For å sikre god samhandling, koordinering og informasjons- og
kunnskapsdeling av IKT-området på etatsnivå i justissektoren, etablerer
Justisdepartementet et IKT-styre for justissektoren jf. IKT-strategi for
justissektoren 2011 – 2015.
IKT-styret skal sikre at departementets og virksomhetenes behov
og utfordringer knyttet til IKT-utvikling, samhandling og koordinering
forankres i departementets og virksomhetenes øverste ledelse.
IKT-styret skal styrke samordningen og prioriteringen av virksomhetsovergripende
IKT-tiltak som bidrar til realisering av IKT-strategien i justissektoren.
Styret skal drøfte felles utfordringer og gi råd om prioriteringer
og finansiering av tiltak.
Rapportering og styring skal skje i den ordinære styringsdialogen
mellom fagavdeling i departementet og den enkelte virksomhet.
IKT-styret skal bidra til realisering av målene i justissektorens
IKT strategi, bl.a. ved å ha oversikt over fremdrift og status i
sentrale IKT-utviklingsprosjekter vurdere og løfte frem felles utviklingstiltak
og fremme forslag til nødvendig prioritering, koordinering og finansiering
av disse vurdere saker som fremmes av IKT-lederforum (sentrale og
viktige fellestiltak)
IKT-styret ledes av departementsråd/assisterende departementsråd.
Som faste medlemmer i styret møter ekspedisjonssjefene i departementets
fagavdelinger og plan- og administrasjonsavdelingen, og virksomhetslederne
fra Domstoladministrasjonen (DA), Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB), Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF),
Politidirektoratet (POD) og Utlendingsdirektoratet (UDI). Ved behov
innkalles også virksomhetsledere fra andre virksomheter i justissektoren.
Departementets plan- og administrasjonsavdeling er sekretariat
for IKT-styret.
IKT-styret skal møtes regelmessig og minimum 3 ganger pr. år.
Det foreslås at møtetidspunktene blir satt i forhold til møtet i
oktober i IKT-lederforum hvor tema vil være satsingsforslag til
budsjettet 2 år frem i tid og føringer i forhold til neste års tildelingsbrev,
og møte i januar/februar hvor tema vil være føringer i årets tildelingsbrev
til virksomhetene. I sammenheng med Justisdepartementets arbeid
med rammefordelingsforslaget for neste års budsjett, bør et tredje
møte legges til mai/juni.
Det skal skrives referat fra møtene i IKT-styret.