Presidentskapet viser til at
reglement om Register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske
interesser ble vedtatt av Stortinget 18. desember 2008, og trådte
i kraft 1. oktober 2009. Den tidligere frivillige registreringsordningen
ble med dette gjort obligatorisk for stortingsrepresentanter og fast
møtende vararepresentanter, jf. Innst. S. nr. 72 (2008–2009). Reglementet
ble endret 20. mars 2011 i forbindelse med at registreringsplikten
også ble gjort gjeldende for øvrige vararepresentanter fra 1. april
samme år, jf. Innst. 226 S (2010–2011).
Formålet med registeret er å gi en samlet informasjon
om stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser som har
berettiget interesse for allmennheten, jf. reglementet § 1 første
ledd. Presidentskapet viser til at registeret er
en del av den etiske kvaliteten ved Stortinget og er en viktig faktor for
å ivareta Stortingets og representantenes omdømme. Åpenhet og transparens
om representantenes tilknytning og binding til organisasjoner og
næringsliv har stor betydning for tilliten til representantene.
Registreringsplikten kan i seg selv bidra til bevisst-gjøring og
refleksjon hos den enkelte representant om sammenhengen mellom rollen
som folkevalgt og egne private interesser.
Presidentskapet mener registeret
gir en enkel, oversiktlig og lett tilgjengelig framstilling av -relevante
interesser. Dersom noen ønsker en nærmere utdyping av de registrerte
opplysningene, kan dette finnes i andre offentlige kilder. Etter
en gjennomgang av registerets reglement og erfaringene hittil har presidentskapetkommet til at registerets bestemmelser
i det vesentlige kan beholdes uendret, men at det bør gjøres enkelte
justeringer blant annet for å klargjøre registreringsplikten.