Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas
Kjos, Per Arne Olsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Hjemdal, viser til det foreliggende forslag
som innebærer at trygden yter stønad til dekning av utgifter til
undersøkelse og behandling hos tannpleier for sykdom, og at egenandeler
til undersøkelse og behandling etter dette regelverket skal omfattes
av egenandelstak 2. Dette mener komiteen vil gi mer
hensiktsmessig fordeling av arbeid mellom tannleger og tannpleiere
og forenkle forvaltingen av stønadsutbetalinger til tannbehandling.
Komiteen viser til sin egen merknad
til Meld. St. 16, (2010–2011), Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011–2015),
jf. Innst. 422 S (2010–2011), og anser at dette forslaget om lovendring
er i tråd med denne.
Komiteen mener at denne endringen
bidrar til økt tilgjengelighet av tannhelsetjenester både når det gjelder
geografi og mulighet for valg av behandler. Komiteen mener
videre at tannpleieres kompetanse dermed vil bli utnyttet bedre
enn det gjøres i dag.
Komiteen anser at dette vil forenkle
administrative prosedyrer mellom tannpleiere og tannleger, for fylkeskommuner,
privatpraktiserende tannleger som arbeidsgivere og for HELFO.
Komiteen merker seg at beregnede
økonomiske konsekvenser vil framkomme i budsjettet for 2013. Videre
merker komiteen seg at dette vil være helsetjenester
som omfattes av ordningen med stønad til dekning i annet EØS-land,
men at disse økonomiske konsekvensene vil være marginale.
Komiteen viser til de mange positive
høringssvarene og vil bemerke at flere av høringsinstansene påpeker
at de imøteser ytterligere utvidelse av trygderefusjonen for flere
oppgaver som tannpleiere kan gjøre, noe komiteen er
enig i bør skje.
Komiteen ser positivt på at disse
endringene vil føre til økt etterspørsel etter tannpleiere, og viser til
St.meld. nr. 35 (2006–2007), Tilgjengelighet, kompetanse og sosial
utjevning – Framtidens tannhelsetjenester, der målet er utdanning
av 100 nye tannpleiere per år. Det er, slik komiteen ser
det, viktig at dette målet følges opp.
Komiteen viser til at tannpleiere
utfører viktige oppgaver i forebygging og helsefremmende arbeid. Komiteen vil
også understreke at hele samhandlingsreformen bygger på viktigheten
av å få til god oppgavedeling og samhandling både innad i og på
tvers av forvaltingsnivåer og mellom ulike yrkesgrupper. Komiteen viser
til at tannpleiere i dag også i stor grad utfører et meget viktig
informasjonsarbeid om tannstell for helsepersonell i den kommunale
pleie- og omsorgssektoren, som et ledd i det fylkeskommunale ansvaret.
Komiteen bifaller med bakgrunn
i dette endringene som foreslås i Prop.123 L (2011–2012).
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
en forskriftshjemmel i forslaget til § 5-6 andre ledd. Det åpnes
der for at departementet blant annet kan gi forskrift for fellestiltak
for tannpleiere. Innretningen på hvordan et slikt fellestiltak kan
innrettes i en forskrift, er beskrevet i proposisjonen kap. 11.2.5.
Det informeres om at tilskudd til fellesformål kan gis som tilskudd
til etter- og videreutdanning, og at tilskuddet eventuelt kan utgjøre
et beløp tilsvarende en prosentandel av trygdens utbetalinger til stønad
til behandling hos tannpleier, anslått til om lag 450 000 kroner.
Komiteen har blitt gjort kjent
med at departementet ønsker å vurdere ulike innretninger for å imøtekomme
formålet med støtte til etter- og videreutdanning. Forholdet til
EØS-regelverket om offentlig støtte og de unntaksbestemmelser som
gjelder i den sammenheng, vil bli vurdert. Komiteen er
blitt gjort kjent med at departementet vil komme tilbake til dette
temaet på et senere tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er meget bekymret over at det fortsatt
er kommuner i Norge som under henvisning til taushetsplikten unnlater
å melde fra til den fylkeskommunale tannhelsetjenesten om pasienter
som har rett til offentlig finansiert tannhelsetjeneste. Disse
medlemmer vil påpeke at dette må bygge på en feil oppfatning
av hva som ligger i taushetsplikten. Disse medlemmer vil
også understreke at helse- og omsorgstjenesteloven slår fast kommunens
plikt til å yte nødvendig helsehjelp, og at dette også må inkludere
å sørge for nødvendig tannhelsehjelp til de pasientgrupper det offentlige
har et særlig ansvar for. Disse medlemmer mener det
er bekymringsfullt når en undersøkelse fra Hordaland fylkeskommune
viser at kun én av tre hjemmeboende med hjemmesykepleie mottar tannhelsehjelp
fra det offentlige, og kommunikasjonssvikt fremholdes som en hovedårsak
til at så mange ikke benytter seg av dette gratistilbudet.
Disse medlemmer er skuffet over
at regjeringen ikke har fulgt opp intensjonen i St.meld. nr. 35 (2006–2007)
om å få på plass skjermingsordninger for dem som trenger det mest,
men som i dag ikke har mulighet til å få den tannhelsehjelp de trenger.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i altfor liten grad har fulgt opp det en samlet komité
sto bak i 2008 i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 35
(2006–2007) om Framtidas tannhelsetjenester. Når det nå, fire år
etter, foreslås nødvendige lovendringer for å få på plass refusjonsordninger
for tannpleiere som utfører undersøkelse og behandling, er det en
naturlig oppfølging av Stortingets uttrykte vilje om å legge LEON-prinsippet
til grunn også innenfor tannhelsefeltet.