Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 3 |
| | | |
Utgifter i hele
kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige utgifter | 14 821 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 14 821 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
19 | 14 821 000 000 |
| | | |
Inntekter i hele
kroner |
Inntekter under
departementene |
5309 | | Tilfeldige inntekter | 50 000 000 |
| 29 | Ymse | 50 000 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
19 | 50 000 000 |
| | Netto rammeområde
19 | 14 771 000 000 |
I Prop. 1 S (2012–2013) Statsbudsjettet 2013
under programområde ymse utgifter ble det foreslått å bevilge 14 600
mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige
utgifter. Foreslått beløp ble økt til 14 821 mill. kroner i Prop.
1 S Tillegg 3 (2012–2013). Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger
knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder
til lønnsoppgjøret for statsansatte, reguleringer av pensjoner mv.
i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger,
fysioterapeuter og psykologer. Bevilgningen skal også dekke uforutsette
utgifter og rettferdsvederlag. Det er også tatt høyde for delbetaling ved
kontraktsinngåelse om anskaffelse av nye redningshelikoptre slik
at disse kan fases inn som planlagt i perioden 2016–2020.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til felles
merknad i Innst 2 S (2012–2013) og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre nøytral
moms i staten og helseforetakene som sikrer konkurransenøytralitet
mellom egenproduksjon og kjøp fra private.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 10 821 000 000 kroner på post 1. Disse medlemmer mener
at innsparingspotensialet i statlig forvaltning knyttet til bedre
innkjøpsrutiner er betydelig. Disse medlemmer viser
til rapporten «Verdien av styrket kompetanse i offentlige innkjøpsprosesser»
utarbeidet av Menon Business Economics og publisert 23. april 2012.
Denne rapporten dokumenterer at stat og kommune som et minimum kan
spare omkring 10–15 prosent på å profesjonalisere innkjøpsprosessene,
og beregner dette til 45 mrd. kroner årlig, men konkluderer noe
mer forsiktig med 20–30 mrd. kroner årlig. Disse medlemmer mener
uansett potensialet er betydelig, og legger enda forsiktigere til grunn
en mulig innsparing på 4 mrd. kroner for 2013. Disse medlemmer viser
videre til at en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen også
kan utløse et betydelig innsparingspotensial.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for å profesjonalisere
innkjøpsprosessene slik at det offentlige kan oppnå besparelsene
anskueliggjort i rapporten fra Menon Business Economics 'Verdien
av styrket kompetanse i offentlige innkjøpsprosesser'.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett foreslår flere andre tiltak
og reformer som kan lede til innsparinger for det offentlige. Foruten
nøytral moms i staten kan særlig nevnes effektivisering i helseforetakene,
bedre innkjøpsrutiner i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning. Disse
medlemmer foreslår å budsjettere innsparingene her, under
tilfeldige utgifter.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Innst. 2 S (2012–2013) hvor det fremgår at dette medlem foreslår
at økt koordinering, gjenbruk og standardisering i statlige IT-prosjekter
er på sin plass og vil gi innsparinger på minst 200 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Finansdepartementet
i forbindelse med budsjettbehandlingen skriver at departementet
ikke har oversikt over bruken av private konsulenter i staten. Dette
medlem mener at dette er en uholdbar situasjon, særlig når
man tar hensyn til at alt tyder på at konsulentbruken har vokst
betraktelig under den sittende regjeringen. Dette medlem mener
at det er et betydelig innsparingspotensial i å redusere bruken
av private konsulenter, inkludert kommunikasjonsrådgivere, på minst
400 mill. kroner. Dette medlem viser for øvrig til
fellesforslaget fra opposisjonspartiene om å innføre nøytral moms
i staten og helseforetakene.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. 2 S (2012–2013) hvor det framgår at dette medlem foreslår
å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 130
mill. kroner gjennom omsetningsavgiften. Dette medlem viser
også til den noe underlige praksis om at jordbruksavtalen hvert
år gjøres opp ved hjelp av «ubrukte midler» i fjorårets avtale. Dette
medlem mener det er en uryddig praksis og at «ubrukte midler»
(stort sett som følge av færre bønder) bør tilfalle statskassen
og at det teknisk kan plasseres under post 2309.01.
Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene
i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2013. Effekten
av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak
av lønnsposter, er anslagsvis 1,8 mrd. kroner. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt
i statsbudsjettets driftsutgifter på 200 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at
regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre
en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen, herunder helseforetakene.
En slik omlegging vil stimulere til økt konkurranse om leveranse
av medisinske støttetjenester, og dermed bidra til reduserte kostnader.
Beregninger fra NHO viser at dette kan frigjøre om lag 3,2 mrd.
kroner for helseforetakene. I tillegg brukte Helseforetakene samlet 862
mill. kroner på konsulenttjenester i 2011 (en økning på 70 mill.
kroner fra 2010). Dette medlem mener det er nødvendig
å redusere bruken av slike tjenester.
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensial på 500 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten, bedre samordning mellom
helseregionene og mindre bruk av konsulenttjenester. En slik innsparing
foreslås teknisk plassert under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å redusere kap. 2309 med 875 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag.
Dette medlem fremmer videre følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill.
kroner på departementenes driftsbudsjetter (postene 1–29, unntatt
post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget
orienteres om fordelingen i forbindelse med saldering av statsbudsjettet
for 2013. Innsparingen foretas ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler
og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309.»
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det
bevilget 50. mill. kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette
inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stilles spørsmål om
hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spørsmål 169 i
forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også
departementet at: «Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder på
med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men som
ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil
da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked».
Dette medlem mener det må være
både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene
i det åpne marked og legger til grunn at et slikt salg kan innbringe
minst 200 mill. kroner i 2013. Teknisk foreslår dette medlem at
en slik merinntekt budsjetters under kap 5309.29 Tilfeldige inntekter.
Tabellen angir kun fraksjonenes avvik fra regjeringens
forslag:
Utgifter (i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 3 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 14 821 000 | | -4 000 000 | -1 100 000 | -1 051 000 | -875 000 |
| | Sum utgifter | 14 821 000 | | -4 000 000 | -1 100 000 | -1 051 000 | -875 000 |
| | | | | | | | |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 3 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | |
5309 | | Tilfeldige inntekter | | | | | | |
| 29 | Ymse | 50 000 | | | | | +200 000 |
| | Sum inntekter | 50 000 | | | | | +200 000 |
| | Sum netto | 14 771 000 | | -4 000 000 | -1 100 000 | -1 051 000 | -1 075 000 |