Rapporteringskrav, skjemaer og regelverk er
tyngende for næringslivet. De totale administrasjonskostnadene næringslivet
har med å følge opp krav fra det offentlige i tilknytning til rapportering
og skjemaer, beløper seg til drøye 54 mrd. kroner (2006-kroner),
eller om lag 2 pst. av bruttonasjonalprodukt (BNP) i 2012.
Forslagsstillerne ønsker generelt enklere regelverk
og i tillegg at man kan lette på rapporteringsbyrdene, slik at næringslivet
kan fokusere på sine primæroppgaver. Med dette forslaget ønsker
man å se på noen konkrete forenklingstiltak, blant annet skissert
av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Norges Autoriserte Regnskapsføreres
Forening (NARF) og Revisorforeningen. Forslagsstillerne har i størst
mulig grad forsøkt å foreslå konkrete tiltak som kan iverksettes.
Utfordringen er at størsteparten av administrative byrder
for næringslivet knytter seg til regelverk og rapporteringskrav
under Finansdepartementets område. Av de 54 mrd. kronene i administrative
kostnader som tynger næringslivet ligger 39 mrd. kroner under Finansdepartementet,
eller 72 pst. Dette er knyttet til direkte og indirekte skatt, samt
statistikk og en egen rapport for etterlevelse av finansmarkedsregelverket.
De absolutt største administrative kostnadene knytter
seg til regnskap, bokføring og skatt. Gjennomgangen fra 2006 viste
at 98,7 pst. av kostnadene er knyttet til administrative krav som
er av nasjonal opprinnelse. Kun en minimal andel kan henføres til EU-regulering
m.m.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at de
store ressursene som går med til skatterapportering taler for et
enklere skattesystem. Lignings-ABC 2011/2012 er på over 1 400 sider,
og det sier seg selv at korrekt etterlevelse er krevende for næringsliv
og folk flest. Forslagsstillerne går i dette forslaget ikke inn
på forenklingsforslag som anses å ha provenyvirkning av betydning,
men vurderer snarere forenklinger i eksisterende regelverk som også
regjeringspartiene burde kunne betrakte som fornuftige skritt mot
et enklere system.
Reglene i tilknytning til bokføring inneholder
en rekke krav som er tyngende, men ikke nødvendigvis optimalt utformet
eller innrettet. Regelverket inneholder også uklarheter. Bokføringsstandardstyret
i Norsk Regnskapsstiftelse utarbeidet i 2008 tre delrapporter, der
del 2 særlig tok for seg forenklinger og forslag til endringer innen
bokføringsloven og bokføringsforskriften, heretter kalt «delrapport
II». Forslagsstillerne velger å ikke fremme alle disse detaljerte
forslagene direkte, men be om at forslagene gjennomgås med sikte
på forenkling gjennom regelforbedringer.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Statistikk og rapportering:
1. Stortinget ber regjeringen
legge skjemaene for statistikkrapportering til rette slik at spørsmål som
ikke vedrører virksomheten, ikke stilles gjentatte ganger.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for
at innsendelse av skjemaer i forbindelse med oppfølging av sykefravær
kan skje elektronisk.
3. Stortinget ber regjeringen erstatte
kvartalsvis statistikkrapportering for utenrikshandel via IDUN med
årlig statistikkrapportering.
4. Stortinget ber regjeringen innføre plikt
til å gjenbruke registrerte opplysninger, slik at næringslivet ikke
må rapportere de samme opplysningene flere ganger, og herunder sørge
for systemer som gjør at bedriftene slipper å levere strukturstatistikk
ved at opplysningene isteden hentes fra næringsoppgaven.
5. Stortinget ber regjeringen flytte fristen
for rapportering av lønnsstatistikk fra begynnelsen av januar til
slutten av januar.
Innrapportering, Altinn:
6. Stortinget ber regjeringen
sørge for forbedring av Altinn og fremme forslag om enklere rutiner
for å logge seg på Altinn slik at daglig leder eller styreleder
ikke nødvendigvis må signere.
7. Stortinget ber regjeringen utvide Altinn
med ‘Altut’, dvs. sikker elektronisk toveiskommunikasjon
med næringslivet ett samlet sted.
8. Stortinget ber regjeringen snarest sørge
for hendelsesbetinget innrapportering på lønnsområdet for skattetrekk,
påleggstrekk og arbeidsgiveravgift, herunder i hvilken grad dette
innebærer forenklinger for næringslivet.
9. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
antallet koder i lønns- og trekkoppgaven med sikte på å redusere
antallet koder.
10. Stortinget ber regjeringen påskynde
EDAG-prosjektet med sikte på å redusere omfanget av skjemaer, slik
at skatteetaten genererer lønns- og trekkoppgaver selv og at dette
skjemaet samt årsoppgave for arbeidsgiveravgift, terminoppgaver for
arbeidsgiveravgift og skattetrekk og kontrolloppstilling over registrerte
og innberettede beløp kan fjernes.
11. Stortinget ber regjeringen frembringe
enklere og bedre løsninger for side 4 i næringsoppgaven for fordeling
av personinntekt på næringer.
Toll:
Enklere skatteregler:
13. Stortinget ber regjeringen
forenkle fradragsordningen for kontingenter og ber om en vurdering om
det i større grad kan brukes sjablongregler med et beløpsmessig
tak.
14. Stortinget ber regjeringen innføre
direkte fradragsføring for FoU-kostnader.
15. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
reglene i skatteloven med sikte på å redusere vurderingsforskjeller
i forhold til regnskapsmessige vurderinger.
16. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om at representasjon er skattemessig fradragsberettiget opp til
et passende beløp rundt dagens nivå og at betingelser for fradragsrett
forenkles.
Revisjon:
17. Stortinget ber regjeringen
snarest fremme forslag om at terskelverdiene for revisjonsplikt
skal beregnes på konsolidert basis, slik at man ser omsetning, balansesum
og antall årsverk samlet for selskap som kontrolleres gjennom samme
eierskap. Formålet er at også morselskap i små konsern skal unntas
fra revisjonsplikten.
18. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som sikrer at revisjonsplikten for ansvarlige selskap med flere
enn fem ansatte og mindre enn 5 mill. kroner i omsetning oppheves.
19. Stortinget ber regjeringen la stifterne
av små selskap bestemme om årsregnskapet skal revideres.
20. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
revisors lovpålagte særattestasjoner med sikte på å fjerne dem som
ikke forsvarer kostnad i forhold til nytte.
Regnskap og bokføring:
21. Stortinget ber regjeringen
vurdere å oppheve krav om årsberetning for småbedrifter.
22. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og gjennomføre fornuftige forenklinger i henhold til Bokføringsstandardstyrets
anbefalinger.
Aksjelov:
23. Stortinget ber regjeringen
innarbeide hendelsesstyrt rapportering for aksjonærregisteroppgaven.
24. Stortinget ber regjeringen fjerne kravet
til åpningsbalanse ved stiftelse av selskap.
25. Stortinget ber regjeringen innføre
en hovedregel i aksjeloven om skriftlig saksbehandling, samt mer
fleksible regler for hva som regnes som møte.
26. Stortinget ber regjeringen samordne
aksjeeierbok og skatteetatens aksjonærregister.
27. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og gjennomføre fornuftige forenklinger i henhold til Gudmund Knudsens-utvalgets
anbefalinger.
Andre forenklinger:
28. Stortinget ber regjeringen
sørge for samordnet registrering av foretaksnavn, varemerke og domenenavn.
29. Stortinget ber regjeringen oppheve
omstillingsloven.
30. Stortinget ber regjeringen reversere
kravet om at melding til konkurransemyndighetene skal inneholde
navnet på de fem viktigste konkurrenter, kunder og leverandører
i markedene for de involverte foretakene.»