Arbeidsdepartementet gjør med dette Stortinget oppmerksom
på enkelte feil i Prop. 1 S (2012-2013) Arbeidsdepartementet.
Formålet med forsøket er omtalt under resultatområde
2 Arbeid og velferd, delmål 7 Tjenester og informasjon tilpasset
brukernes behov, Strategier og tiltak (side 82) uten at beløpet
er angitt. Formålet er derimot ikke omtalt under kap. 605, post
01.
Følgende omtale tas inn under kap. 605, post
01:
"Tidlig i 2013 vil det bli igangsatt et to-årig
forsøk ved fylkesmannsembetene i Rogaland, Østfold og Akershus for
å bedre rettsikkerhet og service overfor brukere av de lovpålagte
kommunale oppgavene i arbeids- og velferdsforvaltningen. Det er
satt av 3,5 mill. kroner til forsøket over kap. 605, post 01 Driftsutgifter.
Beløpet er tenkt å dekke fem stillinger, fordelt med to stillinger
ved Fylkesmannen i Oslo og Akershus, to stillinger ved Fylkesmannen
i Rogaland og en stilling ved Fylkesmannen i Østfold."
I tidligere budsjettproposisjoner er Marensroprosjektet
omtalt under kap. 634, post 76 Tiltak for arbeidssøkere. Prosjektet
er ikke omtalt i Prop. 1 S (2012-2013).
Følgende omtale av prosjektet tas inn under
kap. 634, post 77 Varig tilrettelagt arbeid:
"Det foreslås avsatt midler i 2013 over kap.
634, post 77 til drift av varig tilrettelagt arbeid i prosjekt for
sterkt fysisk funksjonshemmede – tilrettelegging av arbeidsplasser
(Marensroprosjektet) i Skien i påvente av at det arbeides aktivt
med å finne andre finansieringsmuligheter."
Under kap. 634, post 76 Tiltak for arbeidssøkere (side
111) står følgende omtale av Empo TV:
"Det foreslås avsatt tiltaksmidler til forsøksprosjektet
med TV av og med psykisk utviklingshemmede, Empo TV. Forsøksprosjektet
hadde oppstart i 1. halvår 2009 og er planlagt å gå over fem år."
Midlene til forsøket foreslås i proposisjonen
bevilget under post 77 Varig tilrettelagt arbeid. Omtalen flyttes
til post 77.
I andre avsnitt på side 108 står det følgende:
"Arbeids- og velferdsetaten er bedt om å foreta en
vurdering av ordningen og brukergruppen"
Setningen erstattes med følgende:
"Departementet har bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet
om en kartlegging av kjennetegn ved brukergruppen, inn- og utstrømninger
i ordningen og eventuelle overganger til ordinært arbeid."
I forbindelse med beskrivelsen av nytt finansieringssystem
for Petroleumstilsynet er postomtalen under kap. 642 Petroleumstilsynet,
post 21 Spesielle driftsutgifter mangelfull.
Følgende omtale tas inn under kap. 640, post
21:
"Forslaget omfatter kostnader for oppfølging
av næringen og særlige utgifter til tilsyn med petroleumsaktiviteter
som Petroleumstilsynet vil utføre på egen hånd, eller ved hjelp
av bistand. Posten omfatter også bistandsetaters refunderbare kontrollutgifter. Utgiftene
refunderes i sin helhet av gebyrer til operatørselskapene/kontraktørene
som inntektsføres under kap. 3642, post 03 Gebyr tilsyn, eller som
sektoravgift til operatørselskapene/kontraktørene som inntektsføres
under kap. 5571, post 70 Petroleumstilsynet – Sektoravgift."
Teksten under overskriften "Økte utbetalinger
av arbeidsavklaringspenger hittil i 2012" på side 126 omtaler nedgangen
i utgiftene i 1. halvår 2012 sammenlignet med 1. halvår 2011.
Overskriften endres til:
"Reduserte utbetalinger av arbeidsavklaringspenger
i 2012"
På side 129 under overskriften "Økt antall uførepensjonister
under 30 år" står følgende setning: "Uføre under 30 år som andel
av befolkningen i samme aldersgruppe, har økt fra 3,0 til 3,3 pst.
i perioden 2002 til 2011."
Dette er feil. Setningen erstattes med:
"Uføre under 30 år som andel av befolkningen
i samme aldersgruppe har variert mellom 1,1 og 1,2 pst. i perioden
2002 til 2011."
På side 72 står følgende omtale av forsøk med
tilskudd til arbeidsgivere som ansetter personer som fyller vilkårene
for arbeidsavklaringspenger. :
"Forsøket finansieres ved å overføre midler
fra kap. 2651, post 70 Arbeidsavklaringspenger til kap. 634, post
76 Tiltak for arbeidssøkere og kap. 605, post 01 Driftsutgifter.
Det vises til omtale under de nevnte postene."
Omtalen under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 01 Driftsutgifter og kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76
Tiltak for arbeidssøkere er mangelfull.
Under kap. 605, post 01, fjerde avsnitt (side
91) justeres omtalen til følgende:
"Det foreslås å øke bevilgningen under kap.
605, post 01 med 6 mill. kroner for økt
oppfølging fra etaten mot tilsvarende
reduksjon under kap. 2651, post 70."
Under kap. 634, post 76 (side 109, venstre spalte, tredje
avsnitt) tas følgende tillegg inn:
"Kap. 634, post 76 økes med 11,8 mill. kroner knyttet
til forsøket. I tillegg foreslås det at tilsagnsfullmakten for regnskapsmessig
etterslep for aktivitet i 2013 med utbetaling i 2014 økes med 7,4
mill. kroner. Samlet foreslås det overført 19,2 mill. kroner, mot
tilsvarende reduksjon under kap. 2651, post 70."
Etter den tidligere gjeldende trygdeforordningen (EØF
1408/71) betalte norske arbeidsmarkedsmyndigheter (Arbeids- og velferdsetaten)
ut dagpenger til EØS-borgere med dagpengerettigheter fra andre EØS-land
mens de søkte arbeid i Norge. Dagpengeutleggene ble senere søkt
refundert fra den enkeltes tidligere arbeidsland (hjemland). Refusjonsinntekter har
blitt ført på kap. 5705, post 03 Refusjon for dagpenger fra EØS-land.
Tilsvarende utbetalte andre EØS-land ut dagpenger til norske arbeidssøkere,
som i etterkant ble refundert fra Norge.
Ordningen ble avviklet 1. juni 2012. Samtidig ble
det iverksatt en ny refusjonsordning som følger av trygdeforordningen
(EC) 883/2004 art. 65 (6) og (7), som ble gjort gjeldende for Norge
fra 1. juni 2012. Denne ordningen gjelder refusjon for dagpenger
som er utbetalt til personer bosatt i Norge som har blitt helt arbeidsløse
fra arbeid i et annet EØS-land.
Den nye refusjonsordningen gjelder tilsvarende for
andre EØS-land, som kan søke refusjon fra Norge for dagpenger utbetalt
til personer bosatt i vedkommende EØS-land, som har blitt helt arbeidsløs
etter å ha arbeidet i Norge.
Endringene er ikke hensyntatt i Prop. 1 S (2012-2013).
AD vil komme tilbake til Stortinget i revidert
nasjonalbudsjett 2013 med budsjettmessige virkninger av nytt regelverk.