Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité
med unntak av forslaget til ny § 4A-8 første ledd første punktum,
som fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i psykisk helsevernloven
(regionale sikkerhetsavdelinger og enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
m.m.)
I
I lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring
av psykisk helsevern gjøres følgende endringer:
Nytt kapittel 4 A skal lyde:
Kap. 4 A Sikkerhetstiltak i regionale sikkerhetsavdelinger
og i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
I Alminnelige bestemmelser
§ 4A-1 Formål
Formålet med bestemmelsene i kapittelet er å sørge for
tilstrekkelig sikkerhet for pasienter, medpasienter og personell
i regionale sikkerhetsavdelinger, herunder i enhet med særlig høyt
sikkerhetsnivå. Bestemmelsene skal også ivareta samfunnsvernet.
§ 4A-2 Virkeområde
Bestemmelsene i kapittelet får anvendelse i regio-nale
sikkerhetsavdelinger, herunder i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå.
Bestemmelsene i §§ 4A-8 til 4A-14 gjelder bare i enhet med særlig høyt
sikkerhetsnivå.
Med regional sikkerhetsavdeling menes avdeling som på regionalt
nivå behandler og utreder pasienter med alvorlig sinnslidelse eller
mistanke om dette, og hvor det foreligger aktuell risiko for alvorlig
voldelig atferd.
Med enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå menes enhet innenfor
regional sikkerhetsavdeling som kan ta imot pasienter der det på
grunn av særlig risiko for rømning, gisseltaking, alvorlig voldelig
atferd eller angrep mot pasienten selv, medpasienter eller personell,
er nødvendig med særlig forhøyet sikkerhet.
Departementet bestemmer om en enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
skal etableres ved en regional sikkerhetsavdeling.
§ 4A-3 Forholdet til bestemmelsene
i kapittel 4
Bestemmelsene i kapittel 4 gjelder så langt de passer,
med unntak av § 4-6. I enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå gjelder
§ 4-3 kun så langt det er nødvendig med skjerming innenfor enheten.
Bestemmelsen om beslag i § 4-7 gjelder tilsvarende for
gjenstander som blir funnet ved tiltak som nevnt i §§ 4A-4, 4A-5,
4A-10 og 4A-12 i kapittelet her.
Regionale sikkerhetsavdelinger skal regnes som en egen
institusjon etter §§ 4-10 og 5-4. Vedtak om overføring til regional
sikkerhetsavdeling kan settes i verk uten hinder av at vedtaket
er påklaget til kontrollkommisjonen.
II Sikkerhetstiltak i regionale
sikkerhetsavdelinger
§ 4A-4 Undersøkelse
av pasientens person, rom og eiendeler
Det kan foretas undersøkelser av pasientens person, rom
og eiendeler, ved innleggelse, samt før og etter utganger for å
forhindre innføring av farlig gjenstand, medikamenter, rusmidler
eller rømningshjelpemiddel, herunder mobiltelefon eller andre kommunikasjonsmidler.
Undersøkelsen kan skje ved bruk av teknisk utstyr eller hund, eller
ved kroppsvisitasjon.
Den faglig ansvarlige kan i tillegg vedta undersøkelse
som nevnt i første ledd når det er grunn til mistanke om at slike
gjenstander eller stoffer, er tilgjengelig i eller vil bli forsøkt
innført i avdelingen.
Dersom det foreligger en begrunnet og sterk mistanke om
at en pasient i kroppen skjuler slike gjenstander eller stoffer
som nevnt i første ledd, kan faglig ansvarlig vedta at det skal
foretas kroppslig undersøkelse eller annet tiltak for å bringe gjenstanden eller
stoffet frem. Tiltaket kan bare utføres av helsepersonell.
Vedtak etter annet og tredje ledd skal nedtegnes uten opphold
og begrunnes. Pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende
kan påklage vedtaket til kontrollkommisjonen.
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføringen av
tiltak som er omtalt i paragrafen her.
§ 4A-5 Undersøkelse av personer
og gjenstander
Enhver som skal inn og ut av regional sikkerhetsavdeling
kan pålegges kontroll, herunder passering av metalldetektor og visitasjon.
Det er ikke tillatt å ta med gjenstander, herunder mobiltelefon
eller andre kommunikasjonsmidler, inn og ut av regional sikkerhetsavdeling
uten tillatelse fra kontrollerende personell.
Undersøkelse av gjenstander tilhørende offentlig myndighetsrepresentant,
diplomatisk eller konsulær representant, advokat og den som opptrer
på pasientens vegne i klagesak, må ikke medføre at konfidensielt
innhold i brev eller dokumenter avsløres eller ødelegges.
Nektelse av kontrolltiltak, unndragelse eller forsøk på
unndragelse fra kontrolltiltak, kan medføre avvisning.
§ 4A-6 Forbindelse med omverdenen
Den som har døgnopphold i regional sikkerhetsavdeling har
rett til å motta besøk, benytte telefon, samt sende og motta brev
og pakker.
Den faglig ansvarlige kan vedta innskrenkninger i pasientens
forbindelse med omverdenen i inntil fire uker, dersom det er risiko
for rømning, alvorlig voldsutøvelse, innføring av medikamenter,
rusmidler, rømningshjelpemiddel eller farlig gjenstand eller risiko
for angrep mot pasienten.
Innskrenkningene må stå i rimelig forhold til hva som er
nødvendig for å ivareta sikkerheten.
Innskrenkninger kan gå ut på at:
a) besøk må foregå med personell til stede eller
med glassvegg som skiller pasient og besøkende,
b) telefonsamtaler må forhåndsgodkjennes, kan avlyttes
og avbrytes,
c) bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler må forhåndsgodkjennes,
kan overvåkes og avbrytes,
d) post åpnes, kontrolleres og helt eller delvis kan inndras,
e) godkjent tolk oversetter kommunikasjon, dersom denne
er på et annet språk enn det personellet behersker.
Det kan i husordensreglementet fastsettes begrensninger
med hensyn til hvilke tider og med hvilken varighet kommunikasjon
kan finne sted.
Det kan ikke vedtas innskrenkninger i retten til å kommunisere
med offentlig myndighetsrepresentant, diplomatisk eller konsulær
representant, pasientens advokat, den som opptrer på vegne av pasienten
i klagesak eller prest eller tilsvarende sjelesørger.
Vedtak om tiltak som nevnt i annet ledd skal nedtegnes
uten opphold og begrunnes. Pasienten eller hans eller hennes nærmeste
pårørende kan påklage vedtaket til kontrollkommisjonen.
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføringen av
tiltak som er omtalt i paragrafen her.
§ 4A-7 Krav om politiattest
Regional sikkerhetsavdeling skal kreve fremleggelse av
ordinær politiattest som nevnt i politiregisterloven § 40 av person
som utfører eller skal utføre arbeid ved avdelingen.
Personer som utfører eller skal utføre arbeid ved enhet
med særlig høyt sikkerhetsnivå, skal i tillegg legge fram utvidet
politiattest i samsvar med politiregisterloven § 41.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Fornyet vandelskontroll kan foretas i samsvar med politiregisterloven
§ 43.
Person med anmerkning på politiattesten kan ikke tilsettes
ved, overføres til eller arbeide ved regio-nale sikkerhetsavdelinger
eller enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå, dersom anmerkningen
kan skape tvil om vedkommende er egnet for arbeidet.
Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
III Særskilte sikkerhetstiltak
i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
§ 4A-8 Vedtak om overføring
til enhet for særlig høyt sikkerhetsnivå
I særskilte tilfelle hvor det er særlig risiko for rømning,
gisseltaking, alvorlig voldelig atferd eller angrep mot pasienten
selv, medpasienter eller personell, kan den faglig ansvarlige vedta
at pasienten skal overføres til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå.
I vurderingen skal det både legges vekt på sannsynligheten for en
uønsket hendelse og konsekvensene av en slik hendelse, samt om en
overføring står i rimelig forhold til hva som er nødvendig for å
ivareta sikkerheten.
Faglig ansvarlig skal innhente politiets vurdering av sikkerheten
før vedtak om overføring treffes og før pasienten tilbakeføres fra
enhet for særlig høyt sikkerhetsnivå til et lavere sikkerhetsnivå.
Vedtak om overføring skal nedtegnes uten opphold og begrunnes
og kan bare treffes for inntil 6 måneder om gangen.
Pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende kan
påklage vedtaket til kontrollkommisjonen. Klageretten gjelder også
vedtak om forlengelse.
Vedtak om overføring kan settes i verk uten hinder av at
vedtaket er påklaget til kontrollkommisjonen.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om vilkårene for
overføring til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå og gjennomføringen
av sikkerhetstiltak etter §§ 4A-10 til 4A-13.
§ 4A-9 Samvær med andre pasienter
Pasienter i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå skal holdes
adskilt fra pasienter i enheter med lavere sikkerhetsnivå.
Dersom oppholdet innebærer at pasienten holdes helt eller
delvis adskilt fra medpasienter og fra personell som ikke deltar
i undersøkelse eller behandling av og omsorg for pasienten, skal
dette kompenseres med kontakt med personell og andre aktivitetstilbud.
Adskillelse som nevnt i annet ledd må stå i rimelig forhold
til hva som er nødvendig for å ivareta sikkerheten.
§ 4A-10 Undersøkelse av pasientens
person, rom og eiendeler
I enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå skal undersøkelse
av pasientens person og eiendeler som pasienten bringer med seg,
alltid foretas ved overføring, samt før og etter utganger.
Når det er grunn til mistanke om at farlig gjenstand, medikamenter,
rusmidler, eller rømningshjelpemiddel, herunder mobiltelefon eller
andre kommunikasjonsmidler er tilgjengelig i eller vil bli forsøkt innført
i institusjonen, skal det foretas nødvendige undersøkelser av pasientens
person, rom og eiendeler.
§ 4A-11 Politiets utlevering
av opplysninger om
personer som ønsker tilgang til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
Personer som skal utføre arbeid ved enhet med særlig høyt
sikkerhetsnivå er underlagt vandelskontroll etter § 4A-7.
Regional sikkerhetsavdeling skal innhente uttalelse fra
politiet om andre personer som ønsker tilgang til enhet med særlig
høyt sikkerhetsnivå, med unntak av diplomater og konsulære representanter
og offentlig myndighetsperson som i lov er tillagt et særskilt ansvar
for å føre tilsyn og kontroll med tvungent psykisk helsevern.
Etter anmodning fra regional sikkerhetsavdeling, skal politiet
gi opplysninger om personen er siktet, tiltalt eller ilagt straff
etter straffelovens andre del (forbrytelser), med mindre dette kan
skade arbeidet med kriminalitetsbekjempelse.
Politiet kan gi tilsvarende opplysninger om straffbare
forhold som er blitt utlevert av en annen stats politi- eller justismyndighet.
Personer som etter politiets opplysninger er siktet, tiltalt
eller ilagt straff etter straffelovens andre del (forbrytelser),
skal nektes adgang, med mindre anmerkningen gjelder forhold som
åpenbart ikke har noen relevans for sikkerhetsvurderingen.
Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
§ 4A-12 Undersøkelse av personer
og gjenstander
Enhver som skal inn og ut av enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
skal kontrolleres ved passering av metalldetektor og visiteres ved
behov.
Det er ikke tillatt å ta med gjenstander, herunder mobiltelefon
eller andre kommunikasjonsmidler, inn og ut av enheten uten tillatelse
fra kontrollerende personell.
Undersøkelse av gjenstander tilhørende offentlig myndighetsrepresentant,
diplomatisk eller konsulær representant, advokat og den som opptrer
på vegne av pasienten i klagesak, må ikke medføre at konfidensielt
innhold i brev eller dokumenter avsløres eller ødelegges.
Nektelse av kontrolltiltak, unndragelse eller forsøk på
unndragelse fra kontrolltiltak, skal medføre avvisning.
§4A-13 Forbindelse med omverdenen
Opphold i enhet for særlig høyt sikkerhetsnivå innebærer
følgende innskrenkninger i pasientens forbindelse med omverdenen:
a) besøk skal alltid foregå med personell til
stede eller med glassvegg som skiller pasient og besøkende
b) telefonsamtaler skal forhåndsgodkjennes og kan avlyttes
og avbrytes
c) bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler skal forhåndsgodkjennes,
skal overvåkes og kan avbrytes
d) post skal åpnes og kontrolleres og kan helt eller delvis
inndras
e) godkjent tolk oversetter kommunikasjon, dersom denne
er på et annet språk enn det personellet behersker.
Innskrenkninger som nevnt i første ledd gjelder ikke retten
til å kommunisere med offentlig myndighetsrepresentant, diplomatisk
eller konsulær representant, pasientens advokat, den som opptrer
på vegne av pasienten i klagesak og prest eller tilsvarende sjelesørger.
Vedtak om telefonavlytting og vedtak om inndragelse av
post skal nedtegnes uten opphold og begrunnes. Pasienten eller hans
eller hennes nærmeste pårørende kan påklage vedtaket til kontrollkommisjonen.
§ 4A-14 Avvik eller lettelser
i sikkerhetstiltakene
Faglig ansvarlig kan unntaksvis beslutte lettelser i tiltak
som reguleres i §§ 4A-10 til 4A-13. Utover dette er bestemmelsene
i kapittel 4 A om sikkerhetstiltak i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå
ufravikelige.
Ny § 5-2a skal lyde:
§ 5-2a Nasjonal koordineringsenhet
Nasjonal koordineringsenhet for dom til tvungent psykisk
helsevern skal:
a) utarbeide og oppdatere retningslinjer for
å sikre nødvendig samhandling og oppfølging mellom helse- og omsorgstjenesten
og justissektoren,
b) veilede helseforetakene ved valg av behandlingssted
og
c) føre oversikt som beskrevet i § 5-2b.
Ny § 5-2b skal lyde:
§ 5-2b Nasjonal administrativ
oversikt over tiltalte og domfelte til tvungent psykisk helsevern
Det skal etableres en nasjonal oversikt over tiltalte og
domfelte til tvungent psykisk helsevern. Opplysningene kan registreres
og på annen måte behandles uten samtykke fra den registrerte. Formålet
med oversikten er å:
a) gi helse- og omsorgstjenesten nødvendig informasjon
for å kunne planlegge tjenestetilbudet til de domfelte,
b) gi nødvendige opplysninger om de tiltalte og domfelte,
slik at helse- og omsorgstjenesten og justissektoren kan ivareta
sine lovpålagte plikter, herunder ansvaret for samfunnsvernet og
c) gi koordineringsenheten nødvendig informasjon om tiltalte
og domfelte for bedre å sikre nødvendig samhandling mellom helse-
og omsorgstjenesten og justissektoren.
Det skal bare registreres opplysninger som er nødvendige
og relevante for å oppfylle formålet.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om den nasjonale
oversikten, herunder om opprettelsen, behandlingsansvaret og hvilke
opplysninger som skal registreres.
Ny § 5-6a skal lyde:
§ 5-6a Opplysninger til påtalemyndigheten
og retten
Uten hinder av lovbestemt taushetsplikt skal den faglig
ansvarlige gi påtalemyndigheten og retten de opplysninger som er
nødvendige for å vurdere om tvungent psykisk helsevern skal opprettholdes,
jf. straffeloven § 39 b.
Den domfelte skal informeres, om mulig på forhånd, om hvilke
opplysninger som gis etter første ledd.
Ny § 5-6b skal lyde:
§ 5-6b Opplysninger til nasjonal
koordineringsenhet
Den faglig ansvarlige og påtalemyndigheten skal uten hinder
av taushetsplikt gi koordineringsenheten opplysninger som skal registreres
i henhold til psykisk helsevernloven § 5-2b.
Den tiltalte eller domfelte skal informeres, om mulig på
forhånd, om hvilke opplysninger som gis etter første ledd.
II
Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid.