2. Bakgrunn

Presidentskapet viser til at reglement om Register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser ble vedtatt av Stortinget 18. desember 2008, og trådte i kraft 1. oktober 2009. Den tidligere frivillige registreringsordningen ble med dette gjort obligatorisk for stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter, jf. Innst. S. nr. 72 (2008–2009). Reglementet ble endret 20. mars 2011 i forbindelse med at registreringsplikten også ble gjort gjeldende for øvrige vararepresentanter fra 1. april samme år, jf. Innst. 226 S (2010–2011).

Formålet med registeret er å gi en samlet informasjon om stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser som har berettiget interesse for allmennheten, jf. reglementet § 1 første ledd. Presidentskapet viser til at registeret er en del av den etiske kvaliteten ved Stortinget og er en viktig faktor for å ivareta Stortingets og representantenes omdømme. Åpenhet og transparens om representantenes tilknytning og binding til organisasjoner og næringsliv har stor betydning for tilliten til representantene. Registreringsplikten kan i seg selv bidra til bevisst-gjøring og refleksjon hos den enkelte representant om sammenhengen mellom rollen som folkevalgt og egne private interesser.

Presidentskapet mener registeret gir en enkel, oversiktlig og lett tilgjengelig framstilling av -relevante interesser. Dersom noen ønsker en nærmere utdyping av de registrerte opplysningene, kan dette finnes i andre offentlige kilder. Etter en gjennomgang av registerets reglement og erfaringene hittil har presidentskapetkommet til at registerets bestemmelser i det vesentlige kan beholdes uendret, men at det bør gjøres enkelte justeringer blant annet for å klargjøre registreringsplikten.