Eigedomsskattelova fikk et utvidet anvendelsesområde
fra 2007, da det ble åpnet for å skrive ut eiendomsskatt i hele
kommunen. I den forbindelse ga departementet uttrykk for at man
tok sikte på å komme tilbake med en nærmere vurdering av lovens
fritaksregler, se Ot.prp. nr. 77 (2005–2006).
I høringsnotat av 28. mars 2012 forslo departementet
å:
innføre obligatorisk
fritak for eiendomsskatt på alle eiendommer vernet som naturreservat
eller nasjonalpark etter bestemmelsene i naturmangfoldloven og den
tidligere naturvernloven
innføre et obligatorisk fritak for eiendomsskatt på
ubebygde, lavproduktive grunneiendommer som tjener allmennyttige
formål og er eid av staten direkte eller indirekte
innføre et obligatorisk fritak for eiendomsskatt på
statseide eiendommer som hovedsakelig benyttes av Forsvaret til
militært øvingsområde
oppheve takseringsplikten for eiendommer
som er fritatt for eiendomsskatt etter eigedomsskattelova §§ 5 eller
7
Naturreservater og nasjonalparker er underlagt meget
strenge offentligrettslige rådighetsinnskrenkninger. Restriksjonene
er etablert av hensyn til fellesskapets benyttelse og for å bevare
naturen som et samfunnsgode. Det framstår derfor som lite rimelig
å ilegge eiendomsskatt på naturreservater og nasjonalparker. Regjeringen
mener at offentlige og private eiere av slike eiendommer bør behandles
likt, slik at skattefritaket for nasjonalparker og naturreservater
blir generelt.
Grunneierforvaltningen av allmennyttige lavproduktive
eiendommer i direkte eller indirekte statlig eie er konsentrert
om aktivt naturvern, tilrettelegging for naturopplevelser, friluftsliv
og rekreasjon. Dette er ideelle, offentlige oppgaver til beste for
allmennheten. Forvaltning av slike områder medfører stort sett langt større
kostnader enn inntekter. Det framstår da som lite rimelig at en
statlig grunneier skal betale eiendomsskatt til kommunen som en
ekstrakostnad ved denne forvaltningen. De samme forpliktelser gjelder
ikke for private eiere av lavproduktive områder. Regjeringen foreslår derfor
at fritaket for eiendomsskatt på denne typen eiendom kun skal gjelde
for eiendom eid direkte eller indirekte av staten.
Det er lite rimelig at staten skal betale eiendomsskatt
for statlig eide arealer som Forsvaret benytter som øvingsfelt.
Forsvaret har fra før eiendomsskattefritak for forsvarsanlegg og
avgrensede leirområder. Dette fritaket foreslås utvidet til å omfatte
øvingsområder.
Fritakene skal ikke omfatte bebygd eiendom eller
tomteareal innenfor de områdene som foreslås fritatt. Dermed vil
det fortsatt kunne ilegges eiendomsskatt på bebygd eiendom og tomtearealer
selv om disse ligger i et område som er vernet som nasjonalpark
eller naturreservat. Det samme gjelder dersom bebyggelsen eller
tomtearealet befinner seg i et ellers allmennyttig lavproduktivt
område som er eid av staten, direkte eller indirekte. Det er uten
betydning om disse eiendommene er fradelt fra hovedeiendommen med
eget bruksnummer eller ikke. Eventuell bebyggelse innenfor Forsvarets
øvingsfelt vil være fritatt for eiendomsskatt i den utstrekning bebyggelsen
tjener forsvarsformål.
Departementet har i tillegg vurdert hensiktsmessigheten
av eigedomsskattelovas bestemmelse om takseringsplikt på eiendommer
som er fritatt for eiendomsskatt. Etter departementets syn er det
lite hensiktsmessig å kreve slik taksering. På denne bakgrunn foreslår
departementet å oppheve kravet om takseringsplikt for eiendommer som
er fritatt for eiendomsskatt etter eigedomsskattelova §§ 5 eller
7.
Det vises til forslag til endring i eigedomsskattelova
§ 5 første ledd bokstav a fjerde strekpunkt og § 5 første ledd,
ny bokstav j og k. Det vises også til endring i lovens § 15 første
ledd.
Kommuner som ønsker å skrive ut eiendomsskatt
på eiendommer som ikke tidligere har vært ilagt eiendomsskatt, må
gjennomføre og bekoste taksering av alle eiendommer som vil være
omfattet av utskrivingsvedtaket. En rekke kommuner har store arealer
med lavproduktive grunneiendommer i form av fjell- og utmarksvidder
mv. Flere kommuner har også store områder som er vernet som naturreservat
eller nasjonalpark.
Oppheving av plikten til å verdsette fritatte
eiendommer innebærer en kostnadsbesparelse for kommuner med store
områder med utaksert grunneiendom. Motstykket til dette er at kommunen
vil gå glipp av inntektene som utskriving av eiendomsskatt på slike
eiendommer ville innbringe.
Forslaget vil berøre kommuner som har innført eiendomsskatt
i hele kommunen og i dag skattlegger arealer som foreslås fritatt
for eiendomsskatt. I sin høringsmerknad understreker Statskog SF
at de kun ilegges eiendomsskatt på utmark i Hattfjelldal kommune,
der kravet etter en lengre prosess med kommunen er redusert til om
lag 0,5 mill. kroner per år. Ettersom Statskog SF eier det vesentlige
av det berørte arealet, finner departementet det rimelig å legge
til grunn at kommunenes samlede provenytap av forslaget vil være
begrenset. Det kan imidlertid ikke utelukkes at flere kommuner enn
Hattfjelldal kan få redusert sine eiendomsskatteinntekter noe som følge
av forslaget.
Departementet kan ikke se at de foreslåtte endringene
i eigedomsskattelova vil foranledige nevneverdig merarbeid for kommunene.
Etter departementets syn er det heller ingen andre grunner som nødvendiggjør
overgangsregler til lovendringene som foreslås. For kommuner som vil
bli berørt gjennom et bortfall av proveny fra eiendomsskatten, legger
departementet til grunn at høringen ga et varsel om muligheten for
dette, og har gitt kommunene tid og anledning til å tilpasse seg.
På denne bakgrunn finner departementet det forsvarlig å foreslå
at endringene trer i kraft med virkning fra og med skatteåret 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre stiller seg undrende til statens behov for å særbehandle
seg selv gjennom å innføre obligatorisk fritak for eiendomsskatt
og (fritak for) taksering av lavproduktive utmarkseiendommer i direkte
og indirekte statlig eie. Dette er en åpenbar forskjellsbehandling
mht. private eiere av tilsvarende arealer, og ettersom dette gjelder
lavproduktive utmarkseiendommer med svært begrenset mulighet til
å skape avkastning, blir forskjellsbehandlingen svært synlig. For
en privat eier kan eiendomsskatt lett komme til å legge beslag på
en meget høy andel av eiendommens avkastning, mens staten unntar
seg selv fra denne belastningen. Inntektspotensialet på denne type
eiendommer utgjøres i stor grad av jaktutleie. Når disse to eierne
skal konkurrere om de samme inntektene – i hovedsak kortsalg eller utleie
av jaktrettigheter – blir konkurransevridningen meget sterk i favør
av statlig eierskap. Disse medlemmer har merket seg
at særbehandling av staten begrunnes med tilrettelegging for friluftslivet,
men allemannsretten gjelder over alt og skiller ikke på statlig
eller privat grunn.
Disse medlemmer vil bemerke at
det nye foreslåtte unntaket kommer i tillegg til at det allerede
er fritak for merverdiavgift på omsetning av jakt- og fiskekort
på statens grunn, i bygdeallmenninger, for jakt som kjøpes via en jeger-
og fiskeforening og for jaktleie på de eiendommer staten har ervervet
og som eies i et eget aksjeselskap. Unntakene er blitt så omfattende
at de omfatter det meste av jaktaktivitet med unntak av ren privat
virksomhet. Dette skaper betydelig konkurransedreining i markedet
og er en klart skjult subsidiering av statens egen forretningsdrift
som går på bekostning av rene private eiere som driver virksomhet
i samme marked. Når staten er en så stor aktør og dominerende aktør
i dette markedet, har subsidieringen av statens egen forretningsvirksomhet
en betydelig effekt på andre aktører. Dette tapper og begrenser
inntektspotensialet for mange private aktører.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på egnet måte med en analyse av konsekvenser av forskjellsbehandling
av staten og private som har utviklet seg når det gjelder merverdiavgift
på jakt.
Alle lavproduktive arealer, enten de er i statlig direkte
eller indirekte eie eller privat eie, foreslås unntatt fra eiendomsskatt
og taksering.»