Ifølge reglementet § 7 er følgende forhold regist-reringspliktige:
«Navn på selskaper, organisasjoner, institusjoner eller enkeltpersoner
som yter vedkommende representant økonomiske støtte, herunder materielle
fordeler, sekretærbistand o.l., og som kommer i tillegg til de midler
Stortinget eller vedkommende parti stiller til rådighet.»
Presidentskapet foreslår at henvisningen
til «vedkommende parti» tas ut av bestemmelsen. Dette er særlig
for å synliggjøre eventuelle ekstraytelser som en representant får
fra eget parti som for eksempel fri bil, noe som kan ses på som
en form for lønn. «Fri bil» er pr. i dag registrert som godtgjørelse
for partiverv jf. § 2, men med den foreslåtte endringen av § 7 vil
det klart framgå at en slik materiell ytelse fra eget parti er registreringspliktig.
For øvrig kan det tilføyes at hvis en representant mottar en jubileumsgave
til en verdi av mer enn 2 000 kroner fra sitt parti, skal dette
registreres i medhold av § 11. Da gir det bedre sammenheng i reglene
dersom andre ytelser, som kan ha langt høyere verdi, også skal oppgis.
Presidentskapet fremmer forslag
i samsvar med dette.
Registreringsplikten etter § 9 første punktum omfatter
selskapsinteresser (aksjer, andeler mv.) som overskrider én prosent
av selskapskapitalen, og som vedkommende selv eier.
Presidentskapet viser til at
både Danmark og Sverige har en fast nedre beløpsgrense for når selskapsinteresser
skal registreres. I Danmark er den ned-re beløpsgrensen på 75 000
danske kroner, mens den i Sverige i inneværende år er på 88 000
svenske kroner (to ganger basisbeløpet etter sosialförsäk-ringsbalken).
I Innst. S. nr. 72 (2008–2009) ble det vist til de danske og svenske
ordningene, men det ble konkludert med at en verdigrense på én prosent
av selskapskapitalen ville gi større fleksibilitet.
Presidentskapet mener at det
vil kunne reises spørsmål ved om bestemmelsen i § 9 sikrer tilstrekkelig
åpenhet i tilfeller hvor en representant eier aksjer i et børsnotert
selskap. Selv om verdien av aksjene utgjør mindre enn én prosent
av selskapskapitalen, og representanten ikke har noen innflytelse
på forvaltningen av selskapet, vil det likevel kunne innvendes at
det foreligger en tilknytning til selskapet som har offentlig interesse.
For å synliggjøre interesser i børsnoterte selskaper mener presidentskapet at
selskapsinteresser bør være registreringspliktige dersom verdien
er større enn grunnbeløpet i folketrygden (1 G utgjør 82 122 kroner
fra 1. mai 2012). 1 G synes å være en rimelig beløpsgrense blant
annet på bakgrunn av nivået i våre naboland. For øvrig er grunnbeløpet
årlig gjenstand for regulering, og er derfor en hensiktsmessig referanse.
Nåværende krav om registrering av selskapsinteresser som overskrider
én prosent av selskapskapitalen vil være aktuelt for øvrige selskaper
og beholdes derfor som et alternativ. Selskapets navn skal oppgis,
men ikke utbyttet av selskapsinteressene, jf. § 9 annet og tredje punktum.
Det andre vilkåret for registreringsplikt etter
§ 9 er at selskapsinteressen må eies av «vedkommende selv». Presidentskapet viser
til at det ikke framgår direkte av ordlyd eller forarbeider at underliggende
selskapsinteresser er registreringspliktige, og det har derfor vært
stilt spørsmål ved om slike interesser skulle oppgis. Aksjeselskaper
(AS) og allmennaksjeselskaper (ASA) er egne rettssubjekter. Aksjer
eller andeler som eies av slike selskaper er derfor formelt ikke
noe «vedkommende selv eier». Presidentskapet er likevel
av den oppfatning at det ut fra registerets formål også bør opplyses
om underliggende selskapsinteresser. Det bør ikke være avgjørende
for registreringsplikten hvordan virksomheten er organisert, hvis
det i realiteten er i de underliggende selskaper at det foregår
næringsvirksomhet. Men det kan ikke kreves en detaljert redegjørelse
i flere ledd. For eksempel vil en henvisning til at et selskap investerer i
aksjer, andre verdipapirer og/eller eiendom i andre selskaper være
tilstrekkelig. Dersom allmennheten ønsker utfyllende opplysninger
vil slike kunne innhentes i andre offentlige kilder.
Presidentskapet mener plikten
til å oppgi underliggende selskapsinteresser bør framgå tydelig av
ordlyden i § 9.
Presidentskapet fremmer forslag
om endring av § 9 i tråd med ovennevnte.
§§ 10 og 11 inneholder bestemmelser om regist-reringsplikt
for henholdsvis reiser/besøk til utlandet, og gaver eller annen
økonomisk fordel som har tilknytning til vedkommende representants
virke som sådan. Det er registrert slike opplysninger fra lang tid tilbake
på representanter som har flere perioder bak seg på Stortinget.
I motsetning til opplysninger om verv og andre forhold som er registrert
i medhold av §§ 2-9, og som tas ut av det elektroniske registeret når
forholdet er opphørt, jf. § 12 første ledd bokstav b), blir informasjonen
om reiser og gaver værende i registeret så lenge representanten
er registrert der.
Presidentskapet mener det bør
innføres en foreldelsesfrist for registrerte opplysninger om reiser og
gaver/økonomiske ytelser, slik at disse kan tas ut av det elektroniske
registeret etter et visst tidsrom, når opplysningene ikke lenger
kan antas å ha allmennhetens interesse. Også hensynet til å begrense registerets
omfang taler for en slik foreldelsesfrist. Presidentskapet mener
at foreldelse 10 år etter tidspunktet for reisen/ytelsen vil være
passende.
Presidentskapet foreslår at foreldelsesbestemmelsen
tas inn i reglementet som ny § 14. Gjeldende § 14, som omhandler
opphør av registrerte opplysninger i det elektroniske registeret,
blir § 15.
Presidentskapet foreslår at endringene
trer i kraft straks.