Jeg viser til brev fra Næringskomiteen av 26. april
2012 om representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald
T. Nesvik, Svein Flåtten, Rigmor Andersen Eide og Borghild Tenden
om resultatmåling av forenklingsløftet.
Regjeringen har lagt stor vekt på at arbeidet
med næringsforenkling skal styrkes og konkretiseres. Et viktig hensyn
er å sikre at reguleringer er utformet slik at de ikke påfører norske
bedrifter unødvendige kostnader og ulemper, og at offentlige tjenester
fungerer på en måte som bygger opp under næringslivets verdiskaping.
Forenklingstiltakene som prioriteres må være merkbare
i bedriftenes hverdag. En overordnet føring for arbeidet er at det
skal bygge opp under og styrke den samlede verdiskapingen. En del
viktige forenklinger har vi allerede gjennomført, blant annet reduksjon
i kravet til minste aksjekapital og mulighet til å velge bort revisjon
for de minste aksjeselskapene, og andre har vi kommet godt i gang
med.
Representantene foreslår en halvårlig rapportering
av forenklingsarbeidet til Stortinget basert på målinger gjort etter
standardkostnadsmodellen (SKM). Representantene skriver at ”målet
om en 10 milliarders reduksjon av administrative kostnader bør sammenstilles
med løpende målinger av oppnådd forenkling. Disse løpende målinger
bør representeres to ganger i året, for eksempel i forbindelse med
fremleggelsen av statsbudsjettet om høsten og revidert nasjonalbudsjett
om våren. I tillegg bør målingene baseres på SKM - metoden, og gi
en oversiktlig og ryddig forklaring av tallmaterialet som ligger
bak utregningene.”
Arbeidet med næringsrettet forenkling skal gi langsiktige
gevinster for næringslivet. Et halvårlig rapporteringsintervall
vil ikke være i takt med langsiktigheten i forenklingsarbeidet.
Målingene som ble utført i perioden 2006-2009 av Rambøll m.fl. er
omfattende. Totalt ble 2 182 lovendringer og ca. 150 øvrige initiativer
behandlet og vurdert i kartleggingen. Det vil medføre betydelige
kostnader og ressurser å utføre halvårlige rapporteringer i det
omfanget som forslagstillerne legger opp til. Jeg mener at nytten ved
dette ikke oppveier for den antatte kostnaden. Jeg vil likevel vurdere
nærmere hvordan arbeidet med næringsrettet forenkling kan måles
på en fornuftig og hensiktsmessig måte.