Til Stortinget
Norske bedrifter bruker hvert år store ressurser på
å etterleve offentlige krav og regler. Rambøll mfl. har på oppdrag
fra Nærings- og handelsdepartementet anslått at bedriftenes samlede
administrative kostnader knyttet til etterlevelsen av disse forhold
beløper seg til rundt 54 mrd. kroner årlig. Denne administrative
byrden svekker konkurransekraften til norsk næringsliv. Spesielt
vil små- og mellomstore bedrifter bruke uforholdsmessig store ressurser
på å følge de føringene som pålegges av offentlige krav.
De borgerlige regjeringene i Danmark og Sverige var
tidlig ute med konkrete forenklingsmål og prioriterte å redusere
næringslivets administrative kostnader. I Danmark ble de administrative
kostnadene redusert med 25 pst. (ca. DKK 7,7 mrd.) i perioden 2001–2010.
I Sverige er bedriftenes administrative kostnader redusert med 11
pst. brutto. Svenske myndigheter har et mål om 25 pst. reduksjon
mellom 2006 og 2012, men her er målperioden nylig blitt forlenget.
I august 2011 presenterte nærings- og handelsministeren
et konkret mål for reduksjon av de administrative kostnader for
næringslivet. I pressemeldingen fra statsråd Trond Giske, datert
31. august 2011, skrives følgende:
«Fra 1.1.2011 til 1.1.2016 skal kostnader bedrifter
har for å følge opp myndighetspålagte rapporteringskrav reduseres
med hele 10 milliarder kroner. Det tilsvarer en reduksjon på omtrent
20 prosent av dagens nivå. Om lag halvparten av kuttene skal gjøres
i inneværende stortingsperiode.»
Målet om en 10 milliarders reduksjon av administrative
kostnader bør sammenstilles med løpende målinger av oppnådd forenkling.
Disse løpende målinger bør presenteres to ganger i året, for eksempel
i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet om høsten og
revidert nasjonalbudsjett om våren. I tillegg bør målingene baseres
på den såkalte SKM-metoden (standardkostnadsmetoden), og gi en oversiktlig
og ryddig forklaring av tallmaterialet som ligger bak utregningene.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen hvert halvår rapportere
måloppnåelsen av regjeringens forenklingsløfte basert på standardkostnadsmetoden,
fortrinnsvis i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
og revidert nasjonalbudsjett.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og leiaren
Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik
og Allan Johansen, frå Høgre, Anne Karin Olli, Svein Flåtten og
Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå Kristeleg
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at forenklingsarbeidet
er viktig for å redusere kostnadene for næringslivet. Effektive
rapporteringsrutinar med mest mogeleg gjenbruk av data og eit funksjonelt
regelverk medverkar til eit effektivt næringsliv. Det er derfor
viktig å vidareføre og styrke det forenklingsarbeidet som er i gang.
Forenklingsarbeidet må fokusere på konkrete
resultat og konkrete innsparingar for bedriftene. Forenklingane
må medverke positivt til verdiskapinga, samtidig som vi har eit
regelverk som tar vare på viktige samfunnsmessige omsyn.
Komiteen viser til brev frå nærings-
og handelsminister Trond Giske datert 7. mai 2012 (lagt ved innstillinga)
der det blir vist til viktige forenklingstiltak som er sette i verk.
Det gjeld blant anna reduksjon i kravet til minste aksjekapital
og anledning til å velje bort revisjon for dei minste aksjeselskapa. Komiteen viser
elles til satsinga på elektronisk rapportering gjennom Altinn.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg
Folkeparti, viser til at det er viktig å konkretisere forenklingsarbeidet
og følgje opp resultata over tid. Forenklingsarbeidet er eit langsiktig
arbeid, og gode resultatmålingar er ressurskrevjande, noko tidlegare
målingar har vist. Fleirtalet ser derfor ikkje at
det er hensiktsmessig med halvårleg måling av oppnådde innsparingar
for næringslivet.
Fleirtalet konstaterer at nærings-
og handelsministeren i sitt brev er open for å vurdere nærare korleis
arbeidet med næringsretta forenkling kan målast på ein hensiktsmessig
og fornuftig måte. Fleirtalet støttar dette.
Fleirtalet foreslår for Stortinget
å leggje forslaget ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forenklingsarbeid
er et langsiktig arbeid. Imidlertid er det viktig å få en fortløpende tilbakemelding
fra det offentlige når en iverksetter de ulike tiltak, samt om det
offentliges vurdering av implementeringen av de ulike forenklingstiltak
i bl.a. følgende situasjoner: For det første dersom gjennomføringen
av forenklingstiltak har møtt på uforutsette hindringer i regelverk
eller mangel på fullmakter hvor Stortinget må involveres for å få
dette endret. For det andre dersom krav fra internasjonalt inngåtte avtaler
gjør det umulig å gjennomføre de konkrete forenklingstiltak Stortinget
ønsker.
Disse medlemmer er av den formening
at en halvårsrapportering av status for forenklingsarbeidet er det
mest hensiktsmessige, f.eks. i forbindelse med fremleggelsen av
statsbudsjettet eller ved saldering av statsbudsjettet for inneværende
år, samt i forbindelse med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett
for kommende år.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen hvert halvår rapportere
måloppnåelsen av regjeringens forenklingsløfte basert på standardkostnadsmetoden,
fortrinnsvis i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
og revidert nasjonalbudsjett.»
Disse medlemmer vil vise til
at regjeringen i dag ikke bruker korrekte mål når den rapporterer fremgangen
i forenklingsarbeidet. Statsråden hevdet i en pressemelding fra
Nærings- og handelsdepartementet datert 18. oktober 2012 at det
er forenklet for 3 mrd. kroner. Dette tallet gir ikke et korrekt
bilde. Blant annet blir besparelsen ved opphevelsen av revisjonsplikten
for enkelte selskaper overestimert. I realiteten er altså forenklingsprosessen
kommet langt kortere enn det regjeringen hevder. Det kan synes som
om regjeringen mangler gjennomføringsevne. Det styrker behovet for
en klar rapportering av forenklingsarbeidet.
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen hvert halvår rapportere måloppnåelsen
av regjeringens forenklingsløfte basert på standardkostnadsmetoden,
fortrinnsvis i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
og revidert nasjonalbudsjett.
Tilrådinga frå komiteen vert fremja av medlemene
i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har elles ingen merknader,
viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:98 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Svein Flåtten, Rigmor
Andersen Eide og Borghild Tenden om resultatmåling av forenklingsløftet
– vert å leggje ved møteboka.
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen av 26. april
2012 om representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald
T. Nesvik, Svein Flåtten, Rigmor Andersen Eide og Borghild Tenden
om resultatmåling av forenklingsløftet.
Regjeringen har lagt stor vekt på at arbeidet
med næringsforenkling skal styrkes og konkretiseres. Et viktig hensyn
er å sikre at reguleringer er utformet slik at de ikke påfører norske
bedrifter unødvendige kostnader og ulemper, og at offentlige tjenester
fungerer på en måte som bygger opp under næringslivets verdiskaping.
Forenklingstiltakene som prioriteres må være merkbare
i bedriftenes hverdag. En overordnet føring for arbeidet er at det
skal bygge opp under og styrke den samlede verdiskapingen. En del
viktige forenklinger har vi allerede gjennomført, blant annet reduksjon
i kravet til minste aksjekapital og mulighet til å velge bort revisjon
for de minste aksjeselskapene, og andre har vi kommet godt i gang
med.
Representantene foreslår en halvårlig rapportering
av forenklingsarbeidet til Stortinget basert på målinger gjort etter
standardkostnadsmodellen (SKM). Representantene skriver at ”målet
om en 10 milliarders reduksjon av administrative kostnader bør sammenstilles
med løpende målinger av oppnådd forenkling. Disse løpende målinger
bør representeres to ganger i året, for eksempel i forbindelse med
fremleggelsen av statsbudsjettet om høsten og revidert nasjonalbudsjett
om våren. I tillegg bør målingene baseres på SKM - metoden, og gi
en oversiktlig og ryddig forklaring av tallmaterialet som ligger
bak utregningene.”
Arbeidet med næringsrettet forenkling skal gi langsiktige
gevinster for næringslivet. Et halvårlig rapporteringsintervall
vil ikke være i takt med langsiktigheten i forenklingsarbeidet.
Målingene som ble utført i perioden 2006-2009 av Rambøll m.fl. er
omfattende. Totalt ble 2 182 lovendringer og ca. 150 øvrige initiativer
behandlet og vurdert i kartleggingen. Det vil medføre betydelige
kostnader og ressurser å utføre halvårlige rapporteringer i det
omfanget som forslagstillerne legger opp til. Jeg mener at nytten ved
dette ikke oppveier for den antatte kostnaden. Jeg vil likevel vurdere
nærmere hvordan arbeidet med næringsrettet forenkling kan måles
på en fornuftig og hensiktsmessig måte.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. november 2012
Terje Aasland |
Alf Egil Holmelid |
leiar |
ordførar |