noverande § 8 A-1 blir ny § B-2.
Ny § 8 A-2 skal lyde:
§ 8 A-2 Verdet
(1) Verdet av eigedomen skal setjast til det beløp ein
må gå ut frå at eigedomen etter si innretning, brukseigenskap og
lokalisering kan bli avhenda for under vanlege salstilhøve ved fritt
sal.
(2) Ved taksering av fabrikkar og andre industrielle anlegg,
skal ein ta med maskiner og anna som høyrer til anlegget og er nødvendig
for å oppfylle formålet med anlegget. Arbeidsmaskiner med tilhøyrsle og
liknande, som ikkje er ein integrert del av anlegget, skal ein ikkje
ta med.
Noverande § 8 A-2 blir ny § B-3.
Ny § 8 A-3 skal lyde:
§ 8 A-3 Verdsetjing
(1) Eigedomen skal verdsetjast ved takst.
(2) Det skal vere ei allmenn taksering i kommunen kvart
tiande år. Dersom det ligg føre særlege tilhøve, kan kommunestyret
avgjere at ny taksering skal skje tidlegare eller seinare enn dette,
men ikkje seinare enn tre år etter at siste allmenne taksering skulle
ha skjedd. Kommunen dekkjer kostnadene ved taksering, og kommunestyret
utnemner dei personane som skal stå for takseringa.
(3) Formannskapet eller skattytar kan krevje overtakst.
(4) Kommunestyret kan i staden for løysinga i andre ledd,
utnemne ei sakkunnig nemnd som skal setje taksten på grunnlag av
forslag frå tilsette synfaringsmenn.
(5) Omtaksering av ein eigedom skal skje dersom det i tida
mellom dei allmenne takseringane, ligg føre ein av dei følgjande
grunnane:
a) eigedomen er delt,
b) bygningar på eigedomen er rive eller øydelagt av brann
eller liknande, eller
d) det er ført opp nye bygningar eller gjort monalege forandringar
på eigedomen.
(6) Dersom verdet til ein eigedom er vesentleg forandra
i høve til andre eigedomar, kan formannskapet så vel som skattytar
krevje særskild taksering i tida mellom dei allmenne takseringane.
Skattytar som krev omtaksering etter dette og førre ledd, må sjølv
dekkje kostnadene med takseringa. Krav om omtaksering må være stilt
innan 1. november i året før skatteåret.
Noverande § 8 A-3 blir ny § B-4.
Ny § 8 A-4 skal lyde:
§ 8 A-4 Kontorjustering
(1) I staden for ny allmenn taksering kan kommunestyret
gjere vedtak om auke av det verdet (taksten) som eigedomen blei
sett til ved den siste allmenne takseringa for utskriving av eigedomsskatt.
Kommunestyret kan dessutan gjere vedtak om at det skal gjerast eit
tilsvarande tillegg for dei eigedomane som er verdsett særskild
før eit tidspunkt som kommunestyret fastset.
(2) Auken kan skje stegvis over fleire år, men må ikkje
vere meir enn 10 prosent av det opphavlege skattegrunnlaget for
kvart år etter 10-årsfristen for den siste allmenne takseringa,
likevel slik at skatte-året 1983 vert rekna som første året for
slikt tillegg. Fristreglane i § 8 A-3 andre ledd gjeld ikkje for
kontorjustering.
Noverande § 8 A-4 blir ny § B-5.
Ny § 8 B skal lyde:
§ 8 B Kraftanlegg
Ny § 8 B-1 skal lyde:
§ 8 B-1 Skattegrunnlag for kraftanlegg
(1) Eigedomsskatt for anlegg for produksjon av elektrisk
kraft skal reknast ut etter verdet (taksten) som anlegget vert sett
til ved likninga året før skatteåret.
(2) Vert det med heimel i § 12, bokstav b nytta ulike skattøyrar
for bygningar og grunn, skal det fastsetjast særskilde skattegrunnlag
for bygningar og for grunn i samband med den likninga som er nemnt
i første leden.
(3) Er det klaga på verdsetjinga, eller er verdsetjinga
under prøving for domstolane, skal eigedomsskatten likevel reknast
ut etter det verdet som vart sett ved likninga. Når spørsmålet er
endeleg avgjort, skal skatten rettast i samsvar med den siste avgjerda.
(4) Verdet (taksten) av anlegg som nemnt i skatteloven
§ 18-5 første leden skal ikkje setjast lågare enn kr 0,95/kWh
eller høgare enn kr 2,74/kWh av 1/7 av grunnlaget for anlegget
si samla produksjon av elektrisk kraft for inntektsåret og dei seks
foregåande åra. Har kraftanlegget vore i drift i færre enn sju år,
vert gjennomsnittet for desse åra lagt til grunn for utrekninga.
§ 14 andre ledd tredje og fjerde punktum skal lyde:
Første året det vert skrive ut eigedomsskatt i
ein kommune, må allmenn taksering og utskriving vere avslutta innan
utgongen av juni i dette året. Dette gjeld likevel ikkje for moglege
overtakstar.
§ 16 vert oppheva.
§ 17 skal lyde:
§ 17. Er det i strid med føresegnene i denne lova ikkje
skrive ut eigedomsskatt, eller er det skrive ut feil skatt,
kan utskrivinga rettast i samsvar med dei skattesatsane
og reglane som galdt for vedkomande år.
Når eigedomsskatt ikkje er skriven ut, eller er skriven
ut med for låg sum av di taksten er feil, kan utskrivinga
rettast berre så langt det følgjer av dei allmenne fristane i denne
føresegna. Taksten kan likevel rettast for seinare skatteår utan
omsyn til desse fristane.
Retten til å retta utskrivinga slik at det går ut over eigaren
(skattytaren), er spilt om retten ikkje vert nytta innan 1.
mars året etter utskrivinga. Har feilen samanheng med at eigaren
har brote plikta til å gje opplysningar eller medverke til synfaring
etter § 29, kan utskrivinga likevel rettast innan 3 år frå utgangen
av skatteåret. Det same gjeld dersom det er skrive ut eigedomsskatt
i strid med føresegnene i denne lova, eller det er skrive ut for
høg skatt.
Når taksten byggjer på likningsverdet, skal utskrivinga
rettast berre så langt likninga vert brigda etter kapittel 9 i likningslova.
Fristane for retting etter likningslova § 9-6 gjeld då tilsvarande
for eigedomsskatten.
§ 19 første og andre ledd skal lyde:
Skattytaren kan klage på den utskrivne eigedomsskatten.
Klaga må gjevast inn skriftleg til eigedomsskattekontoret innan seks veker
frå det seinaste tidspunktet av den dagen det vart kunngjort at
eigedomsskattelista var utlagd eller dagen skattesetelen vart sendt
i samsvar med § 14. Klage over verdet kan bli fremja kvart
år i samband med den årlege utskrivinga av eigedomsskatt, dersom
det ikkje er klaga på same grunnlag tidlegare år.
For anlegg for produksjon av elektrisk kraft kan klaga
ikkje gjelda det verdet som er sett på eigedomen ved likninga, jf.
likningslova § 9-4.
§ 20 skal lyde:
§ 20. Klage vert avgjort av ei nemnd
som kommunestyret vel, dersom ikkje kommunen tar klagen til
følgje. Kommunestyret kan anten opprette ei eiga nemnd
til å ta seg av oppgåvene eller leggje oppgåvene til ei anna kommunal
nemnd.
§ 21 skal lyde:
§ 21. Medlem i formannskapet kan ikkje vere med i
eigedomsskattenemnder.
§ 22 vert oppheva.
§ 23 andre ledd skal lyde:
Fristane i førre leden gjeld tilsvarande for kommunen.
Kommunen må rette søksmål mot leiaren av klagenemnda. Skattytaren
skal varslast om søksmålet.
§ 29 skal lyde:
§ 29. Forvaltningslova gjeld for førehaving av
eigedomsskattesaker med dei særskilde reglane som er gitt i denne
lova.
Reglane i likningslova § 3-13 om teieplikt gjeld på
tilsvarande måte for tenestemenn og nemndmedlemmer som er med på
å skriva ut eigedomsskatt i staden for reglane om teieplikt i forvaltningslova.
Forvaltningslova § 11 d andre ledd andre punktum
gjeld ikkje for tenestemenn som tar del i synfaring i samband med
taksering.
Forvaltningslova § 24 gjeld ikkje for den årlege utskrivinga
av eigedomsskatt.
Forvaltningslova § 25 gjeld ikkje for vedtak om takst
eller overtakst. I staden for gjeld eit krav om stutt grunngjeving
for avgjerda.
Forvaltningslova § 36 gjeld ikkje i eigedomsskattesaker.
Reglane om dekning av sakskostnader i likningslova § 9-11 gjeld
på tilsvarande måte i eigedomsskattesaker.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Plikt til å gje opplysningar
og medverke til synfaring
(1) Eigedomsskattekontoret kan påleggje eigaren (skattytaren)
å gje særskilde opplysningar som trengst til utskriving av eigedomsskatten.
(2) Eigar (skattytar) og brukar av ein eigedom har
plikt til å medverke til synfaring av eigedomen ved taksering etter
§ 8 A-3.
(3) Eigedomsskattekontoret kan setje frist for
å gje opplysningar eller yte medverknad etter nr. 1 og nr. 2. Fristen
skal ikkje vere kortare enn fire veker.
(4) Ved brot på pliktene etter nr. 1 eller nr.
2 kan eigedomsskattekontoret påleggje eigaren (skattytar) forseinkingsavgift.
Avgifta vert sett på grunnlag av eigedomens skattegrunnlag. Avgifta
skal vere:
a. 0,5 promille av skattegrunnlaget
når forseinkinga ikkje er over ein månad,
b. 1 promille av skattegrunnlaget når forseinkinga er
over ein månad.
Avgifta skal ikkje vere lågare enn 200 kroner,
og skal når forseinkinga ikkje er over to månader, ikkje vere over
10 000 kroner. Avgifta skal gå til kommunen. Avgift skal ikkje påleggjast
når fristoversitjinga er unnskyldeleg på grunn av sjukdom, alderdom, mang-lande
røynsle eller annan grunn.
(5) Eigedomsskattekontoret eller dei som utfører takseringa
for kommunen, har rett til å ta fotografi av eigedomen til bruk
for takseringa.
§ 33 andre ledd andre til fjerde punktum og tredje ledd
vert oppheva.
II
Lov 17. desember 1982 nr. 82 om mellombels tillegg
til lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt blir oppheva.
III
Endringane under I og II trer i kraft frå og
med skatteåret 2013.
B.
Vedtak til lov
om endringar i lov 13. juni 1980 nr. 24 om
ligningsforvaltningen
I
I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning skal
§ 3-3 nr. 4 lyde:
4. Bestemmelsen i nr.
3 er ikke til hinder for at selvangivelser, skattetrekksmeldinger, meldinger
om skatteoppgjør og lignende masseutsendelser sendes direkte til
en skattyter som har fullmektig.
II
I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning gjer
ein følgjande endringar:
§ 9-2 nr. 7 vert oppheva.
Gjeldande § 9-2 nr. 8 blir ny nr. 7. Første punktum skal
lyde:
Den som skal treffe vedtak i saken avgjør hvilken betydning
det skal ha for klageretten om klageren ikke har oppfylt vilkårene
i nr. 2–6.
Gjeldande § 9-2 nr. 9 blir ny nr. 8.
§ 10-4 nr. 1 nytt andre punktum skal lyde:
Satsen skal være 10 prosent når de uriktige eller ufullstendige
opplysningene gjelder poster som er oppgitt ukrevet av arbeidsgiver
eller andre etter kapittel 6.
III
Endringa under I tek til å gjelde frå og med inntektsåret
2014.
Endringane under II trer i kraft straks med verknad
frå og med likninga for inntektsåret 2011.
C.
Vedtak til lov
om endringar i lov 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd vert
§ 23-3 andre ledd nr. 2 bokstav f oppheva.
II
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjer ein
følgjande endringar:
Kapittel 24 innhaldsoversikta skal lyde:
Bestemmelser om
skatteetatens og
Arbeids- og velferdetatens oppgaver
står i § 24,arbeidsgiverens plikter står i
§ 24-2,fastsetting og innkreving av avgifter står i
§
24-3,forskrifter står i
§ 24-4.
Bestemmelser§ 24-1 skal lyde:
§ 24-1 Skatteetatens og Arbeids- og velferdsetatens oppgaver
Pensjonsgivende inntekt og trygdeavgift fastsettes
av det skattekontoret som Skattedirektoratet bestemmer. Departementet
kan i forskrift bestemme at Arbeids- og velferdsetaten skal fastsette
pensjonsgivende inntekt og trygdeavgift for nærmere angitte grupper
medlemmer av folketrygden eller deler av deres inntekt. Departementet
kan også bestemme at Arbeids- og velferdsetaten skal fastsette deler
av trygdeavgiften for personer som for øvrig får trygdeavgiften
fastsatt av skattekontoret.
§ 24-2 vert oppheva.
Gjeldande §§ 24-3 til 24-6 blir §§ 24-2 til 24-5.
§ 24-3 andre og tredje ledd skal lyde:
Dersom arbeidsgiveren ikke gir beregningsoppgave etter §
24-2 første ledd, eller gir en uriktig eller ufullstendig
oppgave, kan skattekontoret fastsette avgiften.
Dersom arbeidsgiveren ikke gir årsoppgave etter §
24-2 andre ledd, eller gir en uriktig eller ufullstendig
oppgave, kan ligningsmyndighetene fastsette eller endre grunnlaget
for arbeidsgiveravgiften. For et slikt vedtak gjelder ligningsloven
kapittel 9 om saksbehandling, §§ 10-2 til 10-5 om tilleggsskatt,
og § 11-2 om søksmål fra det offentlige.
§ 24-4 første ledd skal lyde:
Skatteoppkreveren skal føre kontroll med at arbeidsgivere
og andre sender meldinger og beregner arbeidsgiveravgift i samsvar
med reglene og de pålegg som er gitt. Arbeidsgiveren plikter på
anmodning å gi fullstendige opplysninger om forhold som kontrollmyndighetene
finner er av betydning for fastsettelsen av avgiften og avgiftsgrunnlaget
etter § 24-3 annet og tredje ledd i denne loven.
III
Endringa under I tek til å gjelde straks med verknad
frå og med inntektsåret 2012.
Endringane under II tek til å gjelde straks.
D.
Vedtak til lov
om endringar i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av inntekt
og formue
I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av inntekt og formue
gjer ein følgjande endringar:
§ 2-38 sjette ledd bokstav a skal
lyde:
a. For skattytere som nevnt i første ledd bokstav
a til h, skal tre prosent av utbytte nevnt i annet ledd bokstav
a som er fritatt for skatt etter de foregående ledd, likevel anses
som skattepliktig inntekt. Første punktum gjelder tilsvarende ved
utdeling fra selskap som nevnt i § 10-40 første ledd. Ved inntektsføring
etter forrige punktum gjelder § 10-42 tredje ledd a tilsvarende.
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av inntekt og formue
skal § 9-14 lyde:
§ 9-14 Skatteplikt
for gevinst på eiendeler mv. som tas ut av norsk beskatningsområde
(1) Gevinst på eiendel eller forpliktelse som nevnt i tredje
ledd, og som tas ut av norsk beskatningsområde, er skattepliktig
som om eiendelen eller forpliktelsen var realisert siste dag før
dette tidspunktet. Skatteplikt etter dette ledd omfatter ikke gevinst ved
overføringer som innebærer realisasjon eller uttak til egen bruk
eller gaveoverføring som medfører skatteplikt etter § 5-2. Skatteplikt
etter dette ledd omfatter heller ikke gevinst knyttet til forpliktelser
som blir realisert ved oppfyllelse, ettergivelse, overføring mv.
(2) Med eiendel eller forpliktelse som tas ut av norsk
beskatningsområde menes blant annet:
a. eiendel som tilhører eller forpliktelse som
påhviler skattepliktig etter § 2-1 eller § 2-2, når skatteplikten
opphører etter disse bestemmelser eller etter skatteavtale med fremmed
stat,
b. eiendel som tilhører eller forpliktelse som påhviler
skattepliktig etter § 2-3, når skattyterens skatteplikt opphører
etter denne bestemmelsen eller etter skatteavtale med fremmed stat,
eller når eien-delens eller forpliktelsens tilknytning til riket eller
til virksomhet i riket som nevnt i § 2-3 opphører, og
c. eiendel som tilhører eller forpliktelse som påhviler
utenlandsk selskap eller innretning hvor deltakerne skattlegges
etter § 10-61, når norsk kontroll av selskapet eller innretningen
opphører.
Med skatteplikt som nevnt under a og b likestilles skatteplikt
etter petroleumsskatteloven § 2. Selv om vilkårene under a, b eller
c er oppfylt, anses en eiendel eller forpliktelse ikke for tatt
ut av norsk beskatningsområde dersom den samtidig får slik tilknytning
til Norge at norsk skattelovgivning får virkning for inntekter og
kostnader knyttet til eiendelen eller forpliktelsen.
En forholdsmessig del av eiendel som tilhører
eller forpliktelse som påhviler selskap som nevnt i § 10-40 anses
tatt ut av norsk beskatningsområde når eiendelen eller forpliktelsen
ved overføring av andel i selskapet fra deltaker som har skatteplikt
etter §§ 2-1 eller 2-2, til deltaker som ikke har slik skatteplikt,
eller på annen måte mister tilknytning til Norge slik at norsk skattelovgivning
ikke får virkning for inntekter og kostnader knyttet til eiendelen
eller forpliktelsen.
(3) Skatteplikt etter denne paragraf omfatter gevinst på
a. fysiske driftsmidler som nevnt i § 14-41 første ledd
a samt c til j,
b. finansielle eiendeler,
c. forpliktelser,
d. omsetningsgjenstander, og
e. immaterielle eiendeler.
(4) Skatteplikt etter denne paragraf omfatter
ikke
a. gevinst på eiendeler som er nevnt
i tredje ledd b, og som ved uttaket tilhører person som er bosatt i
riket etter § 2-1 første ledd,
b. gevinst som på tidspunktet som nevnt i første
ledd første punktum ville vært fritatt for skatteplikt etter § 2-38,
eller
c. gevinst på eiendeler som nevnt i § 9-3 første
ledd c.
(5) Skatteplikt etter denne paragraf omfatter bare
gevinst på eiendeler og forpliktelser som nevnt i tredje ledd a
samt c til e, dersom gevinsten ved en realisasjon på tidspunktet
som nevnt i første ledd første punktum ville ha vært skattepliktig
etter bestemmelsen i § 5-30 første ledd.
(6) Tap på eiendel eller forpliktelse som nevnt i tredje ledd,
og som tas ut av norsk beskatningsområde, er fradragsberettiget
for skattyter som er skattepliktig til riket etter §§ 2-1 eller
2-2 eller som anses skattemessig hjemmehørende i annen EØS-stat
på tidspunktet som nevnt i første ledd første punktum. Det gis
ikke fradrag for tap som har kommet til fradrag i annen stat. Tapet
fastsettes ved ligningen for det året realisasjon anses å ha funnet
sted, jf. § 14-27.
(7) Det kan kreves fradrag i norsk skatt etter
denne paragraf for skatt på gevinst på eiendeler og forpliktelser
som nevnt i tredje ledd, som det godtgjøres ville blitt utløst til
en annen EØS-stat ved en realisasjon på tidspunktet som nevnt i
første ledd første punktum. Skatteverdien av tapsfradrag reduseres
tilsvarende. Departementet kan gi nærmere regler om beregning av
fradraget.
(8) Ved gevinstberegningen fastsettes utgangsverdien til
markedsverdien på det tidspunkt realisasjon anses å ha funnet sted.
Bestemmelsene i §§ 10-30 til 10-36 og § 10-44 gjelder så langt de
passer. Når det ikke foreligger en kjent markedsverdi, fastsettes denne
ved skjønn. Utgangsverdien skal reduseres med eventuell inntektsføring
etter § 14-64 ved uttaket fra norsk beskatningsområde.
(9) Ved uttak av eiendeler og forpliktelser som nevnt i
tredje ledd a til c, kan skattyter kreve utsettelse
med innbetaling av utlignet og forfalt skatt dersom skattyter
er hjemmehørende i riket etter §§ 2-1 eller 2-2 eller anses skattemessig
hjemmehørende i annen EØS-stat. Retten til utsettelse gjelder i
den utstrekning skatt etter denne paragraf overstiger årets netto utlignede
skatt på inntekt. Det skal beregnes renter som nevnt i skattebetalingsloven
§ 11-6 annet ledd, fra det tidspunkt restskatt knyttet til utlignet
skatt etter denne paragraf skulle vært betalt etter bestemmelsene
i skattebetalingsloven § 10-21. Det må stilles betryggende sikkerhet
for skatteforpliktelsen og påløpte renter. Foreldelsesfristen for
skattekravet og påløpte renter, jf. skattebetalingsloven § 12-1,
løper fra tidspunktet for opphør av retten til utsettelse med betaling
av skatten.
(10) Retten til utsettelse med betaling av skatten med
renter etter bestemmelsen i forrige ledd opphører ved
realisasjon, ved uttak til egen bruk, ved gaveoverføring og ved
opphør av virksomhet i selskap med andel som nevnt i § 10-70 første
ledd, jf. § 10-70 annet ledd b. Retten til utsettelse opphører
også når skattyteren ikke lenger er hjemmehørende i riket etter
§§ 2-1 eller 2-2 og ikke anses skattemessig hjemmehørende i annen
EØS-stat, samt når det ikke lenger foreligger betryggende sikkerhet
etter niende ledd fjerde punktum.
(11) Hvis eiendel eller forpliktelse som nevnt
i tredje ledd a til c igjen får slik tilknytning til Norge at norsk
skattelovgivning får virkning for inntekter og kostnader knyttet
til eiendelen eller forpliktelsen, settes inngangsverdien til markedsverdien
på tilknytningstidspunktet.
(12) Dersom gevinst ved inntak i norsk beskatningsområde
av eiendel eller forpliktelse som nevnt i tredje ledd er skattepliktig
til annen stat, gis fradrag i skatt etter denne paragraf etter reglene
i skatteloven § 16-20 til § 16-29 så langt de passer. Det gis ikke fradrag
i skatt etter dette ledd for skatt til utlandet på del av gevinst
på eiendel ved inntak som svarer til differansen mellom utgangsverdien
som er lagt til grunn ved gevinstberegningen i utlandet og den skattemessige
verdi som er fastsatt ved inntaket til norsk beskatningsområde.
Fradrag i norsk skatt etter dette ledd gis ikke der eiendelen eller
forpliktelsen ikke samtidig med uttaket fra norsk beskatningsområde får
tilknytning til en etablering i en EØS-stat som nevnt i § 10-64
b. Fradrag i norsk skatt etter dette ledd gis bare dersom
skattyter er skattepliktig til riket etter §§ 2-1 eller 2-2 eller
anses skattemessig hjemmehørende i annen EØS-stat på tidspunktet
som nevnt i første ledd første punktum.
(13) Departementet kan gi regler til utfylling og gjennomføring
av denne paragraf.
III
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av inntekt og formue
skal § 14-60 tredje ledd lyde:
(3) Med driftsmiddel som tas
ut av norsk beskatningsområde, menes blant annet:
a. driftsmiddel som tilhører skattepliktig etter
§ 2-1 eller § 2-2, når skatteplikten opphører etter disse bestemmelser
eller etter skatteavtale med fremmed stat,
b. driftsmiddel som tilhører skattepliktig etter § 2-3, når
skattyterens skatteplikt opphører etter denne bestemmelsen eller
etter skatteavtale med fremmed stat, eller når driftsmidlets tilknytning
til riket eller til virksomhet i riket som nevnt i § 2-3 opphører,
og
c. driftsmiddel som tilhører utenlandsk selskap eller innretning
hvor deltakerne skattlegges etter § 10-61, når norsk kontroll
av selskapet eller innretningen opphører.
Med skatteplikt som nevnt under a og b likestilles skatteplikt
etter petroleumsskatteloven § 2. Selv om vilkårene under a, b eller
c er oppfylt, anses et driftsmiddel ikke for tatt ut av norsk beskatningsområde dersom
det samtidig gis slik tilknytning som nevnt i annet ledd.
En forholdsmessig del av eiendel som tilhører
eller forpliktelse som påhviler selskap som nevnt i § 10-40 anses
tatt ut av norsk beskatningsområde når eiendelen eller forpliktelsen
ved overføring av andel i selskapet fra deltaker som har skatteplikt
etter §§ 2-1 eller 2-2, til deltaker som ikke har slik skatteplikt,
eller på annen måte mister tilknytning til Norge slik at norsk skattelovgivning
ikke får virkning for inntekter og kostnader knyttet til eiendelen
eller forpliktelsen.
IV
Endringane under I trer i kraft straks med verknad
frå og med inntektsåret 2012.
Endringane under II § 9-14 fjerde, femte, sjette, sjuande,
niande, tiande, ellevte og tolvte ledd tek til å gjelde straks med
verknad for uttak frå norsk skattleggingsområde frå og med 15. mai
2012.
Endringane under II § 9-14 andre og tredje ledd tek
til å gjelde straks.
Endringane under III tek til å gjelde straks.
E.
Vedtak til lov
om endringar i lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav
I
I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav gjer ein følgjande endringar:
§ 5-1 skal lyde:
§ 5-1 Skattekort
(1) Før inntektsårets begynnelse skal skattekontoret utstede skattekort
som angir forskuddstrekkets størrelse og hvordan forskuddstrekk
skal gjennomføres, for alle skattytere som må forutsettes å få trekkpliktig
inntekt av betydning. Skattekontoret kan når som helst i løpet av
inntektsåret utstede nytt skattekort når det
er gjort feil ved skattekortet, eller når and-re
særlige grunner gjør det urimelig å ikke utstede nytt
skattekort. Skattekort gjøres tilgjengelig for arbeidsgiver
elektronisk.
(2) Arbeidsgiver plikter å innhente skattekort
før inntektsårets begynnelse for de personlige skattyterne arbeidsgiver
plikter å foreta forskuddstrekk for, og sørge for at skattekortopplysningene
er oppdaterte før hver lønnskjøring, slik at forskuddstrekket blir foretatt
etter siste beregnede skattekort. Arbeidsgiver kan ikke bruke opplysningene
til andre formål enn det som fremgår av denne loven.
(3) Før inntektsårets begynnelse utarbeider skattekontoret
en skattetrekksmelding for skattyter, som viser beregnet forskuddstrekk,
beregningsgrunnlaget for skattetrekket, og opplysninger om hvem
som har etterspurt skattekort for skattyteren i foregående inntektsår.
Skattekontoret skal utarbeide nye skattetrekksmeldninger dersom
det blir gjort endringer i skattekortet, eller når nye arbeidsgivere
etterspør skattekortet.
(4) Skattedirektoratet registrerer hvem som har etterspurt
skattekort for skattyter.
(5) Skattyter har rett til innsyn i egne skattekortopplysninger
og i opplysninger om hvilke arbeidsgivere som har etterspurt og
mottatt skattekort fra skatteetaten.
(6) Trekktabeller og skjema for skattekort fastsettes av
Skattedirektoratet.
(7) Departementet kan i forskrift gi nærmere reg-ler til
utfylling av denne paragrafen.
§ 5-4 første ledd skal lyde:
(1) Arbeidsgiver plikter av eget tiltak
å foreta forskuddstrekk i henhold til det til enhver tid
gjeldende skattekortet og reglene i dette kapitlet
§ 5-5 første og syvende ledd skal lyde:
(1) Dersom arbeidsgiver ikke har fått de opplysninger
som fremgår av skattekortet, og dette ikke skyldes forsømmelse eller
mangel på tilbørlig aktsomhet fra arbeidsgivers side, skal forskuddstrekket gjennomføres
etter det siste beregnede skattekort. Dersom arbeidsgiver ikke har
tilgang til opplysninger fra det siste beregnede skattekortet, skal
det foretas forskuddstrekk med 50 prosent. Det samme gjelder når
det skal foretas forskuddstrekk i ytelser etter folketrygdloven
kapitlene 4, 8 til 11 og 14. Forskuddstrekk i andre trekkpliktige
trygdeytelser, pensjoner, vartpenger, livrenter og lignende stønader
og ytelser foretas med 30 prosent.
(7) Når det for en skattyter er utstedt skattekort
i flere kommuner, skal arbeidsgiver foreta forskuddstrekk etter
skattekortet fra kommunen skattyteren mener han skal svare skatt
til.
§ 5-13 første ledd andre punktum skal lyde:
Skatteoppkreveren eller den offentlige myndighet som har
fullmakt fra skatteoppkreveren, kan foreta bokettersyn hos den som
plikter å foreta trekk, og kan herunder kreve fremlagt
trekkpålegg og andre dokumenter og regnskapsmateriale
som har betydning for kontrollen. Med dokumenter menes også elektronisk
lagrede dokumenter. Pliktene foran gjelder også elektroniske programmer
og programsystemer.
§ 6-3 andre ledd skal lyde:
(2) Forskuddsskatt utstedes på grunnlag
av formue og inntekt ved siste ligning. Ved fastsetting av forskuddsskatten
skal det gjøres fradrag for beløp som må ventes dekket gjennom forskuddstrekk
etter reglene i kapittel 5. Slikt fradrag skal likevel ikke gjøres
når lønnsinntekten ikke ventes å ville overstige 10 prosent av den
samlede inntekt ved ligningen.
§ 6-3 femte ledd skal lyde:
(5) Utstedt forskuddsskatt kan endres
når det er overveiende sannsynlig at skattyteren, med den opprinnelige
fastsatte forskuddsskatt, vil få en restskatt eller en tilgodesum
ved avregningen for vedkommende år som tilsvarer minst en femtedel
av det utstedte forskuddsbeløpet.
II
Endringane under I tek til å gjelde straks,
med verknad frå og med inntektsåret 2014.
Departementet kan i forskrift gi reglar om ei
frivillig ordning. Endringane kan gis verknad frå og med inntektsåret
2013.
F.
Vedtak til lov
om endringar i lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel
I
I lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel
gjer ein følgjande endringar:
§ 6-1 andre ledd bokstav b skal lyde:
b) motorvogn og tilhenger, der transportmiddelet
er registrert i utlandet, dersom det brukes til ervervsmessig vare-
eller persontransport, fra sted i utlandet til sted i tollområdet,
eller fra sted i tollområdet til sted i utlandet. Transportmiddel
som er registrert i et annet EØS-land, kan likevel brukes til ervervsmessig vare- eller
persontransport i tollområdet, hvis det foreligger en
tillatelse til dette utstedt av rette myndighet i registreringslandet.
Transportmiddelet kan ikke eies eller føres av person bosatt i tollområdet
§ 16-10 første ledd skal lyde:
(1) Den som forsettlig eller uaktsomt har overtrådt
denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven, kan ilegges
tilleggstoll med inntil 60 prosent av toll fastsatt etter denne
lov og Stortingets vedtak om toll, dersom statskassen er eller kunne
ha vært unndratt toll.
§ 16-10 andre ledd vert oppheva.
Nåverande tredje og fjerde ledd blir andre og tredje ledd.
II
Endringane under I tek til å gjelde straks.
G.
Vedtak til lov
om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold
m.m. (a-opplysningsloven)
§ 1 Formål
Formålet med denne loven er å legge til rette for at arbeidsgivere
mv. effektivt kan oppfylle sine plikter til å gi opplysninger om
enkeltpersoners (inntektsmottakeres) inntekts- og arbeidsforhold
og skattetrekkopplysninger, og å gi offentlige etater tilgang til opplysningene
innrapportert fra arbeidsgiver.
§ 2 Opplysningspliktige
Fysiske og juridiske personer som har opplysningsplikt
etter bestemmelsene nevnt i § 3 første ledd, skal gi opplysninger
etter reglene i denne lov.
§ 3 Opplysningspliktens omfang
Plikten til å gi opplysninger etter denne lov omfatter
opplysninger som skal gis med hjemmel i følgende bestemmelser med
tilhørende forskrifter:
a. ligningsloven § 6-2,
b. folketrygdloven §§ 24-3, 25-1 annet ledd og 25-10,
jf. § 21-4,
c. skattebetalingsloven § 5-11 og
d. statistikkloven § 2-2.
Med mindre annet er bestemt, skal opplysningene gis spesifisert
for hver enkelt inntektsmottaker, og det skal gis opplysninger om
fødselsnummer eller annet nummer for identifikasjon av inntektsmottaker.
Departementet kan i forskrift gi regler om opplysningspliktens
omfang.
Skattedirektoratet kan fastsette skjemaer som skal benyttes
når det skal gis opplysninger.
§ 4 Frist for levering av opplysninger
Opplysninger skal gis av den opplysningspliktige minimum
en gang per kalendermåned.
Opplysninger om føderåd etter ligningsloven § 6-2
bokstav b skal leveres en gang per år og senest samtidig med fristen
for å levere opplysninger i ja-nuar i året etter inntektsåret.
Departementet kan i forskrift gi regler om fristen for
å levere opplysninger.
§ 5 Sted for
levering og leveringsmåte
Opplysningene skal leveres elektronisk til den mottakssentralen
som Skattedirektoratet fastsetter. Skattedirektoratet kan etter
søknad samtykke til papir-innlevering for private arbeidsgivere.
Departementet kan i forskrift gi nærmere vilkår for levering,
herunder leveringsmåte og format.
§ 6 Ansvar for fellestjenester
og behandlingsansvar
Fellestjenester knyttet til drift og forvaltning av ordningen
ivaretas av Skattedirektoratet.
Skattedirektoratet er behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven
for behandling av personopplysninger ved ivaretakelse av fellestjenester
etter første ledd. Den behandlingsansvarlige kan bare behandle personopplysningene
i den utstrekning som er nødvendig for å ivareta fellestjenestene.
§ 7 Taushetsplikt ved drift
og forvaltning
Enhver som har eller har hatt verv, stilling eller oppdrag
knyttet til drift og forvaltning etter § 6, skal hindre at uvedkommende
får adgang eller kjennskap til opplysninger innsamlet etter § 3.
Første ledd er ikke til hinder for at opplysninger utleveres
til virksomheter som har tilgang til dem etter § 8.
Dersom opplysninger kan innhentes uavhengig av taushetsplikt,
skal opplysningene innhentes hos det forvaltningsorgan som etter
§ 8 har tilgang til opplysningene og som er myndighet på det området opplysningene
er innhentet.
§ 8 Tilgang til opplysningene
Arbeids- og velferdsetaten skal ha tilgang til opplysningene
i registeret i forbindelse med forvaltning av, og beregning av ytelser,
og forvaltning av arbeidstakerregisteret etter folketrygdlovgivningen.
Skattedirektoratet, skattekontorene og skatteoppkreverne
skal ha tilgang til opplysningene i registeret i forbindelse med
utligning av skatt og trygdeavgift etter skattelovgivningen og arbeidsgivers
beregning og oppgjør av skattetrekk og arbeidsgiveravgift etter skattebetalingsloven
og folketrygdloven.
Statistisk sentralbyrå skal ha tilgang til opplysningene
i registeret i forbindelse med produksjon av statistikk etter statistikklovgivningen.
Tilgangen er begrenset til opplysninger som organet har
hjemmel i lov til å innhente.
§ 9 Inntektsmottakers innsynsrett
Inntektsmottaker har innsynsrett i opplysninger om egne
forhold som er innsamlet etter denne lov.
Retten til innsyn begrenser ikke rett til innsyn etter
andre regler.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om innsynsrett.
§ 10 Tvangsmulkt ved manglende
innrapportering
Skattedirektoratet kan ilegge den som ikke innrapporterer
alle opplysninger innen fristen i § 4, en daglig løpende tvangsmulkt
frem til opplysningene er levert. Samlet tvangsmulkt kan ikke overstige 1000
ganger rettsgebyret. Departementet kan i forskrift gi regler om
hvordan den daglige tvangsmulkten skal fastsettes.
Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Vedtak om tvangsmulkt kan påklages til den skatteklagenemnd
som departementet bestemmer.
Tvangsmulkt kan helt eller delvis ettergis dersom det blir
gjort sannsynlig at forpliktelsen ikke er overholdt som følge av
forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller dersom særlige
rimelighetsgrunner tilsier det.
Tvangsmulkten tilfaller statskassen.
Departementet kan i forskrift gi regler om hvilke opplysninger
som må være levert for at opplysningsplikten skal anses oppfylt.
§ 11 Overtredelsesgebyr ved
for sen innrapportering
Skattedirektoratet kan ilegge den som ikke leverer alle
opplysninger innen fristen i § 4, et overtredelsesgebyr. Gebyret
kan ikke overstige 15 ganger rettsgebyret. Departementet kan i forskrift
gi regler om hvordan gebyret skal fastsettes.
Bestemmelsene i § 10 annet til sjette ledd gjelder tilsvarende
for overtredelsesgebyr.
§ 12 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
§ 13 Endringer i andre lover
Fra det tidspunkt loven trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning
gjøres følgende endringer:
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Opplysningsplikt om lønn
mv.
1. Den som selv eller gjennom andre i løpet
av en kalendermåned har utbetalt eller ytet fordel som nevnt
i dette nummer, skal ukrevet levere opplysninger om alt som
er ytet til den enkelte mottaker etter reglene
i a-opplysningsloven. Opplysningsplikten omfatter
a. lønn og annen godtgjøring for arbeid,
b. pensjon, introduksjonsstønad etter introduksjonsloven,
kvalifiseringsstønad etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale
tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, føderåd i jord- og
skogbruk, livrente som ledd i pensjonsordning i arbeidsforhold,
engangs- og avløsningsbeløp for slike ytelser, underholdsbidrag,
foreldrepenger, dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger o.l. ytelser
som skal regnes som skattepliktig inntekt for mottakeren,
c. drikkepenger med det beløp som skal tas med ved beregning
av skattetrekk,
d. gratiale, tantieme og godtgjøring til medlem av styre
eller representantskap eller til annen tillitsmann,
e. provisjon utbetalt til agent eller annen mellommann,
f. vederlag for tjenester av teknisk, håndverksmessig,
juridisk, regnskapsmessig eller annen art,
g. honorar eller annen godtgjøring som er utbetalt opphavsmann
til åndsverk,
h. reise-, diett- og representasjonsgodtgjøring, samt annen
godtgjøring til dekning av utgifter ved utførelse av arbeid, oppdrag
eller verv som nevnt under a til g,
i. lott eller part ved fiske eller fangstvirksomhet,
j. godtgjøring til medlemmer av faste arbeidslag som utfører
arbeid for egen regning, og
k. godtgjøring for barnepass også når dette skjer i barnepasserens
hjem som ledd i selvstendig næringsvirksomhet.
l. vederlag til arbeidstaker i forbindelse med opphør av
arbeidsforhold i henhold til avskjed, oppsigelse eller avtale med
arbeidsgiver.
2. Opplysningsplikten omfatter også
vederlag for varer eller andre ytelser som er levert i forbindelse
med arbeid som nevnt i nr. 1.
3. Opplysningsplikt om fradrag omfatter
a. fradrag som er gjort ved lønnsutbetalingene,
så som medlemsinnskudd til tjenestepensjonsordning og fradragsberettiget
fagforeningskontingent mv. Det samme gjelder fradragsberettiget fagforeningskontingent
som lønnstakeren legitimerer å ha betalt direkte til sin fagforening
og
b. inntektsfradrag som gis ved ligningen, så som sjømannsfradrag
mv. Departementet kan i forskrift bestemme hvilke inntektsfradrag
det skal gis særskilte opplysninger ved innrapporteringen.
4. Kongen kan gi forskrifter om særskilt opplysningsplikt
for
a. ytelse fra skattyter som driver næringsvirksomhet
eller utleie av fast eiendom til person som står ham nær gjennom
familie, slektskap, økonomisk fellesskap eller på annen måte og
b. ytelse eller uttak fra selskap til person som har vesentlig
innflytelse som aksjonær eller andels-eier, eller til noen som står
slik person nær.
§ 6-2 nr. 5 oppheves.
§ 6-16 første ledd bokstav c skal lyde:
c. i forskrift bestemme at følgende oppgaver
skal leveres i maskinlesbar form: Saldo- og renteoppgaver
ved årsskifte eller ved oppgjør av konti i løpet av det siste inntektsår
etter § 6-4 og § 6-13 nr. 2 d, kontrolloppgaver etter § 6-3 nr.
6 og 7, kontrolloppgaver fra verdipapirregistre etter § 6-5, livsforsikringspremie,
pensjonsforsikringspremie, innskudd etter innskuddspensjonsloven
og innskudd i individuell pensjonsavtale (IPA) mv., spare- og fondsinnskudd,
tilskudd til forskningsinstitutter mv. og betaling for pass og stell
av barn mv. og gaver til selskaper, stiftelser eller sammenslutninger
etter § 6-6, utbetalinger mv. fra forsikringsselskaper, banker og
forvaltningsselskaper for verdipapirfond etter § 6-7, aksjonæroppgaver
etter § 6-11, oppgaver fra Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral
og Statens innkrevingssentral etter § 6-13 nr. 4, fordelingsoppgaver
over inntekter, kostnader og formue i boligselskap som omfattes
av skatteloven § 7-3, samt tilsvarende fordelingsoppgaver fra bolig-sam-eier,
jf. skatteloven § 7-11.
§ 6-17 nr. 3 skal lyde:
Skattyter skal ha kopi av oppgaver som nevnt i §§ 6-16
c og 6-13 nr. 3 innen 1. februar i året etter inntektsåret, såfremt
annen frist ikke er gitt i egen forskrift. Det skal fremgå av kopien
(årsoppgaven) at oppgave også er sendt ligningsmyndighetene. Skattyter
skal ha sammenstilt oversikt over innrapporterte opplysninger som
nevnt i § 6-2 innen 1. februar i året etter inntektsåret. Finansdepartementet
kan i forskrift bestemme at kopien oversendes skattyter i en bestemt
form.
2. I lov 29. april 1988 nr. 21 om ferie skal § 10
nr. 1 tredje ledd lyde:
Feriepengegrunnlaget skal fremgå
av sammenstilling som sendes arbeidstaker etter ligningsloven § 6-17
nr. 3.
3. I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 23-2 første ledd skal lyde:
Arbeidsgiveren skal betale arbeidsgiveravgift av lønn og
annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold
som han plikter å innrapportere. Arbeidsgiveravgiften
fastsettes i prosent av det beløp som skal innrapporteres for
vedkommende år. Plikten til å betale arbeidsgiveravgift gjelder
selv om beløpet fritas for innrapporteringsplikt på
grunn av beløpets størrelse.
§ 24-3 første ledd skal lyde:
Arbeidsgiver skal av eget tiltak beregne arbeidsgiveravgiften
etter § 23-2. Opplysninger om beregnet avgift og grunnlaget
for beregning av arbeidsgiveravgift for foregående måned skal leveres
etter reglene i a-opplysningsloven.
§ 24-3 annet ledd oppheves.
§ 24-3 tredje til femte ledd blir annet til fjerde
ledd.
Gjeldende § 24-3 sjette ledd blir femte ledd og skal lyde:
Forhåndsutfylte opplysninger om arbeidsgiveren kan
gjøres tilgjengelig for arbeidsgiveren ved elektronisk kommunikasjon.
§ 24-4 skal lyde:
§ 24-4 Fastsetting og innkreving
av avgifter
For fastsetting av trygdeavgift gjelder ligningslovens
bestemmelser, se også § 21-16.
Dersom arbeidsgiveren ikke gir opplysninger om beregnet
arbeidsgiveravgift etter § 24-3 første ledd, eller
gir uriktige eller ufullstendige opplysninger,
kan ligningsmyndighetene fastsette avgiften.
For et slikt vedtak gjelder ligningsloven kapittel 9 om saksbehandling,
§§ 10-2 til 10-5 om tilleggsskatt, og § 11-2 om søksmål fra det
offentlige.
Ved rettslig prøving av avgjørelser etter annet ledd gjelder
ligningsloven § 11-1 tilsvarende.
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt gir eller medvirker
til å gi uriktige eller ufullstendige opplysninger, eller unnlater
å levere pliktige opplysninger i forbindelse
med beregning, fastsetting eller endring av arbeidsgiveravgiften,
straffes etter bestemmelsene i ligningsloven kapittel 12.
Departementet kan sette ned eller ettergi arbeidsgiveravgift
dersom det av særlige grunner knyttet til fastsettelsen virker særlig
urimelig å fastholde hele kravet.
§ 24-6 annet ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter om hvor arbeidsgiveravgiften
skal fastsettes og innbetales.
Ny § 25-10 skal lyde:
§ 25-10 Arbeidsgivers opplysningsplikt
Departementet kan i forskrift bestemme at arbeidsgivere
uoppfordret skal gi opplysninger som nevnt i § 21-4 etter reglene
i a-opplysningsloven.
Departementet kan i forskrift bestemme at arbeidsgiver
skal gi opplysninger om utbetalingen eller fordelen til den ansatte
er for en avvikende periode.
4. I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav gjøres følgende endringer:
§ 5-11 overskriften skal lyde:
§ 5-11 Opplysninger om forskuddstrekk
§ 5-11 første ledd skal lyde:
(1) Arbeidsgiver og selskap mv. som er trekkpliktig
etter § 5-4 annet og tredje ledd, skal ukrevet levere opplysninger
om forskuddstrekket for foregående måned etter reglene i a-opplysningsloven.
§ 5-11 annet, tredje og fjerde ledd oppheves.
§ 5-11 femte og sjette ledd blir annet ledd og tredje ledd.
§ 5-13 første ledd skal lyde:
(1) Skatteoppkreveren skal føre kontroll med at arbeidsgivere
og andre som etter denne loven har plikt til å foreta trekk, leverer
opplysninger og foretar forskuddstrekk og utleggstrekk
i samsvar med reglene og de pålegg som er gitt. Skatteoppkreveren
eller den offentlige myndighet som har fullmakt fra skatteoppkreveren,
kan foreta bokettersyn hos den som plikter å foreta trekk, og kan
herunder kreve fremlagt skattekort, trekkpålegg og andre dokumenter
og regnskapsmateriale som har betydning for kontrollen. Med dokumenter
menes også elektronisk lagrede dokumenter. Pliktene foran gjelder
også elektroniske programmer og programsystemer. Også skattekontoret
eller Riksrevisjonen kan foreta slike ettersyn og kreve fremlagt
dokumenter som nevnt.
§ 10-10 første ledd skal lyde:
(1) Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift for de to
foregående kalendermånedene forfaller til betaling hver
15. januar, 15. mars, 15. mai, 15. juli, 15. september og 15. november.
§ 10-53 første ledd skal lyde:
(1) Treffer skatte- eller avgiftsmyndighetene vedtak om
endring mv. som medfører økning av skatte- eller avgiftsplikten
for krav som ordinært forfaller etter §§ 10-10 til 10-12, § 10-21,
§ 10-22 annet ledd eller §§ 10-30 til 10-41, skal økningen og renter
etter § 11-2 betales senest tre uker etter at melding om vedtaket
er sendt. Dette gjelder likevel bare dersom fristen for betaling
kommer senere enn det ordinære forfallstidspunkt for kravet. Skyldes
økningen at den skatte- eller avgiftspliktige selv endrer tidligere
leverte opplysninger, regnes fristen fra melding om endringen
er kommet fram til skatte- eller avgiftsmyndighetene.
§ 14-5 annet ledd skal lyde:
(2) Ved utleggstrekk nedlagt av skatteoppkreverne skal
arbeidsgivere som har plikt til å ha skattetrekkskonto, følge de
reglene som gjelder for oppgjør mv. for forskuddstrekk, jf. kapitlene 5 og
10. Beløpene skal betales til den skatteoppkreveren som
har nedlagt trekket.