Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering av planlagt utbygging av fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika i Østre Toten kommune i Oppland fylke.

Det er lagt opp til at anleggsarbeidene på strekningen Skreifjella–Totenvika startes høsten 2012 med ferdigstillelse i 2015.

Fv. 33 gjennom Akershus og Oppland fylke er om lag 145 km lang. Fv. 33 har stor betydning for industri, næringsliv og befolkning i Gjøvik- og Totenregionen, og er den viktigste forbindelsen til Oslo og Gardermoen for denne delen av Oppland. Tungtrafikkandelen er høy, og vegen fungerer også som avlastningsveg for E6 og rv. 4.

Dagens fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika er smal og svingete. Strekningen som skal bygges ut starter like nord for fylkesgrensa mellom Oppland og Akershus og ender 300 meter vest for Totenvika kirke.

Strekningen er om lag 9 km lang. Den lokalpolitiske behandlinga går fram av pkt. 3 i proposisjonen.

Samferdselsdepartementet har merket seg at Oppland fylkeskommune og Østre Toten kommune har kommet fram til enighet om et opplegg for delvis bompengefinansiering av den planlagte utbedringen av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika. Av de omliggende kommunene støtter Gjøvik kommune forslaget om delvis bompengefinansiering av prosjektet, Vestre Toten kommune har tatt forslaget til etterretning, mens Eidsvoll kommune ikke slutter seg til forslaget. Departementet legger til grunn at det er tilstrekkelig lokalpolitisk tilslutning til prosjektet.

Omregnet til 2012-kroner er kostnadsanslaget for prosjektet beregnet til 425 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet er beregnet til om lag -260 mill. kroner, og netto nytte over totale kostnader er -0,6.

Kostnadsoverslag og finansiering

Beregningene med transportmodellen viser at den bompengefinansierte utbyggingen av E6 på strekningen Gardermoen–Kolomoen vil påvirke gjennomgangstrafikken på fv. 33 mer enn utbygging og bompengefinansiering av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika. Utbyggingen av E6 Gardermoen–Kolomoen antas å være ferdig i 2014 og vil da ha 6 bomstasjoner, hvorav 3 sør for Minnesund. Med en gjennomsnittlig bompengetakst på 30 kroner per passering er det regnet med en ÅDT på om lag 1 490 kjøretøy gjennom bomstasjonen i 2015. Uten bompengeinnkreving er ÅDT beregnet til om lag 1 680 kjøretøy. Det er dermed regnet med at bompengeinnkrevingen vil føre til en trafikkavvisning på om lag 11 pst.

For den generelle trafikkutviklingen er prognosene som er utarbeidet for Oppland i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2014–2023, lagt til grunn. Det er regnet med en gjennomsnittlig årlig trafikkvekst på 1,1 pst. i 2010–2018, 1 pst. i 2019–2023, 1,1 pst. i 2024–2030 og deretter 0,9 pst.

Rassikring av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika forutsettes i hovedsak finansiert gjennom statlige tilskudd over post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet. I handlingsplanen for statlige midler til rassikring på fylkesvegnettet i perioden 2010–2013 er fv. 33 Falkentunnelen ført opp med til sammen 87 mill. 2010-kroner i 2012 og 2013. Videre er det skissert at 83 mill. kroner av kostnadene til prosjektet skal komme som tilskuddsmidler i neste planperiode. Samferdselsdepartementet vil følge opp forutsetningene om statlige tilskuddsmidler til fv. 33 Falkentunnelen også i neste planperiode. Følgelig legges det til grunn et samlet statlig tilskudd på 178 mill. kroner, omregnet til 2012-prisnivå.

Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.

Finansieringsplan for fv. 33 Skreifjella–Totenvika

Mill. 2012-kr

2010–2013

2014–2017

Sum

Post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet

91

87

178

Fylkeskommunale midler

20

65

85

Bompenger

45

117

162

Sum

156

269

425

Eventuelle kostnadsøkninger ut over ordinær prisstigning skal dekkes i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter.

Brutto bompengeinntekter er beregnet til 301 mill. 2012-kroner, fordelt med 162 mill. kroner i finansieringsbidrag til prosjektet, 94 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og 45 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.

Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkreving med en automatisk bomstasjon som settes i drift når anlegget åpnes for trafikk.

Med basisforutsetningene for finansieringsplanen beregnes innkrevingsperioden til om lag 15 år.

Fylkestinget i Oppland har i vedtaket av 22. februar 2012 fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon slik at bompengeselskapet kan ta opp lån på inntil 200 mill. 2011-kroner til utbedringen av fv. 33 Skreifjella–Totenvika.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering av planlagt utbygging av fv. 33 på strekninga Skreifjella–Totenvika i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.