Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om finansiering av planlagt utbygging av fv. 33 mellom
Skreifjella og Totenvika i Østre Toten kommune i Oppland fylke.
Det er lagt opp til at anleggsarbeidene på strekningen
Skreifjella–Totenvika startes høsten 2012 med ferdigstillelse i
2015.
Fv. 33 gjennom Akershus og Oppland fylke er om
lag 145 km lang. Fv. 33 har stor betydning for industri, næringsliv
og befolkning i Gjøvik- og Totenregionen, og er den viktigste forbindelsen
til Oslo og Gardermoen for denne delen av Oppland. Tungtrafikkandelen
er høy, og vegen fungerer også som avlastningsveg for E6 og rv. 4.
Dagens fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika
er smal og svingete. Strekningen som skal bygges ut starter like
nord for fylkesgrensa mellom Oppland og Akershus og ender 300 meter
vest for Totenvika kirke.
Strekningen er om lag 9 km lang. Den lokalpolitiske
behandlinga går fram av pkt. 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet har merket seg at Oppland
fylkeskommune og Østre Toten kommune har kommet fram til enighet
om et opplegg for delvis bompengefinansiering av den planlagte utbedringen av
fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika. Av de omliggende kommunene
støtter Gjøvik kommune forslaget om delvis bompengefinansiering
av prosjektet, Vestre Toten kommune har tatt forslaget til etterretning,
mens Eidsvoll kommune ikke slutter seg til forslaget. Departementet
legger til grunn at det er tilstrekkelig lokalpolitisk tilslutning
til prosjektet.
Omregnet til 2012-kroner er kostnadsanslaget
for prosjektet beregnet til 425 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet
er beregnet til om lag -260 mill. kroner, og netto nytte over totale
kostnader er -0,6.
Beregningene med transportmodellen viser at den
bompengefinansierte utbyggingen av E6 på strekningen Gardermoen–Kolomoen
vil påvirke gjennomgangstrafikken på fv. 33 mer enn utbygging og
bompengefinansiering av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika.
Utbyggingen av E6 Gardermoen–Kolomoen antas å være ferdig i 2014
og vil da ha 6 bomstasjoner, hvorav 3 sør for Minnesund. Med en
gjennomsnittlig bompengetakst på 30 kroner per passering er det
regnet med en ÅDT på om lag 1 490 kjøretøy gjennom bomstasjonen
i 2015. Uten bompengeinnkreving er ÅDT beregnet til om lag 1 680 kjøretøy.
Det er dermed regnet med at bompengeinnkrevingen vil føre til en
trafikkavvisning på om lag 11 pst.
For den generelle trafikkutviklingen er prognosene
som er utarbeidet for Oppland i forbindelse med arbeidet med Nasjonal
transportplan 2014–2023, lagt til grunn. Det er regnet med en gjennomsnittlig
årlig trafikkvekst på 1,1 pst. i 2010–2018, 1 pst. i 2019–2023,
1,1 pst. i 2024–2030 og deretter 0,9 pst.
Rassikring av fv. 33 på strekningen Skreifjella–Totenvika
forutsettes i hovedsak finansiert gjennom statlige tilskudd over
post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet. I handlingsplanen
for statlige midler til rassikring på fylkesvegnettet i perioden 2010–2013
er fv. 33 Falkentunnelen ført opp med til sammen 87 mill. 2010-kroner
i 2012 og 2013. Videre er det skissert at 83 mill. kroner av kostnadene
til prosjektet skal komme som tilskuddsmidler i neste planperiode.
Samferdselsdepartementet vil følge opp forutsetningene om statlige
tilskuddsmidler til fv. 33 Falkentunnelen også i neste planperiode.
Følgelig legges det til grunn et samlet statlig tilskudd på 178 mill.
kroner, omregnet til 2012-prisnivå.
Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for
fv. 33 Skreifjella–Totenvika
| | | Mill. 2012-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | Sum |
| | | |
Post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet | 91 | 87 | 178 |
Fylkeskommunale midler | 20 | 65 | 85 |
Bompenger | 45 | 117 | 162 |
Sum | 156 | 269 | 425 |
Eventuelle kostnadsøkninger ut over ordinær prisstigning
skal dekkes i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter.
Brutto bompengeinntekter er beregnet til 301 mill.
2012-kroner, fordelt med 162 mill. kroner i finansieringsbidrag
til prosjektet, 94 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
og 45 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av
bompengeselskapet.
Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkreving
med en automatisk bomstasjon som settes i drift når anlegget åpnes
for trafikk.
Med basisforutsetningene for finansieringsplanen
beregnes innkrevingsperioden til om lag 15 år.
Fylkestinget i Oppland har i vedtaket av 22. februar
2012 fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon slik
at bompengeselskapet kan ta opp lån på inntil 200 mill. 2011-kroner
til utbedringen av fv. 33 Skreifjella–Totenvika.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
av planlagt utbygging av fv. 33 på strekninga Skreifjella–Totenvika
i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og
bompengeselskapet i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn
i proposisjonen.