Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen. Sylvi Listhaug og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine
M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn
Høybråten, viser til at EØS-midlene er et frivillig bidrag
fra EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein til sosial og økonomisk
utjevning i det indre marked. Fra og med EU-utvidelsen i 2004 er
EØS-midlene delt i to: en ordning hvor alle tre landene bidrar i
fellesskap og en norsk finansieringsordning. Bidraget er ikke en
del av EØS-avtalen, selv om omfanget av bidraget fastsettes gjennom
forhandlinger med EU og innretningen avtales med de enkelte mottakerland.
Komiteen vil understreke dette,
fordi dette bidraget i den offentlige debatten ofte betegnes som
en betaling eller kontingent for at EFTA-landene skal få adgang
til de indre marked. Dette skaper et feilaktig inntrykk av grunnlaget
for og hensikten med EØS-midlene. Ingen av landene i EØS, verken
EUs medlemsland eller EFTA-landene, betaler for markedsadgangen
avtalen gir til det indre marked. Det indre marked er et økonomisk
samarbeidsområde med fri bevegelse av varer, tjenester, personer
og kapital, basert på et felles regelverk. EØS-avtalen gjør de tre EFTA-landene
til fullverdige medlemmer av dette samarbeidet, med unntak av de
områder som ikke dekkes av avtalen.
Komiteen viser til at formålet
med EØS-midlene er å bidra til å utjevne de sosiale og økonomiske forskjellene
i det indre marked, og til at mottakerlandene settes bedre i stand
til å nyttiggjøre seg det indre marked og utvikle samfunnsstrukturer
som støtter opp om en økonomisk og sosial utvikling. Den omfattende
økonomiske integreringen mellom Norge og våre europeiske naboland
gjør at en slik utvikling også er i vår egen interesse.
Komiteen viser for øvrig til
hva komiteen uttalte i Innst. 22 S (2010–2011):
«Komiteen vil understreke at finansieringsordningen
ikke er hjemlet i EØS-avtalen og at Norge således ikke er rettslig
forpliktet til å videreføre finansieringsordningene etter at disse
utløp 30. april 2009. Det bør etter komiteens syn heller ikke bli
slik at ordningene gjøres permanente».
Komiteen har merket seg at et
av formålene med EØS-bidraget i den nåværende bidragsperioden i
tillegg er å styrke forbindelsen mellom mottakerlandet og Norge,
og vil understreke at dette må være blant målsettingene også i avtaler
om nye bidragsperioder.
Komiteen viser til at det er
lagt vekt på å styrke presse- og kommunikasjonsarbeidet for EØS-midlene
for perioden 2009–2014 og vil understreke at prosjekter som finansieres
gjennom EØS-midlene i størst mulig grad bør synliggjøres i mottakerlandene,
slik EU legger stor vekt på å gjøre med sine egne regionalutviklingsmidler.
Det vil være et bidrag til å styrke forholdet mellom Norge og mottakerlandet.
Komiteen viser til at prosjektene
fra perioden 2004–2009 har vært vellykket og bidratt til sosial
og økonomisk utjevning, samtidig som erfaringene ga grunnlag for
viktige endringer mot finansiering av prosjekter hvor norske partnere
kan delta innenfor rammen av helhetlige programmer. Komiteen er tilfreds
med at andelen ferdigstilte prosjekter finans-iert over EØS-midlene
er høy, og har merket seg at hele 97 pst. av prosjektene ble ansett
ferdigstilt innen utgangen av april 2012.
Komiteen vil understreke betydningen
av at erfaringene som gjøres, brukes til å utvikle og styrke effekten
av bidragene, både i mottakerlandene og når det gjelder målsettingen
om å styrke forbindelsen mellom dem og Norge. Komiteen vil
også understreke betydningen av risikohåndtering og er tilfreds med
at det legges stor vekt på dette og at det er regist-rert få uregelmessigheter.
Komiteen viser til at EØS-midlene
har endret seg betydelig siden den første perioden 1994–1998 og
at forventningene fra EU har økt betydelig, spes-ielt i forbindelse
med utvidelsen med 10 nye medlemsland i 2004 og 2006. Komiteen godkjente
regjeringens avtale om EØS-finansieringsordningene med EU for perioden
2009–2014, men vil peke på hva en samlet komité uttalte ved behandlingen,
jf. Innst. 22 S (2010–2011):
«Komiteen mener at det nye nivået på EØS/EFTA-statenes
bidrag 2009–2014 er høyt, men viser til at regjeringen vurderer
det som akseptabelt, og at regjeringen er fornøyd med at klima,
miljø og anstendig arbeidsliv er blant tyngdepunktene i samarbeidet med
de nyeste medlemsstatene i EU.»
Komiteen viser til at EØS-bidragene
ble økt substansielt i forbindelse med den omfattende utvidelsen
i 2004–2006, men mener det ikke vil være grunnlag for at EU kan
ha forventninger om nye nivåøkninger, i lys av at dette er et frivillig
bidrag til sosial og økonomisk utjevning i det indre marked.
Komiteen viser til at et flertall
i utvalget som har vurdert EØS-avtalen i NOU 2012:2 Utenfor og innenfor,
foreslår at Norge og de andre EFTA/EØS-landene bør ta initiativet
til en avtale med EU om EØS-bidragene for å framforhandle en fast
nøkkel for bidragene og således unngå urimelige krav fra EU.
Komiteen mener det ikke er hensiktsmessig
å forhandle om en fast nøkkel for de norske bidragene, all den stund
disse bidragene er frivillige og skal kunne fases ut etter hvert
som den sosiale og økonomiske utjevningen i Europa bidrar til at
stadig flere av landene løftes økonomisk og sosialt. At en rekke
av landene nå er inne i en alvorlig økonomisk krise, rokker ikke
ved dette perspektivet. Flere av landene som er mottaker av EØS-midlene,
har siden de ble med i EU hatt sterk økonomisk vekst og betydelig
framgang.
Komiteen mener det er viktig
at EØS-midlene særlig innrettes på områder hvor Norge har spesiell kompetanse
og som bygger opp under EUs egne prog-rammer for økonomisk vekst
og sosial utvikling, utvikling av sivil sektor og et anstendig arbeidsliv,
men også til programmer på områder hvor mange av landene har store
utfordringer som for eksempel innenfor justissektoren. Prosjektene
bør så langt det er mulig innrettes mot svake grupper og legge til
rette for partnerskap med norsk næringsliv og norske organisasjoner.
Komiteenser positivt på at det er oppnådd enighet
med flere mottakerland om at programmer for å bedre romfolks situasjon
skal støttes via EØS-finansieringsordningene. Komiteen har
merket seg at for to land, Romania og Bulgaria, er det oppnådd enighet
om et mål om at «10 prosent av relevante programmer skal komme romfolket
til gode». Under omtalen av samarbeidet med Bulgaria står det endog
at «Det er et mål at 10 prosent av EØS-midlene i Bulgaria skal gå
til tiltak for å forbedre situasjonen for romfolket».
Komiteen viser til at EU-kommisjonens
integ-rasjonsstrategi for romfolk peker ut fire avgjørende områder
– det er tilgang til utdanning, jobb, helsevesen og bolig. Det er
et nøkkelproblem at bare en liten andel av romfolks barn fullfører
grunnskolen. Det skyldes dels dårlige skoletilbud og holdninger
fra and-re samfunnsgrupper, men dels også utbredte reisetradisjoner,
bruk av barn til tigging og andre holdninger blant voksne romfolk. Komiteen ser
det som viktig at EØS-midlene kan bidra til at romfolks barn kan få
del i grunnleggende menneskerettigheter knyttet til utdanning og
helsetilbud, slik at de står bedre rustet til å lykkes som likeverdige
deltakere i moderne samfunn.
Komiteen viser for øvrig til
sine merknader om helsetiltak under EØS-støtteordningen i innstillingen
til stortingsmeldingen om global helse i utenriks- og utviklingspolitikken,
jf. Innst. 300 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det i enkelte sammenhenger er blitt stilt spørsmål
til hvorvidt noen av midlene kommer på avveie. Disse medlemmer viser
til Prop. 160 S (2009–2010) som regjeringen la frem 3. september
2010 og som ble behandlet i Stortinget 28. oktober 2010, hvor kontroll av
EØS-midlene ble redegjort for, samt flere skriftlige spørsmål med
svar. Det er verd å understreke betydningen av at midlene kommer
frem til tiltakene, og at de ikke bidrar til korrupsjon i mottakerlandene. Arbeidet
for å sikre at midlene når frem må pågå kontinuerlig, og det bes
derfor om at statsråden redegjør jevnlig for hva som gjøres.
Disse medlemmer mener videre
det altfor ofte viser seg at en for stor andel av offentlige tilskuddsmidler
går bort i administrative kostnader. Andelen bør for alle tilskuddsordninger
søkes å gjøres så liten som mulig. Det er sannsynlig at det for EØS-midlene
påløper slike kostnader både på giverlandssiden, i multinasjonale
organisasjoner, samt på statlig, regionalt og lokalt hold i mottakerlandet.
I tillegg kommer kostnadene som mottakerorganisasjonen har. Summeres
kostnadene opp som en andel av de totale midler, kan disse vise
seg å være uakseptabelt høye. Det må være et mål at størst mulig
andel av midlene brukes på de aktuelle tiltak.
Disse medlemmer ber derfor statsråden gjennomføre
en studie av administrative og andre kostnader.