Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til grunn CO2-intensitet
fremfor totale CO2-utslipp når man drøfter behovet for nasjonale
tiltak innen næringslivet og andre sektorer, slik at norsk næringsliv
kan utvikle sin virksomhet i Norge fremfor å måtte øke sin produksjon
i utlandet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen se bort ifra målsettingen
om 2/3 kutt innen 2020.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen likestille nasjonale
og internasjonale sertifiserte CO2-reduserende tiltak, slik at tiltak
gjennomføres der de har størst effekt.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utarbeide både nasjonalt
og globalt CO2-budsjett for nasjonale tiltak, og hvor tiltak som
ikke gir vesentlig global gevinst, revurderes.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen endre klimafondets
finansiering slik at det baseres på prinsippene som ligger til grunn
for NOx-fondet. Klimafondets inntekter skal baseres på øremerking
av CO2-avgiften på norsk sokkel.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen endre klimafondets
finansiering slik at det baseres på prinsippene som ligger til grunn
for NOx-fondet. Klimafondets inntekter skal baseres på øremerking
av CO2-avgiften på norsk sokkel.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sikre rask implementering
av CO2-kompensasjon for industriens kostnader i kraftprisen.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen stimulere til økt
bruk av gass i norsk industrivirksomhet fremfor å tvinge slik industri
ut av landet.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen gi positive signaler
til etablering av gassbasert industrivirksomhet, for eksempel aluminiumsverk
og jernverk, som vil kutte CO2-utslipp fra dagens kullbaserte anlegg.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen tillate industrien
å eie egne vannkraftverk så lenge kraften brukes til industrivirksomhet,
noe som sikrer at miljøvennlig industrivirksomhet utvikler seg i
Norge.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen sikre konkurranseevnen
til norsk industri, og derved unngå at Kyoto-avtalen oppfylles ved
å «eksportere» norsk industris punktutslipp og arbeidsplasser.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen øke satsingen på vannkraft
gjennom tiltak for opprustning og utvidelse av eksisterende vannkraftverk,
tillate utbygging av større vannkraftverk, hvor man ikke krever
nye store oppdemninger, tillate skånsom vannkraftutbygging av Vefsna
og evaluere tidligere verneplaner med sikte på å høste av vannressursene
uten å skade miljøverdiene.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen tillate lokal saksbehandling
for mindre vann- og vindkraftprosjekt der kommunen selv ønsker det.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen tilpasse avskrivingssatser
for vind- og vannkraft tilsvarende som i Sverige.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen tilpasse regelverket
i sertifikatordningen slik at avslutningsperioden blir lik som i
Sverige.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen åpne for at andre lokasjoner
enn Mongstad kan bygge fullskala gasskraftverk med CO2-renseanlegg
med statlig finansiering på «no cure – no pay»-basis, noe som vil
øke sjansen for suksessfullt resultat i arbeidet med å utvikle ny
teknologi.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen utvikle et CO2-prosjekt
hvor målet er å finne kommersiell bruk av CO2 som innsatsfaktor.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen bruke kullkraftverket på
Svalbard som «test-site» for rensing av kullkraft.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen om å se bort ifra forslaget
om skjerpelser i byggteknisk forskrift til passivhusnivå i 2015
og nullenerginivå i 2020.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen bedre avskrivningssatser
for energi- og miljøtiltak i bygg.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen gi skattefradrag
for energi- og miljøtiltak i privatboliger med en teknologinøytral
tilnærming.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen legge til grunn en vekst
i veibyggingen over hele landet, slik at økt utbygging av kollektivtilbudet
ikke skjer på bekostning av veibygging.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen stimulere til mer miljøvennlige
drivstoff og energikilder, men samtidig sørge for at en vridning
av innretningen på drivstoffavgiftene ikke medfører økte avgifter på
drivstoff pr. liter.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen redusere bilavgifter ved
kjøp som stimulerer til raskere utskifting av bilparken samt bidra
til at miljøvennlige biler premieres.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen øke vrakpanten.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen bygge moderne, effektive,
sikre og miljøvennlige veier ved å opprette et statlig selskap for
samfunnsøkonomisk lønnsom veibygging basert på «Avinor-modellen».
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen opprette et statlig
selskap for utbygging av jernbane, basert på «Avinor-modellen».
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen gi skattefradrag
for arbeidsgiverbetalt kollektivkort.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen gi avgiftsstimulans
for å flytte langtransportert gods fra vei til bane og kjøl.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen opprette et nytt
FME-senter for Thorium i samarbeid med IFEs Halden-reaktor.